Nieuwe processor: Lexicon, TAG McLaren, Classé, ?????

Gestart door Incognito, januari 21, 2006, 21:09:26

Vorige topic - Volgende topic

Incognito

Voor de onderstaande set wil ik binnenkort een nieuwe (2ehands) processor gaan kopen:
B&W DM604s3 fronts
B&W LCR600 center
B&W DM602s3 rears
Classé CAV-75 eindversterker
Denon DVD2910

Momenteel gebruik ik de Denon AVR3805 als voorversterker, maar sinds ik naar de Classé eindversterker ben overgestapt ben ik er toch wel achter gekomen dat ook dat wel een stapje beter kan. Ik kan me voorstellen dat jullie het misschien een beetje overkill vinden met de betreffende speakers, maar zo kan ik wel mooi direct overstappen op een slagje grotere B&W-speakers mocht ik daar behoefte aan hebben (gezien er momenteel het budget niet is voor een nieuwe pré EN nieuwe speakers.. de CAV-75 staat er nu ook pas krap n maandje)

Op het moment heb ik de volgende modellen aangeraden gekregen:
- Lexicon DC1, DC2 of MC1
- TAG AV32R
- Classé SSP-30

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat jullie de voordelen van een van deze voorversterkers ten opzichte van de andere vinden of misschien nog tips geven mbt andere voorversterkers (svp met onderbouwing)? Verder ben ik geinteresseerd in de 2ehandsprijzen van deze en mogelijk andere apparaten die jullie evt nog voorstellen.

Bedankt!!!

Groeten,

Lucas.

romulus

Tag en classé heb ik thuis gehad in combinatie met classé versterking en b&w speakers.
Lexicon ken ik niet maar oudere modellen bleken bij uitwisseling van ervaring met 2 personen die waren overgeschakeld naar tag stuk minder in vergelijking met tag mclaren av32r.

Tag av32r (single processor) en classé ssp-30 mk II zijn toptoestellen met zeer zuivere kanaalweg in multichannel.

Ik zou classe ssp-30 (mkII versie) op de eerste plaats zetten omwille van muzikaliteit tov tag mclaren.
Tag is beter met 5-kanaals filmweergave, classé met stereo en meerkanaalsmuziek.

Tweedehands vind je deze toestellen tegenwoordig aan zeer interessante prijzen gezien leeftijd en extreem snelle afschrijving van processor.

Tag av32r : maximum 1500
SSP-30 mkII : maximum 2000
SSP-30 mkI : maximum 1500

Misschien tweedehands iets duurder en moeilijker te vinden maar proceed avp 2 of 1 zijn toptoestellen.  Het verdwijnen van het merk proceed heeft zijn invloed op tweedehands prijzen.

Succes met zoektocht
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

henkt1

dit ga ik volgen. Ben erg benieuwd naar de diverse reacties en meningen.

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Johnny_Bravo

Citaat van: romulus op januari 21, 2006, 21:56:46
Tweedehands vind je deze toestellen tegenwoordig aan zeer interessante prijzen gezien leeftijd en extreem snelle afschrijving van processor.

Tag av32r : maximum 1500
SSP-30 mkII : maximum 2000
SSP-30 mkI : maximum 1500

Ik ben het bijna helemaal  ;D met jouw verhaal eens, met als uitzondering de prijzen....deze zijn denk ik wat te optimistisch.
e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de leeftijd, staat (en bij TAG), de uitvoering.
Bij onderstaande prijsstellingen ben ik uitgegaan van een perfecte staat en leeftijd jonger dan 2 jaar.

Tag av32r : +/- 2000
SSP-30 mkII : +/- 2500
SSP-30 mkI : +/- 1800

Erik

Misschien ook handig om te vermelden dat er 3 typen TAG AV32R zijn.
av32r gewoon (het oude model oud) €700 a €800 afhankelijk van updates
av32r 192BP single cpu - veel beter en meer opties €1500
av32r 192BP double cpu - nog veel beter  €2000
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Johnny_Bravo

Citaat van: Erik op januari 22, 2006, 12:20:54
Misschien ook handig om te vermelden dat er 3 typen TAG AV32R zijn.
av32r gewoon (het oude model oud) €700 a €800 afhankelijk van updates
av32r 192BP single cpu - veel beter en meer opties €1500
av32r 192BP double cpu - nog veel beter  €2000

Voor de dual processor zul je iets verder in de buidel moeten tasten, buiten het feit dat ze bijna niet worden angeboden.

