Room EQ wizard

Gestart door Teejoo, april 10, 2005, 22:12:44

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

THX-UltraII

Citaat van: bmateijsen op maart  7, 2011, 18:42:23
De bron is anders, bij Velodyne gebruik je een sweep die de frequenties afgaat. Bij REW gebruik je een roze ruis meting.


Bij REW loopt ook gewoon een sweep van 0-25k dus dat kan het niet zijn.

Joppietersen

#151
Citaat van: bmateijsen op maart  7, 2011, 18:42:23
De bron is anders, bij Velodyne gebruik je een sweep die de frequenties afgaat. Bij REW gebruik je een roze ruis meting.


Roze ruis is alleen bij de RTA (Real Time Analyses) meting, normaal is het een sweep waarvan je zelf het begin en eindpunt kunt instellen.

Maar, zoals in een eerdere post gevraagd, staat de meetmic op exact dezelfde positie in beide situaties?

En wat als je de 2 metingen doet met 1 dezelfde sweep (weet niet helemaal zeker of dat kan maar je kan REW 'foppen' door m wel te sweepen maar daarna meteen de Velodyne ook te sweepen zodat het sweepgeluid geeft terwijl REW 'luistert'.

Joppietersen

Citaat van: hansvk op maart  7, 2011, 17:51:08

Of kun je in REW ook het linker kanaal van de line-in gebruiken?


Ja. In preferences, tabblad soundcard, optie "input channel", keuze tussen rechts en links.

Verder gewoon een stereo 3,5 naar 3.5 mm kabeltje er tussen (onlangs voor heeeel weinig bij de Action gekocht....)

THX-UltraII

Citaat van: Joppietersen op maart  7, 2011, 19:38:19
Roze ruis is alleen bij de RTA (Real Time Analyses) meting, normaal is het een sweep waarvan je zelf het begin en eindpunt kunt instellen.

Maar, zoals in een eerdere post gevraagd, staat de meetmic op exact dezelfde positie in beide situaties?

En wat als je de 2 metingen doet met 1 dezelfde sweep (weet niet helemaal zeker of dat kan maar je kan REW 'foppen' door m wel te sweepen maar daarna meteen de Velodyne ook te sweepen zodat het sweepgeluid geeft terwijl REW 'luistert'.

jup, staat op exact dezelfd plek. Dat foppen met die sweep begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.

Joppietersen

nou, zorgen dat je zowel bij de meeting van REW als van de Velodyne dezelfde sweep gebruikt die uit je speakers komt zodat je dat verschil elimineert om te kijken of dat evt het verschil in de meting verklaart.

Gebruik je in beide gevallen dezelfde microfoon?

THX-UltraII

Citaat van: Joppietersen op maart  7, 2011, 20:58:53
nou, zorgen dat je zowel bij de meeting van REW als van de Velodyne dezelfde sweep gebruikt die uit je speakers komt zodat je dat verschil elimineert om te kijken of dat evt het verschil in de meting verklaart.

Gebruik je in beide gevallen dezelfde microfoon?

ah zo. zal dit morgen eens proberen. ja, gebruik dezelfde mic

THX-UltraII

voor degenen die aan de slag willen met Room EQ en in 1x klaar willen zijn voor een leuke prijs, ik heb een set met alle benodigde hardware te koop staan voor een prikkie:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110973.0

Bart_M

Je vergeet de Behringer of andere correctie hardware nog. Een vrij essentieel onderdeel van REW. ;)

Koen K

Maar om te meten is het helemaal compleet  :smile:

Bart_M

Maar je bent dus niet in 1 keer klaar. ;)
Als nOOb kan je je hierin vergissen.

Er staat overigens bij dat er calibratie bestanden bij zitten, is de meetmic ook gecalibreerd?

THX-UltraII

Citaat van: Bart_M op maart 29, 2011, 12:29:19
Je vergeet de Behringer of andere correctie hardware nog. Een vrij essentieel onderdeel van REW. ;)

welke correctie hardware bedoel je? Ik heb met de spullen die ik heb alle metingen kunnen doen hoor.

THX-UltraII

Citaat van: Bart_M op maart 29, 2011, 12:39:20
Maar je bent dus niet in 1 keer klaar. ;)
Als nOOb kan je je hierin vergissen.

Er staat overigens bij dat er calibratie bestanden bij zitten, is de meetmic ook gecalibreerd?

nee, uiteraard niet voor die prijs. Het zijn de standaard cal. files van REW voor de ECM8000 die erbij zitten op cd.

Raphie

Citaat van: bmateijsen op maart  7, 2011, 18:42:23
De bron is anders, bij Velodyne gebruik je een sweep die de frequenties afgaat. Bij REW gebruik je een roze ruis meting.

hoe kom je daar nou bij? REW doet ook gewoon een sweep hoor?!?
JBL PRX Power!

bertje

Op termijn wil ik ook mijn sub eens gaan meten.

