Review: Lyngdorf 2200+

Gestart door myself, maart 14, 2006, 21:29:04

Vorige topic - Volgende topic

myself

het stukje in de HVT is echt bagger (als review).
Het is meer een stukje wat bedoeld is als productaankondiging en gaat meer in wat klasse-D nu is, hoe DSP werkt ed. 80% gaat daar over en als laatste worden er wat volzinnen geschreven over hoe eea nu klinkt, maar met 1 dag luisteren zouden ze dit al geschreven kunnen hebben  :-\

HVT is voor mij nu definitief een not-done tijdschrift  :'(
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

bmateijsen

Dat ligt er maar net aan wat je als doelstelling had met het artikel. Het is nu vooral uitgebreid hoe de componenten zijn opgebouwd. Alles wat jij noemt is deels natuurlijk een subjectieve beleving.

Citaat van: myself op april 30, 2006, 13:45:04
het stukje in de HVT is echt bagger (als review).
Het is meer een stukje wat bedoeld is als productaankondiging en gaat meer in wat klasse-D nu is, hoe DSP werkt ed. 80% gaat daar over en als laatste worden er wat volzinnen geschreven over hoe eea nu klinkt, maar met 1 dag luisteren zouden ze dit al geschreven kunnen hebben  :-\

HVT is voor mij nu definitief een not-done tijdschrift  :'(

Deleted member

@Myself, daar had ik al voor gewaarschuwd.

myself

Citaat van: Antoine op april 30, 2006, 14:22:18
@Myself, daar had ik al voor gewaarschuwd.
ja, klopt. maar de harde werkelijkheid is nog erger  ;D

ik had verwacht dat ze wat opties en mogelijkheden zouden beschrijven.
Maar een zo'n lange 'review' is OF een opsomming OF een waardeoordeel. mi is het beide nu net niet.

maar het blijft natuurlijk een mooi apparaat. ben alleen teleurgesteld in de manier van schrijven/verwachting
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

garmtz

Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik vrees dat het een jubelverhaal is zonder echt diepgang, zoals eigenlijk de meeste reviews in HVT. Begrijp me goed, ik vind het best leuk, een positief verhaal, maar een positief verhaal zonder substantie geeft mij eerder een negatieve dan positieve indruk. Jammer...  :-\

romulus

Eerst lezen is de boodschap, eerder technische kant van lyngdorf producten werd besproken.
Dit komt niet altijd overeen met verwachtingen van erg geïnteresseerde prospects/suspects  ;)
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

garmtz

Citaat van: romulus op mei  1, 2006, 10:08:37
Eerst lezen is de boodschap, eerder technische kant van lyngdorf producten werd besproken.
Dit komt niet altijd overeen met verwachtingen van erg geïnteresseerde prospects/suspects  ;)

Ik geef het een kans... Uiteraard hoop ik dat het gewoon een goed artikel is, ik draag Lyngdorf een warm hart toe als dealer, maar juist daarom ben ik kritisch op ieder review.

Shorty

CiteerDe conclusie is leuk om te lezen: "Met de Lyngdorf TDA2200 lijkt de strijd digitaal versus analoog in de versterkerdivisie echter voorlopig met 1-0 te zijn beslist

Volgens mij is de voorlopige stand in de strijd digitaal versus analoog ongeveer 3 - 32.881.  ;D

VrGr,

Bart J.

Deleted member

hahaha LOL  ;D In absolute zin is daar inderdaad weinig tegen in te brengen!  ;)

myself

Citaat van: garmtz op mei  1, 2006, 09:01:03
een positief verhaal zonder substantie geeft mij eerder een negatieve dan positieve indruk. Jammer...  :-\
klopt. ze hadden het OF alleen een technisch verhaal moeten houden en de 'klankreview' eruit moeten houden OF het technische verhaal heel kort houden en wat meer over de klank uitwijden.

Nu lijkt het een productintroductie maar willen ze toch nog iets over de klank zeggen. jammer, gemiste kans.

blijft natuurlijk dat dit wel de eerste tekenen zijn dat digitaal vaste voet aan wal heeft gezet en analoog er een flinke kluif aan gaat krijgen  ;)
Maar uiteindelijk gaat het niet om de techniek, maar hoe het klinkt  8)

Deleted member

Een rapportage van een RoomPerfect demo in Hannover:

Citeer
From: "Hans-Martin" [email protected]
Date: Sat May 6, 2006 4:28pm(PDT)
Subject: Hannover was Re: Stuttgart