Ik denk dat € 2500,- tot € 3000,- realistischer is.

Moony

Idd, als je een zgan DP weet te staan voor 2000 euro mag je mij een seintje geven. ;)
Ik denk ook dat 2500-3000 euro meer in de richting komt.

Bovendien lijkt mij 700-800 euro voor een in perfecte staat 96khz versie ook wel erg laag, ik zou eerder denken aan 900 euro ongeveer.

Incognito

Bedankt voor jullie reacties!!!

Allereerst is het misschien handig om nog even wat over mijn gebruik van de processor te vermelden. De tijd dat ik luister naar mijn set is +/- 60% naar meerkanaals muziek (stereo bron), 10-20% stereo en 20-30% film. Het is voor mij dus belangrijker hoe de processor omgaat met stereo bronnen (die evt meerkanaals worden afgespeeld) dan met DD/ DTS etc soundtracks.

Kunnen jullie ook wat van de eigenschappen van de TAG vertellen? O.a. klankkleur, gebruiksgemak etc?
Verder; meerdere processoren; wat is technisch het verschil hiervan? Dat de aangeboden data aan de dac meerdere malen oversampled wordt of???

Romulus; kun jij zo het verschil tussen de ssp-30 mkI en mkII uit je mouw schudden?

Nog iemand die wat over de Lexicon processoren wil vertellen t.o.v. de Classé's en de TAG's?

Verder zou ik het echt super vinden om een shootout te organiseren met de betreffende processoren, dat moet prima bij mij thuis kunnen, alleen ik weet niet of de mensen die de betreffende processoren bezitten er wat voor voelen om deze los te koppelen en te vergelijken.............. Iemand die zich geroepen voelt? Ik zorg natuurlijk voor de hapjes en drankjes :).

Groeten,

Lucas.

romulus

Citaat van: Johnny_Bravo op januari 22, 2006, 11:29:26
Ik ben het bijna helemaal  ;D met jouw verhaal eens, met als uitzondering de prijzen....deze zijn denk ik wat te optimistisch.
e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de leeftijd, staat (en bij TAG), de uitvoering.
Bij onderstaande prijsstellingen ben ik uitgegaan van een perfecte staat en leeftijd jonger dan 2 jaar.

Tag av32r : +/- 2000
SSP-30 mkII : +/- 2500
SSP-30 mkI : +/- 1800
Ik ben een geboren optimist  O0
Even ter verduidelijking :
- ik heb mijn ssp 30 mkII verkocht voor 2200 €, ik heb hem nieuw (Duitsland) voor iets meer met volle garantie gekocht.  Diezelfde winkel verkocht enkele maanden oude mkII demo voor 2000€ met volledige garantie
- ssp-30 mk1 weet ik er 2 bij dealer te koop staan voor 1500 € (tweedehands) en 2000 € demo met volledige garantie
- wat er gebeurd is met prijzen van tag na de opeenvolgende dumps weet iedereen hier op dit forum en als er nu 1 audio component drastisch is prijs daalt met de tijd is het wel een av receiver of processor.  Als je beslist om een tag processor langere tijd te houden, is dit volgens mij op dit ogenblik de meest interessante processor prijs/kwaliteit.

@ incognito
Ik heb net eens geschud  ;D maar ik kan je geen verdere details geven.  Ik heb nooit mk1 en mk2 naast elkaar gehoord.  Ik heb begrepen dat mk2 uitgerust is met "chips" van de nieuwe ssp-300 die merkelijk duurder is geworden.  Meerkanaalsmuziekweergave van SSP-30 is zeer mooi, stereo ook mooi maar minder dan levinson stereo pre.  De SSP-30 heeft dezelfde eigenschappen dan classé stereo pre's.
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

beunky

Citaat van: Incognito op januari 22, 2006, 13:41:45
Verder; meerdere processoren; wat is technisch het verschil hiervan? Dat de aangeboden data aan de dac meerdere malen oversampled wordt of???

