Kiezen van drivers?

Gestart door Oracle, juli 4, 2005, 09:44:34

Vorige topic - Volgende topic

Oracle

Ik ben zeer geinteresseerd in het zelf bouwen van speakers, omdat ik in de commerciele hoek niet echt kan vinden wat ik zoek (wel qua klank, niet qua uiterlijk). Ik ben ook wezen luisteren bij Speaker & Co, en heb daar wel wat potentiele kandidaten gehoord.

Mara dat riep een vraag bij me op: hoe kies je de drivers voor je eigen ontwerp?

Bij Speaker & Co staan een boel verschillende speakers. Vaak met allerlei merken units erin. Ze klinken ook allemaal anders. Maar als je ze besteld, weet je dus vaak nog niet hoe ze klinken.

- neem je de gok op basis van specs?
- ken je de units uit eerdere projecten?
- ken je de units van anderen?
- willekeurig?

Groet,
Mark

Martin_M

Hoi Mark,

Maar het mooie van Speaker & Co is toch dat je van te voren hun ontwerpen kan gaan beluisteren. Je koopt dan het bouwpakket en je weet wat je gaat krijgen (hoewel je het niet thuis geluisterd hebt).

Het wordt anders als je wilt afwijken van het model door met de keuze van drivers en filtering te gaan 'spelen'.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Oracle

Nou, het is ook meer de nieuwsgierigheid die mij de vraag laat stellen. Ik zie best veel mensen hun eigen speakers bouwen, en vraag me dus af hoe de keuze voor de specifieke drivers tot stand is gekomen.

Inderdaad kun je bij Speaker&Co perfect luisteren, maar dat was op zich de vraag niet. :)

Groet,
Mark

Martin_M

OK ;)

Dan is het goed om te weten dat veel speakerbouwers die een (echt) eigen ontwerp willen bouwen, ondanks dat er veel voorstudie is geweest, pas echt tevreden zijn na het bouwen van hun 6e ontwerp ofzo.

Daarmee aangevende dat er erg veel variabelen meespelen in keuzes van drivers, materiaal, kastontwerp, enz.
Ik denk dat je aardig wat ervaring moet hebben om van te voren goed te kunnen bepalen welke drivers je waarvoor gebruikt.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Robbo

Wat je kunt doen is gaan luisteren bij Speaker&Co.  Even niet kijken naar het uiterlijk van de speaker, maar puur naar de sound luisteren.  Bepalen welke je wilt hebben, en daar zelf een kast naar jouw smaak voor bouwen met dezelfde inhoud en baspoort.

Audiofiel

De keuze voor drivers is niet de enige keuze die je maakt. Een ontwerp is een compleet geheel, dus een filter, kast en units. Je kunt ook niet zeggen dat Dynaudio en Vifa wel aardig is, ScanSpeak beter en Thiel de top. Het hangt van het ontwerp af hoe het compleet gaat klinken.

De invloed van een filter maakt in dezelfde kast en met dezelfde units al een wereld van verschil, ik heb zelf nu 2x een gewone en een gemodificeerde filter in dezelfde kast mogen horen. Eenmaal met de Tannoys van Johnny_Bravo (origineel) en Richi (ArtSpeak mods), en de andere keer met de Dynaudio's van NeonKnight (origineel) en mijzelf (eigen mods). In beide gevallen waren verschillen echt enorm.

Ik vind het leuk om met Dynaudio te bouwen, puur omdat de klank mij heel erg aanstaat. Daarnaast vind ik zelfbouw met ScanSpeak voor mijn subs interessanter, omdat Dynaudio geen echt supersnelle woofers heeft die met mijn electrostaten mee kunnen komen.

Alle merken units hebben hun eigen klank, dus je zou eerst een keuze moeten maken naar budget van de units en dan verschillende zelfbouwkits moeten beluisteren. Bij de meeste doe-het-zelf-zaken kun je ook speakers mee naar huis krijgen voor een weekend om te luisteren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Oracle

Citaat van: Audiofiel op juli  4, 2005, 10:37:54
De keuze voor drivers is niet de enige keuze die je maakt. Een ontwerp is een compleet geheel, dus een filter, kast en units. Je kunt ook niet zeggen dat Dynaudio en Vifa wel aardig is, ScanSpeak beter en Thiel de top. Het hangt van het ontwerp af hoe het compleet gaat klinken.

Maar dan nog: hoe weet je wat je moet hebben?

Ik zal de vraag wat concreter maken: stel, ik wil een speaker met een Engelse klank, laten we Tannoy nemen, omdat ik die nu ook heb, en de sounds daarvan me heel erg aanstaat.

Dan kies ik voor een zuilmodel, en wil graag een 2,5 of 3 weg systeem.

Hoe weet ik dan welke drivers ik zou moeten kiezen?

- gewoon kopen,  en dan hopen dat het goed is, en zo niet via filter of kast nog tweaken?
- 10 keer proberen, waardoor het voordeel (de kosten) van zelfbouw teniet wordt gedaan?
- kennis/ervaring (eventueel van anderen)?

Overigens zou ik best eens willen weten hoe een beter filter in mijn huidige speakers zou klinken. Misschien is dat al een leuke upgrade an sich...

Groet,
Mark

Audiofiel

Citaat van: Mark Lemmens op juli  4, 2005, 10:59:25
Hoe weet ik dan welke drivers ik zou moeten kiezen?

- gewoon kopen,  en dan hopen dat het goed is, en zo niet via filter of kast nog tweaken?
- 10 keer proberen, waardoor het voordeel (de kosten) van zelfbouw teniet wordt gedaan?
- kennis/ervaring (eventueel van anderen)?
Geen van drieën. Eerst zelf luisteren naar diverse zelfbouw kasten om er achter te komen welke je lekker vindt klinken. Daarna pas kijken welke drivers er in zitten. Is dat steeds hetzelfde, dan ligt daar voor jou een voorkeur. Daarna ga je daar mee verder. Direct met een driverkeuze beginnen lijkt mij niet de goede weg, het is alsof je al banden gaat kopen voordat je een auto hebt.

CiteerOverigens zou ik best eens willen weten hoe een beter filter in mijn huidige speakers zou klinken. Misschien is dat al een leuke upgrade an sich...
Je zal hem niet terug herkennen. Richi was zeer verguld met zijn modificatie. Johnny_Bravo wou zijn paar ook naar ArtSpeak brengen voor een 'behandeling'. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Oracle

Citaat van: Audiofiel op juli  4, 2005, 11:06:01
Je zal hem niet terug herkennen. Richi was zeer verguld met zijn modificatie. Johnny_Bravo wou zijn paar ook naar ArtSpeak brengen voor een 'behandeling'. ;D

Ja, maar ik heb geen Dimensions, maar simpele Mercury's van 200,- per stuk. Wil ze wel upgraden, maar ja: zie eerste post van deze thread...  :-\

Groet,
Mark

Audiofiel

Ook daarbij heeft upgraden wel zin, alleen liggen de bedragen dan wat uit verhouding. Wat betreft de potentiële kandidaten: wat heb je al gehoord waar je over te spreken was? En in welk budget wil je gaan bouwen. De kosten lopen al snel flink op, zeker bij meerkanaals.

Oracle

Qua commerciele speaker ben ik erg gecharmeerd van de Tannoy DC2, alleen niet van het uiterlijk (past totaal niet in ons interieur).

Qua zelfbouw bij Speaker&Co vond ik de Scirocco wel mooi, alleen had die wel een wat gekleurd midden. Dat zou iets minder mogen. Prijs was ook wel goed. Denk aan 300,- per stuk. Ik zou er dan 4 nodig hebben (ik speel met 4.0). 

De Vifa Carat sprak me ook wel aan, alleen had die een scherp randje om het hoog, en was het laag ook niet 100% wat ik zoek.

De Trapezium 3 sprak me kwa klank aan, maar is te groot voor onze woonkamer.

Het ultieme was de Ultimo! Aangesloten op een UcD400 was dat precies wat ik zocht. Helaas alleen behoorlijk buiten budget, met meer dan 1000,- per speaker.   :'(

Groet,
Mark

FrankB

Citaat van: Mark Lemmens op juli  4, 2005, 12:09:50
Het ultieme was de Ultimo! Aangesloten op een UcD400 was dat precies wat ik zocht. Helaas alleen behoorlijk buiten budget, met meer dan 1000,- per speaker.   :'(

De ultimo heeft dan ook wel een erg mooie driver en tweeter, komen me enigszins bekend voor :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Pierre

Qua commerciele speaker ben ik erg gecharmeerd van de Tannoy DC2, alleen niet van het uiterlijk (past totaal niet in ons interieur).

Qua zelfbouw bij Speaker&Co vond ik de Scirocco wel mooi, alleen had die wel een wat gekleurd midden. Dat zou iets minder mogen. Prijs was ook wel goed. Denk aan 300,- per stuk. Ik zou er dan 4 nodig hebben (ik speel met 4.0). 

De Vifa Carat sprak me ook wel aan, alleen had die een scherp randje om het hoog, en was het laag ook niet 100% wat ik zoek.

De Trapezium 3 sprak me kwa klank aan, maar is te groot voor onze woonkamer.

Groet,
Mark

Zo heb ik het ook ervaren(behalve dat van dat midden van scirocco), ben daarom ook voor de scirocco gegaan. Die man van speaker en co zei toen willen jullie nu wat moois horen (zoiets in die trent :P), en toen kregen we de ultimo te beluisteren... Mooi spul!!

Audiofiel

Vifa, Seas en Morel units. De Morel tweeter is niet veel anders dan Dynaudio.

CiteerDe Vifa Carat sprak me ook wel aan, alleen had die een scherp randje om het hoog, en was het laag ook niet 100% wat ik zoek.
Dit is een wat goedkopere Vifa tweeter, misschien vandaar het rafelige randje.

CiteerDe Trapezium 3 sprak me kwa klank aan, maar is te groot voor onze woonkamer.
Seas en Vifa. Te groot? Niet doen dus.

CiteerHet ultieme was de Ultimo! Aangesloten op een UcD400 was dat precies wat ik zocht. Helaas alleen behoorlijk buiten budget, met meer dan 1000,- per speaker.   :'(
ScanSpeak.
Duidelijk is dat je vaak Vifa interessant vind en nog meer ScanSpeak. Aangezien ze bij hetzelfde bedrijf vandaan komen, hebben ze veel gelijk qua karakter. De Vifa ringradiator tweeter kun je zien als de hele goedkope versie van de ScanSpeak. Ik denk dat je in ieder geval een ontwerp moet hebben waar die tweeter (met het bekende scherpe kegeltje) in zit. Van ScanSpeak zijn er natuurlijk wel meer ontwerpen die iets goedkoper zijn, maar dat is dan soms wel een tweeweg monitor, die je op stands moet zetten. Als je per sé vloerstaanders wilt, valt dat af.

Oracle

Hmmm goede adviezen(*)...

Ik zal eens kijken of ik de scirocco eens thuis mag uitproberen. Weet ik meteen wat de WAF ervan vind! ;)

En eens kijken of er misschien nog wat ontwerpen te vinden zijn, gebasseerd op scanspeak/fiva.

Groet,
Mark

(*)je gaat toch niet ook toevallig commercieel;)

fireman

Citaat van: Mark Lemmens op juli  4, 2005, 14:22:10

En eens kijken of er misschien nog wat ontwerpen te vinden zijn, gebasseerd op scanspeak/fiva.

