De set van Caspar en de weg naar audio happinezz

Gestart door cas3100, augustus 20, 2006, 11:30:19

Vorige topic - Volgende topic

cas3100

Citaat van: spencer op september 14, 2006, 13:11:38
Die mis ik juist ook niet en dat is het verschil van verschillende sets .Als je die wel mist dan ga je juist technisch luisteren en dat gaat snel vervelen dus dan luister je niet echt meer.Je gaat ook je muziek keuze selecteren  :D

Daar hoef je niet voor langs Audio-Cube hoor er zijn meer van zulke merken je moet ze alleen zoeken,luisteren en vergelijken   ;)

No Way... Ik ken ze niet in ieder geval...

spencer

Citaat van: cas3100 op september 14, 2006, 22:11:12

omdat je de presence van de band, de ambiance, de sfeer, en de mensen om je heen 'mist'  denk ik

Alweer eens.

Daar ben ik het juist niet mee eens omdat Ayre je wel dat gevoel geeft  :D

Citaat van: cas3100 op september 14, 2006, 22:12:01
No Way... Ik ken ze niet in ieder geval...

Maar je kan ook niet alles weten natuurlijk  ;)
Stereo:Ayre AX-7e,Ayre CX-7e,stillpoints
Bekabeling:Netkabels NBS Active 3,Interconects en Ls,NBS Active 3.
Reelbox Lite
Speakers,zelfbouw  I AM CABLE HAPPY

spencer

Citaat van: cas3100 op september 14, 2006, 21:42:48
hmm magie ontstaat wanneer je ook de slchte versterker van de muzikant hoort. Das namenlijk dichterbij de waarheid, de muziek.. en dat is in ieder geval wat ik zoek in en set.
Wat ik bedoelde was het geluid dan in de zaal of stadion dus dan komt het geluid via hun speakers op je af.De opname word  daarvoor opgenomen en gelukkig niet via de speakers in het stadion :D maar ik denk dat je dat ook bedoel  ;)
Reelbox Lite

cas3100

Citaat van: spencer op september 14, 2006, 22:39:28
Wat ik bedoelde was het geluid dan in de zaal of stadion dus dan komt het geluid via hun speakers op je af.De opname word  daarvoor opgenomen en gelukkig niet via de speakers in het stadion :D maar ik denk dat je dat ook bedoel  ;)

check

DA BoSS

gisteren dus bij Audio-Cube geweest, erg  8) ervaring, erg leuke mensen ook, heerlijke muziek, tijd vloog voorbij....

Ook cas3100 nog even snel de hand kunnen drukken, leuk je ontmoet te hebben!
Review/stukje werk ik nog uit (komt tzt in mijn eigen topicje)

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

cas3100

Citaat van: DA BoSS op september 16, 2006, 21:50:06
gisteren dus bij Audio-Cube geweest, erg  8) ervaring, erg leuke mensen ook, heerlijke muziek, tijd vloog voorbij....

Ook cas3100 nog even snel de hand kunnen drukken, leuk je ontmoet te hebben!

mvg,

Ha Daboss, Was wederzijds! Veel te kort alleen. Had graag met je verder gesproken. Wie weet spoedig in de herhaling, maar dan wat meer uitvoerig. Ben heel erg benieuwd naar je review.........

DA BoSS

haha, ik moest echt weg jammer genoeg.
Maargoed, ben gelukkig nog net zonder parkeerboete weggekomen, ondanks dat ik ruim anderhalf uur over tijd was (...time flies when youre having fun)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

lucky luc

Als je nog een "leuk" cd speler zoekt,
mijn vriend verkoop zijne ook nog  ;)
NAD T-753v2
NAD T-533
B&W LCR600
B&W 802S3 matrix B&W DM 603S2 B&W ASW 500

reMC

Citaat van: DA BoSS op september 16, 2006, 21:50:06

Ik kan 'm niet vinden ???

