Nautilus 802, keuze eindversterker of verbeterpunten?

Gestart door WickedGame, november 22, 2005, 17:28:42

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: WickedGame op februari  1, 2006, 22:34:27
Aangezien de Classe CA-2200 Balanced en Unbalanced kan schakelen hebben we er voor gekozen om de Marantz op de Unbalanced te zetten en de CP-500 op Balanced.

Ik ben benieuwd hoe je er op gekomen bent om het zo aan te sluiten. :-\ Dit is een vrij gevaarlijke situatie, je sluit in feite twee voorversterkers aan op dezelfde eindversterker. Je loopt hiermee de kans op permanente beschadiging van één van beide voorversterkers.

De cinch-ingang is namelijk direct doorverbonden met het positieve signaal van de XLR-ingang. De situatie is vergelijkbaar met het aansluiten van twee versterkers tegelijk op dezelfde speakers (hoewel iets minder heftig). Met de ene kun je de andere opblazen. Het is geen enkel probleem om op een voorversterker meerdere uitgangen tegelijk te gebruiken (bijvoorbeeld om meerdere eindversterkers aan te sturen / bi-ampen). Echter op een eindversterker met zowel cinch als XLR-ingangen, mag je altijd maar 1 ingang tegelijk gebruiken.

Het is maar een waarschuwing voor je eigen bestwil. Ik zou per direct die cinch vanaf de receiver er uit trekken en die op de CP-500 aansluiten op de ingang die daarvoor bedoelt is: SSP. Zie pagina 26 en 36 van de handleiding.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Nog even een minder verontrustende reactie m.b.t. tot de andere punten. ;)
Citaat van: WickedGame op februari  1, 2006, 22:34:27
Wat maakt overigens Balanced en Unbalanced op een CP-500 naar een CA-2200 veel uit zeg.
Vrijwel iedere Classé die Balanced heeft klinkt ook werkelijk beter als je hem zo aansluit. Voorwaarde is dat minimaal 1 van beide apparaten ook echt balanced is opgebouwd. Bij jou is dat met beide apparaten het geval, dus dat verschil is dan erg groot.

CiteerDe kabels hebben ook een zware impact gehad op het geluid. Het geluid leeft nu echt, en klinkt fenomenaal!
Mag ik vragen hoe je weet of het effect van de kabels zo dramatisch is? Heb je ook nog geluisterd met de 'oude' kabels er tussen? En was het vergelijk eerlijk? Dus cinch-cinch vergelijk in plaats van cinch-xlr? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WickedGame

Citaat van: Audiofiel op februari  2, 2006, 09:34:33
Nog even een minder verontrustende reactie m.b.t. tot de andere punten. ;)Vrijwel iedere Classé die Balanced heeft klinkt ook werkelijk beter als je hem zo aansluit. Voorwaarde is dat minimaal 1 van beide apparaten ook echt balanced is opgebouwd. Bij jou is dat met beide apparaten het geval, dus dat verschil is dan erg groot.
Mag ik vragen hoe je weet of het effect van de kabels zo dramatisch is? Heb je ook nog geluisterd met de 'oude' kabels er tussen? En was het vergelijk eerlijk? Dus cinch-cinch vergelijk in plaats van cinch-xlr? ;)

De kabels waren al SSP geschakeld. En dat terwijl me pa zei dat die balanced/unbalanced zou doen. Maar goed dat was blijkbaar dus al weer geschakeld. Wat betreft de kabels hebben we eerst op onze cinch kabels gedraaid (Chord Cable Silver nog iets), en daarna overgegaan op de MIT shotgun cinch. Dit was al een verschil maar nog niet zo drastisch als de XLR kabel. Volume kon gelijk van de voortrap (CP-500) van 42 naar 30 terug geschroefd worden na plaatsing van de kabel. Ook de plaatsing was anders (in positieve zin). Dus dat gaf een sprong voorwaarts.

Wat betreft de speakerkabel merkte ik zelf dat het allemaal iets ruimtelijker werd, en het laag werd iets meer geaccentueerd door de MIT dan de Kimber 8TC deed. Heb een hele middag + avond lopen switchen met die kabels om gek van te worden. Maar de MIT's wonnen het van de Kimber 8TC.

Nu alleen de bron nog eens kijken of daar een keer iets leuks van komt. Niet dat de SA-8400 Vm slecht is. Vind het zelf een hele mooie en goede speler. Maar ben toch benieuwd hoe bijvoorbeeld een Classe CD-speler of ander merk zich verhoud tegenover zo'n 8400 Vm.

WickedGame

Hmm de classe CA-2200 heeft een probleem. En een groot probleem ook. Het linker kanaal schiet na een tijdje luisteren op normaal volume uit in de protect. De koelribben aan de linkerkant zijn gloeiendheet, en je vebrand zowat je klauwen aan dat ding. De rechterkant daarentegen is gewoon normaal van temperatuur.

Donderdag word de CA-2200 bekeken door iemand van RAF (daar is die gekocht), maar ik ben bang dat de CA-2200 naar B&W Nederland terug moet, dit kan nooit goed zijn. Ik denk dat het een sporadisch probleem is, want kan niks op internet vinden over een warmte probleem. Wel balen dit aangezien het een vrij dure versterker is. Maar goed zo kan het met alles een keer gebeuren.

Ik hou jullie op de hoogte over de ontwikkelingen.

DA BoSS

Klinkt inderdaag niet goed  :-\
Waarom vraag je geen leenversterker aan RAF, voor gedurende de reparatie ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Klinkt als een soort kortsluiting of een extreem fout ingestelde bias van de versterker. Terug naar B&W dus, zodat je nog jarenlang plezier kunt hebben van een goede eindversterker. :-\

WickedGame

Citaat van: DA BoSS op februari 13, 2006, 14:46:36
Klinkt inderdaag niet goed  :-\
Waarom vraag je geen leenversterker aan RAF, voor gedurende de reparatie ???

Gaan we ook zeker proberen te regelen. Maar goed ze komen donderdag dus langs. En dan eens zien wat voor versterker zij te bieden hebben als leen (als dat mogelijk is).

WickedGame

Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2006, 14:58:16
Klinkt als een soort kortsluiting of een extreem fout ingestelde bias van de versterker. Terug naar B&W dus, zodat je nog jarenlang plezier kunt hebben van een goede eindversterker. :-\

Kijk met elk apparaat kan het gebeuren. Dat is opzich niet zo erg, het is alleen toch wel jammer dat het binnen zo'n korte tijd gebeurt. Het is toch best vreemd dat het probleem zich geleidelijk steeds vaker ging voordoen. De problemen ontstonden 1,5 week terug tijdens de film Munich. Tijdens een passage waar heel abrupt een explosie uit de stilte kwam schoot de versterker in de protect en dan precies op het linker kanaal.

Na een tijdje schakelde hij zichzelf weer in. En tijdje ging weer goed tot weer een abrupt stuk en poef weer linker kanaal. Ben toen eens gaan voelen aan dat ding en viel me toen al op dat links veel warmer was als rechts. Maar goed dat was nog redelijk warm, nog niet bloed heet zoals afgelopen week. Je handen verbranden zowat aan de koelribben, en dat is toch uiterst link (denk aan brandgevaar etc.).

Dus nu staat alles fijn van het stroom af. En even tot donderdag zonder muziek maar doen. Althans me pa zonder muziek :D Ik heb me eigen setje nog.

FFF

Balen van de classe.

Maar is het geen tijd om de 9300 de deur te wijzen?
Mooi apparaat alleen niet op de zelfde hoogte als de rest denk ik?

WickedGame

Citaat van: FFF op februari 13, 2006, 17:53:00
Balen van de classe.

Maar is het geen tijd om de 9300 de deur te wijzen?
Mooi apparaat alleen niet op de zelfde hoogte als de rest denk ik?

De SR9300 blijft, het is namelijk niet de bedoeling de classe als HT te gaan laten functioneren. Dit mag de SR9300 blijven doen, die zelf dan de N804 en de HTM2 voor zijn rekening neemt. De 802'en worden via de SSP functie van de voortrap naar de CA-2200 geleid. De matching is zelfs erg goed tussen de classe en de Marantz. Dus ik zie niet in waarom de SR9300 moet gaan wijken. Tuurlijk kan je een stap verder gaan in alles, maar de SR9300 staat er puur bij als HT. Audio is gewoon stereo via de classe set.

Enige zwakke schakel daarin is de bron waarschijnlijk. De SA8400 VM. Alleen wil ik toch wel eens gaan luisteren hoeveel beter een andere bron is ten opzichte van de SA8400. En eigenlijk moet het er 1 zijn met SACD mogelijkheid, omdat hij toch al een flink aantal SACD's in zijn collectie heeft.

WickedGame

Even een vraagje betreffende het probleem. Zou het eventueel ook aan de MIT kabel kunnen liggen. Het lijkt me aan de ene kant heel stug dat een kabel de boosdoener is. Maar is dit uberhaupt mogelijk?

[edit]We hebben gisterenavond de Kimber 8TC er weer opgezet, en nu wordt de versterker totaal niet heet. Hij behaald dezelfde warmte als het rechterkanaal bij de MIT Kabels. Het is heel vreemd, maar het duidt er dus op dat het aan de MIT Kabel ligt. Maar heeft iemand dit wel eens meegemaakt dat 1 speaker kabel zoveel weerstand levert dat de versterker over zijn toeren gaat? (thank god heeft classe beveiligingen erin).

En komt dit wel vaker voor bij MIT Kabels? Want kan op internet niks erover vinden[/edit]

WickedGame

Audiofiel

Tsja, een MIT kabel is in de meeste gevallen een filter (met kastje in de kabel). Daar kan een component best sluiting maken, dus het is zeker niet uitgesloten.

Doormeten die kabel dus op sluiting tussen de twee aders. ;)

WickedGame

Citaat van: Audiofiel op februari 14, 2006, 14:00:47
Tsja, een MIT kabel is in de meeste gevallen een filter (met kastje in de kabel). Daar kan een component best sluiting maken, dus het is zeker niet uitgesloten.

Doormeten die kabel dus op sluiting tussen de twee aders. ;)

De kabel gaat terug naar de VS, krijgen een nieuwe opgestuurd. Blijkt idd de kabel te zijn die het geheel een beetje overstuur maakte.

Hopper

Shit man (excusez le mot). Hopelijk heeft je versterker er niet teveel van te lijden gehad, wordt hij nog gecontroleerd?

WickedGame

Citaat van: Hopper op februari 27, 2006, 17:27:24
Shit man (excusez le mot). Hopelijk heeft je versterker er niet teveel van te lijden gehad, wordt hij nog gecontroleerd?

Hij is gecontroleerd voor de zekerheid, en er is geen schade ontstaan. Classe kan blijkbaar volgens B&W veel hebben, en als die het niet aan kan zet hij zich automatisch uit. Dus er is geen schade gelukkig opgetreden.

WickedGame

Het zit allemaal wat complexer in elkaar. De speakerkabel is terug, en er was in de MIT filter iets kapot (geen idee wat). Maar we vroegen ons toch wel af hoe zoiets nou kapot kon gaan, en we zijn eens gaan nadenken vanaf wanneer dat probleem zich heeft voorgedaan. Toen herinnerde we ons dat de Classe voorversterker een keer na opstart plotseling vol vermogen gaf terwijl het volume op 20 stond.

Nu is dit afgelopen maand nog een keer gebeurd, en hebben B&W erover benaderd. Ze kennen die probleem bij de Delta lijn en werden verzocht per direct de voorversterker ter reperatie aan te bieden. De oorzaak is dus gevonden waardoor de speakerkabel hoogst waarschijnlijk dus kapot is gegaan. Helaas is het wel zeer spijtig dat een merk als Classe blijkbaar op zijn voorversterkers en geintegreerde versterkers dit probleem heeft.

Want een voorversterker aanzetten in een laag volume en dan een tikje harder en dan vol vermogen plots krijgen is natuurlijk niet netjes, en zelfs schadelijk voor zowel speakers als eindversterker. En dan mag je maar blij zijn dat de eindtrap beveiligd is tegen abrupte vermogen verschillen.

Audiofiel

Dat het volume uit zichzelf te hard gaat, is natuurlijk een fout van de voorversterker.

Maar dat daardoor een kabel sneuvelt, ligt natuurlijk vooral aan die gekke MIT kabels met een filtertje er in. Het geeft eens te meer aan dat het filter in die kabel het een en ander met je geluid doet. Je kunt je afvragen of een paar spoeltjes, condensatoren en weerstandjes in dat MIT-doosje wel de volledige dynamiek van het geluid kunnen doorlaten als ze niet eens in staat zijn om die hoge vermogens te verwerken... :-\

WickedGame

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 11:10:06
Dat het volume uit zichzelf te hard gaat, is natuurlijk een fout van de voorversterker.

Maar dat daardoor een kabel sneuvelt, ligt natuurlijk vooral aan die gekke MIT kabels met een filtertje er in. Het geeft eens te meer aan dat het filter in die kabel het een en ander met je geluid doet. Je kunt je afvragen of een paar spoeltjes, condensatoren en weerstandjes in dat MIT-doosje wel de volledige dynamiek van het geluid kunnen doorlaten als ze niet eens in staat zijn om die hoge vermogens te verwerken... :-\

Tja je kan je dat inderdaad afvragen, ik zelf vind ze echt gruwelijk LELIJK en plaats innemend die kabels. Maar het geluid is er wel voor mijn gehoor weer beter van geworden dan de Kimber 8TC (wat overigens voor zijn prijs een puike kabel is). Het vreemde wel is dat maar 1 speakerkabel kaduuk was, en de andere niks mee aan de hand was.

Maar goed we weten nu de oorzaak van het geneuzel :) En hopen dat de voorversterker weer snel terug is, of dat B&W een leuke oplossing heeft.

WickedGame

Zo de voorversterker is terug, en ze hebben wat onderdelen vervangen in het apparaat. Tevens hebben ze de software aangepast in de voorversterker. En na een aantal dagen testdraaien doet hij zoals het er naar uitziet gewoon goed weer.

