Foto's van Erik's subwoofer.

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 16, 2002, 12:54:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#125
Yepp de 15 inch Dayton zit er momenteel in, in combinatie met een gebalanceerde Mini DSP (voor enkel de beveiliging onder de poort tuning dus verder geen processing/correcties) en een "ongebrugde" Crown K2 alles naar volle tevredenheid en veel beter dan voorheen.....geweldig laag  8)

Tijdens het er inzetten zag ik wel dat het niet onmogelijk (wel moeilijk) was om er ooit een 18 inch Dayton in te zetten.
Jossie heeft deze samen met de 15 incher gesimuleerd en beiden gaven ze prima resultaten in deze "box" (bijna gelijk) dus met het oog op de toekomst gaat deze 18 incher er zeker komen...maarrrrr  1 -der- project tegelijk (ook beter voor mijn huwelijk  :pompom:)

Btw...het lijkt verwarrend maar achter de grill zit de 15 cm poort...hij is downfire  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Mocht iemand trouwens een leuke tip hebben om die UM 18 inch Dayton ergens "cheap" te scoren dan graag natuurlijk.
Kan ik mijn vrouw overtuigen dat ik geen minuut langer had moeten wachten..... :clapping:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Timvg

#127
Wel opletten voor poortgeluiden en compressie met een 18" zoals de UM in die (stevige) kist.. 15cm diameter poort lijkt me aan de kleine kant voor dat formaat kist met die driver?

morca

Dat had ik al eens aangegeven.
Denk dat de kist zo voor deze driver al niet optimaal is.
Maar daar werd geen gehoor aan gegeven.

Hij doet het nu al goed vind Erik,maar ik denk dat de driver nig veel beter kan klinken in een andere kist.

Erik van Voorst (in memoriam)

#129
Hoi Morca, misschien spraakverwarring maar Jossi had ze met succes gesimuleerd de 18 inch en deze 15 inch in mijn bestaande subwoofer.

Uiteindelijk heb ik de 15 inch gekocht (Jossi vond dat eigenlijk min of meer een gemiste kans).

De 15 inch Dayton klinkt momenteel geweldig en ben er dus veel op vooruit gegaan....zo veel dat ik steeds nieuwsgieriger wordt naar die 18 inch....

Maar goed als het merendeel van de sub experts hoofdschuddend reageren is het voor mij een kleine moeite om het idee te laten varen hoor  ;)

Dat mijn huidige driver nog beter kan klinken in een andere kist boeit mij natuurlijk niet  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Timvg

Hoeveel liter netto is de kist en hoe lang is de poort? Ik kan morgen ook wel even nakijken of het loont. Ik weet nog dat het bij mijn 15" driver (foto's onderaan) wikken en wegen was over de poort aangezien ik voor een heel lage tuning wou gaan (13-14hz) aangezien er toch wel wat sub 20hz materiaal te vinden is in films  :)




Erik van Voorst (in memoriam)

#131
Ik had je topic gelezen mooie sub  8)


Even de specs

Specificaties:

De woofer is een Dayton UM15-22
De poort van dikwandig Aluminium bekleed met loodbitumen en 15 cm dia bij 50 cm lang. (afgestemd 20 Hz)
In de kast zit een trompet aan het uiteinde van de poort (zie ook eerdere foto's in topic downfire subs).
In de grille zit ook een trompet verwerkt (22 mm).
De kast is plm. 80 bij 70 bij 60 cm.
Gewicht plm. 275 kg. Literinhoud plm. 220 liter netto.
Wanden: MDF 22 mm x Zand 22 mm x MDF 22 mm= plm. 7 cm dikte. Het geheel inwendig bolgetrokken met draadeinde. Wanden ook bekleed met loodbitumen (niet noodzakelijk maar je bent lekker bezig. ;)
De poten zijn aluminium 10 x 10 cm met draadeind
12 mm om de downfire 10 cm van de grond te houden.
Aansluitterminals van Intertechnik en houden 25 mm kwadraat. Bekabeling inwendig en uitwendig van den Hul Magnum (die bekende rode brandweerslang).
Het aansturen gaat met een externe eindbak van Crown de K2 ongebrugd.

Nog verdere vragen beantwoord ik graag.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Timvg

Thanks! Maar niets vergeleken met jouw -quasi kunstwerken- van bouwsels  ;D
Ik simuleer morgen even met jouw kist/driver info!

Erik van Voorst (in memoriam)

Nog even de post van Jossi waar ik zeer blij mee was en wat ook is uitgekomen  O0

De UM1522 past vrij goed in je kast. Hoeveel vermogen wil je er op zetten? K2 in brug is eigenlijk teveel. 1600 Watt ongeveer voor xmax.

De UM1822 past ook vrij goed in dezelfde kast. Die kan de K2 wel aan in brug meer dan 2500 Watt voor xmax.

Voor beiden geldt dat je aan de onderkant zeker een filter moet plaatsen bv 24 db/oct op ongeveer 20 Hz. Als je lager wilt gaan kun je beter niet in brug draaien.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Timvg




Aan de freq respons te zien is de kist eigenlijk net wat te klein voor deze driver(s). De luchtsnelheid blijft met de 15" (op vol vermogen) wel net binnen de perken, al kan er wel een paar db compressie optreden (idem bij mijn sundown - maar deze kist is met 150L netto nog een stukje kleiner). De respons kan eigenlijk met 2 kleine filters in de MiniDSP rechtgetrokken worden zodat het -3db punt mooi op de tuning frequency komt te liggen - dit zal wat meer diepgang geven in films, en doet voor de rest geen kwaad.


