HT Stap over Stap

Gestart door GTDesign, december 22, 2004, 23:50:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KeesN

Eerder was er een vraag over de speakers: het zijn zelfbouw speakers van Speakerland, model Vector II. De linker en rechter speaker zijn het originele Speakerland ontwerp, de Center en Surrounds zijn gemodificeerd om een lager model te verkrijgen dat onder het scherm past. Het ontwerp dateert uit 1989; deze speakers zijn gebouwd in 1992 en 1996.

Technische gegevens:
type behuizing: tweekamer systeem
netto inhoud: 48 L + 10 L
afmeting: 1158 x 265 x 320 mm (hxbxd)
woofer: SEAS A24RE4X/DC
bas/midden: Vifa 17-WP-200
midden/hoog: ADR50S
tweeter: Technics TH400
nominale impedantie: 4 Ohm
belastbaarheid: 100W

beschrijving
3 luidsprekers zitten bovenin de frontplaat gemonteerd, de vierde (woofer) zit in de behuizing. Dit is een zogenaamd Bandpass-systeem, waarbij de luidspreker aan de achterzijde wordt belast door een gesloten kompartiment en aan de voorzijde een Helmholtz-resonator (bas-reflex behuizing). Die resonator fungeert als een bandfilter dat slechts een smalle band van het geproduceerde bassignaal doorlaat. De 25 cm woofer heeft een achterkompartiment van 30 Liter en een voorkompartiment van 18 L.
Hoog en Midden hebben een eigen Kompartiment van 10 Liter.
De gebruikte Technics TH400 is een bandtweeter.

Helaas zijn de componenten niet meer verkrijgbaar, zodat een Center-surround niet meer gebouwd kan worden  :(
Mocht iemand nog 1 of 2 van deze Vector II's hebben staan, dan houd ik me aanbevolen !

patrick_vdb

Hi Kees,

Je bent uitgegaan van de nominale impedantie en het daarbij horende vermogen wat de Parasounds leveren volgens specificatie...helaas zal de nominale impedantie geen vaste waarde zijn en daarmee ook niet het vermogen wat de Parasounds leveren. Ik ben eens even gaan neuzen naar de voeding en de maximale opname en dan kom ik, exlcusief de Sony maar inclusief de BagEnd op 3600 watt, 15 ampere dus. Als je bedenkt dat dit de maximale opname zal zijn en je veelal een stuk lager zal uitvallen moet het dus lukken om alle versterking op 1 groep te gooien en daarmee analoog en digitaal gescheiden te houden.

mvrg

Patrick

KeesN

Dank je Patrick!
Dus de Parasounds + BagEnd op groep 1.
En alle bronnen + voorversterker + Sony eindversterker (voor de shakers) op groep 2.

patrick_vdb

Hi Kees,

Die 160 watt van de Sony moet ook nog wel lukken...alleen niet alles tegelijkertijd aanzetten ;)

mvrg

Patrick

KeesN

#329
De eindversterkers staan eigenlijk altijd "Aan", hoeven ze ook niet op te warmen.
Ik neem aan dat je met aanzetten bedoelt dat ik ze niet allemaal tegelijkertijd van de "Uit" stand op de "Aan" stand moet zetten? maar dat ze wel allemaal gelijktijdig stroom mogen trekken?

patrick_vdb

Hi Kees,

Citaat van: KeesN op maart 28, 2005, 20:25:29
De eindversterkers staan eigenlijk altijd "Aan", hoeven ze ook niet op te warmen

Nog mooier :D

CitaatIk neem aan dat je met aanzetten bedoelt dat ik ze niet allemaal tegelijkertijd van de "Uit" stand op de "Aan" stand moet zetten? maar dat ze wel allemaal gelijktijdig stroom mogen trekken?

Precies, zou je alle versterkers tegelijkertijd aan zetten dan heb je een hele grote kans (lees Heeeele Grote!) dat de smeltzekering in de meterkast het gaat begeven vanweke de piekstroom die ze kortstondig trekken bij het aanzetten. Tegelijkertijd stroom trekken in normale operatie is natuurlijk geen probleem aangezien je onder de 16A blijft.

mvrg

Patrick

Lynxxx

Bij gebruik van eindversterkers met flinke elco's en ringkerntransformatoren in combinatie met een meterkast met automaten bestaat een zeer grote kans dat deze eruit klappen bij het inschakelen van deze versterker(s). Een eenvoudige oplossing hiervoor is een AC inschakelvertraging, waarbij de elco's bij inschakelen middels een weerstand worden geladen. Indien deze schakeling niet aanwezig is ziet de meterkast automaat de sterke piekspanning die wordt veroorzaakt door het opladen van de condensatoren mogelijk als kortsluiting. tegelijk inschakelen van meerdere eindtrappen is om die reden niet aan te bevelen.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

