Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

Movievault

Citaat van: garmtz op mei 15, 2006, 18:33:38
Wil wel 1 dingetje alvast weggeven... Hij is bezig met nieuwe drivers. GEEN Beryllium...

Ze zouden niet durven ;D >:D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Erik van Voorst (in memoriam)

Snel naar het polytechnische zakboekje ..en de hardheid van materialen opzoeken op (ik geloof) de schaal van Mohr....diamant 10 en dan....en dan...en dan...... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Citaat van: Erik van Voorst op mei 15, 2006, 18:38:49
Snel naar het polytechnische zakboekje ..en de hardheid van materialen opzoeken op (ik geloof) de schaal van Mohr....diamant 10 en dan....en dan...en dan...... ;D

kryptoniet ???
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

fgroen

Citaat van: Erik van Voorst op mei 15, 2006, 18:38:49

... en dan papier.  >:D   ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

garmtz

R

Citaat van: Erik van Voorst op mei 15, 2006, 18:26:59
Die allerbeste test cd draai je alleen met vrienden..zonde van je geld....koop dan bv de nieuwste Hillary Hahn met het Elgar vioolconcert...heb je tenminste stage en kippevel-muziek... 8)

Voor de duitse test-Audio-waarderingliefhebbers
Hillary Hahn =  geluid: 10     uitvoering : 10

Tnx, meteen maar even besteld. moest wel even zoeken.

Citaat van: fgroen op mei 15, 2006, 18:43:39
... en dan papier.  >:D   ;D

Ik wilde dat niet neerpennen...hahahaha....maar 2 zielen 1 gedachte....terug naar het beste....althans voor de mids  8)

Bestel ook Hahn met Zu dan maar ....de Mozart Sonates.....ik kreeg serieus tranen in mijn ogen....wat een violiste....ook haar vaste pianiste tovert het allermooiste uit de piano...heeft niets meer met begeleiding te maken....gewoon 2 diva's samen op 1 cd !!!!!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Shorty

€72.000 per paar... en wat draaien ze..... een test-cd  :o . Da's toch altijd de dood in de pot op dat soort shows. Speel van mijn part de hele top 40, dan interesseer je ook eens jongeren voor High End. Maar draai in ieder geval muziek-om-de-muziek.
Op de de enige VAD-show waar ik ooit was stond ik in een kamer waar een in begrafenispak gestoken man steeds op plechtige toon het volgende nummer aankondigde... "En nu een nummer van Jazz At The Pawnshop" - ik ben hals over kop de kamer uitgevlucht (waarbij ik in mijn paniek nog per ongeluk een SIM-projector van een sokkeltje duwde - gelukkig bleek het een dummy.  ;D

VrGr,

Bart J. 

Durk

is de keuze niet afgestemd op de bezoekers van dergelijke beurzen? Ik heb nooit klagen over wat er gedraaid wordt. Meestal wordt mijn cd wishlist zelfs groter door een bezoek aan een demo c.q. beurs. De top 40 wordt in niet warm van. (meestal)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Toch denk ik dat het de juiste aanpak is.... ;)

Veel luisteraars gaan voor de blockbusters en willen overdonderd worden.....

Ik bezocht talloze shows..en ik zal nooit meer de show vergeten waar een peperdure Avalonpresentatie werd gegeven met een cd van Strawinsky ....the Firebird Suite....Reference Recordings (prachtige uitvoering)

Er werd eerst gescrolled naar minuut 16 waar de klappen kwamen en daarna werd hij meteen zacht uitgedraaid.... :o :o  :o  :o  :o

Ik was serieus de enige die ge-shockeerd was van deze klassieke.......verkrachting... :'(

De rest van de mensen (plm. 15 man) spraken honderduit over de klappen..... ;)

Je komt dus duidelijk niet voor de muziek maar enkel voor de set.....helaas word ik persoonlijk te veel ge-irriteerd door de manier waarop met muziek wordt omgegaan......dat in combinatie met de quasi interesse in muziek welke de presentator ten toon spreidt...maakt het voor mij moeilijk om van de set te genieten.....cq...be-oordelen... ;D

