Nautilus 802, keuze eindversterker of verbeterpunten?

Gestart door WickedGame, november 22, 2005, 17:28:42

Vorige topic - Volgende topic

WickedGame

Citaat van: Audiofiel op november 23, 2005, 09:58:10
De enthousiaste reacties stromen binnen... :o

Ik ben bang dat de topicstarter door de (advies)bomen het (versterker)bos niet meer zal zien! ;D

Wees maar niet bang, hou het wel bij... Er zijn inderdaad wel veel opties die hier genoemd worden. En we zullen dat toch eens allemaal moeten testen. En natuurlijk de maten, en een stuk design (tja oog wilt ook wat) spelen ook natuurlijk een rol. Dus gaat nog leuk worden.

wil

Citaat van: Audiofiel op november 23, 2005, 11:26:01
Helemaal mee eens Wil, daar ben ik ook een groot voorstander van!

Ik reageerde alleen maar omdat ik de zware CAV-500 had geadviseerd en jouw bijdrage 'klinkt' net alsof Classé niet dynamisch zou kunnen zijn (omdat er geen type bij stond). Snap je? ;)
Jawel, helemaal. Ik doelde idd op de CA-100. De CAV-500 zal vast en zeker van een heel andere orde zijn.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

visitor

Citaat van: WickedGame op november 22, 2005, 17:28:42
Zal even wat toelichten. Mijn pa heeft een set 802 Nautilussen gekocht en deze hebben we toen gehoord op een Pass Labs X350. Eenmaal in onze setup wordt deze nu anders aangestuurd. En dat is als volgt:

- Voorversterking: Marantz SR9300
- Eindversterker: Rotel RB-1080 (2 x 200 at 8 Ohm)

Alleen ben ik en ook me vader redelijk tevreden, maar het is nog niet echt het gewenste effect. Nu zitten we vaak te discussieren en vroeg hij mij om eens navraag te doen wat nou een goede match is qua eindversterking in deze set, ik zat zelf te denken om qua versterking richting een 300/350watt per kanaal te gaan, zeker ook omdat die speakers dat met alle gemak kunnen hebben.

Maar misschien zijn er eventuele andere upgrades die kunnen bijdragen?

Even de set op een rijtje:

- Marantz SR9300 (Gold)
- Marantz DV6200 (Gold)
- Marantz SA8400 Vm (Gold)
- Marantz TT15
- Rotel RB-1080
- Front Speakers: B&W N802
- Rear Speakers: B&W N804
- Center: B&W Nautilus HTM2
- Sub: Rel Stadium III
- Speakerkabel Front: Kimber 8TC (Bi-Wire)
- Interlinks (Marantz naar Rotel): Chord Chameleon Silver Plus
- Digitale Interlinks (DVD-speler naar Marantz): Ixos 105 WBT
- Stereo Interlinks (SACD-speler, Draaitafel, TV): IXOS - 1003-100
- Powercables: Kemp
- Powerstrip: Kemp

Dus zijn vraag is wat voor eindversterker matched de 802 in combinatie met Marantz SR9300? En welke eventuele verbeteringen kunnen er worden aanbevolen om eens te proberen? Qua prijs moet de versterker overigens niet boven de 3000/3500 euro uit gaan komen, en dus de breedte niet breder dan 44cm (en dat is al een hele opgave hebben we al gemerkt).

Hi,

Een beetje laat maar toch even mijn ervaringen in een gelijkaardige situatie. Ik heb de Marantz SR-9200/SR-9300 ook een drietal jaar gehad met Nautilus speakers (803, htm1 en 805) en heb die tijd ook een aantal keer betere eindversterking getest zoals een Bryston 4B-SST, Sherbourn 5/1500A, ZapPulse 2.2SE, ... . Iedere keer klonk het wel wat beter maar nooit echt veel beter. Het was pas toen ik surround voorversterkers aan de SR-9300 interne eindversterking koppelde dat het geluid een grote sprong vooruit maakte.

Daarom mijn tip die misschien op het eerste zicht wat eigenaardig lijkt: probeer eens een goede (Lexicon, Meridian, Classe, ...) surround voorversterker in kombinatie met de SR-9300 interne eindversterking. Je kan dat gemakkelijk doen via de main-in ingangen van de SR-9300. Die gaan rechtstreeks naar de interne versterking (zonder de volume regeling te passeren). Ik heb dat ook een tijd zo gedaan en gebruik nu de Marantz MM-9000 als eindversterking. Dit is een 5 kanaals Marantz eindversterker die redelijk gelijk is aan de interne versterking van de SR-9300. Je kan dan trouwens later altijd nog altijd betere eindversterking kopen.
De eindversterking bepaalt volgens mij immers veel minder de kwaliteit dan de voorversterking. Dit wel op voorwaarde dat de eindversterking voldoende  vermogen heeft.  ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

FrankB

Erwin, het lijkt me dat je bedoeld te zeggen dat hij een goed voorversterker moet gebruiken. Niet perse surround als er sprake is van een stereo set. Sterker, voor het budget van de surround processor kun je een aanzienlijk betere stereo pre kopen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

B.J.

