Nieuwe processor: Lexicon, TAG McLaren, Classé, ?????

Gestart door Incognito, januari 21, 2006, 21:09:26

Vorige topic - Volgende topic

Bolle

Citaat van: Martin_M op januari 22, 2006, 23:43:14
[edit na beunky's bericht gelezen te hebben]
Beunky heeft het in bovenstaande bericht over het verschil scherper en blurry. Daar kan ik wel in meegaan. Het geluidsbeeld werd meer open en duidelijker qua plaatsing. Ik kan me ook nog herinneren dat de bassen (nog) wat strakker waren.

Martin

Dat is ook mijn ervaring bij de stap 96 -> 192 kHz. Het geluidskarakter van de processor is wezenlijk niet anders, maar de 192 kHz gaat wat verder in dat karakter. Waarbij voor mij ook de scherpere plaatsing en strakkere bas de meest opvallende verschillen waren. Daarnaast is er meer detail te horen, terwijl het geheel homogeen blijft klinken, geen losse brij van afzonderlijke details wordt.

Verder, mocht je een eindversterker willen aan/uit zetten met een 12V trigger dan is het aan te raden een 7.1 versie te nemen. Met een 12V trafotjes en de action switches op de 7.1 kan dan een 12V trigger genereren. Scheelt bij mij weer elke keer 3 Parasounds aan/uit zetten.... :)
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

PS, check ook eens op www.avforums.com, daar komen ook af en toe TAG langs. Staat nu een zilveren 7.1 96 kHz te koop voor zo'n 1000 EUR. 25 pond shipping met parcel2go erbij en hij staat bij je in de woonkamer.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Ettepet

Het Tag-forum op avforums is ook interessant voor het melden en bespreken van ebay-aanbiedingen:

http://www.avforums.com/forums/forumdisplay.php?f=117

Martin_M

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 00:11:26
EDIT: Geen idee; zou je dit misschien kunnen toelichten, ken alleen de naam Meridian, de producten zelf die zij verkopen zeggen me bar weinig ???

Ik vond Meridian gewoon in het rijtje horen naast Classe, TAG en Lexicon.
Het is afhankelijk van je smaak welk merk bij je past (naast de technische mogelijkheden per unit).

Maar ik wil het niet nog moeilijker voor je maken :-X :-[ ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Incognito

Moeilijk is het toch al :P, maar ik heb geen idee van de smaak van Meridian? Zou je die ongeveer kunnen beschrijven? En kan je over de prijs en technische mogelijkheden iets zeggen tov de andere apparaten zeggen?

riwi

Nieuwe Meridian moet je op 6000-8000 rekenen. Ook de tweedehandse 568.2 moet waarschijnlijk +3000 kosten.

Misschien is een Arcam AVP700 wel te overwegen. Nieuw 2100 geloof ik. Een minder processor-achtige pre waardoor je aan je Tjoeb meer zult hebben.

AVP700 review van "Myself" : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32271.0

Incognito

Ik heb de Tjoeb nog niet gekocht. Ik denk wel dat ik op het niveau blijf zoeken waar ik nu zoek. Dan blijf ik voorlopig nog even bij de DVD2910 en dan in als ik er tegenaan loop misschien een apart loopwerk.

Voor 3000 euro is de Meridian duidelijk wat boven budget.

Thanks!

bmateijsen

Nieuwprijzen:

Meridian G68J = 5595 Euro
Lexicon MC4: 5400 Euro

Arcam AVP700 (moet ik even opzoeken..)

Voordeel bij de Meridian G68J is een stuk roomcorrection wat je extra krijgt, bij Lexicon zijn met name het flexibele bassmangement + Logic 7 de grootste pluspunten!

Groet Bjorn

Incognito

Bjorn, welke processor denk jij dat het best bij mijn setup zal matchen? Oftewel, zou je wat kunnen zeggen over het karakter van de verschillende processoren?

bmateijsen

Ik ken Classe op B&W niet goed genoeg om daar een goede uitspraak over te doen. Wat ik zou verwachten is dat je met een lexicon mc-1/ DC-1 de beste bang for the buck hebt zonder op performance te moeten inleveren..

