eVe II

Started by fireman, April 29, 2005, 15:56:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Ik ben begonnen met de bouw van de eVe II, naar een idee van Edgar. zie -> eVe II

De speaker bestaat uit Scan Speak units. Te weten de 2905/9700 tweeter, de 18W8545 mid/woofer en voor het laag de 21W8555-00

Dit alles stuur ik aan met een 2 x 50 watt naim versterker, de nac112x en de nap150x

Ik heb wat pics gemaakt. Mochten jullie vragen/tips/opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.

Op mijn eigen site heb ik nog wat andere pics staan -> De bouw van de eVe II


Hier volgen dan wat pics van het aller eerste begin tot heden.


// EDIT: // Dit zijn ze geworden.



Kijk verder voor de rest van de bouw

// einde EDIT //











De hulp troepen.





De units vallen zeer mooi in de baffle



Hier het filter wat ik heb gemaakt -> Filter eVe II






De "snake"  die de verbinding maakt tussen de sub-kast, waar het filter inkomt, en de top-kast




























NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Jean Pierre

Heel mooi begin al!! Ik vraag me nog steeds af.. HOE DE >>!! krijgen jullie die units er zo strak in/uit gefreesd... Bij mij zitte altijd wel heeeeeel klein beetje speling :S:(


mvg,

fireman

Quote from: Jean Pierre on April 29, 2005, 16:17:42
Heel mooi begin al!! Ik vraag me nog steeds af.. HOE DE >>!! krijgen jullie die units er zo strak in/uit gefreesd... Bij mij zitte altijd wel heeeeeel klein beetje speling :S:(


mvg,

Ik gebruik deze alternatieven:



Eigenlijk een tegelsnijder. Die moet ik dan in een kolomboormachine zetten wil het allemaal goed lukken.



En dit hulpstuk heb ik zelf gemaakt. kan ik zelf een afstelling voor mijn frees maken.

Zie je dat schroefje op die metalenstrip. Dat is dan het center. echter wel beperkt in diameter.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

Jaaaaaah, mooie speaker

Ik ben op dit moment bezig een aangepaste reference monitor te maken. Ik ga deze bouw echter laten zien op de site

zelfbouwaudio.nl

Je moet wel een beetje oppasen met die tegensnijder, kan rake klappen uitdelen als die in het hout graaft!! :o

Je topkasten zien er wel zeer fraai uit zeg!! gaaf.

Men zegt dat de 9700 beter is (persoonlijk zegt men..) dan de 9900 ss tweeter vanwege een oplopend hoog rond de 15KHz. Ik snap dan niet waarom de 9900 als topmodel wordt aangezien? Weten jullie hier wat van?

blue-eyes

Quote from: Wowly on April 29, 2005, 17:40:04
Men zegt dat de 9700 beter is (persoonlijk zegt men..) dan de 9900 ss tweeter vanwege een oplopend hoog rond de 15KHz. Ik snap dan niet waarom de 9900 als topmodel wordt aangezien? Weten jullie hier wat van?

Een afzonderlijke unit kan op zich beter zijn, maar het gaat om het geheel. Wellicht dat de 9900 beter in het totaal plaatje past?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Jean Pierre

Quote from: Fireman on April 29, 2005, 17:06:09
Ik gebruik deze alternatieven:



Eigenlijk een tegelsnijder. Die moet ik dan in een kolomboormachine zetten wil het allemaal goed lukken.



En dit hulpstuk heb ik zelf gemaakt. kan ik zelf een afstelling voor mijn frees maken.

Zie je dat schroefje op die metalenstrip. Dat is dan het center. echter wel beperkt in diameter.

Zou je alternatief 1 wat beter willen uitleggen dat snap ik niet helemaal  ::). Wat is trouwens kleinste diameter die je met alternatief 2 kan draaien/maken? en hoe heb je het precies gemaakt, erop gelast oid?

mvg,

FFF

Mooi begin, mooie filter componenten.

Welke afwerking ga je gebruiken? fineer/spuiten/combi?

fireman

@FFF: Afwerking daar ben ik nog niet overuit. Fineer lijkt me wel wat maar dan moet ik dat eerst even heel goed gaan bestuderen. En ik wil dan eerst een paar proef stukjes maken. Spuiten dat moet ook kunnen lukken want sinds kort hebben we een redelijk grote compressor op het werk gekregen. Alleen even zo'n beker + spuitpistool kopen. Enig idee wat zoiets kost?