Check mijn nieuwe speakers een -> eVe II

Ik had eerst een Dynaudio speaker (nog steeds eigenlijk, staan op de hobby kamer tot dat ze misschien een nieuwe eigennaar krijgen) en een waanzinnig goed ding. maar ik wilde gewoon eens weer wat anders. Mijn oog was al een hele tijd geleden op een scan speak ontwerp gevallen. Maarja, budget he. na lang zoeken en informeren aan de nodige spullen kunnen komen. En zie hier in mijn avatar de nieuwe speaker van mij. Klinkt echt heel goed. Moet ook samen gaan met je amp en luisterruimte. Want daar heb je dan al weer het volgende "probleem"

check even op het net voor diverse ontwerpen. Zal later eens wat site opzoeken. En check BMM -> http://www.bmm-electronics.nl/Producten_c.asp?Productgroep_B_ID=359&Productgroep_A_ID=9

Een van de goedkopere site's die ik ken. Scheeld 30 - 40 % met speaker & co
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Audiofiel

Citaat van: Mark Lemmens op juli  4, 2005, 14:22:10
(*)je gaat toch niet ook toevallig commercieel;)

Als die opmerking aan mij was gericht: nee, nee, nee!

Ik heb ooit mijn hobby Macs en systeembeheer opgegeven voor werk. Ik heb geen plannen om van een andere hobby werk te gaan maken. Zou ik immers wéér een hobby minder overhouden. :-\

Robbo

Tannoy maakt veel gebruik van Peerless drivers.  Dat is een merk uit de stal van ScanSpeak wat zeer veel waar voor het geld bied.

Audiofiel

Ook dezelfde stal inderdaad, maar wel heel andere units dan ScanSpeak en Vifa, die klankmatig dichter bij elkaar liggen. Peerless maakt wel hele interessante units. Maar dan zou ik toch adviseren om weer eerst eens te gaan luisteren.

Oracle

Citaat van: Fireman op juli  4, 2005, 14:57:26
Check mijn nieuwe speakers een -> eVe II

Reeds meerdere keren gelezen. Mooi project, maar te hoog gegrepen voor mij, en ik denk ookniet mijn vrouw hiermee akkoord gaat.

Citaat van: Audiofiel op juli  4, 2005, 15:05:23
Als die opmerking aan mij was gericht: nee, nee, nee!

Vandaar ook de knipoog... ;)

Citaat van: Robbo op juli  4, 2005, 15:08:41
Tannoy maakt veel gebruik van Peerless drivers.  Dat is een merk uit de stal van ScanSpeak wat zeer veel waar voor het geld bied.

Ik zal misschien eens de huidige openschroeven, om te zien wat erin zit. Ben sowieso eens benieuwd naar het filter...

Groet,
Mark

Audiofiel

Citaat van: Mark Lemmens op juli  4, 2005, 15:13:45
Ik zal misschien eens de huidige openschroeven, om te zien wat erin zit. Ben sowieso eens benieuwd naar het filter...

Post dan ook meteen een foto van het filter!

Oracle

Is goed. Dan zal ik daar even een nieuw topic voor openen, vanavond... :)

Groet,
Mark

Bart_M

Het is soms al heel lastig om units goed te combineren.
Ik gebruik een Focal tweeter en deze kan met bepaalde drivers overkomen als een schettergeval. Combineer je hem met een snelle middentoner, dan heb je een hele mooie combi.
Maar het resultaat laat zich niet altijd met specs voorspellen. Het is ook een stuk geluk dat je net de goede drivers bij elkaar hebt.

Wat wil je maken? Een monitor of een zuil? Wat is je budget?

Oracle

Het wordt een zuil. Heb ik nu ook en vind ik prima (en belangrijk: mijn vrouw ook). Is ook makkelijker om daarmee voldoende liters kastinhoud te krijgen, voor de bassen.

Ik zit zelf te denken aan een 2.5 of 3 weg speaker.

Budget is nog niet 100% duidelijk. Ergens tussen de 300 en 500 euro per stuk.

Lijkt me voldoende, aangezien ik er uiteindelijk 4 nodig heb, en tzt ook nog aan een UcD versterker wil beginnen...

Groet,
Mark

Oracle