Groet Bjorn

beunky

Voor hoeveel koop je zo'n processor dan?
Een Tag koop je voor 1.500 euro tweedehands (een single processor)...
Uiteraard moet het je smaak zijn maar dat is met alles het geval...
Ik denk dat de TS het beste kan proberen om de verschillende opties (liefst naast elkaar) in zijn set te krijgen zodat hij het kan proberen. Er zijn genoeg mensen met een Tag-processor en daar zijn er waarschijnlijk wel een paar die een demo willen geven (al dan niet in de eigen set van de TS).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

bmateijsen

Citaat van: beunky op januari 23, 2006, 11:01:54
Voor hoeveel koop je zo'n processor dan?

Rond de 1000 - 1500 euro 2dehands..

CiteerEen Tag koop je voor 1.500 euro tweedehands (een single processor)...
Uiteraard moet het je smaak zijn maar dat is met alles het geval...

Dat geldt voor iedere processor ;)

CiteerIk denk dat de TS het beste kan proberen om de verschillende opties (liefst naast elkaar) in zijn set te krijgen zodat hij het kan proberen. Er zijn genoeg mensen met een Tag-processor en daar zijn er waarschijnlijk wel een paar die een demo willen geven (al dan niet in de eigen set van de TS).

Tuurlijk... dat is altijd het beste!

Incognito

Bjorn, hebben jij of Garmt niet nog wat leuks staan om met de shoot-out mee te doen?  O0

Ik heb misschien al een eerste kandidaat met een TAG dp :)

bmateijsen

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 11:22:06
Bjorn, hebben jij of Garmt niet nog wat leuks staan om met de shoot-out mee te doen?  O0

Jouw budget brengt je binnen de 2dehands markt gewoon veel verder. De enige occassion die we evt. nog hebben is een Lexicon MC12.

CiteerIk heb misschien al een eerste kandidaat met een TAG dp :)

Groet Bjorn

Incognito

Denk niet dat de MC-12 qua geluidskwaliteit overeenkomt met de MC-1 of DC-1 wel? :P

bmateijsen

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 11:28:11
Denk niet dat de MC-12 qua geluidskwaliteit overeenkomt met de MC-1 of DC-1 wel? :P

Het blijft een lexicon natuurlijk, maar de nieuwprijs ligt wel boven de 10k...

Incognito

Citaat van: bmateijsen op januari 23, 2006, 11:28:49
Het blijft een lexicon natuurlijk, maar de nieuwprijs ligt wel boven de 10k...

Wil je daarmee zeggen dat hij wel enigszins vergelijkbaar is?

GerritZ

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 10:43:46
Bjorn, welke processor denk jij dat het best bij mijn setup zal matchen? Oftewel, zou je wat kunnen zeggen over het karakter van de verschillende processoren?

Van welk geluid hou je zelf ? Heb zelf de 586 gehad en heb nu een TAG dp, de TAG is duidelijk neutraler, sneller en wat agressiever in de aansturing van de rears. De 568 is opzich een hele mooi DSP maar ik vind de verschillen nogal groot, Meridian (met name de 568) geeft wat meer juice.

De 568.2 (met laaste firmware) en de nieuwe G serie zijn duidelijk wat anders/beter geworden op de punten die ik net noemde, maar het blijft Meridian
(positief bedoeld)

Vind wat dat aan gaat een TAG en Lexicon dichter bij elkaar liggen.

Gerrit

garmtz

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 11:30:09

Het karakter van een Lexicon is in de loop der jaren niet zo veranderd. Hoe is dat karakter dan? GEEN, zou ik zeggen... Ultiem neutraal, hoewel het hoog nijgt naar het zachte (niet warm!!). Maar de MC-12 klinkt wel 'iets' beter dan de MC-1. Ik heb echter een keer een DC-1 teruggezet in mijn set en dat was zeker geen enorme achteruitgang.

GerritZ

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 11:30:09

Lijkt me nogal duidelijk, elk merk heeft bepaalde klank eigenschappen, dus je zult veel herkennen in de MC1
Alleen de MC 12 zal het nog beter doen natuurlijk.

Gerrit

edit Garmt was me net voor.

Incognito

Zou je het eventueel leuk vinden om mee te doen in de shoot-out Garmt? Is dan wel geen officieel redelijk vergelijk, maar voor mijzelf wel een indicatie van wat ik kan verwachten van een DC-1 of MC-1.

Groeten,

Lucas.

garmtz

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 11:37:26
Zou je het eventueel leuk vinden om mee te doen in de shoot-out Garmt? Is dan wel geen officieel redelijk vergelijk, maar voor mijzelf wel een indicatie van wat ik kan verwachten van een DC-1 of MC-1.

Hallo Lucas, ligt er een beetje aan hoe druk ik het heb... ;)  Had je niet de DC-1/MC-1 al afgeschreven op features? I.i.g. moet je dus een mooi loopwerk gaan gebruiken i.p.v. analoog erin (hoewel het kan met een truuk, heb het zelf ook een tijdje gedaan.

GerritZ

Een shoot-out bij jou thuis is natuurlijk het aller mooist, maar ik zou zeker eens bij verschillende mensen thuis
gaan luisteren, dit geeft je ook al een behoorlijk inzicht in het kunnen van de verschillende DSP.

Waarschijnlijk kun je op deze manier toch al een bepaalde voor selectie maken.
Er zijn genoeg mensen op dit forum met Lexicon, TAG, Meridian en Arcam...........

Je bent uiteraard ook hier welkom om het een en ander eens te komen beluisteren.

Gerrit

Incognito

Ik dacht eerst dat de DC-1 of MC-1 niet optimaal waren vanwege het ontbreken van de analoge inputs. Dit vond ik mbt mijn Denon belangrijk (omdat de analoge uitgangen van mijn dvd-speler beter klinken dan digitaal via de dacs van de AVR3805), maar sinds ik verteld ben dat de Dac's van de processoren waar we het nu over hebben beter zullen zijn dan die in mijn Denon (stom dat ik dat eigenlijk zelf niet heb verwacht), maken die analoge inputs mij eigenlijk nog weinig uit, ik heb hier tot nu toe toch maar, welgeteld, 2 sacd's liggen...

Verder, toen ik de Tjoeb rechtsstreeks op mijn Classé aansloot, kreeg ik echt een super resultaat; klonk veel neutraler dan met de Denon ertussen, een soort van doffe laag werd van de muziek afgestoft :). Ik denk dat qua neutraliteit de Lexicon het meest hierbij in de buurt zal komen voor zover ik nu diverse geluiden heb gehoord.

Verder vind ik het sowieso heel erg leuk om bij mensen thuis te gaan luisteren naar hun set. Echter, mbt de processor die ik wil kopen is het natuurlijk het best om te proberen zoveel mogelijk processoren hier thuis te krijgen (ik heb de ruimte voor 5 mensen en met het bijschuiven van een paar stoelen komen we wel op 7, maar goed, denk niet dat zoveel mensen zo gek zijn om hun processor met te slepen :P). Bovendien denk ik dat het sowieso voor de verschillende eigenaren leuk is om hun processor eens te vergelijken met zijn concurrenten en aangezien ik dit topic redelijk druk bezocht vind tot nu toe, denk ik dat er op het forum veel interesse is in de resultaten van een dergelijke shoot-out.

Mocht dit echter niet lukken, wat ik mij natuurlijk goed kan voorstellen, dan ben ik al erg blij met uitnodigingen om bij forumleden thuis te komen luisteren.

Groeten,

Lucas

Martin_M

Citaat van: Incognito op januari 23, 2006, 12:00:04
Mocht dit echter niet lukken, wat ik mij natuurlijk goed kan voorstellen, dan ben ik al erg blij met uitnodigingen om bij forumleden thuis te komen luisteren.

Je kent mijn voorstel al betreffende de shootout (via PM). Bovenstaande is ook altijd goed ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)