Nee. Het verschil zit hem onder andere in een betere signaalprocessing (ook in stereo) en het feit dat er room correction in zit, met name de laatste is echt ideaal en een enorme verbetering ten opzichte van de overige Tag-processors.
Daarnaast klinkt ie ook gewoon een pak beter (in surround én stereo) dan de AV32R BP 192 SP en zijn stereo-broertje DPA32R (die weer iets beter klinkt in stereo dan de AV32R BP 192 SP).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

riwi

Citaat van: Incognito op januari 22, 2006, 13:41:45
Allereerst is het misschien handig om nog even wat over mijn gebruik van de processor te vermelden. De tijd dat ik luister naar mijn set is +/- 60% naar meerkanaals muziek (stereo bron)

De mode die je dus veel gebruikt (de Party-mode  ;D ) is dermate a-audiofiel dat iedere vorm van commentaar over de performance van de verschillende processoren eigenlijk niet van toepassing is op jouw gebruik. Als je een Lex, Tag of Classe in voornamelijk Partymode gebruikt is dat een beetje zonde van de kwaliteiten van de processoren. Ik zie dat een beetje als vorm van "paarlen voor de zwijnen". Je gewone receiver zou net net zo goed kunnen.

Ik bedoel dit niet als kritiek naar jou toe, maar misschien hoef je helemaal niet zo'n dure pre-amp te kopen voor het door jouw beoogde resultaat. Hopelijk neem je geen aanstoot aan mijn commentaar. Indien wel dan alvast mijn excuus ;)

Martin_M

Het is wat smaakafhankelijk maar mijn ervaring met de TAG is dat met TMS (TAG McLaren Surround) en ProLogicII music een aardige kwaliteit neergezet wordt qua surround.
Het blijft wat afhankelijk van de bron hoe het resultaat is maar over het algemeen doen de surround lekker mee zonder erg op te vallen (geen instrumenten achter je enzo). Het geluid op zich verandert helemaal niet zo. Dus wel degelijk voordeel van een betere pre/processor en het geluidsbeeld trekt er lekker van open.
Persoonlijk gebruik ik het eigenlijk nooit (behalve bij TV) omdat de stage meer de kamer in komt en ik houd meer van een stage die zich tussen en achter de speakers afspeelt.

Overigens heeft TAG heeft ook een echte 'party mode' maar daar wordt ieder kanaal dus even hard aangesproken en is alleen maar handig op feestjes of als je wat zit te testen.

Ik verwacht dat de surroundmodes van menig receiver toch minder zullen zijn. Rears zullen wellicht harder aangesproken worden en de kans dat het geluid meer in de speakers blijft plakken is groter (ook afhankelijk van de amps die je gebruikt).
Zelfs met tweekanaalsbronnen kan je een mooie wolk in de kamer creëren.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

riwi

Als hij inderdaad de surround modes bedoelt zoals Logic7 en de Tag variant daarvan denk ik inderdaad dat je de processor goed en terecht inzet. Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij de 5-channel stereo mode bedoelde, maar ik kan het nu niet weer vinden..

<edit : in de andere thread gevonden : >
Citaat van: Incognito op januari 21, 2006, 00:29:04
Verder luister ik geregeld 5 kanaals stereo als ik aan het werk ben en niet op de sweet-spot zit (dat is zo'n 60-70% van de tijd dat ik naar de set luister).

Kan zijn dat ik het verkeerd geinterpreteerd heb

Moony

Citaat van: Martin_M op januari 22, 2006, 19:57:25
Overigens heeft TAG heeft ook een echte 'party mode' maar daar wordt ieder kanaal dus even hard aangesproken en is alleen maar handig op feestjes of als je wat zit te testen.

Alleen de DP heeft deze party mode, de simpelere AV32R 96 en 192SP niet.

Bolle

bedoel je nu dat ik dus geen feestjes thuis kan geven tot ik naar een DP ben upgegrade?  ;)
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Martin_M

Citaat van: riwi op januari 22, 2006, 20:10:26
Als hij inderdaad de surround modes bedoelt zoals Logic7 en de Tag variant daarvan denk ik inderdaad dat je de processor goed en terecht inzet. Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij de 5-channel stereo mode bedoelde, maar ik kan het nu niet weer vinden..

<edit : in de andere thread gevonden : >
Kan zijn dat ik het verkeerd geinterpreteerd heb

OK. Praten/schrijven we een beetje langs elkaar heen.
De 5-channel stereo mode kan je idd vergelijken met de 'party-mode'. Lekkere herrie om je heen. Da's idd wat anders dan de 'gewone' surround-modes.

CiteerAlleen de DP heeft deze party mode, de simpelere AV32R 96 en 192SP niet.
Tja, dat heb ik nooit gesnapt. Zoveel processorpower zal dat toch niet nemen. Integendeel juist. De rears worden dan ook volledig aangestuurd (afhankelijk van de setup natuurlijk).
Maar het doet er eigenlijk ook niet toe, want het is de meest onbelangrijke mode eigenlijk.

