Nautilus 802, keuze eindversterker of verbeterpunten?

Gestart door WickedGame, november 22, 2005, 17:28:42

Vorige topic - Volgende topic

arno35

Hoi,

Zoals je budget nu is zou ik je adviseren om toch eens de rb 1090 erop te gaan luisteren.
dat is nl een zee van verschil met de rb 1080.(meer controle)

en als je dan over 2 jaar die 1090 verkoopt dan.... ;D

Gr Arno.
set: rotel rcd 1072, rc 1070, rb 1070, chario T 200, interlinks tara labs en siltech, speakerkabel vdh royal jade, netsnoer kimbercable.

Audiofiel

@Alle trotse bezitters van een Acurus, Aragon, Audyn, Bryston, Classé, Lavardin, Levinson, Lyngdorf, Pass Labs, Plinius, Rotel, e.v.a.: al deze merken maken interessante en leuk klinkende versterkers. ;D

Maar het draait meer dan ooit om het samenspel van bron, versterker en speaker. Als het een en ander met elkaar 'huwelijkt', dan is het terecht 'swingen'. Als het niet huwelijkt, dan kun je nog zulke goede merken bij elkaar zetten, maar draait het uit op een scheiding.

Wat ik maar wil zeggen is: je hebt bewust gekozen voor bepaalde speakers. Meestal omdat die 'sound' je heel erg aan staat. Nog meer dan bij andere componenten staat de speaker vaak heel dicht bij je persoonlijke smaak die het geluid zou moeten hebben. Kies dus een versterker(merk) wat in jouw oren uit die speakers de meeste muziek tovert. Als je tevreden was met de sound uit deze speakers met merk X en Y, dan zou ik zeker daar voor opteren, want iemand die jouw merk G en H adviseert, houdt wellicht van een hele andere 'sound'. 8)

"Zo. En nu is het klaar". ;)
Waarom is Koefnoen opgehouden? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Wijx wondere wereld

Als een Pass Labs X350 je bevalt dan maak je die toch?. Of laten maken natuurlijk. Red je makkelijk voor minder als 3500 euro. Moet je alleen niet teveel naar je stroomrekening kijken. 44cm breed red je makkelijk, alleen dan wordt ie zo diep  :D
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Robbo

Citaat van: asterduc op november 24, 2005, 20:27:45
en toch blijf ik bij mijn standpunt dat nu net de controle van het laag bij de 1080 goed is.

Zou de ruimteakoestiek hier voor iets tussen zitten?
Ik neem aan dat je de sets in verschillende ruimtes hebt beluisterd.

Sorry, maar dan moet je toch eens naar wat meer versterkers luisteren.   Zelfs een Rotel 1090 trekt een N802 lang niet zo strak door als bijv. een Parasound 2205 (ja, die 5 kanaals!)  kan.

Een amp adviseren blijft een moeilijke zaak, want iemands smaak is moeilijk in te schatten.    Natuurlijk kan ik wel allerlei exotisch en zeer prijzige amps voorstellen, en dat is allemaal zeer leuk, maar er is zoveel leuks te koop voor wel redelijke bedragen.  Dus ik zou me niet gek laten maken.

Zelf heb ik al ruim een half jaar met veel plezier een set Sphinx project 12 op mijn N802's aangesloten aangestuurd door een Meridian G68 pre/pro en Siltech bekabeling.   Echt een prima combinatie!   En nog belangrijker voor een leuke prijs (gemiddeld 1000 euro/set) te krijgen.  Daarom hebben mijn rears (N804) ook er ook elk een toegewezen gekregen :)

Parasound en Rotel heb ik ook gehad.  De Rotel is de deur uitgegaan vanwege wat ik hierboven schreef plus het feit dat de Parasound veel meer detail geeft.   En de Parasound heeft plaats moeten maken voor de Sphinx, omdat deze een veel relaxtere sound neerzet.  De Parasound is zo enorm dynamisch dat je echt soms uit je stoel springt.  Echte amerikaanse power dus,  maar in mijn huidige situatie niets voor mij.  

Succes ermee.

MountainB

Ik ben echt bang dat de beste man door het bos de bomen niet meer ziet ::) :o :o.