@pierre: Die tegel snijder zet je in een kolomboormachine. Ken je die? die hebben een vast boorkop. Met dat puntje, rechts op de foto, ga je in het center van de cirkel. Het mes snijdt dan heel mooi een cirkel. En met die inbusbout kan ik de diameter afstellen.
Wat dat hulpstuk voor de frees betreft. Die schuif je in het glijstel onder op de freesmachine. Op de foto eigenlijk alleen maar naar rechts schuiven. Links zie je een metalen strip. Daar heb ik inkepingen gezaagt en die lipjes omgebogen. Daar weer die glijstangen opgemonteerd en voila. een cirkelgeleider.

Snap je het een beetje?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Leeuwarden

Fireman... Die spuitpistolen zijn niet zo duur. Een paar tientjes in de bouwmarkt. Ik zou ook eens op marktplaats kijken.

Over die tegelsnijder. Behalve het model dat hierboven is afgebeeld is er ook nog een model met twee beitels (nou ja beitels???). Die liggen vaan ik de goedkoop gereedschap bak in de bouwmarkt.

Voor iedereen die dit gereedschap wil gaan gebruiken: WEES HEEL VOORZICHTIG!!!!
Het is levensgevaarlijk gereedschap! Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik geen beitel in mijn lijf heb gekregen bij gebruik van deze gereedschappen.

fireman

Quote from: Leeuwarden on May  1, 2005, 09:41:44
Fireman... Die spuitpistolen zijn niet zo duur. Een paar tientjes in de bouwmarkt. Ik zou ook eens op marktplaats kijken.

Over die tegelsnijder. Behalve het model dat hierboven is afgebeeld is er ook nog een model met twee beitels (nou ja beitels???). Die liggen vaan ik de goedkoop gereedschap bak in de bouwmarkt.

Voor iedereen die dit gereedschap wil gaan gebruiken: WEES HEEL VOORZICHTIG!!!!
Het is levensgevaarlijk gereedschap! Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik geen beitel in mijn lijf heb gekregen bij gebruik van deze gereedschappen.

Ik zal eens kijken naar die spuitpistolen. Effe de aansluiting checken. En wat heb je eigenlijk allemaal nodig? Ik heb dan een compressor. en dan zo'n luchtslang. Moet ik nog op een bepaald mondstuk letten? En zit er verschil tussen grondlak spuiten, gewone lak spuiten of blanke lak spuiten? heb je verschillende mondstukken daar voor nodig?

Wat betreft die tegelsnijder met twee messen. Dan bedoel jij de cirkelsnijder. Heel erg gevaarlijk. En dat ding van de bouwmarkt is niet echt goed. Heel slecht af te stellen. Daarom kan je beter een snijder met een mes nemen zodat je één cirkel krijgt. Heb je een goede (€ 80,- of meer) dan gaat het wel een stuk beter.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Leeuwarden

Van een compressor weet ik alleen dat je er een olie/waterafscheider op moet zetten.
Een te lichte compressor schijnt ook niet goed te werken.
Voor de rest is het even experimenteren denk ik.

Ik heb een gezonde angst voor circelsnijders ontwikkeld... Ik gebruik gewoon mijn frees met een hulpstukje zoals jij ook hebt.

Arno P

Je hebt ook nog een drukregelaar nodig als die op de compressor nog niet aanwezig is...

Erik van Voorst (in memoriam)

SCHITTEREND..... :o 8)

Dit was nu mijn grote inspiratie om ooit zelf te bouwen...dit ga ik elke dag volgen....... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fireman

#13
Quote from: Erik van Voorst on May  1, 2005, 18:06:37
SCHITTEREND..... :o 8)

Dit was nu mijn grote inspiratie om ooit zelf te bouwen...dit ga ik elke dag volgen....... :)

Je bedoeld deze speaker? want jij bent toch bezig met die hele grote jongens? (al een hele tijd)

Ik moet dinsdag weer werken dus dan kan ik weer verder met mijn onder-kasten (sub-kasten)

en morgen even kijken of ik tijd heb om die facetten er aan te zagen.

edit: hoe kan ik van deze speaker het impedantie verloop meten? Kan ik dat zelf simpel doen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Erik van Voorst (in memoriam)

Jazeker !!!!!  8)

Een paar jaar geleden heb ik er alles over gelezen en bestudeerd...TOP !!!!!   ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Smitsmans

Grappig. Deze speaker heeft ook mij in de richting van zelfbouw gebracht. Slechts het Avalon virus kon mij definitief van dit ontwerp en de Scanspeak units afbrengen.