Dus de gehele setup is nu weer compleet...

Heb tevens nog een paar vraagjes omtrent iets wat niet zo zeer met versterking te maken heeft maar wel met deze set. De bron (SA8400 VM) is nu in het geheel de zwakste schakel. Stel je gaat de 8400 vervangen door een andere bron welke cd-spelers zijn dan een goede optie. Het dient overigens wel SACD aan te kunnen omdat er nogal wat SACD's gedraaid worden.

Ander vraagje is meer over meubels. Wat voor meubels zijn aan te raden voor apparatuur, want de classe setup staat op dit moment op de grond (plavuizen vloer).

bmateijsen

1 van de mooiste SA-CD spelers op dit moment is de dCS 8i.. Maar ik denk dat je voor dat geld een mooiere stand-alone speler kan kopen (zelfs voor 60% ervan)

riwi

Misschien moet je overwegen om er een hele mooie CD speler naast te zetten. Je hebt dan het huidige SACD niveau met de SA8400 en waarschijnlijk het CD werk naar een hoger plateau. Ik heb ook gezocht naar een zeer goede SACD speler (multichannel) maar die worden steeds minder gemaakt. Misschien is dit een signaal dat je ter harte moet nemen.

Verder staan de Marantz spelers SA15 en SA11 toch wel hoog aangeschreven. Ik heb ook nog Sony SCD-XA333ES (en 555 of 777) overwogen. Deze worden op het net erg positief besproken, maar zijn 2de hands nauwelijk te krijgen.

muziek

[quote author = WickedGame link = topic = 36997.msg614299 # msg614299 date = 1144053227]
Het zit allemaal wat complexer in elkaar. De Speakerkabel is terug, en er was in de MIT-filter iets kapot (geen idee wat). Maar we vroegen ons toch wel af hoe zoiets nou kapot kon gaan, en we zijn eens gaan nadenken vanaf Wanneer DAT probleem Zich heeft voorgedaan. Toen herinnerde we ons Dat de Classe Voorversterker een keer na Opstart Plotseling vol vermogen GAF Terwijl het volume op 20 stond.

Nu is dit afgelopen maand nog een keer gebeurd, en hebben B & W erover benaderd. Ze kennen sterven probleem bij de Delta lijn en werden Verzocht per direct de ter Voorversterker Reperatie aan te bieden. De Oorzaak is dus gevonden Waardoor de Speakerkabel Hoogst Waarschijnlijk dus kapot is gegaan. Helaas is het wel zeer spijtig DAT een merk als Classe blijkbaar op zijn voorversterkers en Geintegreerde versterkers dit probleem heeft.

Wil je een Voorversterker Aanzetten in een laag volume en dan een tikje harder en dan vol vermogen percelen Krijgen is natuurlijk niet netjes, en schadelijk voor Zelfs Zowel sprekers als Eindversterker. En dan mag je maar blij zijn Dat de eindtrap is beveiligd tegen abrupte vermogen verschillen.

[/ quote]

Peerless Monster

Citaat van: muziek op april 23, 2006, 19:13:31

Beste,

Wat betreft classe ben ik ook niet tevreden, problemen gehad met de voorversterkers cp47.5te veel grondruis, probleem hebben ze nooit kunnen herstellen, dan maar voor een cp 65 gegaan, versterker ging vanzelf op maximum gaan spelen zoals die uit de delta serie van u, blijkbaar hebben ze het probleem nog niet onder de knie, bij mij waren mijn speakers wel stuk, geen vergoeding gekregen, voor mij nooit meer CLASSE.

Tsja... Die grondruis wordt wel vaak veroorzaakt als je componenten wat ouder worden, maar ik geloof niet dat de cp47 zo oud is geweest...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Audiofiel

Citaat van: muziek op april 23, 2006, 19:13:31

Beste,

Wat betreft classe ben ik ook niet tevreden, problemen gehad met de voorversterkers cp47.5te veel grondruis, probleem hebben ze nooit kunnen herstellen, dan maar voor een cp 65 gegaan, versterker ging vanzelf op maximum gaan spelen zoals die uit de delta serie van u, blijkbaar hebben ze het probleem nog niet onder de knie, bij mij waren mijn speakers wel stuk, geen vergoeding gekregen, voor mij nooit meer CLASSE.

Wel een beetje erg generaliserend. De versterker in dit topic was de eerste waarvan ik problemen heb gehoord. En bij ieder merk kan eens in de zoveel tijd eens iets misgaan. Als duidelijk is dat je speakers stuk gaan als gevolg van een apparaat dat in garantie zit, dan kun je zeker de gevolgschade vergoed krijgen.

Maar is die grondruis bij jou niet gekomen door een verkeerde XLR-aansluiting, dus + en - omgewisseld?