Citaat van: FrenkB op november 23, 2005, 20:05:42
Erwin, het lijkt me dat je bedoeld te zeggen dat hij een goed voorversterker moet gebruiken. Niet perse surround als er sprake is van een stereo set. Sterker, voor het budget van de surround processor kun je een aanzienlijk betere stereo pre kopen.

Citaat van: WickedGame op november 22, 2005, 17:28:42

Even de set op een rijtje:

- Marantz SR9300 (Gold)
- Marantz DV6200 (Gold)
- Marantz SA8400 Vm (Gold)
- Marantz TT15
- Rotel RB-1080
- Front Speakers: B&W N802
- Rear Speakers: B&W N804
- Center: B&W Nautilus HTM2

- Sub: Rel Stadium III
- Speakerkabel Front: Kimber 8TC (Bi-Wire)
- Interlinks (Marantz naar Rotel): Chord Chameleon Silver Plus
- Digitale Interlinks (DVD-speler naar Marantz): Ixos 105 WBT
- Stereo Interlinks (SACD-speler, Draaitafel, TV): IXOS - 1003-100
- Powercables: Kemp
- Powerstrip: Kemp

;)

visitor

Citaat van: FrenkB op november 23, 2005, 20:05:42

Hi,

Oeps, ik had het even niet door dat het hier enkel over een verbetering voor stereo ging.  :-[
Of wacht, het gaat hier toch over surround.  ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

romulus

wickedgame,
voordeel van 802 is dat deze in de setup absoluut niet de beperkende factor zijn, deze speakers kan je echt wel laten zingen alleen zit je hier ook tegelijkertijd bij het nadeel van de 802.  Je hebt een hele goede eind en voortrap nodig en uiteraard ook een hele goede bron om hen echt te laten zingen. 
Ik vertel hiermee uiteraard niks nieuws. 
Rotel op Nautilus vind ik persoonlijk niet goed.  Een "goedkopere" (alles is relatief) oplossing kan zijn een cap 151 van classé, dit is een stereo voor en eindversterker met functie op hem alleen als eindtrap te gebruiken, die 802's meer dan behoorlijk aanstuurt.  Als je nog verder wil gaan denk dan eens aan biamping, dit gaf bij mij een beter resultaat ivm biwiring.  Het probleem is dat elke keer je iets oplost de volgende zwakke schakel wordt blootgelegd.

Succes met je zoektocht
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

WickedGame

Citaat van: romulus op november 23, 2005, 21:13:23
wickedgame,
voordeel van 802 is dat deze in de setup absoluut niet de beperkende factor zijn, deze speakers kan je echt wel laten zingen alleen zit je hier ook tegelijkertijd bij het nadeel van de 802.  Je hebt een hele goede eind en voortrap nodig en uiteraard ook een hele goede bron om hen echt te laten zingen. 
Ik vertel hiermee uiteraard niks nieuws. 
Rotel op Nautilus vind ik persoonlijk niet goed.  Een "goedkopere" (alles is relatief) oplossing kan zijn een cap 151 van classé, dit is een stereo voor en eindversterker met functie op hem alleen als eindtrap te gebruiken, die 802's meer dan behoorlijk aanstuurt.  Als je nog verder wil gaan denk dan eens aan biamping, dit gaf bij mij een beter resultaat ivm biwiring.  Het probleem is dat elke keer je iets oplost de volgende zwakke schakel wordt blootgelegd.