DA BoSS

cas3100

DA Boss Schreef:

En afgelopen vrijdag bij Audio-Cube kennis gemaakt met....ja met wat eigenlijk?? ( )

Het is meer een concept/ filosofie waar ze van uitgaan, een non-mainstream filosofie wel te verstaan
Ze hebben het namelijk niet zozeer over apparatuur of de neutraliteit daarvan (heilige graal hifi-neutraliteit).
De kern van de filosofie is namelijk dat ze de muziek als medium kiezen, in plaats van de apparatuur als medium.

Hoe gewoon dit ook klinkt, het is een wezenlijk andere filosofie dan die de andere hifi-merken hanteren.
Wat zich weer vertaalt in hele andere keuzes dan op dit moment gangbaar, zoals:

-kasten van speakers spelen toch altijd een rol ---> maak er gebruik van ipv elimineren van die invloed (Sonatine's)
-je kan toch niet het hele geluidsspectrum goed/neutraal weergeven, dus maak je keuzes (in dit geval de live-muziek benadering)
-componenten hebben altijd invloed, dus zorg je gewoon dat er zo min mogelijk in de signaalweg zit (47labs/sun audio)

etc etc

Dit resulteerde voor mij in een héél toegankelijke, coherente, harmonieuze en absoluut niet vermoeiende set.

Eerste indruk (belangrijk): hee, ik hoor niks dat tussen mij en de muziek instaat, ik luister om de apparatuur heen . Meestal is er altijd wel iets wat je van de muziek afleid (klopt dit wel, dat vind ik zo lekkerder, te veel hoog, te weinig laag etc etc), hier niet.
Deze uitzonderlijke kwaliteit gaat volgens mij wel gepaard met verlies aan neutraliteit, om nou te zeggen dat het EXACT zo klonk als 't erop stond, mwoah, maar zooooo genietbaar, erg ....

Heel groot compliment aan die set/ concept: de muziek was zo lekker toegankelijk en coherent, ik snap de lyriek van ReMC, Proprius & cas3110 nu veel beter . Ook nader kennis gemaakt met Wilco & Cees Pel & cas3100. Gezellig gepraat & muziek geluisterd. Uitgebreid van gedachten gewisseld en veel geleerd, inspirerende conversaties. De tijd vloog voorbij...

Back-to-business:
Ik heb meerder hifi-sets gehoord waar de bron alles precies goed geplaatst en alle noten afzonderlijk volgbaar moeten zijn, gelaagdheid etc.
Hier is dat minder, noten lopen soms best in elkaar over maar dat is in het echt ook zo.
Ik denk dat de set gewoon niet tot analytisch luisteren uitnodigd (doet de apparatuur het wel goed, is alles goed geplaatst etc etc), maar als je echt muziek wilt horen.......Beschouw het maar als een compliment aan de coherentie en harmonie van de set  ritmisch gezien ook dik in orde

Waren er ook 'downsides'?

Op elke set valt natuurlijk wel iets aan te merken:
-de prijs van de beluisterde set (20.000 euro) is buiten budget
-ik miste een beetje attack, agressie (maar dat schijnt ook te maken te hebben met de open baffle speakers die we gebruikt hebben?)
-de set is niet opwindend op een manier dat je er gelijk verliefd op word..

Mijn conclusie: ik wil er zeker nog een keer langs om verder kennis te maken

Trouwens: tijdens het luisteren bleek deze set een ontzettend goede allrounder te zijn, hij verslikte zich in geen enkel genre, sub-genre of band. Het is waarschijnlijk de beste set qua all-round (alle genres) tot nu toe  voor mij. Hoogstens ietsje minder opwindend als bij mij thuis

cas3100

Hierboven de recentie van DaBoss. Ik kan je zeggen dat ik heel blij ben met deze review. Natuurlijk omdat ik dit met hem eens ben maar temeer nog omdat AC er in ieder geval een positieve (AC) audio fan bij heeft. Dat gun ik AC echt! Hoe dan ook mijn hart hebben ze volledig gestolen. Maar das oud nieuws.

Ik zelf heb nu een week het gemodificeerde loopwerk in huis en de (gedeeltelijk ingespeelde) speakers staan er 2 weken. Een gemodiciceerde 47 dac heb ik op dit moment te leen en de nieuwe goudkabel is een waar mirakel.

Hoe klinkt het nu dat bij Cas thuis........

WOW fuck..... SU PER. Echt waar. Ik laat mijn enthausiasme maar weer even gaan. De stappen die ik afgelopen periode heb gezet zijn werkelijk mega. Het is zeker zo dat de set zo als hij bij AC heeft beluisterd een geheel vormt. iedere modificatie, iedere wijziging in het totaal beeld maken de kwaliteit zo als de set is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zonder bijvoorbeeld een Dac modificatie niet kunt genieten, maar nu ik grofweg op 90% ben van het geen Da Boss heeft gehoord kan ik niet anders zeggen dan dat het geheel meer is dan de som der delen. Sterker nog... Veel meer.

Daar moet ik dan nog aan toevoegen dat ik niet de laatste DAC versie heb (Nog weer 6 stappen echter in het geluid) en nog wat aan stroom moet doen (audio consulting) (rust en transparantie) en natuurlijk nog graag eens de grote Furu wil hebben (detailering, rust en een zekere compactheid) en dat er nog twee belangrijke modificaties op de speaker aan zitten te komen (transparatie in het mid) als ook nog 3 nieuwe, andere powercords (echtheid en rust)

Maar goed, tenopzichte van wat ik heb gerealiseerd ben ik dus al heel ver. Maar ten opzichte wat er nog allemaal nog allemaal mogelijk is in deze filosofie moet ik nog even doorsparen, wat ik dan ook maar weer trouw ga doen.

Hoe klinkt het dan: Het is te vroeg een oordeel te geven, maar in de hevige " live" discussie kan ik wel zeggen dat ik voor mijn gevoel meters in de "concertzaal" naar voren ben opgeschoven. De echtheid van de instumenten, (het verdwijnen van nare en vaak scherpe "pling" van een piano) is waanzinnig toegenomen (Dac). De piano klinkt zo als hij zijn moet. Een heldere aanslag en daarna het doorklinken van de noot in de kast is fenomenaal (Speaker, Dac) Maar de rust en de zwarte achtergrond (loopwerk) maken het dat de stress volledig uit het systeem is geelimineerd, terwijl kleur en ook echtheid (interlink, Dac) enorm zijn toegenomen.  Het fundament en de controleerbaarheid van de muziek geven mij een heerlijk gevoel (versterker). Het totaal plaatje maakt de sound tot wat hij is en benaderd in steeds hogere mate het gevoel er echt te zijn.

De muzikaliteit en daarmee de magie geven mij die emotie die ik zoek heb ik gevonden.  Ben ik er dan.... duhhhh tuurlijk niet. Wensen zat op audio gebied. AC en ik komen voorlopig even niet los van elkaar dat dat houd ik zo.

Een review volgt in enkele weken.

PS . Ik pretendeer niet alle wijzigigingen in een modificatie/uitbreiding in een of twee woorden te kunnen samenvatten, maat het helpt de leesbaarheid wel.

reMC

Waauw, gaaf Caspar!

Dat loopwerk...wil ik ook... je hoort van de week in hoeverre dat gaat lukken ::)

cas3100

Citaat van: reMC op september 21, 2006, 23:00:20
Waauw, gaaf Caspar!

Dat loopwerk...wil ik ook... je hoort van de week in hoeverre dat gaat lukken ::)

Ben benieuwd! Ik kan niet wachten... Wanneer Toots etc? Indderdaad even bellen.

Deleted member

Leuk enthousiast verhaal Cas! Erg leuk ook om te zien hoe blij je er mee bent en er van kunt genieten, dit is heel herkenbaar al weet ik op voorhand dat onze sets heel verschillend zullen klinken!  :)

Wel nog een vraagje; ik zie jou en de andere AC liefhebbers het vaak hebben over de "live" ervaring. Als jullie dit zo ervaren naar wat voor muziek luisteren jullie dan? Ik kan me namelijk voorstellen dat niet elke soort muziek en/of opname zich hier voor leent. Kun je ook eens een concreet voorbeeld geven van de ultieme CD die je dit gevoel geeft? TIA! :)

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

advr

ziet er gaaf uit en zo te lezen een paat posts terug gaat het qua luisteren ook helemaal lukken. ;)

gefeliciteerd meet je nieuwe "spul"  ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Citaat van: Antoine op september 22, 2006, 17:03:10
Wel nog een vraagje; ik zie jou en de andere AC liefhebbers het vaak hebben over de "live" ervaring. Als jullie dit zo ervaren naar wat voor muziek luisteren jullie dan? Ik kan me namelijk voorstellen dat niet elke soort muziek en/of opname zich hier voor leent. Kun je ook eens een concreet voorbeeld geven van de ultieme CD die je dit gevoel geeft? TIA! :)

Ik luister voornamelijk jazz (John Coltrane, Stanley Clarke, Miles Davis), popmuziek (Heater Nova, Acda en de Munnik, Tom McRae, Beatles) en simpele rockmuziek (Shins, Muse, Calexico maar ook Tool, White Stripes) en ik houd steeds meer van klassiek, voornamelijk cello's/violen en andere kleine bezettingen. Ik luister natuurlijk veel meer maar dit is een beetje een indicatie. De optredens die ik hiervan live heb gezien (Heater Nova, Acda en de Munnik, Tom McRae, Shins, Muse, Tool, White Stripes) waren allemaal versterkt en dus niet echt een goede referentie. Maar we hebben op de middelbare school al geleerd hoe die -daar versterkte- instrumenten akoestisch klinken. Dat is de referentie en in sommige opzichten kan het thuis dan ook mooier worden dan live, omdat het in het laatste geval in de meeste gevallen fout versterkt wordt. Maar elektronische muziek als Nils Petter Molvaer klinkt goed overigens... (rust, gemak, tastbaarheid etc.) En een cd die dat ultieme gevoel geeft? Er is niet slechts 1 cd die dat doet ;)

spencer

Als die versterkte bands je het gevoel geven dat ze  bij je thuis  onversterkt spelen word het helemaal een feest  :D
Reelbox Lite

reMC

Citaat van: spencer op september 25, 2006, 10:01:09
Als die versterkte bands je het gevoel geven dat ze  bij je thuis  onversterkt spelen word het helemaal een feest  :D

Opgenomen muziek gaat altijd door een microfoon en allerlei apparatuur heen, dus een set doet het inderdaad goed als het thuis klinkt alsof het akoestisch is (en daar moet de opname ook een beetje goed voor zijn natuurlijk) ;)

Deleted member

Citaat van: reMC op september 23, 2006, 13:21:01
Ik luister voornamelijk jazz (John Coltrane, Stanley Clarke, Miles Davis), popmuziek (Heater Nova, Acda en de Munnik, Tom McRae, Beatles) en simpele rockmuziek (Shins, Muse, Calexico maar ook Tool, White Stripes) en ik houd steeds meer van klassiek, voornamelijk cello's/violen en andere kleine bezettingen. Ik luister natuurlijk veel meer maar dit is een beetje een indicatie. De optredens die ik hiervan live heb gezien (Heater Nova, Acda en de Munnik, Tom McRae, Shins, Muse, Tool, White Stripes) waren allemaal versterkt en dus niet echt een goede referentie. Maar we hebben op de middelbare school al geleerd hoe die -daar versterkte- instrumenten akoestisch klinken. Dat is de referentie en in sommige opzichten kan het thuis dan ook mooier worden dan live, omdat het in het laatste geval in de meeste gevallen fout versterkt wordt. Maar elektronische muziek als Nils Petter Molvaer klinkt goed overigens... (rust, gemak, tastbaarheid etc.) En een cd die dat ultieme gevoel geeft? Er is niet slechts 1 cd die dat doet ;)