Ik was dus 1 op de 15....dus mission accomplished... ;D

DA BoSS

Citaat van: Shorty op mei 16, 2006, 14:30:37
Op de de enige VAD-show waar ik ooit was stond ik in een kamer waar een in begrafenispak gestoken man steeds op plechtige toon het volgende nummer aankondigde... "En nu een nummer van Jazz At The Pawnshop" - ik ben hals over kop de kamer uitgevlucht (waarbij ik in mijn paniek nog per ongeluk een SIM-projector van een sokkeltje duwde - gelukkig bleek het een dummy.  ;D
:-X

;D ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Rudo

Citaat van: Shorty op mei 16, 2006, 14:30:37
€72.000 per paar... en wat draaien ze..... een test-cd  :o . Da's toch altijd de dood in de pot op dat soort shows.

Echt niet!
Prachtige muziek gehoord. Het optreden van Lou Reed was prachtig, hij speelde weer goed en zijn teksten maakten me aan het lachen.
En de bijna Erik Vloeimans (weet nog steeds niet wie er speelde) was ook erg mooi.
Mahler bracht me in vervoering.
En Eric Clapton liet weer eens horen (ofschoon dit keer met Ginger Baker en Jack Bruce) waarom ik nooit zal begrijpen dat hij ooit de tot 's werelds beste gitarist verkozen is.

Harry van Dalen draait juist muziek.
Maar dan meetsal wel aparte (goede) opnamen.
En snoeihard.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Zoals Garmt al eerder opmerkte...snoeihard is natuurlijk een must als je een realistische weergave
probeert neer te zetten...dus...knallen.....(dan vallen de meeste speakers meteen door de mand) ;D

...ook ik heb de laatste paar keer af en toe genoten van sommige tracks welke Harry van Dalen draaide....bv. de sax-cd van Carter (titel even kwijt) heb ik meteen daarna gekocht....top-opname en top-muziek  8)

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

garmtz

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op mei 16, 2006, 16:44:48
Zoals Garmt al eerder opmerkte...snoeihard is natuurlijk een must als je een realistische weergave
probeert neer te zetten...dus...knallen.....(dan vallen de meeste speakers meteen door de mand) ;D

Ik heb zelf altijd 2 "checks" bij speakers.

Als het hard staat, kan je er dan bij blijven praten zonder naar de volume knop te rennen? Als er stress in een systeem zit, herken je dat zo. Er zijn maar heel weinig systemen die dat hebben, het meeste klinkt erg electronisch en gestresssed.

Als het zacht staat, blijft het dan overeind?

In de meeste demo's wordt overigens te hard gedraaid. Sterker nog, dat doen we zelf ook vaak. Het is ooit onderzocht, en het blijkt dat met name de "audiofiel" het volume vaak harder zet dan het orgineel. De gevoeligheid van het oor is veel groter bij lage volumes, en dan kan je veel meer details waarnemen. De reden om hard te draaien is meestal "overrompelen", en heeft meestal niets met realistisch te maken.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

VlisChris

Het lastige van klassiek is toch inderdaad juist de enorme dynamiek die het ten toon kan spreiden? Dus van zeer zacht tot echt oorverdovend hard?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Marc Heijligers

Citaat van: Christiaan Sauer op mei 16, 2006, 19:05:12
Het lastige van klassiek is toch inderdaad juist de enorme dynamiek die het ten toon kan spreiden? Dus van zeer zacht tot echt oorverdovend hard?

Er is een verschil tussen hard en dynamiek. Een Mahler symfonie schijnt een dynamiek van maximaal 70 dB te hebben (verschil tussen hard en zacht). "Stil" in een concerthal is niet gelijk aan 0dB, maar een dB of 20/30. 