Succes met je zoektocht

Je hebt inderdaad gelijk dat de 802 inderdaad niet de factor is. Het zit hem meer in de aansturing op dit moment. De set deed het erg goed toen de fronts nog 804 waren en achter 805 maar nu merk je met de komst van de 802 dat ze toch de wat zwakkere factor gaan worden. Nu heeft me vader, waar het dus allemaal omgaat wel aangegeven dat zijn voorkeur uitgaan naar de nieuwe classe delta lijn. Dus ik denk dat dat binnekort een keer luisteren geblazen word. Maar toch eens goed monitoren of er een keer een delta lijn 2e hands of via via te krijgen is, want een complete set van Classe in surround opstelling is 23.880 euro nieuw :o oftewel een bedrag waar je een leuke nieuwe auto van kan kopen  ;D

Mede is het classe vanwege de afmetingen die KAST en daarom ook VROUW vriendelijk zijn. Me moeder ziet niet graag die apparatuur open en bloot in de huiskamer, en kan haar daar ook wel lichtelijk gelijk in geven, al is het soms wel erg mooi (zeker met merken als theta of parasound bijvoorbeeld) die verschrikkelijke mooie bakken hebben. Ik zal ook tevens een kijken of we d.m.v. bi-amping een beter resultaat boeken met de N802.

In iedergeval aan iedereen mijn dank! Heb altijd wel wat aan aanbevelingen, en deze zullen ook zeker meegenomen worden. Nu heb ik wel wat opmerkingen her en der nog, en nog wat kleine vragen.

Citaat van: DA BoSS op november 23, 2005, 08:41:30
Stomme toevoeging op alle adviezen:
Je Kimber luidsprekerkabel lijkt me onvoldoende voor zulke mooie speakers.... ^-^

Ik vind het toch wel vreemd dat deze Kabel dan slecht is voor de N802 terwijl ze door veel winkels en zelfs gebruikers (ook de vorige gebruiker van ons huidige setje 802'en) als zeer positief werd ervaren. Wijzelf gingen van een VLS Heavy Duty 10mm2 kabel naar de Kimber Bi-wire 8TC en ik persoonlijk vind de kabel veel beter.

Overigens werd er gemeld dat de SR9300 dedicated op de 802 beter klinken dan de Rotel RB-1080, en dat moet ik helaas toch tegenspreken. De SR9300 is erg goed, en klinkt mooi, alleen het vermogen moet ontiegelijk ver opengeschroeft worden om die 802'en flink aan te sturen. Daarnaast maakt de Marantz er op het laag dan een niet al te strakke indruk. Meer een rommelige bass. Daarentegen is in combo met de Rotel een veel lager volume niveau nodig voor het zelfde resultaat, en het geluid is al veel strakker en de bassen klinken veel voller en directer. Maar met de luister ervaringen die we al op hebben gedaan hebben we gemerkt dat dit nog beter kan.

Johnny_Bravo

Ik vind dat je het wat anders moet zien dan vele anderen.

De speakers zijn in de setup van jouw / je vader, geen beperkende factor.
d.w.z. ze laten alles horen wat je erin stopt.
Het is aan jou / jullie om een keuze te maken tot hoever je wilt gaan.
Of je op hogere volumes speelt of juist meer detail bij lagere volumes wilt hebben.
De B&W 802 zijn hoog rendement speakers en hebben dus niet echt een krachtpatser nodig om een leuk stukje muziek ten gehore te brengen.

Kijk eens naar Primare (nieuw binnen het budget) of Classe (2e hands binnen het budget).
Een mooie buizenversterker kan ook....

Bryston en Acurus zijn qua sound wellicht wat te "vet" op de toch al warme B&W speakers (of je moet er van houden).
Mark Levinson is een optie, maar wordt i.m.h.o. overschat.

Succes met de zoektocht.

beunky

Citaat van: Johnny_Bravo op november 24, 2005, 18:47:55
Bryston en Acurus zijn qua sound wellicht wat te "vet" op de toch al warme B&W speakers (of je moet er van houden).

Wat bedoel je met 'vet' qua sound?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Johnny_Bravo

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

asterduc

al eens gedacht aan een Audyn?

hollandse kwaliteit, puur highend en 33,9 cm breed!

Ik heb mijn RB-1080 net vervangen door een Audyn AMP-200.  Dit is toch wel een andere klasse moet ik toegeven.

Je wilt strakkere bassen zeg je en dat verwonderd mij want de Rotel heeft een ongelooflijke controle over gelijk welke speaker (lagere impedanties niet in acht genomen).  In combinatie met de B&W moet je toch wel een zeer strak geheel hebben.  Daarom vermoed ik dat je wens mogelijk onjuist geformuleerd is.

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

WickedGame

Citaat van: asterduc op november 24, 2005, 19:59:11
al eens gedacht aan een Audyn?

hollandse kwaliteit, puur highend en 33,9 cm breed!

Ik heb mijn RB-1080 net vervangen door een Audyn AMP-200.  Dit is toch wel een andere klasse moet ik toegeven.

Je wilt strakkere bassen zeg je en dat verwonderd mij want de Rotel heeft een ongelooflijke controle over gelijk welke speaker (lagere impedanties niet in acht genomen).  In combinatie met de B&W moet je toch wel een zeer strak geheel hebben.  Daarom vermoed ik dat je wens mogelijk onjuist geformuleerd is.

Ed.

Ik zal even zeggen waar ik de nautilus 802 eerst op gehoord heb. Dit was in de eerste setup de Classe Delta lijn. En dat klonk op laag en op hoog volume veel gecontroleerder, ook op de bass geluiden. Daarna heb ik dus deze set gehoord bij de vorige eigenaar op een Wadia 861B en een Pass Labs X350 eindversterker, en ook hierbij zat er zowel op laag volume als op hoog volume een gedetailleerder en strakker geluidsbeeld in. Nu in de eigen situatie is te merken dat de Rotel het best wel trekt qua vermogen, maar qua klankkleur tegen de (misschien ook wel te verwende geluidsbeeld wat we gehoord hebben)  andere sets merk je dat het klankbeeld toch wat minder strak is, en qua laag wat minder gecontroleerd. De bass die de Rotel levert is qua diepte wel erg goed, en daar zal ik niet veel over zeggen.

asterduc

en toch blijf ik bij mijn standpunt dat nu net de controle van het laag bij de 1080 goed is.

Zou de ruimteakoestiek hier voor iets tussen zitten?
Ik neem aan dat je de sets in verschillende ruimtes hebt beluisterd.

ThemeScene H57, HTPC.

Staaled

Citaat van: asterduc op november 24, 2005, 19:59:11

Je wilt strakkere bassen zeg je en dat verwonderd mij want de Rotel heeft een ongelooflijke controle over gelijk welke speaker (lagere impedanties niet in acht genomen).  In combinatie met de B&W moet je toch wel een zeer strak geheel hebben. 

Hi Ed.
Een luisterbuddy van mij dacht dat ie strak laag had met een Rotel,totdat hij een Lyngdorf probeerde......................
Saludos.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Johnny_Bravo

Citaat van: beunky
Een BRYSTON? :o :o :o :o :o :o ::) ::) ::) :-\ :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Citaat van: Wil
Een ACURUS? :o :o :o :o :o ::) ::) ::) ::) ::) :-X :-X

sorry.....is mijn ervaring.

wil

Citaat van: Johnny_Bravo op november 24, 2005, 20:32:03
sorry.....is mijn ervaring.

Mijn ervaring is dat deze nou net wat sneller, dynamisch en helder zijn. Daarom leek me een Acurus (of iets anders met dit karakter) wel goed matchen met een (bruinige) B&W (ook al is een 802 natuurlijk iets heel anders dan een 603).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

WickedGame

Citaat van: asterduc op november 24, 2005, 20:27:45
en toch blijf ik bij mijn standpunt dat nu net de controle van het laag bij de 1080 goed is.

Zou de ruimteakoestiek hier voor iets tussen zitten?
Ik neem aan dat je de sets in verschillende ruimtes hebt beluisterd.

Dit zou eventueel ook heel goed kunnen, verschil is al in ondergrond bijvoorbeeld. De Pass Labs combo draaide op een houten onder vloer. Terwijl wij hier plavuizen hebben. De combo van classe was op vloerbedekking, dus daar zit al een verschil in. Qua ruimte is onze ruimte wel groter dan de eerder genoemde met uitzondering van de classe (was winkel). En we hebben in de kamer veel dingen staan qua meubilair (engels interieur). Dus hierin kan het ook wel liggen.

Peerless Monster

Natuurlijk kan ik niet achterblijven met mijn voorkeur ;): Plinius.
Past binnen de begrenzingen van de afmetingen die je hebt vernoemd en er zit een enorme kracht en muzikaliteit in.
De klank lijkt op die van een Classé eindversterkers en het heeft het uiterlijk van de Classé lijn... (afgeronde alu hoeken...).
Ik heb overigens de CD-speler van de Delta lijn en die is onwijs mooi. QUa design, maar helemaal qua klank.
Goede keuze van je vader als ie daarvoor wil gaan.

Ik heb mooi dingen gehoord over de nieuwe Delta lijn in samenwerking met de 801D (die van de VAD show...).
Kan me alleen haast niet voorstellen dat een B&W muzikaal kan klinken (;D ;D ;D, blijf een KEFfer).
Ben overigens nu de promo DVD aan het bekijken (dit was even een onderbreking om het htforum te bekijken) en zag net de CDP-100 levensgroot voorbij komen.
Vind overigens het geluid van de DVD onzettend slecht. Als je dit op een Yamaha of Rotel set hoort, dan is het zelfs niet aan te horen volgens mij zulke scherpe T en S klanken... Maar dit ter zijde...