De WAF heeft daarbij ook nog een belangrijke rol gespeeld.

Ik blijf de eVe een mooi ontwerp vinden en ga dit topic dan ook zeker volgen.

Succes en vooral ook veel plezier!

Groeten, Guido

fireman

#16
Heb inmiddels even de gaten voor de aansluitterminal er in geboord.

Er komen een neutrik speakon NL4FX en NL4MP pluggen in. Zoals je al hebt kunnen zien bij de "Snake"

Als het allemaal een beetje mee zit kan ik vanavond proefdraaien met m'n top-kast.







NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Edo

Gaat er gelikt uitzien zo, Robbert.
Ga je ook nog die schuime kanten zoals bij mijn project eraf zagen later?

Groet,
Edo

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

fireman

Even bezig met een proef opstelling voor mijn top-kast. moet wel lukken zo.

weet iemand overgens hoe ik het impedantie gedrag van deze speaker kan meten?






NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Arno P

Impedantie kun je makkelijk meten met een funktiegenerator, een scoop en een serieweerstand...

Edo

Misschien het programmaatje "audiotester" een idee?

Zie www.audiotester.de

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

fireman

ze staan gereed om te testen. Straks nog wel even een kleine up-date

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Heb even een test gedaan met mijn top-kast. Toen ik 'm aan zette toen schrok ik een klein beetje. effe een beetje power erbij en toen zat het goed. Het geluid klonk een beetje iel. Wetende dat de onderste tonen er nog niet bij zitten (ca. 80 Hz en naar beneden) Blijkt toch maar weer dat er heel veel info daar inzit.

Maar het geluid klinkt nu al helder/detailrijk/diep/ruimtelijk. Echt heel mooi al. En dan moet ik nog van alles afstellen/dempen.etc...

Ik heb ook nog even één nieuwe en één dynaudio aangesloten. De nieuwe eVe II heeft een wat hoger rendement want ik hoorde de eVe er bovenuit.

Morgen met de sub kasten verder, foto's volgen dan woensdag weer.

   


NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

Ha Robbert,

De kasten zien er strak gebouwd uit. Complimenten. Het is inderdaad logisch dat de topkasten alleen wat iel klinken. In het originele ontwerp spelen de 21cm woofers flink mee in het lage middengebied, waardoor je nu body mist. Wat ik mij afvraag: waarom kies je voor actief laag? Je haalt hiermee een beetje de filsofie van de originele eVeII onderuit. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar toch vraag ik het mij uit nieuwsgierigheid af. Ik heb zelf het vermoeden dat je bang bent dat jouw Naim versterker niet in staat is om de gehele speaker, inclusief laagunit aan te sturen. Uit ervaring garandeer ik je dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

Groet,
Dennis

fireman

Quote from: DennisG on May  3, 2005, 00:55:28
Ha Robbert,

De kasten zien er strak gebouwd uit. Complimenten. Het is inderdaad logisch dat de topkasten alleen wat iel klinken. In het originele ontwerp spelen de 21cm woofers flink mee in het lage middengebied, waardoor je nu body mist. Wat ik mij afvraag: waarom kies je voor actief laag? Je haalt hiermee een beetje de filsofie van de originele eVeII onderuit. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar toch vraag ik het mij uit nieuwsgierigheid af. Ik heb zelf het vermoeden dat je bang bent dat jouw Naim versterker niet in staat is om de gehele speaker, inclusief laagunit aan te sturen. Uit ervaring garandeer ik je dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

Groet,
Dennis

Hoi Dennis, ik ben niet bang om te kort te komen met de nait5. Wat ik heb liggen is twee actieve modules. Dus die ga ik eerst eens proberen voordat ik een trafokernspoel ga kopen. Dus omdat ik ze heb liggen ga ik actief.

Ik ben wel benieuwd of dat actief de kwaliteit kan evenaren of misschien wel beter is dan een trafokern + C's  (laagsectie in het filter)

Heb jij 'm wel eens actief ergens kunnen beluisteren?

En hoeveel beter is een E130 tov een E96 trafokern spoel?  (hoor ik dat verschil?)

Ben nu op mijn werk en ben de sub-kasten aan het lijmen. Morgen de pics.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17