Bedankt voor je reactie. Toch snap ik het streven naar de "live ervaring" dan nog niet helemaal tenzij je de echte akoestische muziek bedoelt. Een elektrische gitaar klinkt akoestisch natuurlijk voor geen meter. Neem bijvoorbeeld Heather Nova die je noemt, haar muziek ken ik erg goed en weet dus dat dit elektronische rockmuziek is met weinig akoestische instrumenten en al wordt er veel gebruik gemaakt van de cello (erg mooi! :)) hoor je die toch vooral op de achtergrond. Daarnaast zijn pop- en rockconcerten toch vaak eerder overweldigend dan subtiel. Het lijkt me dan in dit geval haast tegenstrijdig om te investeren in de apparatuur waar jullie in investeren, althans ik krijg altijd vooral het idee dat het met deze versterkers van 5W/pc, resonerende twee-weg speakers die volgens mij nooit een echt goede basdruk kunnen geven toch vooral om subtiliteit gaat. Let op, het is het idee dat ik heb, geen waardeoordeel.

reMC

Citaat van: Antoine op september 26, 2006, 00:07:52
Bedankt voor je reactie. Toch snap ik het streven naar de "live ervaring" dan nog niet helemaal tenzij je de echte akoestische muziek bedoelt. Een elektrische gitaar klinkt akoestisch natuurlijk voor geen meter. Neem bijvoorbeeld Heather Nova die je noemt, haar muziek ken ik erg goed en weet dus dat dit elektronische rockmuziek is met weinig akoestische instrumenten en al wordt er veel gebruik gemaakt van de cello (erg mooi! :)) hoor je die toch vooral op de achtergrond. Daarnaast zijn pop- en rockconcerten toch vaak eerder overweldigend dan subtiel. Het lijkt me dan in dit geval haast tegenstrijdig om te investeren in de apparatuur waar jullie in investeren, althans ik krijg altijd vooral het idee dat het met deze versterkers van 5W/pc, resonerende twee-weg speakers die volgens mij nooit een echt goede basdruk kunnen geven toch vooral om subtiliteit gaat. Let op, het is het idee dat ik heb, geen waardeoordeel.

Ha Antoine,

Subtiliteit is iets wat absoluut hoog in het vaandel staat bij deze sets, dat klopt. Het is ook correct dat Heather Nova live redelijk overweldigend is, maar bij het concert dat ik in Oosterpoort heb bezocht klonken de violen en cello's erg mooi! Maar je hebt gelijk als je zegt dat je zo'n versterkt concert niet wil nastreven, dat is immers niet akoestisch live. Daarom zei ik ook dat het thuis mooier kan klinken dan live, als de set in staat is het gevoel dat de instrumenten versterkt zijn weg te halen, want akoestisch klinken vrijwel alle instrumenten het mooist als je het mij vraagt.

Deze set reproduceert popconcerten absoluut niet zoals je (ik in ieder geval) ze live kent. Deze set doet sommige dingen een stuk beter dan je ze daar hoort, en dat bedoel ik ;) Dan krijg ik het geluid van akoestische instrumenten thuis en dat wil ik.

Voor de basdruk moet je in november maar eens komen luisteren wanneer het loopwerk aangesloten staat ::)

Joep

Citaat van: reMC op september 26, 2006, 08:39:49
Voor de basdruk moet je in november maar eens komen luisteren wanneer het loopwerk aangesloten staat ::)

Of naar Cas3100 gaan! Maarja, die heeft dan ook 30 cm en 8 w/pc  ;D ;D

Deleted member

Het is nu inderdaad duidelijker en wat betreft je uitleg, het is ook een van de dingen die ik zoek maar focus me niet alleen daar op. Af en toe moet het ook kunnen knallen, de set die beiden kan is voor mij de winnaar. Maar ik heb nog nooit een van de AC sets gehoord dus je geeft terecht aan dat ik een keer moet gaan luisteren. Ik heb de kans trouwens al een keer gehad toen ik bij Wilco in Utrecht m'n North Star loopwerk heb gehaald maar dat was midden in een van de hittegolven deze zomer en dat heb ik toen dus afgeslagen, het was veels te warm.  :P

reMC

Citaat van: Antoine op september 26, 2006, 17:53:22
Af en toe moet het ook kunnen knallen, de set die beiden kan is voor mij de winnaar.

Gelijk heb je. Heb je in dit topic gelezen dat we met de grote Sonatines harder Tool hebben gespeeld (terwijl het zuiver, rustig en gecontroleerd bleef) dan met de Caldera's mogelijk was? :o ;)