Moony

Citaat van: Bolle op januari 22, 2006, 20:16:24
bedoel je nu dat ik dus geen feestjes thuis kan geven tot ik naar een DP ben upgegrade?  ;)
Zoiets ja...  ;D

Citaat van: Martin_M op januari 22, 2006, 20:17:46
Maar het doet er eigenlijk ook niet toe, want het is de meest onbelangrijke mode eigenlijk.
Tja, ik maakte er toch best veel gebruik van toen ik het nog had (5 ch stereo) op mijn receiver, altijd en enkel bij gebruik van de tuner, lekker als achtergrondmuziek. Natuurlijk kan dat ook prima met andere surround modes of gewoon in stereo maar ik vond 5 ch stereo toch een welkome aanvulling.
Dus eerlijk gezegd mis ik het wel een beetje op mijn TAG.

Erik

Wat was eigenlijk nog meer het "nadeel"
Citaat van: Jack van Dijk op januari 22, 2006, 17:58:42
Ik heb alle drie de versies gehad, dus als je nog additionele vragen hebt dan hoor ik het wel.
Jack
Behalve de "slechtere" geluidskwaliteit wat zou verschillen/nadelen van de AVR32-96khz tegenover de AVR32BP192 (1 cpu)?
Ik heb de eerste wel eens overwogen als upgrade voor mijn 60iRV omdat de AVR32BP192 met 2 cpu's toch wel erg aan de prijs is.
SACD en DVDA intresseren me niet zo, maar wel een "goed" stereo signaal met de mogelijkheid eventueel later 2 extra speakers aan te sluiten als ik ooit de ruimte krijg.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Martin_M

Citaat van: Moony op januari 22, 2006, 21:22:47
Dus eerlijk gezegd mis ik het wel een beetje op mijn TAG.
Ik gebruik 't alleen als het huis volzit met visite (en dan zachtjes) en als ik de achterspeakers aan het afstellen ben qua plaatsing.

Als ik dan de party-mode gebruik en ik zet de amp van de fronts uit heb ik dus stereo uit de achterkanalen. Zo kan ik ze optimaal plaatsen om ook achter goed te kunnen pinn-pointen

@Incognito; Is een Meridian niets voor je lijstje?? (568.2 of de G68).

CiteerBehalve de "slechtere" geluidskwaliteit wat zou verschillen/nadelen van de AVR32-96khz tegenover de AVR32BP192 (1 cpu)?
Je mist dan de analoge 5.1 input welke trouwens niet eens op alle versies van de AV32R-192 zit want het was een optie.
En de 192 KHz DAC's zijn echt beter dan de oude.
Er is ook wel iets meer veranderd. Ik zag nl. dat de discrete uitgangen van de 96 bij de 192-versie waren vervangen door opamps.

Dus volgens mij is het verschil naast de eventuele 5.1 input alleen geluidskwaliteit. Ik zou persoonlijk zeker voor de 192 KHz DAC's gaan maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. T' is ook maar net wat je tweedehands tegen zou komen natuurlijk.

Martin

Erik

Martin_M: Help eens even, 5.1 analoge ingangen heb je toch alleen nodig als je sacd/dvda wilt aansluiten? Of vergeet ik iets?
dvdspelers en straks blueray spelers gebruiken toch spdif?

Maar goed jij vindt het verschil dus best groot tussen de 96 en 192 versie. Wel iets om rekening mee te houden. Zou je een inschatting kunnen geven hoeveel beter?
- Winston Churchill

beunky

Ik heb zelf de cd-speler gehad met daar de 96 kHz dac er in en toen ging ik over naar de voorversterker (DPA32R) met 192 kHz dac en het verschil zat hem er in dat de 96 wat meer 'blurry' was en de 192 gewoon scherper was qua afbeelding (je moet het niet als echt 'blurry' zien maar t.o.v. de 192), het was beter aan te wijzen waar de instrumenten stonden.
O ja, bedenk je wel dat ik dit heb gehoord op een setje Kef Reference 102's (op zich goeie speakers) die op mijn bureau stonden en volledig ingebouwd waren...
Als je daar het verschil duidelijk op hoort is het verschil vrij groot te noemen ;D ;D ;D ;D ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Martin_M

Citaat van: Erik op januari 22, 2006, 23:33:14
Martin_M: Help eens even, 5.1 analoge ingangen heb je toch alleen nodig als je sacd/dvda wilt aansluiten? Of vergeet ik iets?
Klopt. Ik gebruik het dus normaal ook niet.
Een paar keer toen ik testte tussen DAC's van een speler en die van de TAG.