Erik van Voorst (in memoriam)

Hartstikke bedankt voor het uitzoekwerk...en kan ik zeker mee gaan spelen al moet ik wel bekennen dat ik mij in de MiniDsp verder nog weinig in verdiept heb behalve dan mijn prioriteit de beveiligingsinstelling.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Henkjan_O

hier ook maar ff vraag en antwoord neerzetten:

Citaat van: Erik van Voorst op november  6, 2016, 11:34:32
Ben alweer halverwege met lezen in dit topic  8)

Gelijk weer een vraag...hoe simuleert deze 21 inch driver in mijn sub (220 liter...15 cm dia poort lengte 50 cm)...zou dat een betere keuze zijn dan een Dayton 18 inch.....
Versterker Crown K2

http://www.paluidsprekers.nl/pdf/NDC21-5.pdf

Wie kijkt er even voor mij  ;D
die gaat zonder EQ geen diepgang geven, veel te hoge fs
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Erik van Voorst (in memoriam)

#137


Mijn exacte (buiten)subwoofermaten zijn:

84 cm breed x 76 cm diep x 62 cm hoog

Mijn wanden zijn 66 mm rondom (22mm mdf-22mm zand-22mm mdf)

Dus netto inhoud

220 liter min pijp 8.8 liter en woofer 7 liter


EDIT
Berekeningen gecorrigeerd  :blush:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Erik van Voorst (in memoriam)

#139
75 liter ?

Ik deed even een vierkant berekenen 15x15x50cm en kom dan op plm. 11 liter..doe ik iets verkeerd  :mellow:

Of bedoel je 7.5 liter

Okay.....gaan we ......inhoud buis is pi maal de straal2 maal lengte dus
3.14 x 7.5 (x7.5) x 50 = 8800 cm3 :1000 (geeft liters) dus ......8.8 liter... ;)

Tooltje
https://www.berekenen.nl/a-z/inhoud-cilinder-berekenen/resultaat#KP7fHfJ
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Citaat van: Erik van Voorst op november  6, 2016, 12:59:47
75 liter ?

Ik deed even een vierkant berekenen 15x15x50cm en kom dan op plm. 11 liter..doe ik iets verkeerd  :mellow:

Of bedoel je 7.5 liter

Okay.....gaan we ......inhoud buis is pi maal de straal2 maal lengte dus
3.14 x 7.5 (x7.5) x 50 = 8800 cm3 :1000 (geeft liters) dus ......8.8 liter... ;)

Tooltje
https://www.berekenen.nl/a-z/inhoud-cilinder-berekenen/resultaat#KP7fHfJ
Diameter is toch 15 geen 7,5 cm.

yorkie13

#141
Straal van een cirkel is de helft van de diameter. :google:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde)

Erik van Voorst (in memoriam)

Morca maar ik zat ook te slapen want. Bij mijn inhoudsmaat had ik steeds 66mm voor de wand afgetrokken ipv TWEEMAAL 66mm.
Dus kom ik weer op mijn 220 liter uit bruto.
Pijp inhoud 8.8 liter en woofer inhoud 7 liter eraf dus zeg plm. 204 liter netto.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Henkjan_O

wil je perse een downfiring sub houden, of is side firing en dan ook een kleedje ervoor ook een optie?  in dat geval zou je ook kunnen overwegen om 2 woofers te gebruiken en die op tegenoverliggende kanten van de kast te zetten.  dit zorgt voor opheffen van kasttrillingen, ook wel impulscompensatie genoemd.  met het inhoud van jouw kast moet je dan op zoek naar een woofer die op of onder de 20Hz af te stemmen is in ~100 liter.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

chansig

Citaat van: morca op november  6, 2016, 12:28:37
Denk dat die poort eerder 75 liter inneemt Erik

Zow....75 flessen cola als een poort....dat is dan pas een bad ass subwoofer. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

VlisChris

50 hè ;)
Of pak jij die kleine flessen?
50 Cola flessen moet makkelijk passen :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

chansig

Citaat van: Christiaan S op november  6, 2016, 15:21:55
50 hè ;)
Of pak jij die kleine flessen?
50 Cola flessen moet makkelijk passen :D

Of 150 als je de halve liters pakt...in ieder geval zijn het veel flessen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Henkjan_O op november  6, 2016, 15:14:30
wil je perse een downfiring sub houden, of is side firing en dan ook een kleedje ervoor ook een optie?  in dat geval zou je ook kunnen overwegen om 2 woofers te gebruiken en die op tegenoverliggende kanten van de kast te zetten.  dit zorgt voor opheffen van kasttrillingen, ook wel impulscompensatie genoemd.  met het inhoud van jouw kast moet je dan op zoek naar een woofer die op of onder de 20Hz af te stemmen is in ~100 liter.

nope downfiring...

kasttrillingen..?????.ahum...erop kloppen staat gelijk aan op asfalt kloppen....maar dat mag ook wel met deze extreme wanden  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Henkjan_O

ik bedoel als er een T-Rex met een 1500W versterker op klopt :D  maar als je downfiring wil houden dan idd gewoon een zo groot mogelijke woofer er in die zich happy voelt in 200 liter en dan 15Hz kan weergeven  :coffee:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)