Op zolder heb ik nog twee digitale interlinks liggen van 5mtr oid.
Kan ik deze gebruiken voor de bekabeling naar de Radioshack geluidsmeter en naar de reciever (beide vanaf behringer UCA202)?
Of heb ik perse analoge interlinks nodig?

Zijn in ieder geval wel de juiste stekkers (RCA).
Sony 65A89, Panasonic DP-UB9004 Onkyo TX-RZ900+NS6170, Classe CAP-151+CDP.3, Denafrips Ares II
Mordaunt Short Mezzo 8, Mezzo 5, 903S + Velodyne SPL- 1500R

MaxxMark

Het moet sowieso wel lukken. Zelf heb ik gewoon de eerste de beste 'dropveters' die ik kon vinden er voor gebruikt en daar kon ik prima grafiekjes mee maken.

Wellicht dat de meting wat accurater zal zijn als je kwalitatief betere kabels gebruikt, maar dat weet ik niet..
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Chinx

Ben sinds een paar dagen ook een beetje aan het kijken wat REW allemaal inhoud. software gedownload alleen nu komt de hamvraag. Ik heb een DB meter nodig om het zaakje aan de gang te krijgen. Maar welke moet ik kiezen. Het gaat er bij mij om om te kijken of ik het wat vind. Het mag dus niet uit de klauwen lopen :P. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Groet Bart
Onkyo TX-NR905 - Monitor Audio Vector 5.1 - ps3 - Auralex Gramma - DIY HTPC

Joppietersen

Op de REWsite staan een aantal calibratiefiles voor meetmicrofoons en dBmeters.

Handig om 1 van die apparaten te kopen zodat je dus die calibratiefile kunt gebruiken, een populaire dB meter is die van RadioShack maar die is er ook onder andere merknamen in NL verkrijgbaar.

nielvm

Momenteel meet ik alles met de microfoon van de antimode, gekoppeld aan de mic-amp.

Aangezien de antimode overbodig wordt door een behringer, zou ik het boeltje willen verkopen en een behringer meetmicrofoon willen aanschaffen. Ik geraak er echter niet uit welke externe geluidskaart hierbij nodig is/voldoende is. Wat moet die nou precies hebben en kunnen om te meten met REW?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Citaat van: nielvm op september  2, 2012, 15:03:42
Momenteel meet ik alles met de microfoon van de antimode, gekoppeld aan de mic-amp.

Aangezien de antimode overbodig wordt door een behringer, zou ik het boeltje willen verkopen en een behringer meetmicrofoon willen aanschaffen. Ik geraak er echter niet uit welke externe geluidskaart hierbij nodig is/voldoende is. Wat moet die nou precies hebben en kunnen om te meten met REW?
Het staat op de startpagina van het andere topic waar je net aan het posten was  ;)

nielvm

Deze?

http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx

Als je de emc8000 koopt, heeft de aansluiting van de meetmicrofoon dan meteen een tulpstekker, of moet je dan ook een rca=> tulp verloopstukje bijkopen?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Joppietersen

#170
De emc8000 heeft een zgn 'fantoomvoeding' nodig.

Van de Behringer site:
"Like standard condenser mics used for recording or performance, the ECM8000 is phantom powered, from +15 V to +48 V"

(http://www.behringer.com/EN/Products/ECM8000.aspx)


Gewoon dus een gelijkspanning, volgens mij meestal 42V.

Op zich niet moeilijk en hoeft ook niet zo duur (voeding, vanaf kleine 30 euro) te zijn maar zonder zal ie niet werken.

Vanaf de mic gaat er dan een XLR kabel naar de voeding.


Vanaf dat voedingskastje gaat er dan een XLR -> tulp verloopkabel naar de geluidskaart die je noemt, die geluidskaart is verder prima voor dit doel.




Voorbeeldje van een fantoomvoeding is de DAP Audio SC-21. Geen ervaring mee maar zo moeilijk is t nou ook niet, kan niet heel veel mis mee zijn zeker niet bij alleen thuisgebruik.




nielvm

Ik begrijp niet goed waarvoor je die voedng nodig hebt. Onlangs kwam er een vriend af met zijn behringer mic icm een m-audio geluidskaart. Volgens mij kwam er geen voeding aan te pas...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Joppietersen

hangt puur van het type microfoon af...... de ene wel, de andere niet.

Condensator microfoons wel, heeft met de interne opbouw en werkingsprincipe te maken.

En deze ecm8000 is een condensator mic.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken bij REW welke calibratiefiles er voor mic's zijn en of er ook 1 tussen zit die geen fantoomvoeding nodig heeft.

morca

Citaat van: nielvm op september  2, 2012, 17:45:06
Ik begrijp niet goed waarvoor je die voedng nodig hebt. Onlangs kwam er een vriend af met zijn behringer mic icm een m-audio geluidskaart. Volgens mij kwam er geen voeding aan te pas...
Had die geluidskaart niet toevallig ook een voeding?