Een ieder heeft zo zijn eigen beleving en vele adviezen gegeven, dat ik me in zijn situatie niet zo
snel een punt weet te vinden hoe en waar te beginnen met als uitgangspunt een verbetering
van zijn huidge probleem.

:) :) :)

Succes.

Gr.
Tony

Staaled

Citaat van: asterduc op november 24, 2005, 22:21:17
Tja, ik dacht dat mijn wagen ook snel was tot er een Bugatti EB110 links voorbij kwam.

Maaaaaaaaaaaaaar, dat wil niet zeggen dat ik niet snel was!!!
;D
In dit geval was "de Bugatti" echter ook de goedkoopste van de twee .Een Lyngdorf SDA2175  a € 1150.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

asterduc

Citaat van: Robbo op november 25, 2005, 08:06:53
Sorry, maar dan moet je toch eens naar wat meer versterkers luisteren.  

@Robbo,

je hebt volkomen gelijk.
Met mijn stelling keek ik naar de prijsklasse waarin de RB1080 zit.
Als je meervoudige bedragen gaat uitgeven dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

@Hipster,

nu heb je mij wel benieuwd gemaakt met die Lyngdorf.
Moet ik eens onderzoeken.
Ah ja, dat is die man van Tact.  Bevalt mij wel, maar het is niet iedereen zijn smaak.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

WickedGame

Citaat van: MountainB op november 25, 2005, 08:22:09
Ik ben echt bang dat de beste man door het bos de bomen niet meer ziet ::) :o :o.

Een ieder heeft zo zijn eigen beleving en vele adviezen gegeven, dat ik me in zijn situatie niet zo
snel een punt weet te vinden hoe en waar te beginnen met als uitgangspunt een verbetering
van zijn huidge probleem.

:) :) :)

Succes.

Gr.
Tony

Je hebt wel gelijk, je krijg veel merken naar je toegeworpen. En daarin zal toch eens een keuze gemaakt moeten gaan worden welke types, en specs we wensen. Ui die wensen rollen er vast een aantal modellen die qua maten ook nog kunnen (was ook een vereiste). En dan word het dus puur winkels afgaan en kijken of ze eventueel een versterker willen lenen, om te testen in de omgeving waar de N802 staat.
Citaat van: Audiofiel op november 25, 2005, 01:03:57
@Alle trotse bezitters van een Acurus, Aragon, Audyn, Bryston, Classé, Lavardin, Levinson, Lyngdorf, Pass Labs, Plinius, Rotel, e.v.a.: al deze merken maken interessante en leuk klinkende versterkers. ;D

Maar het draait meer dan ooit om het samenspel van bron, versterker en speaker. Als het een en ander met elkaar 'huwelijkt', dan is het terecht 'swingen'. Als het niet huwelijkt, dan kun je nog zulke goede merken bij elkaar zetten, maar draait het uit op een scheiding.

Wat ik maar wil zeggen is: je hebt bewust gekozen voor bepaalde speakers. Meestal omdat die 'sound' je heel erg aan staat. Nog meer dan bij andere componenten staat de speaker vaak heel dicht bij je persoonlijke smaak die het geluid zou moeten hebben. Kies dus een versterker(merk) wat in jouw oren uit die speakers de meeste muziek tovert. Als je tevreden was met de sound uit deze speakers met merk X en Y, dan zou ik zeker daar voor opteren, want iemand die jouw merk G en H adviseert, houdt wellicht van een hele andere 'sound'. 8)

"Zo. En nu is het klaar". ;)
Waarom is Koefnoen opgehouden? ;D

Dit word inderdaad testen, welk huwelijk op muzieksmaak en klankkleur matched met onze bevindingen en uiteraard ook de omgeving en akoestiek.

MountainB

Hi Wickedgame,

Misschien een hele rare vraag, hoe klinkt de platenspeler via de SR9300 en Rotel RB1080 (Musical Fidelity XLPS phono)?

Heb je dat al kunnen beoordelen?

Gr.
Tony

Peerless Monster

Ik ga naar alle waarschijnlijkheid naar Wicked en vader om mijn Plinius te demooen op de 802.
Met 300 Watt per kanaal moet dat redelijk voldoende zijn, maar het gaat mij niet om de cijfers, maar om hoe iets klinkt...
Muziek moet het maken.

