Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op mei 17, 2006, 08:39:17
Ik dacht dat ik behoorlijk realistisch een saxofoon kon weergeven..totdat een mede-liefhebber na een avondje Getz/Webster/Rollins luisteren zijn sax uit de auto ging halen en in mijn huiskamer tussen de speakers
even een liedje "blies".......ik was gelijk genezen.... :o ..........hoe bedoel je snoeihard  8)

Tuurlijk, ik heb in een band gespeeld met een saxofonist, dus ik weet hoe hard die dingen kunnen knallen in een huiskamer (sterker nog, reperteren met 5 man, een drummer, een saxofonist, een elektrische basgitaar en 2 elektrische gitaren in een slaapkamertje van 3x4 meter, da's best luid kan ik je vertellen als je boven de drums en sax wil blijven uitkomen ;D).

Als ik diezelfde sax hoor in het muziekcentrum, op zeg 10 meter afstand, of in een jazz cafe gevuld met mensen, geldt een ander verhaal, en andere volumes. De meeste opnames die we draaien zijn van die orde, en moeten dus niet op het niveau gespeeld worden waar je naar refereert.

Afgelopen week nog naar Frank Peter Zimmerman wezen luisteren in het muziekcentrum, met de Bach viool sonates (vreselijk concert overigens, jammer). Met de ogen dicht de vraag gesteld "lijkt dit op het geluid thuis?". Ten eerste was het zachter in het muziekcentrum, ten tweede was de klank "gewrongen en hard". Ik zou speakers die zo thuis klinken meteen het raam uitgooien!  ;) Om het maar even te relativeren!

De meeste pop opnames (bijv. Pink Floyd) missen zowat elke referentie, je zou je kunnen conformeren aan een zingende stem, maar met close miking en mixes is dat moeilijk te calibreren. Dat staat oeverigens los van het feit dat het aangenaam kan zijn om je installatie moet kunnen knallen!

Maar netto, mijn mening is dat de meeste muziek te hard gedraaid wordt.

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijn meeste sax-cd's zijn studio opnamen waarbij het waarschijnlijk de bedoeling is om de sax-player tussen je speakers te plaatsen....zie hier...dat heb ik Live even gedaan.... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op mei 17, 2006, 11:11:57
Mijn meeste sax-cd's zijn studio opnamen waarbij het waarschijnlijk de bedoeling is om de sax-player tussen je speakers te plaatsen....zie hier...dat heb ik Live even gedaan.... >:D

Als je overigens realistisch koperwerk uit je speakers laat tetteren: Wynton Marsalis, A fiddler's tale. De laatste track openzetten, en schreeuwende trompetten en trombones in de kamer! Nog nooit zo realistisch op een plaatje horen staan. Niet alleen met de microfoon voor de opening van de sax, maar juist nog met de ruimtelijke info van de opname locatie.

Voor mooie opgenomen close-miked sax maakt Harry van Dalen mooie opnames met Yuri Honig (of Tony Overwater). Dat is inderdaad snoeihard.

Ikzelf vind de sax op Chet Baker, de CD Chet, een van de mooist opgenomen saxofoons. Mooie combi van knetteren, de tube, intonatie etc. En niet op de Candy Dulfer manier gespeeld, dat is alleen maar hard, hard, hard.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Ik denk dat we in ieder geval wel op een lijn zitten qua "werkelijkheidsweergave".
Ik vraag mij wel af hoe de "ISIS" presteert op een zachtvolume..dat is vaak even zo moeilijk...

Tevens vraag ik mij af of Neil Patel serieus denkt deze speaker in de europese markt te kunnen gaan zetten...
even snel calculerend zit je dan al snel aan een totaal setje van zo een 100-150.000 Euro ... ???.
Ik ben niet arm...maar nu slaat de vertwijfeling heftig toe... ;D

In Amerika is dit nog een ander verhaal...deze liefhebbers financieren vaak de stereo met het huis mee....(no kidding) 
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wowly

Daarbij, is er al een ISIS in NL, wel van een zelfbouwer........ ;D

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=558

Deze is ook nit te versmaden!!

Wowly

PS: Wel een hele mooi kast, robuust, eenvoudig, minder gezocht dan zijn grotere broer. ERG mooi!

Durk

Citeerdeze liefhebbers financieren vaak de stereo met het huis mee....(

Als daar de huizen wat goedkoper zijn..  ;D
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Wiros

Citaat van: Erik van Voorst op mei 17, 2006, 16:55:39
Ik denk dat we in ieder geval wel op een lijn zitten qua "werkelijkheidsweergave".
Ik vraag mij wel af hoe de "ISIS" presteert op een zachtvolume..dat is vaak even zo moeilijk...