Hi Bob
here is a report of the first day in Hannover with the latest version of RoomPerfect:
In the demo room with 4.80m width and 8.50m length the 2 MH1 were placed at the short wall with 3 windows, and 2 W210 in the corners.
CD-1 , TDA2200+RoomPerfect driving MH1 (with passive crossover and SDA driving woofers. I was present when Peter was doing some more measurement for MH1 only, the signal for measurement still being played from CD and his computer doing calculations taking 30 minutes time.
When the final version is settled, the signal will come from inside TDA (RoomPerfect module)and measurement will require 2or 3 minutes for each place where the mic is put. If I understood Peter right, the calculation will require only a second, while data aquisition will take longer if the room is noisy.
Most of the music was played quite loud with TDA display coming close to 90 or even above. When I played a familiar CD I noted that the overall level required 10 to 12 more to perceive the same loudness.
Being asked about that the answer was clear - RoomPerfect requires some headroom - but considering TDA giving maximum output at 87.9 with a full signal CD there is some reserve to cover that..
With some heavy pulses the ceiling (metal mesh in aluminium frames)was answering with some rattling noise.
I heard a hammerhard bass that could go really deep and a soundstage with good focus.
While in Stuttgard the tonal balance was rather on the warm and dark side, in Hannover the system gave a total different presentation, more on the bright side, but without any roughness or biting sharp treble.
When I rested my arm on the empty chair in front of me I could feel the deep organ notes shaking the chair, while there was no smear in the tones perceived. The clarity dominated the performance, when the Persuations (?) intoned "Imagine" the voiced were rich and warm. Peter turned off RoomPerfect and the tone was blurred and out of focus.
Cassandra Wilsons Dance to the Drummer was stunning there was so much impact I had not expected, and I cannot remember noticing any whistling in Cassandras voice like perceived in other systems (I never bought any of her recordings for that reason).
Yes, the room had some slap echo and yes, I heard from others, this was the best sound of the show.
And Peter kept on saying, that the system will set up fully automatic... without the need of a computer (because this would slow down the speed of processing?).
And yes, the overall impression is much to my taste and the system plays much more refined than 6 weeks ago. Crystal clear but still good warm.
On the way home I tried to imagine what my wife would say if I bring our living rooms ceiling to rattle.... ;-) Regards Hans-Martin

garmtz

Leuk verslag van Hannover...

Heb inmiddels het review in HVT gelezen en vond het eerlijk gezegd een van de betere HVT reviews van de laatste tijd! Zat vrijwel geen foutje in (enige die ik kon ontdekken was zeer insignificant) en was leuk en toegankelijk geschreven. De klankbeschrijving was compact, maar redelijk compleet.

Bloemrijke taal was niet aanwezig in het review, maar waarom ook? Iedereen moet zijn eigen bloemrijke taal maar tevoorschijn halen bij het zelf beluisteren... ;)

molle

Citaat van: garmtz op mei  7, 2006, 14:35:41
Leuk verslag van Hannover...

Heb inmiddels het review in HVT gelezen en vond het eerlijk gezegd een van de betere HVT reviews van de laatste tijd! Zat vrijwel geen foutje in (enige die ik kon ontdekken was zeer insignificant) en was leuk en toegankelijk geschreven. De klankbeschrijving was compact, maar redelijk compleet.

Bloemrijke taal was niet aanwezig in het review, maar waarom ook? Iedereen moet zijn eigen bloemrijke taal maar tevoorschijn halen bij het zelf beluisteren... ;)

Heb je het laatste stuk gelezen van de 2200 samen met de Thiel speakers 8)
Nu ben ik wel HEEL benieuwd ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

hifiman

Citaat van: garmtz op mei  7, 2006, 14:35:41
Zat vrijwel geen foutje in (enige die ik kon ontdekken was zeer insignificant) e
"Equalizers" ipv "filters"?
Volgens mij ben ik meerdere rare zinnen tegengekomen die strikt genomen niet kloppen, maar goed dat valt dan wel onder de categorie "miere...".  ;D

myself

Citaat van: Antoine op mei  7, 2006, 13:19:24
the system plays much more refined than 6 weeks ago.
RP wordt doorontwikkeld dus  8)

kost je iets headroom lees ik ook. hmm bij integratie in HT wordt het dan kiele kiele maar nog steeds haalbaar  ;)

Staaled

Citaat van: myself op mei  7, 2006, 17:12:08
RP wordt doorontwikkeld dus  8)

kost je iets headroom lees ik ook. hmm bij integratie in HT wordt het dan kiele kiele maar nog steeds haalbaar  ;)
Ik betwijfel of de headroom afneemt.
Doordat de pieken gladgestreken worden is er simpelweg minder energie(opbouw) in de ruimte.
Je kunt dan ,omdat het signaal met minder vervorming wordt weergegeven, ook harder spelen zonder dat het irriteert.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

hifiman

Citaat van: Hipster op mei  7, 2006, 20:19:28
Je kunt dan ,omdat het signaal met minder vervorming wordt weergegeven, ook harder spelen zonder dat het irriteert.
Een niet rechte frequentie karakteristiek (door kamerinvloeden) heeft mijns inziens weer niks met vervorming te maken..  :P

Shorty

Dat verhaal in HVT vond ik nu juist heel goed geschreven.... alleen al omdat ik eindelijk begreep wat pulsbreedtemodulatie is... En hoezo "geen substantie"? Die was nu juist in overvloed aanwezig!