Grtz,
rens
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Staaled

Citaat van: Peerless Monster op november 25, 2005, 11:46:44
Ik ga naar alle waarschijnlijkheid naar Wicked en vader om mijn Plinius te demooen op de 802.

In dit weer? Nou zal die Plinius niet wegwaaien............. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Peerless Monster

CiteerIn dit weer? Nou zal die Plinius niet wegwaaien.............

nee natuurlijk niet. Ik ben wel goed, maar niet gek...
Plinius die waait niet weg nee. Maar zo zwaar is ie nu ook weer niet... 14 - 15 kg...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

WickedGame

Citaat van: MountainB op november 25, 2005, 11:07:07
Hi Wickedgame,

Misschien een hele rare vraag, hoe klinkt de platenspeler via de SR9300 en Rotel RB1080 (Musical Fidelity XLPS phono)?

Heb je dat al kunnen beoordelen?

Gr.
Tony

De TT15 wordt gedraaid met een ZYX element en een Densen phonoversterker. En dit klinkt echt magistraal op de SR9300. De Musical Fidelity is namelijk van mijzelf en die staat op een Pro-ject 6.9 draaitafel met een Benz Micro Glider element op een SR-7400. En ook dat klinkt erg mooi.

Heb de Musical Fidelity ook beneden op de SR9300 een keer gezet maar die Densen wint het met gemak op klankbeeld en detail tegenover de Musical Fidelity. MAar goed een Densen is ook nieuw +/- 1000 pleuro's.

WickedGame

Citaat van: Peerless Monster op november 25, 2005, 11:46:44
Met 300 Watt per kanaal moet dat redelijk voldoende zijn, maar het gaat mij niet om de cijfers, maar om hoe iets klinkt...
Muziek moet het maken.

Grtz,
rens

Dat is ook ruim voldoende, als de Rotel RB-1080 met 2 x 200Watt het al lukt, moet die 300Watt Plinius geen probleem zijn.

Peerless Monster

Die Rotel is sowieso al een flink stuk minder dan de Plinius. Totaal niet te vergelijken.
Rotel is sowieso tonaal niet mijn smaak en al helemaal niet qua styling...

Plinius kan je veel beter vergelijken met Classé... Dat maakt pas muziek...
Je kan met de Plinius biwiren op de versterker zelf, maar het leukste zou zijn om een versterker te hebben die je kan biampen.
Dus 5 kanaals oid... Veel betere controle dan welke stereokanaals eindversterker bak van Rotel dan ook...
Ik neem ook de Red Dawn speakerkabel mee...

Roland

Niet helemaal hetzelfde 'probleem', maar wel de moeite om even te kijken voor de TS: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=18513.0

de blauwe lucht

Citaat van: wil op november 23, 2005, 09:00:40
De Acurus die hier te koop staat kan ook een mooie match zijn. Qua vermogen zat op en qua stijl zit je in de Parasound-hoek. Het is net even iets dynamischer dan een Classé maar ingetogener dan een Bryston (die ik één keer op B&W's heb gehoord en ik te aggressief vond klinken). Prijs/kwaliteit is hierbij imo een no-brainer (om dat woord er maar eens in te gooien :D).

wil
heeeeeeeee wat lees ik hier ;D
en dat klopt ;D
denon avr 3801-krell ksa 100s-denon dvd 2500-
 voor 2 b&w 801 matrix2
midde2magnat viva 7
achter 2 magnat viva 33 sub acoustic research 30 a
hoofdtel philips sbc hd1502
beamer-sanyo-Z1-butt-kicker-pioneer 530h 160gb

de blauwe lucht

Citaat van: Markaudio op november 23, 2005, 10:34:44
Dat lijkt me idd een mooie versterker voor de 802's.  :)
dat zijn mensen met verstand van zaken ;D
denon avr 3801-krell ksa 100s-denon dvd 2500-
 voor 2 b&w 801 matrix2
midde2magnat viva 7
achter 2 magnat viva 33 sub acoustic research 30 a
hoofdtel philips sbc hd1502
beamer-sanyo-Z1-butt-kicker-pioneer 530h 160gb

WickedGame

Nou na een aantal luistersessies te hebben gedaan met o.a. Primare A32, Rotel RB1090, Pass Labs X350, Classe CA2200 en de Mark Levinson 431 hebben we uiteindelijk een keuze gemaakt.