Tevens vraag ik mij af of Neil Patel serieus denkt deze speaker in de europese markt te kunnen gaan zetten...
even snel calculerend zit je dan al snel aan een totaal setje van zo een 100-150.000 Euro ... ???.
Ik ben niet arm...maar nu slaat de vertwijfeling heftig toe... ;D

In Amerika is dit nog een ander verhaal...deze liefhebbers financieren vaak de stereo met het huis mee....(no kidding) 
L.S

Het is natuurlijk de vraag of de verhouding prijs /prestatie passend is.Een andere vraag is ook nog of het thuis ook zo goed klinkt , waar vaak niet gespeeld kan worden met de volumeknop open ! En of het dan nog zo goed klinkt ?

En dan nog te denken aan meer dan 20 roomlenses in een gewone huiskamer/luisterruimte.
Het is leuk om het eens te naar te  luisteren en de _show_ mee te maken.
De kunst is om tevreden te zijn met wat je hebt en niet met datgene dat je wil hebben.
vr gr
Wim

DA BoSS

Citaat van: Wiros op mei 18, 2006, 09:02:34
De kunst is om tevreden te zijn met wat je hebt en niet met datgene dat je wil hebben.
Vrij geciteerd uit  "De Tao van HiFi" ?

;D ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Joep

Citaat van: Marc Heijligers op mei 17, 2006, 11:29:25
Voor mooie opgenomen close-miked sax maakt Harry van Dalen mooie opnames met Yuri Honig (of Tony Overwater). Dat is inderdaad snoeihard.

Het is Yuri Honing en ik dacht dat Tony Overwater alleen bas speelde? Ik ga vanavond naar de presentatie van de nieuwe cd van hen (en anderen) in het Bimhuis, dus ik ben scherp qua namen nu ik de kaartjes heb!  ;D

Die cd's van Chet Baker en Winton Marsalis ga ik eens beluisteren!

Jiri

Verslagje van Guido de kanter staat nu online.

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1809

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

W

Citaat van: Jiri op mei 18, 2006, 17:04:58
Verslagje van Guido de kanter staat nu online.

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1809

Groet,
Jiri

Ik heb 't net even bekeken ja. 1 ding snap ik niet, Hoe kan 't nu dat iedereen vaak roept dat je geluid erop vooruit gaat als je je speakers wat verder van de wanden zet, en deze Isis' er wel erg dichtbij staan? heeft dat met die absorbers/diffusers te maken die er staan?

Groet,
Wybrand

reMC

Ik heb het ook gelezen! Nog platen gekocht, Garmt??

De meningen lijken wel onverdeeld. Ik neem aan dat Garmt ze ook gehoord heeft... en roet in het eten gaat gooien? ::) ;D

W

Citaat van: reMC op mei 18, 2006, 17:15:45

De meningen lijken wel onverdeeld. Ik neem aan dat Garmt ze ook gehoord heeft... en roet in het eten gaat gooien? ::) ;D

;D

garmtz

Citaat van: reMC op mei 18, 2006, 17:15:45

Je ziet me wat treurig voor de bakken staan:

Dit omdat ik veel platen had willen kopen, maar daar gewoon geen geld voor heb... :(

CiteerDe meningen lijken wel onverdeeld. Ik neem aan dat Garmt ze ook gehoord heeft... en roet in het eten gaat gooien? ::) ;D

Mijn persoonlijke mening heb ik al eerder gegeven in dit topic... ;)

reMC

Citaat van: garmtz op mei 18, 2006, 17:49:04
Je ziet me wat treurig voor de bakken staan:

Dit omdat ik veel platen had willen kopen, maar daar gewoon geen geld voor heb... :(

Ahh, Beter Bjorn en Garmt dan platen, moet je maar denken ;D

CiteerMijn persoonlijke mening heb ik al eerder gegeven in dit topic... ;)

Ik zie het! Zijn deze volgens jou nog 'minder hoorbaar' dan de speakers van Erik?

En weet jij nog welke cd we bij Wilco hadden geluisterd, waarbij de recording-engineer de band liet spelen, dat afspeelde door Avalon speakers en het vervolgens pas opnam met microfoons voor de Avalon's (met onbekende reden voor mij...)? Dat vond ik trouwens typisch Avalon klinken! Is wat je net hebt gehoord veel anders?

garmtz

Citaat van: reMC op mei 18, 2006, 18:05:53
Ahh, Beter Bjorn en Garmt dan platen, moet je maar denken ;D

Nah, heeft er weinig mee te maken, gewoon een duur huis en een dure vriendin... ;D  Is al zo sinds ik ging samenhokken... ;)

CiteerIk zie het! Zijn deze volgens jou nog 'minder hoorbaar' dan de speakers van Erik?

Moeilijk terug te halen in mijn geheugen. Ik denk wel dat ik sowieso het laag van de ISIS meer informatie vind hebben en dat de ISIS homogener klinkt.