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: Marc Heijligers op mei 16, 2006, 18:42:48
De gevoeligheid van het oor is veel groter bij lage volumes, en dan kan je veel meer details waarnemen

De gevoeligheid van ons gehoorstelsel is niet enkel afhankelijk van de factor luidheid maar ook frequentie. Het hangt er dus nog maar vanaf in welke frequentieband deze details zich bevinden, wil je ze goed kunnen waarnemen bij een laag volume. Daarnaast is het gehoor minder linear bij een zacht volume dan bij een bepaald luider volume. Of bepaalde details bij een zacht volume wel/niet goed waarneembaar zijn heeft verder ook nog eens te maken met de ruisvloer in de luisterkamer, en die ruisvloer is dan ook weer eens grotendeels van belang bij de daadwerkelijk te behalen dynamiek. Enkel het spelen met volume geeft dus nog altijd flink wat haken en ogen bij de beoordeling van het weergavesysteem.

mvrg

Patrick

Marc Heijligers

Citaat van: patrick_vdb op mei 16, 2006, 21:22:52
De gevoeligheid van ons gehoorstelsel is niet enkel afhankelijk van de factor luidheid maar ook frequentie. Het hangt er dus nog maar vanaf in welke frequentieband deze details zich bevinden, wil je ze goed kunnen waarnemen bij een laag volume.

Klopt, is met name voor lage tonen het geval.

Citaat van: patrick_vdb op mei 16, 2006, 21:22:52
Daarnaast is het gehoor minder linear bij een zacht volume dan bij een bepaald luider volume.

Dat is maar net hoe je afwijking t.o.v. lineair definieert. De volgende grafiek laat zien dat het wel mee valt.

In luisterproeven voor bijv. het detecteren van artifacten in audio encoding is de hit rate groter bij zachtere volumes. In die situaties heb je wel te maken met een lage ruisvloer. In een stille echoische kamer idemdito, als je het hard zet heb je meer last van de reflecties die boven de detectie threshold zitten. Dat merk ik thuis goed bij het beoordelen van speakers in mijn echo-gat. Boven een bepaald volume gaat het timbre veranderen. Als ik de speaker buiten in de tuin zet is dat niet het geval.

Zie hier ook de waarschijnlijke reden van al die krabpalen bij de Isis demo van Rhapsody.  :)

Marc

patrick_vdb

Hoi Marc,

Linear als zodanig is natuurlijk niet het juiste woord want ons gehoorstelsel is verre van dat, ongeacht de luidheid. Toch zie je grotere afwijkingen (wederom voornamelijk bij het laaggebied) bij lage volumes dan bv bij 90dB@1KHz. Als je daarnaast bekijkt dat veel instrumenten ook niet bepaald zachtzinning met dynamiek en luidheid omspringen is het nog niet zo'n gekke gedachten dat velen het realiteitsgevoel eerder krijgen wanneer het volume wat hoger staat, dat daarbij bepaalde details verloren zullen gaan is dan van minder belang....diezelfde details neemt men meestal live ook niet waar. Overigens heb je natuurlijk absoluut gelijk door te stellen dat threshold van ons gehoor bij een bepaald volume veel zaken zal filteren en daarmee is het niet verwonderlijk dat de hitrate voor het detecteren van bepaalde audio-encoding artifacts hoger is bij een bepaald, lager volume. Wat dat betreft is de ruisvloer van het gehoor net hetzelfde als de ruisvloer in de luisterkamer. Dat akoestiek daarnaast de totale weergave enorm kan verbloemen zegt verder weinig over de luidspreker en diens capaciteiten ;)

Je ziet, het is minder gemakkelijk de luidspreker te beoordelen door enkel de weergave op verschillende volumes te "checken" indien men niet alle, medebepalende parameters in het geheel in ogenschouw neemt. Stress in de weergave bij luide volumes worden niet enkel veroorzaakt door electronische stress maar kan evengoed zijn oorzaak hebben in de akoestiek. In beide gevallen ben je echter geneigd het volume snel te minderen.

mvrg

Patrick

Movievault

En ik elke dag maar kijken op Hifi nl  hmmmmm, Garmt doe eens door ;D

Voorbeeldje:

Ik dacht dat ik behoorlijk realistisch een saxofoon kon weergeven..totdat een mede-liefhebber na een avondje Getz/Webster/Rollins luisteren zijn sax uit de auto ging halen en in mijn huiskamer tussen de speakers
even een liedje "blies".......ik was gelijk genezen.... :o ..........hoe bedoel je snoeihard  8)