De ML en de Rotel vielen als eerste af. ML vanwege de maten en de Rotel omdat dat ding toch niet bood wat het zou moeten doen in onze ogen. Daarnaast was het geluid niet het geluid wat wij wensten. Dus dat was dan de eerste 2 die we schrapten. Het ging dus uiteindelijk tussen de Classe CA2200, Primare A32 en de Pass Labs.

Na een lange luistersessie en ook wederom de maten is de Pass Labs ook afgevallen. Dit kwam ook mede door de matching met de Marantz SR9300 die niet echt mooi was naar onze mening. Uiteindelijk dus Classe vs Primare. En dat is moeilijk zeg... De Primare is erg goed voor zijn prijs, en verbluffend mooi in detail. Ook de matching met de Marantz is erg goed, en hierdoor wel een goede kanshebber. De Classe wint het wel iets meer op detail en warmte maar is wel bijna in prijs het dubbele.

Toch is er uiteindelijk gekozen voor de Classe. Dit omdat de Primare met de Kabels teveel uitstak, en de warmte productie erg hoog was van de primare (nadelig omdat het een kast in moet). Dus is het uiteindelijke de Classe CA2200 geworden.

Wel is er gelijk als upgrade gekozen voor interlinks van MIT, die hebben we meegekregen en leverde meer detail en ruimtelijkheid op dan de Chord Silver Interlink. Ook speakerkabels worden gewijzigd van de Kimber 8TC naar de MIT S1 Biwire.

romulus

Nice, very nice
Ik kan je keuze alleen maar toejuichen  8)

Geniet ervan

Romulus
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

Hopper

hee, wat gek, ik heb ook B&W met Classé O0
proficiat

WickedGame

Citaat van: Hopper op januari 25, 2006, 20:38:34
hee, wat gek, ik heb ook B&W met Classé O0
proficiat

Zijn denk ik voor elkaar gemaakt  ;D

Op de CA-2200 is nu wel de CP-500 voorversterker gekomen. Dus nu een dedicated stereoset naast het surround geweld

garmtz

Citaat van: WickedGame op januari 27, 2006, 15:27:13
Zijn denk ik voor elkaar gemaakt  ;D

Op de CA-2200 is nu wel de CP-500 voorversterker gekomen. Dus nu een dedicated stereoset naast het surround geweld

Prima keuze uiteindelijk!  8)

WickedGame

Citaat van: garmtz op januari 27, 2006, 16:59:02
Prima keuze uiteindelijk!  8)

Inderdaad is het allemaal zwaar erop vooruit gegaan. Wat een detail en ruimtelijkheid zit er in die classe setup. De set heeft qua bekabeling ook een flinke upgrade gehad. Aangezien de Classe CA-2200 Balanced en Unbalanced kan schakelen hebben we er voor gekozen om de Marantz op de Unbalanced te zetten en de CP-500 op Balanced.

Wat maakt overigens Balanced en Unbalanced op een CP-500 naar een CA-2200 veel uit zeg.

Wat betreft de snoeren:

Vanaf de CP-500 naar de CA-2200 zit een Balanced MIT Shotgun S2 XLR kabel
Vanaf de Marantz SR-9300 naar de CA-2200 zit een MIT Magnum M3
Speakerkabel is ook vervangen (al hadden we pas net de Kimber 8TC) is nu de MIT Shotgun S1 (Biwire)

De kabels hebben ook een zware impact gehad op het geluid. Het geluid leeft nu echt, en klinkt fenomenaal! Nu eens zien wat de volgende upgrade word in zijn set. Zelf denk ik de bron, al vind ik de bron bij Classe erg goed het mist helaas toch SACD. En aangezien de Marantz SA8400 vM dus wel SACD kan is dat wel een minpuntje.

Maar goed voorlopig denk ik wel even genoeg geld uitgegeven aan zijn kant.