CiteerEn weet jij nog welke cd we bij Wilco hadden geluisterd, waarbij de recording-engineer de band liet spelen, dat afspeelde door Avalon speakers en het vervolgens pas opnam met microfoons voor de Avalon's (met onbekende reden voor mij...)? Dat vond ik trouwens typisch Avalon klinken! Is wat je net hebt gehoord veel anders?

Avalon heeft inderdaad een karakteristieke klank gehad over de jaren. De ISIS wijkt hier toch wel iets af (is neutraler), maar nog steeds een ietsiepietsie Avalon klankje. Maar gekleurd wil ik het niet noemen. Simpelweg omdat de meeste speakers veel meer kleuren.

Ik was best onder de indruk van de Avalon, ik zal alleen nooit een Avalon bezitter worden. Ik voel me dan teveel slaaf van de apparatuur, want ALLES moet goed zijn.

@Garmt

Je hebt ze nog gehoord met Krell...met Aitos is het laag weer een ander verhaal 8)....eigenlijk ook na de mod van loopwerk en dac.....het gaat maar door... ;D

@Remco
Wat vind jij nou een typisch Avalon geluid....ik hang aan je lippen... >:D
.............en Garmt..............I am asking the apprentice.... ;)

reMC

Citeer

Ik wacht op je, Garmt ;D

...nee hoor, dat is helemaal niet nodig... ;)

Citaat van: Erik van Voorst op mei 18, 2006, 19:43:26
@Remco

Tsja, ik vind het altijd heel erg 'speakerachtig' klinken. Het is wel heel precies, behoorlijk dynamisch en krachtig als het moet, maar ik mis een soort openheid...natuurlijkheid...klankkasten... (Niet gelijk wijzen op dat ik een klankkast als speakerkast heb ;), met de VR-2's vond ik dit al een stuk mooier dan de Avalons die ik heb gehoord) Ik vind het gewoon wat klankarm, mis het uitklinken, de spanning, triggering van emotie, het idee dat muzikanten plezier hebben etc. etc.

Ik legde toevallig eerder vandaag aan Keyser wat ik van Avalon vind. Ik vergeleek het met een gitaar bespelen en tijdens het bespelen een hand op het hout drukken. Er is wel geluid, maar minder muziek...minder lucht...

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op mei 18, 2006, 19:43:26
Je hebt ze nog gehoord met Krell...met Aitos is het laag weer een ander verhaal 8)....eigenlijk ook na de mod van loopwerk en dac.....het gaat maar door... ;D

Helemaal waar! Ik moet gewoon weer eens langskomen! :)

Citeer@Remco

:-X  :)

reMC

F5-en jongens! ;D

Hoi Remco

F5 mis ik weet ik niet ???

Ik lok je natuurlijk een beetje uit je tent....

Natuurlijk heeft Avalon een uniek eigen geluid...dat zal ik niet ontkennen...
Ik deel je mening niet (helemaal)  >:D

Mijn ervaring van typisch Avalon-geluid pakt behoorlijk gunstiger uit...

Allereerst een midden-gebied waar geen enkele speaker (ook vandaag de dag) aan kan tippen ..zelfs die van jou niet... ;D

Een niet zo super laag (bewuste keuze) en ook geen super mooi hoog (geen bewuste keuze)
een dynamiek waar men van schrok..... :o

De muzikaliteit die jij er niet aan toedicht......DAAR.... is Avalon wereldwijd bekend door geworden en daardoor kon het zichzelf in de hoogste positie  manouvreren.........(met TOCH als voetnoot de minpunten eerder genoemd)...omdat die muzikaliteit het won van zijn minpunten kreeg het dus voor velen audio/muziekfreaks een plausibel bestaansrecht....  ::)

.....en dat terwijl de wereld toen al overspoeld was met allerlei soorten luidsprekers....
dus ook 1- en andere 2 topwegsystemen ;D :-X

Movievault

Ik moet Eric hierbij treden, volgens mij Remco heb jij een heeeeel andere smaak van geluid dan veel andere personen.
Avalon is een van de meest muzikale speakers die ik ken.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op mei 18, 2006, 20:39:44
Ik lok je natuurlijk een beetje uit je tent....

Duh ;D

Citaat van: Erik van Voorst op mei 18, 2006, 20:39:44
De muzikaliteit die jij er niet aan toedicht......DAAR.... is Avalon wereldwijd bekend door geworden en daardoor kon het zichzelf in de hoogste positie  manouvreren

Citaat van: FrankG op mei 18, 2006, 20:44:08
Avalon is een van de meest muzikale speakers die ik ken.

We kunnen er denk ik lang en kort over praten...

Maar MIJN ervaring met Avalon tot NU TOE is alles behalve 'muzikaal'... ik moet het nog horen en kom dan ook eens graag bij iemand langs die het in huis heeft 8)