VrGr,

Bart J.

garmtz

Ben het helemaal met je eens Bart!

Staaled

Citaat van: Audioloog op mei  8, 2006, 10:17:42
Een niet rechte frequentie karakteristiek (door kamerinvloeden) heeft mijns inziens weer niks met vervorming te maken..  :P
Dream on......  :-*
De ruimteakoestiek is een enorme factor in de keten.
Strikt genomen:vervorming = vervorming.
Oorzaak kan electronisch danwel akoestisch zijn.
De laatste is in het algemeen zelfs het grootst\sterkst.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

hifiman

Citaat van: Hipster op mei  8, 2006, 20:19:42
Dream on......  :-*
De ruimteakoestiek is een enorme factor in de keten.
Strikt genomen:vervorming = vervorming.
Oorzaak kan electronisch danwel akoestisch zijn.
De laatste is in het algemeen zelfs het grootst\sterkst.

Ik zeg niet dat er geen invloed is, ik zeg alleen dat vervorming niet de juiste term is!

Staaled

Citaat van: Audioloog op mei  9, 2006, 08:12:47
Ik zeg niet dat er geen invloed is, ik zeg alleen dat vervorming niet de juiste term is!
Hi Audioloog.

Breed genomen is vervorming aantasting\verandering van het oorspronkelijke.
Als je er van uitgaat dat goede electronica de aangeboden frequentieband lineair moet verwerken en je afwijkingen van dit patroon vervorming noemt,kun je m.i. de term vervorming ook voor kamerakoestiek gebruiken.
De term is arbitrair.
Ook in ruimteakoestiek kun je waarden toekennen als nagalmtijd en frequentierespons.
Die zijn echter afhankelijk van de meet\luisterpositie in de ruimte en ,komt daar nog bij, streef je niet naar een minimum zoals met electronica,
maar een optimum.
Uitzondering zijn de buizenliefhebbers  ;)

Saludos,Hipster.

hifiman

Citaat van: Hipster op mei  9, 2006, 08:31:01
Hi Audioloog.

Breed genomen is vervorming aantasting\verandering van het oorspronkelijke.
Als je er van uitgaat dat goede electronica de aangeboden frequentieband lineair moet verwerken en je afwijkingen van dit patroon vervorming noemt,kun je m.i. de term vervorming ook voor kamerakoestiek gebruiken.
De term is arbitrair.
Ook in ruimteakoestiek kun je waarden toekennen als nagalmtijd en frequentierespons.
Die zijn echter afhankelijk van de meet\luisterpositie in de ruimte en ,komt daar nog bij, streef je niet naar een minimum zoals met electronica,
maar een optimum.
Uitzondering zijn de buizenliefhebbers  ;)

Saludos,Hipster.

Hoi Hipster,

Je hebt gelijk dat het een kwestie van definitie van het woord vervorming is.. In mijn definitie houdt het in het aantasten van de golfvorm (hetgeen wat anders is als een niet recht frequentie verloop), maar ik zou eigenlijk niet weten wat de officiele definitie is  ::)

De andere zaken die je noemt was ik het zowiezo al met je eens hoor  ;D

Staaled

Citaat van: Audioloog op mei  9, 2006, 09:17:31
Hoi Hipster,

Je hebt gelijk dat het een kwestie van definitie van het woord vervorming is.. In mijn definitie houdt het in het aantasten van de golfvorm (hetgeen wat anders is als een niet recht frequentie verloop), maar ik zou eigenlijk niet weten wat de officiele definitie is  ::)

De andere zaken die je noemt was ik het zowiezo al met je eens hoor  ;D

Hi Audioloog.

Ik zou inderdaad ook zo snel geen betere term weten.
Respons mogelijk.... ::)
De ruimte reageert immers.

Enfin.
Roomperfect zit als het goed is in de laatse fase van ontwikkeling.
Zodra de module erin zit een impressie mijnerzijds.

Saludos,Hipster.

myself

RP zit er aan te komen !!!!  8)

stukje van lyngdorf forum (van de hand van peter L):
Citeer
We have been busy putting the final touches to RoomPerfect. 
TDA is stable into practically any load. If it sees a short circuit it will simply not produce the next pulse. There are
no relays tripping which means that you can do this to the amplifier all the time without any damaging effect