Citeer
Maar goed jij vindt het verschil dus best groot tussen de 96 en 192 versie. Wel iets om rekening mee te houden. Zou je een inschatting kunnen geven hoeveel beter?

Tja, da's altijd moeilijk. De upgrade heeft mij toendertijd € 670,- gekocht en ik vond het dat waard. Maar dat is ook subjectief natuurlijk ;).

[edit na beunky's bericht gelezen te hebben]
Beunky heeft het in bovenstaande bericht over het verschil scherper en blurry. Daar kan ik wel in meegaan. Het geluidsbeeld werd meer open en duidelijker qua plaatsing. Ik kan me ook nog herinneren dat de bassen (nog) wat strakker waren.

Er heeft op de TAG site wel eens een lijstje gestaan met kwaliteitspercentages van de verschillende pre/pro's. Maar ook dat blijft moeilijk om zelf te bepalen hoeveel jou een geluidsverbetering (en welke/hoeveel) waard is.

Erg luxe zou het zijn om beide versies in je thuissituatie te kunnen proberen. Anders blijft het altijd een gokje. Maar soms moet je wel ;D.

Martin

Erik

Ok duidelijk, de dacs zijn gewoon een stuk beter. Nadeel is dan denk ik wel dat wil je dat voordeel laten uitkomen je dan al je componenten evenredig moet gaan upgraden. 700 euro extra uitgeven is één ding, maar als je alle kabels en misschien speakers sorry luidsprekers ook moet gaan upgraden om het verschil goed te laten uitkomen. Wordt het al snel veel meer dan 700 euro extra, jullie hadden natuurlijk al een aardige set staan ;D

Aan de andere kant als Beunky het verschil kon horen op zijn desk "luidsprekers". Hm, food for thought zullen we maar zeggen ;D
- Winston Churchill

Incognito

Wederom bedankt voor de reacties.

Riwi, ik neem niet zo snel aanstoot van een opmerking (dus thanks voor je respons); wel even opheldering mbt de 5-channel surround. De Denon is niet zo'n verfijnde processor als de processoren waar we het nu over hebben. Gezien dat ik 60-70% van de tijd dat ik luister naar mijn set aan het werk ben achter mijn pc, gebruik ik idd de 5-channel surround als achtergrondmuziek en niet tijdens het echt luisteren, want dan wordt ik er idd ook niet zo vrolijk van. Het zou natuurlijk goed kunnen dat met een nieuwe processor mijn voorkeurs surround mode een wisseling ondergaat, omdat deze verfijnder zal klinken dan de Denon. Hoe dan ook, ik denk dat ik er inmiddels wel uit ben dat ik een nieuwe processor wil kopen  :)

Veel van jullie hebben het over TAG. Ik heb al een 2ehands BP gevonden voor 1500 vraagprijs, dus misschien dat ik die binnenkort eens ga beluisteren. Denken jullie dat ik er trouwens veel beter aan doe om de DP te kopen, die 500 kan er namelijk eventueel ook nog wel bovenop (dan maar gelijk goed)?

Hebben jullie trouwens verder nog tips voor me voor sites voor 2ehands apparatuur (of waar de betreffende apparatuur nu aangeboden wordt) naast hifi.nl, hear.nl en de bekende veilingsites?

Als laatste; nogmaals; zijn er mensen die mee willen doen met een shoot-out van de betreffende merken? Ik verzorg nog steeds de hapjes en de drankjes ;)

Groeten,

Lucas

EDIT:
Citeer@Incognito; Is een Meridian niets voor je lijstje?? (568.2 of de G68).
Geen idee; zou je dit misschien kunnen toelichten, ken alleen de naam Meridian, de producten zelf die zij verkopen zeggen me bar weinig ???

Incognito

Dan denk ik idd dat de DP voor mij op dit moment nog wel te hoog gegrepen is. Gezien de verkoper van de SP waar ik het over had een vraagprijs had van 1500, zal de DP dan ongeveer uitkomen op de dubbele prijs, denk niet dat het verschil dat waard is wel?