Citeeren toch blijf ik bij mijn standpunt dat nu net de controle van het laag bij de 1080 goed is.

Gnagnagna, gniffel gniffel gniffel
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

WickedGame

Citaat van: Peerless Monster op november 24, 2005, 20:40:57
Natuurlijk kan ik niet achterblijven met mijn voorkeur ;): Plinius.
Past binnen de begrenzingen van de afmetingen die je hebt vernoemd en er zit een enorme kracht en muzikaliteit in.
De klank lijkt op die van een Classé eindversterkers en het heeft het uiterlijk van de Classé lijn... (afgeronde alu hoeken...).
Ik heb overigens de CD-speler van de Delta lijn en die is onwijs mooi. QUa design, maar helemaal qua klank.
Goede keuze van je vader als ie daarvoor wil gaan.

Ik heb mooi dingen gehoord over de nieuwe Delta lijn in samenwerking met de 801D (die van de VAD show...).
Kan me alleen haast niet voorstellen dat een B&W muzikaal kan klinken (;D ;D ;D, blijf een KEFfer).
Ben overigens nu de promo DVD aan het bekijken (dit was even een onderbreking om het htforum te bekijken) en zag net de CDP-100 levensgroot voorbij komen.
Vind overigens het geluid van de DVD onzettend slecht. Als je dit op een Yamaha of Rotel set hoort, dan is het zelfs niet aan te horen volgens mij zulke scherpe T en S klanken... Maar dit ter zijde...

Gnagnagna, gniffel gniffel gniffel

Tja de delta lijn is zijn wens nou eenmaal en moet ook meegeven wat het wel een uitermate mooie set is van classe. Maar die prijzen zijn wel erg hoog om "ZO MAAR" even te kopen. Dus dat zit er niet in. Dus tja blijven zoeken naar een 2e hands set.

Plinius heb ik ook een goede ervaring mee gehad. Dit was bij hifi solutions in Amsterdam waar ik ze gehoord heb op een set JM Lab speakers. We waren daar om te aanschouwen of een Vm modificatie veel uitmaakte op een SA8400. En dat werd op die Plinius naar mijn mening erg zuiver en helder weer gegeven. Was aangenaam verrast, zeker ook omdat ik het merk nog niet kende.

Peerless Monster

CiteerWas aangenaam verrast, zeker ook omdat ik het merk nog niet kende.

Precies mijn gedachte toen ik het voor het eerst hoorde spelen in mijn huiskamer. Ik heb hem daarna maar ook gelijk gekocht.
Lekker geintegreerd, heeeeeeeeeel goed gerecenseerd, zelfs beter dan de losse voor en eind bak die je met een hele goede kabel moet koppelen.
Alleen jammer van Plinius: heel gevoelig voor een kabel. Je hoort hier het verschil tussen een kabel van 1,5 en 5 euro...
Maar dat wil niet zeggen dat duurder beter klinkt...
Ik ben momenteel erg blij met mijn set zoals die is en ik ken maar weinig sets die dit kunnen overtreffen of ze moeten wezenlijk anders klinken (zoals de set van Audiofiel: Classé met Acoustats is een mooi voorbeeld. Klinkt anders dan mij set, maar wat klinkt dat heerlijk...)
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Peerless Monster

Overigens klinkt Plinius meer open dan Classé, maar verliest op het gebied van warmte met Classé.
Maar ze zijn tonaal erg benaderbaar.
Overigens vond ik Plinius met JM lab erg gewaagd, maar zeer muzikaal.
Ik denk met de B&W een erg mooi combi... Maar misschien dat de B&W net wat te analytisch is.
Geen idee. Ik zou het moeten beluisteren om een oordeel te kunnen vellen...
Wil ie echt geen Plinius erop horen? Anders kom ik langs hoor. Ik wil mijn versterker wel eens zien zweten op 802's...

asterduc

Citaat van: Hipster op november 24, 2005, 20:29:17
Hi Ed.
Een luisterbuddy van mij dacht dat ie strak laag had met een Rotel,totdat hij een Lyngdorf probeerde......................
Saludos.

Tja, ik dacht dat mijn wagen ook snel was tot er een Bugatti EB110 links voorbij kwam.

Maaaaaaaaaaaaaar, dat wil niet zeggen dat ik niet snel was!!!

ThemeScene H57, HTPC.