KeesN

In mijn oude huis had ik 1 groep voor de BagEnd en 1 groep voor alle andere apparatuur  (minus 1 Parasound HCA-1200 II die ik nu extra heb). Toen had ik ook automaten in de groepenkast, en nooit problemen.
Ik hoop / denk dus dat ik nu ook geen problemen ga krijgen

patrick_vdb

Hi Kees,

Heb je nu smeltzekeringen of automaten? Echt problemen ga je niet krijgen, tenminste als je de versterking gewoon aan laat staan en die enkele keer naar beneden rennen om de schakelaar om te zetten of een nieuwe smeltzekering in te draaien niet als probleem ervaart ;)

mvrg

Patrick

garmtz

Beetje laat, maar ik zou ook de eindversterkers+subwoofer op een aparte groep zetten, dat houdt de stroomafname weg bij de componenten die hier het meest last van hebben: de bronnen en processing. Doordat de versterkers zeer waarschijnlijk ook het net gaan moduleren, kun je die beter apart zetten. Ik denk bovendien dat je het maximale vermogen van de versterker niet zo snel zult gaan gebruiken...

Robbo

Stroomopname valt voor de meeste apparaten toch wel mee.  Wat ze opgeven is bij lange na niet, wat het ding echt verbruikt bij een gemiddelde luistersessie/film.  Het enige apparaat wat werkelijk hetzelfde verbruikt wat opgegeven is, is de Barco (808 = 500 watt)

Dat bovenstaande kan je bij Jaco's setup mooi zien.  Bij een film op normaal luisterniveau is zijn verbruik ong. 1275 watt (voor/2x 5 kanaals/dvd/scaler/powerfilter).  Bij het aanzetten van 1 Bagend kwam maar ong. 50 (!) watt bij. Ook opvallend was dat tijdens een stukje 'dynamische'  soundtrack dat verbruik niet echt opliep.

Ook denk ik dat je niet bang hoeft te zijn dat de zekering eruit klapt bij het aanzetten van de eindversterkers.  De 2003 en 1200 hebben geen remote trigger, dus moeten toch handmatig aangezet worden.  Overigens zou je een Parasound Scramp kunnen overwegen, daarmee kun je versterkers zonder trigger mee aansturen. 

patrick_vdb

Hi Rob,

Klopt en het werd ook al aangegeven dat het werkelijke verbruik lager zal zijn dan de maximale opname van de verschillende apparaten. Echter, ik ga nooit graag uit van een gemiddelde aangezien dit de kans dat het 'fout' gaat drastisch verhoogd tov uitgaan van het maximale ;)

mvrg

Patrick

GTDesign

Wat betreft het voedingsgedeelte, dat is vandaag gerealiseerd.

GTDesign

Twee aparte groepen zijn aangelegd voor versterking en weergevers.
Het grote gat in de wand wordt strakjes gedicht door de audiokast die er komt te staan.

Zo hebben we de mogelijkheid om "makelijk"van de achterzijde alles aan te sluiten als de kast op de plek staat en gevuld is met apparatuur.

Durk

volgens mij moet je camera gecalibreerd worden, of mijn scherm.
Het is namelijk een beetje blauw uitgevallen..

we wachten in spanning af naar de bouw van de kasten, of ben je daar al mee begonnen?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

patrick_vdb

Hi GT,

Ik kan het gemist hebben maar welke stroomkabels gebruik je?

mvrg

Patrick

jaco

Zoals Rob al aangaf wordt er lang zo veel stroom niet verbruikt als men zou denken.
Mijn 5 kanaals eindversterkers hebben 2 ringkern trafo's van 1200 VA per stuk. Toch trekken ze bij stevig spelen maar ongeveer 300 watt uit het net.
De barco is inderdaad dead on met de gebruiksaanwijzing: 500 watt.
Voorversterker en DVD speler maar iets van 75 - 100 watt per stuk.
Bagend Infra 18 trekt wel veel bij aanzetten, dan kom ik over de grens van mijn filters heen, maar zodra de voeding vol zit zakt dat ook terug tot een 150-200 watt.

Wat dat betreft lijkt mijn setup wel wat op die van Kees. In totaal bij Film kijken op stevig nivo zit ik op 1600 watt. Alles loopt nog op 1 groep nu.
Dus de load wat verdelen heeft wel zin, maar meer bij aanschakelen dan bij gebruik is mijn ervaring.

Garmt zijn opmerking van de stroomvreters scheiden van de rest zou zin kunnen hebben, maar ja als je 2 groepen dan weer bij elkaar komen op dezelfde fase van de voedingsrail in de meterkast zit alles toch nog bij elkaar, alleen zit er wat meer electra draad bij tussen....

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

GTDesign

#342
Citaat van: patrick_vdb op maart 30, 2005, 21:32:28
Hi GT,

Ik kan het gemist hebben maar welke stroomkabels gebruik je?

mvrg

Patrick

Ik weet zo het merk niet (zou ik Kees moeten vragen) maar het lijkt een beetje op een VMVKas kabel dwz 3 X 2.5 mm met daaromheen een gevlochten metaal mantel.

Sjors

Die laatste foto is vaag uitgevallen! lijkt wel of i gemaakt is in de jaren 70  ;D  maar verder geen commentaar hoor, ben hartstikke blij dat je ons weer "voed" met foto's  :D

Heb je nog wat overzicht foto's Gé ?

Groet, Sjors

GTDesign

Ik had vergeten mijn camera terug te zetten op auto instelling, hij stond nog op handmatig, vandaar dus effe foto's in mindere kwaliteit.  :-[

Sjors

Citaat van: GTDesign op maart 30, 2005, 22:47:58
Ik had vergeten mijn camera terug te zetten op auto instelling, hij stond nog op handmatig, vandaar dus effe foto's in mindere kwaliteit.  :-[


....aaaahhhh dat was het dus, vond het al zo vaag  ;D

SpeedyAndré

De netsnoeren lijken op Lapp kabels, hopelijk gaat dat goed met die lengtes  ::)
Ik heb eens een 7m lange Lapp kabel vervangen voor een 'rubberen' kabel met dezelfde lengte, dat ging een stuk beter, de set klonk niet meer zo iel en gecomprimeerd  :-\
In een rubberen kabel liggen de aders iets van elkaar vandaan en er zit een draaiing in, die onderlinge ruimte is beter dan een samengeperste kabel zoals de Lapp ....
Ik ken nog veel betere oplossingen, maar dan past het niet meer in een normale kabelgoot o.i.d.  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hi Andre,

Er zijn legio's Lapp kabels en er zijn legio's 'rubberen' kabels.....Bij dergelijke statements verwacht ik dan op z'n minst dat je aangeeft om welke Lapp en 'rubberen' kabel het ging ::)

mvrg

Patrick

Jean Pierre

Ziet er mooi uit Ge, wat voor stroomstecker dozen gebruik je ??

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op maart 31, 2005, 05:54:37
Hi Andre,

Er zijn legio's Lapp kabels en er zijn legio's 'rubberen' kabels.....Bij dergelijke statements verwacht ik dan op z'n minst dat je aangeeft om welke Lapp en 'rubberen' kabel het ging ::)

mvrg

Patrick

Dat wordt lastig Patrick  :-\
Ik was bij een audiofiele collega te gast en hij vroeg wat ik van zijn set vond.
Toen ik die 7m Lapp zag liggen (zover ik weet 3 aderig 2,5mm2) kreeg ik de kriebels, ik heb nl. nog nooit een 'goede' Lapp kabel meegemaakt, maar dat kan aan mij liggen  ;D
De rubberen kabel was eveneens 3x 2,5mm2 en had bijna dezelfde lengte.
Juist vanwege het uiterlijk van de Lapp kabel werd hij gebruikt en niet vanwege het resultaat van  een luistersessie  ::)
Ik kende de rubber kabel niet, maar het leek me leuk om deze eens in de plaats van de Lapp te testen.
Het resultaat was opzienbarend, alles klopte opeens en er was niets storends meer hoorbaar.
Overigens heb ik ook ervaring met een zn. Titanex kabel, dit is ook een rubber kabel, maar dan beter afgewerkt met teflon isolatie om de aders bijv. en ook weer een draaiing erin.
Deze kabel wordt in studio's gebruikt omdat hij ongevoelig blijkt voor schakelklikken van het licht ....
Het geluid typeer ik als recht voor z'n raap, maar wel met een vrij smalle stage en beperkte dieptewerking.
Misschien is hij wel zo prettig omdat hij niets audiofiels toevoegt en ook de prijs is niet highend ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp