Review: Lyngdorf 2200+

Gestart door myself, maart 14, 2006, 21:29:04

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Okee, maar dan blijf je nog zitten met de belasting aan de output van de versterker. Met een lagere impedantie levert iedere versterker meer stroom, dus meer vermogen. Waarschijnlijk bedoelen ze dan niet power, maar spanning.

Maar dan nog, je hebt verder niets aan zo'n getal ;D?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

Wat ik zeg staat los van de aangesloten load, de versterker levert maximaal vermogen op 99dB, de helft op 97dB etc. En ja natuurlijk levert de versterker in absolute zin meer vermogen aan een 4Ohm speaker dan aan een 8Ohm speaker.

Hetgeen dat ik wilde verduidelijken is wat ik eerst zelf dacht, de versterker raakt snel uit vermogen (ik heb al volumesettings van 84 gehad namelijk) TOT ik besefte dat het niet om een lineaire volumeschaal gaat bij Lyngdorf (zoals ik gewend was) maar om een logaritmische schaal.

garmtz

Audiofiel, vergeet geluidsdruk... De volumeregeling van de Lyngdorf heeft gewoon een logaritmische schaal, dat wilde Antoine zeggen en niet meer... :)  Maar is wel duidelijk nu denk ik.

Audiofiel

Citaat van: Antoine op maart 28, 2006, 14:32:34
Hetgeen dat ik wilde verduidelijken is wat ik eerst zelf dacht, de versterker raakt snel uit vermogen (ik heb al volumesettings van 84 gehad namelijk) TOT ik besefte dat het niet om een lineaire volumeschaal gaat bij Lyngdorf (zoals ik gewend was) maar om een logaritmische schaal.

Misschien snap ik dan nog niet wat je bedoelt, want vrijwel alle volumeregelaars zijn logaritmisch, ook de analoge volumeregelaars (in de zin van potmeters).

En een dB-schaal is per definitie logaritmisch. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op maart 28, 2006, 14:49:55

Dan moet je nog steeds wel beseffen dat het getalletje op het display in dB's is, want het staat er niet bij...

Deleted member

Citaat van: Audiofiel op maart 28, 2006, 14:49:55
Misschien snap ik dan nog niet wat je bedoelt, want vrijwel alle volumeregelaars zijn logaritmisch, ook de analoge volumeregelaars (in de zin van potmeters).

Volgens mij snapt je prima wat ik bedoel, je weerlegt ook helemaal niets van wat ik zeg schrijft het alleen anders op. En ja, ik echt wel wat een logaritmische schaal is en dus wat het verschil is met een lineaire schaal. ;)

Maar speciaal voor jou leg ik het nog een keer uit wat ik bedoel! ;) De fabrikanten van "analoge" versterkers die ik ken maken hun volumecontrole "onderin" voor het gevoel min of meer lineair. Wat de Lyngdorf (NuForce doet het trouwens ook zo in hun P8) doet zou bijv. bij mijn huidige versterker betekenen dat ik 'm driekwart (75%) open moet draaien terwijl ik 'm voor dezelfde geluidssterkte maar voor een kwartslag hoef te draaien (van 6 naar naar 9 uur dus). Als je beide versterkers zou vergelijken dan zou je kunnen denken dat de Lyngdorf minder krachtig is omdat hij lineair gezien (!) al zo dichtbij het maximum zit (75 van de 99,9 is tenslotte ongeveer 75%). Echter qua vermogen is de Lyngdorf dubbel zo krachtig. Wat uiteraard weer niet betekent dat de versterker ook de dubbele geluidssterkte bereikt.

Het is een beetje zoals kinderen (en trouwens ook veel volwassenen) het gevoel hebben dat een versterker veel krachtiger is als je bij een kleine uitslag van de volumemeter al een behoorlijke geluissterkte krijgt of dat een auto met een kilometerteller die tot 260 gaat altijd sneller is dan een auto met een kilometerteller tot 220. Al is dit laatste meestal wel zo, het is natuurlijk maar net wat voor teller de fabrikant monteert.

garmtz

Dat de Lyngdorf TDA 2200 uit kan gaan van 'maximum volume', ligt ook mede aan het feit van digitale 1111111111111111.... Harder kan het niet... De meeste analoge versterkers hebben een heel hoge ingangsgevoeligheid (bijv. 200 mV) terwijl de CD-speler wel 2,0 V uitgeeft. Dit geeft de PERCEPTIE van vermogen, terwijl deze bij maximum volume met een CD-speler van 2,0 V output al lang al staat te vervormen (boven zijn maximum vermogen te spelen).

Is niet goed/fout, alleen anders...

Deleted member

Duidelijk Garmt, precies de reden van mijn post ook. Het is anders (dus niet fout) bij de Lyngdorf dan ik gewend was en als het voor mij anders is dan is dat ongetwijfeld voor meer mensen zo dus vandaar mijn post.

garmtz

Citaat van: Antoine op maart 28, 2006, 16:14:10
Duidelijk Garmt, precies de reden van mijn post ook. Het is anders (dus niet fout) bij de Lyngdorf dan ik gewend was en als het voor mij anders is dan is dat ongetwijfeld voor meer mensen zo dus vandaar mijn post.

Ook helder... ;)  Het was overigens tingtong ook al opgevallen. De ingangsgevoeligheid op de analoge ingangen van de Lyngdorfs is ook vrij hoog (rond 1,0 V).

Audiofiel

Citaat van: Antoine op maart 28, 2006, 15:46:48
Maar speciaal voor jou leg ik het nog een keer uit wat ik bedoel! ;) De fabrikanten van "analoge" versterkers die ik ken maken hun volumecontrole "onderin" voor het gevoel min of meer lineair.

Dat doen ze niet, want er bestaan alleen maar lineaire of logaritmische potmeters, een 'hubride' heb ik nog nooit gezien.

CiteerWat de Lyngdorf (NuForce doet het trouwens ook zo in hun P8) doet zou bijv. bij mijn huidige versterker betekenen dat ik 'm driekwart (75%) open moet draaien terwijl ik 'm voor dezelfde geluidssterkte maar voor een kwartslag hoef te draaien (van 6 naar naar 9 uur dus). Als je beide versterkers zou vergelijken dan zou je kunnen denken dat de Lyngdorf minder krachtig is omdat hij lineair gezien (!) al zo dichtbij het maximum zit (75 van de 99,9 is tenslotte ongeveer 75%). Echter qua vermogen is de Lyngdorf dubbel zo krachtig. Wat uiteraard weer niet betekent dat de versterker ook de dubbele geluidssterkte bereikt.

Het is een beetje zoals kinderen (en trouwens ook veel volwassenen) het gevoel hebben dat een versterker veel krachtiger is als je bij een kleine uitslag van de volumemeter al een behoorlijke geluissterkte krijgt of dat een auto met een kilometerteller die tot 260 gaat altijd sneller is dan een auto met een kilometerteller tot 220. Al is dit laatste meestal wel zo, het is natuurlijk maar net wat voor teller de fabrikant monteert.

Ik snap wel wat je bedoelt. Voor je gevoel moet je de knop gewoon erg ver opendraaien voordat hij echt wat harder gaat. Dat geeft het gevoel van "wanneer komt het nou".. Het heeft echter niets met al dan niet lineair of logaritmisch te maken, vandaar mijn reactie. Het is kennelijk meer een kwestie van een 'hoge drempel' bij de Lyngdorf.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op maart 28, 2006, 16:06:15
Dat de Lyngdorf TDA 2200 uit kan gaan van 'maximum volume', ligt ook mede aan het feit van digitale 1111111111111111.... Harder kan het niet... De meeste analoge versterkers hebben een heel hoge ingangsgevoeligheid (bijv. 200 mV) terwijl de CD-speler wel 2,0 V uitgeeft. Dit geeft de PERCEPTIE van vermogen, terwijl deze bij maximum volume met een CD-speler van 2,0 V output al lang al staat te vervormen (boven zijn maximum vermogen te spelen).

Is niet goed/fout, alleen anders...

Maar bij welk ingangsvolume is de maximale sterkte (111111111111 in jouw woorden) dan bereikt? Want het signaal wat je hem 'voert' blijft analoog en ook verschillend in sterkte van bron tot bron... ;)

Overigens hoeft een gevoeligheid van 200 mV niet te betekenen dat er vervorming in de versterkingstrap ontstaat bij 2 V input. Mijn Levinson heeft een gevoeligheid van 2 V, maar kan tot 16 V aan voordat de ingangstrappen overstuurd raken.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op maart 28, 2006, 16:47:30
Maar bij welk ingangsvolume is de maximale sterkte (111111111111 in jouw woorden) dan bereikt? Want het signaal wat je hem 'voert' blijft analoog en ook verschillend in sterkte van bron tot bron... ;)

Het ingangssignaal bij de TDA 2200 is niet analoog... ;)  Althans, wel als je hem voert via zijn A/D module, dan is de maximale sterkte bereikt bij 1,0 V, zoals ik al eerder zei.

CiteerOverigens hoeft een gevoeligheid van 200 mV niet te betekenen dat er vervorming in de versterkingstrap ontstaat bij 2 V input. Mijn Levinson heeft een gevoeligheid van 2 V, maar kan tot 16 V aan voordat de ingangstrappen overstuurd raken.

Ik heb het ook niet over de ingangstrap, maar over de uitgangstrap... Als je het volume van een versterker maximaal zet, geeft de versterker bijv. bij 200 mV ingangsspanning zijn maximale vermogen. Biedt je de versterker op maximaal volume dan 2,0 V aan, dan kan het niet anders dat de uitgangstrappen clippen. Dat staat volkomen los van de maximale ingangsspanning die je een versterker aan kunt bieden.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op maart 28, 2006, 16:53:14
Het ingangssignaal bij de TDA 2200 is niet analoog... ;)  Althans, wel als je hem voert via zijn A/D module, dan is de maximale sterkte bereikt bij 1,0 V, zoals ik al eerder zei.

Ja, JIJ hebt het over die analoge voltages... Als je digitaal bedoelde had je het natuurlijk nooit over 200 mV of 2 V gehad. ;D

CiteerIk heb het ook niet over de ingangstrap, maar over de uitgangstrap... Als je het volume van een versterker maximaal zet, geeft de versterker bijv. bij 200 mV ingangsspanning zijn maximale vermogen. Biedt je de versterker op maximaal volume dan 2,0 V aan, dan kan het niet anders dat de uitgangstrappen clippen. Dat staat volkomen los van de maximale ingangsspanning die je een versterker aan kunt bieden.
Ja, als je dat bedoelt, dan heb je ondertussen dus de spreekspoelen van je luidsprekers al in de huiskamer liggen. Ik meende dat jij bedoelde dat een bron met 200 mV in dergelijke gevallen beter zou klinken op hetzelfde volume (SPL) dan een bron met 2 V uitgangsspanning. Maar kennelijk bedoel je dat dus niet en klinken die twee bronnen toch evengoed?

myself

pfff, discussie verzand een beetje geloof ik.

het gevoelsmatige punt van antoine is gemaakt lijkt me.

Nog een nieuwtje: De USB 2.0 dongle van de ATB software is beschikbaar !!! (net bericht gekregen van de ATB maker)  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Deleted member

Citaat van: myself op maart 28, 2006, 23:14:52
pfff, discussie verzand een beetje geloof ik.

Hahaha, het is dat ik wat anders te doen had vanmiddag en vanavond anders hadden we nu geloof ik nog zitten discussieren over bovenstaande...  ::) ;D Garmt is er gelukkig ook mee gestopt!  :D

Audiofiel

Citaat van: Antoine op maart 28, 2006, 23:40:38
Garmt is er gelukkig ook mee gestopt!  :D

Garmt heeft zich vastgel***  >:D ;D

Maar punt van Antoine is inderdaad duidelijk: bij deze versterker moet je de volumeregelaar verder opendraaien dan je normaal zou verwachten. ;)

Deleted member

Waar blijven die RoomPerfect reviews vanuit Antwerpen nou??  ;)

Chris80

Citaat van: Antoine op april  1, 2006, 14:50:31

Geen idee, maar ik ben wel benieuwd :)
Living Voice auditorium - Primaluna 3+5 - AH! Ultra Tjoeb - Nordost Blue Heaven.

Shorty

Citaat van: Antoine op april  1, 2006, 14:50:31

Hier

VrGr,

Bart J.

romulus

Citaat van: molle op maart 27, 2006, 23:50:39
Ik zal een plaats vrijhouden >:D ;D
Was vandaag eerste in lyndorf room om 10u15
Niemand te bespeuren  ::)

Wel op de show harry ht en tingtong8 en vrouw tegen het lijf gelopen
bij spectral avalon demo
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

arjan_vlietman

Heb vandaag de lyngdorf demo gehoord op de heathrow hifi show. Omdat ik zoveel goede reacties heb gelezen hier was ik wel benieuwd. De opstelling hier in London was de TDA2200 met roomperfect module, CD1 source en Dali Helicon 400 speakers. Er werden geen corner subs gebruikt, alleen maar de 2 front speakers. Ik vond het geluid in eerste instantie goed klinken, was erg strak vooral in het laag. En je merkt inderdaad goed dat er veel minder last is van resonanties en reflecties in de kamer. Maar na een paar nummers gehoord te hebben vond ik toch dat voor mij alles een beetje te vlak en te netjes klinkt. Op de een of andere manier miste de emotie een beetje van de muziek. Stemmen waren zuiver maar gaven op de een of andere manier niet echt kippevel ofzo... Het meest indrukwekkende is het gecontroleerde laag, dat was heel strak. Zal met de corner subs zelfs nog wel beter zijn. Maar denk dat de term analytish wel aardig klopt, klinkt heel netjes en schoon. Maar van mij mag het dan toch wat minder netjes maar met wat meer emotie. Tja ik weet het, het is nooit goed. Is er eindelijk een 'perfecte' versterker is het nog niet goed  8) Wat me wel tegenviel was hoe de versterker klonk met roomperfect uitgeschakeld. Ze lieten hetzelfde nummer horen met roomperfect aan en uit en zonder roomperfect klonk het echt erg slecht. En ze zeiden dus dat dat door de kamer acoustiek kwam. Maar op deze beurs waren een hoop andere merken die dezelfde kamers hadden en die hadden er dan toch een stuk minder last van. Maar ben blij dat ik hem zelf heb kunnen horen vandaag, technisch heel innovatief maar niet helemaal mijn smaak. Hoogte punt op de show hier trouwens vond ik de nieuwe naim CD555/555PS cd speler maar ja dat ligt voorlopig nog niet binnen mijn budget!!

Arjan.
Naim nac252, nap250-2, SC, Superline, Devore 8 speakers, TW Raven One.

molle

Citaat van: romulus op april  2, 2006, 17:19:34
Was vandaag eerste in lyndorf room om 10u15
Niemand te bespeuren  ::)

Wel op de show harry ht en tingtong8 en vrouw tegen het lijf gelopen
bij spectral avalon demo

Sorry was daar om 11.15 :-[
Wekker stond nog op winteruur >:D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

molle

Het klote aan zo een beurzen vind ik dat je elkaar nog nooit gezien hebt en totoaal niet weet of je naast een forum lid gezeten hebt of niet :-\
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

romulus

Citaat van: molle op april  2, 2006, 23:14:28
Sorry was daar om 11.15 :-[
Wekker stond nog op winteruur >:D
no problem, was daar als eerste en heb ongeveer een uur op de focus seat gezeten  O0, daarna was er een of andere opname voor een televisiereportage en heb ik nog als figurant gediend.  Weet eigenlijk niet over welke zender het gaat en wanneer het uitgezonden wordt.  Iemand ?
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

myself

vandaag wat antwoorden van peter lyngdorf en de CEO gekregen. Ik had wat bevindingen en tips naar lyngdorf toegestuurd nav mijn review.
1 van de belangrijke dingen was dat ze de software/firmware upgrade van de 2200 even stil hebben gelegd omdat ze met de RP bezig zijn. Na mei zullen ze de sw weer upgraden en bijv. ook een volume per input op gaan nemen  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip