Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

.....................................met subs......  >:D;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op december 23, 2004, 15:23:14
.....................................met subs......  >:D;)

2 subs met elk 2 scan speak 18W8545 papiercarbon erin en een eigen eindversterker met crossover erop.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Puur electrostatisch weergeven had ik het over... ;)....weer een ander concept.....

Niet om stroop om je mond te smeren maar ik vind Acoustat de mooiste electrostaten ooit gebouwd zelfs mooier dan Quad.... ;)

Ik heb eens een set electrostaten van Acoustat (of gebouwd op dit principe) mogen beluisteren (15 jaar geleden) van 2.50 mtr Hoog en 0.75 cm. Breed....toen was er eindelijk een membraanoppervlak wat laag kon produceren.....was echt een geweldige sound !!!!!!!

Zo ....was dit off topic......misschien nu tijd voor een slotje..... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: garmtz op december 23, 2004, 11:59:28
Ha die Erik, ik praat niet eens over verbijsterd t.o.v. mijn set (want die vind ik verre van optimaal en ik ben niet op zoek naar vervanging van mijn elektrostaten, die blijven), maar absoluut gesproken verbijsterd. Het waarom ik het zo mooi vond interesseert mij geen moer eigenlijk. Het wordt ook zeker NIET mijn speaker, omdat hij gewoon te groot en te duur is. Ik heb dus compleet geen belang bij deze speaker, behalve mijn enthousiasme.

Verder is geen enkele claim van Wilco verkeerd gebleken, dat heb ik in winkels wel eens anders gezien. Ik wil er ook niet verder op doorgaan of uitleggen. Voor mij is dit nu af. Ik vond het gewoon heel mooi en zal het nooit vergeten.

Klinkt allemaal wat fanatiek, is niet zo bedoeld... ;D

Goed zo Garmt, KLAAR!

Wat misschien zeer verhelderend voor de overige lezers zou kunnen werken is
....ten overstaan van wat......met andere worden waar zijn jullie indrukken mee vergeleken.

Wat was bijvoorbeeld je laatste referentie ....of welke luidsprekers waren voorheen jullie lieveling....dan kunnen de lezers het misschien meer in een kader plaatsen....er is tot nu toe namelijk niemand geweest die hier over is begonnen..... ???

Dat zou best eens enthousiasmerend kunnen werken en op deze manier mensen naar Audio-cube krijgen......

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 23, 2004, 19:14:36
....ten overstaan van wat......met andere worden waar zijn jullie indrukken mee vergeleken.

Wat was bijvoorbeeld je laatste referentie ....of welke luidsprekers waren voorheen jullie lieveling....dan kunnen wij het misschien meer in een kader plaatsen....er is tot nu toe namelijk niemand geweest die hier over is begonnen..... ???

Dat zou enthousiasmerend kunnen werken en op deze manier mensen naar Audio-cube krijgen......

Mijn vorige favoriete speaker was de Jean Marie Renaud (JMR) Offrande (kent iemand deze?). Verder is mijn eigen Von Schweikert VR-2 ook een van mijn lievelingsspeakers maar valt toch al in het niet bij de Offrande. Toevallig stond de Offrande bij Audio-Cube toen ik daar voor het eerst de Sonatine ging luisteren. Het allereerst wat me toen opviel was dat de tweeter van de Offrande in vergelijking heel scherp was, terwijl ik hem voorheen heel vloeiend, zuiver en gewoon mooi vond. Verder was het basdefinitie van de Sonatine wat mijn mond deed openvallen. De Offrande vond ik mooi omdat hij zo natuurlijk klonk maar ja..

Jiri

Citaat van: Erik van Voorst op december 23, 2004, 19:14:36

Wat was bijvoorbeeld je laatste referentie ....of welke luidsprekers waren voorheen jullie lieveling....dan kunnen de lezers het misschien meer in een kader plaatsen....er is tot nu toe namelijk niemand geweest die hier over is begonnen..... ???

Dat zou best eens enthousiasmerend kunnen werken en op deze manier mensen naar Audio-cube krijgen......

Avalon Eidolon Daimond, Audio Physic Caldera, en natuurlijk mijn eigen TD12 vind ik hele mooie luidsprekers..maar ja het is niet alleen de luidspreker die t m doet...
Het gaat om de hele set, en dat is dik voor mekaar bij Wilco.... ;)
De Avalon en de audio Physic heb ik met hele hele dure apparatuur gehoord, DCS, Spectral en Pass X600...Erg indrukwekkend.
Maar met een Sonatine, en ook met een TD 12 kan je voor een fractie van de prijs van het bovengenoemde ook een fantastisch resultaat halen, wat misschien minder spectaculair is , maar misschien wel muzikaler.... ;)

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Citaat van: reMC op december 23, 2004, 19:18:50

Mijn vorige favoriete speaker was de Jean Marie Renaud (JMR) Offrande (kent iemand deze?). Verder is mijn eigen Von Schweikert VR-2 ook een van mijn lievelingsspeakers maar valt toch al in het niet bij de Offrande. Toevallig stond de Offrande bij Audio-Cube toen ik daar voor het eerst de Sonatine ging luisteren. Het allereerst wat me toen opviel was dat de tweeter van de Offrande in vergelijking heel scherp was, terwijl ik hem voorheen heel vloeiend, zuiver en gewoon mooi vond. Verder was het basdefinitie van de Sonatine wat mijn mond deed openvallen. De Offrande vond ik mooi omdat hij zo natuurlijk klonk maar ja..

Jazeker ken ik die....vreemd dat die tweeter scherp klinkt....was hij misschien nog niet ingespeeld..
..hij moet a-sociaal lang inspelen... ;)

Voor wat betreft het laag....ja daar kan ik mij iets bij voorstellen....je mist 2 octaven...maar krijg wel een geluid wat toch in de lijn ligt met de Sonatina (okay deze is uiteraard veel beter maar je begrijpt wel wat ik bedoel).

Ik heb veel mooie JMR's gehoord...gave speakers (niet slijmerig bedoeld)

Voor wat betreft Jiri....ik ben het met hem eens dat de set-up het belangrijkst is ....hoewel je wel het karakter van de speaker kunt beoordelen.

Ik heb nog nooit een correcte luistershow met Avalons gehoord (mijn mening)....het ging veel meer om het feit ...voor hoeveel ton aan euro's kan ik neerzetten om de mensen te imponeren...... >:(

Je ziet nu dat iemand (Audio-cube) eindelijk de moeite neemt om de set overdacht samen te stellen en dat er dan een terechte winnaar uit de strijd komt......helaas vind ik het verhaal wel een verkeerd beeld geven van de Topspeakers welke je even snel opsomt....... :)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 23, 2004, 19:48:27Jazeker ken ik die....vreemd dat die tweeter scherp klinkt....was hij misschien nog niet ingespeeld..
..hij moet a-sociaal lang inspelen... ;)

Die speaker had ik al een aantal keer eerder gehoord en hij was absoluut ingespeeld!! Het leek daar gewoon meer hoog uit een tweeter te zijn in plaats van een mooie hoge toon uit een instrument. Daar ging mijn referentie...het verschil is aardig groot zoals je merkt..mede daarom ben ik zo enthousiast, omdat het verschil met mijn vorige referentie gigantisch is.

Okay in vergelijk met de tweeter uit de Sonatine kan ik het plaatsen...dat is gewoon de betere hoogweergave....die hoogweergave blijf ik een prachtig concept vinden.....zeer bijzonder....  ;)

In een verder vergelijk vind ik de hoogweergave van de Eidolon Diamond toch echt weer beter....maar goed dat is mijn mening  ;D

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 23, 2004, 20:03:27
Okay in vergelijk met de tweeter uit de Sonatine kan ik het plaatsen...dat is gewoon de betere hoogweergave....die hoogweergave blijf ik een prachtig concept vinden.....zeer bijzonder.... ;)

In een verder vergelijk vind ik de hoogweergave van de Eidolon Diamond toch echt weer beter....maar goed dat is mijn mening ;D

Ik moet maar eens wat van die speakers gaan luisteren die jij steeds opnoemt!! Zodra ik mijn nieuwe versterker heb (volgende week misschien) zit dat er in...hoewel ik nog steeds in een veeel te kleine kamer zit maar dat wordt maar even de set verhuizen dan.. ;)

garmtz

Mijn referenties zijn mijn eigen speakers (MartinLogan Aeon), niet om hun volledige geluidsbeeld, maar vooral wat ze doen met stemmen (magie), de transientweergave, het vanzelfsprekende (met een goede versterker!). Verder vind ik de TD12 van Jiri erg mooi, de Triangle Celius ES, Epos ES14, Chario Academy Millennium, Sonus Faber Electa Amator.

Hebben allemaal één ding gemeen: openheid in het middengebied!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op december 23, 2004, 17:29:17
Puur electrostatisch weergeven had ik het over... ;)....weer een ander concept.....
Niet om stroop om je mond te smeren maar ik vind Acoustat de mooiste electrostaten ooit gebouwd zelfs mooier dan Quad.... ;)
Ik heb eens een set electrostaten van Acoustat (of gebouwd op dit principe) mogen beluisteren (15 jaar geleden) van 2.50 mtr Hoog en 0.75 cm. Breed....toen was er eindelijk een membraanoppervlak wat laag kon produceren.....was echt een geweldige sound !!!!!!!

Het model wat jij bedoeld is van 13-14 jaar geleden en heet de Model Two+Two. Hij is 2.39 meter hoog, zodat hij nog in een standaardhuis onder het plafond blijft. Er zitten 4 panelen in, gelijk aan het ene paneel in die van mij, twee aan twee naast en boven elkaar. Hij is echt full-range en voor zover ik weet de enige electrostaat die 115 dB aan geluid kan produceren (en heel blijft!), die van mij gaat tot 108 dB SPL en dat is al extreem veel.

Als je het kleine broertje van destijds nog eens wilt horen, ben je van harte welkom. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joep

Citaat van: reMC op december 23, 2004, 20:07:43

Ik moet maar eens wat van die speakers gaan luisteren die jij steeds opnoemt!!

Dan heb je het wel ineens over €20.000 +, reMC  ;D

reMC

Citaat van: Proprius op december 24, 2004, 10:16:32
Dan heb je het wel ineens over €20.000 +, reMC ;D

Doet dat er toe dan? ;D Ben erg benieuwd naar het niveau van juist die dure ontwerpen...

Joep

Citaat van: reMC op december 24, 2004, 10:17:26

Doet dat er toe dan? ;D Ben erg benieuwd naar het niveau van juist die dure ontwerpen...

Ja, want áls het beter voor je klinkt, ben je nog veel verder van huis! De Sonatine is nog redelijk bereikbaar... ;D ;D ;D :D

Spacebass

Citaat van: FrenkB op december 23, 2004, 13:41:42
Ach, aan het eind van de dag komt alles toch neer op zelf luisteren ....

Het ging mij er meer om dat mensen continue claimen dat apparatuur niet mag kleuren, natuurlijk moet klinken en er zelfs stennis over maken, maar als puntje bij paaltje komt dan zie je pas hoe subjectief mensen daadwerkelijk zijn en het aan het eind toch allemaal smaak blijkt.

Het meest typerende vind ik dat mensen op plek A zeggen dat ze naar een totaal beeld luisteren en op plek B zeggen dat ze voorkeuren hebben voor bepaalde aspecten van muziek terwijl ik daar zelf op aangesproken wordt als ik de vrijheid wil hebben om dat, indien ik daar behoefte toe heb, bij alle instrumenten te kunnen doen.

Het zal mij een worst wezen of iemand het niet of wel "volgens de regels doet", daar gaat het niet om, het gaat mij erom dat men soms als kruisvaarders te keer gaat, maar zelf met het grootste gemak over dezelfde door hen opgeworpen eisen stappen indien het zo uitkomt. Dat maakt het voor mij gewoon ongeloofwaardig allemaal.

Ik ben gewoon een beetje teleurgesteld.
Nou ja Vrolijk Kerstfeest!

ps
Oh ja en ik laat het hier ook maar bij.

blue-eyes

Ik krijg een beetje een deja vu.....

Ik had ooit een discussie met een persoon die geen MIT wilde omdat MIT bepaalde technieken gebruiken en zaken(electronica) toevoegen. Deze discussie is in mijn ogen dezelfde. Het maakt niet uit hoe een merk een bepaalde klank creeert. Je valt voor de klank of je valt er niet voor. De techniek is ondergeschikt aan de klank!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

FrankB

Je hebt absoluut gelijk SB, techniek is volledig ondergeschikt aan de klank. Period. We hebben hifi / HT als hobby omdat we willen genieten van muziek en film, niet om naar de techniek te zitten staren!!

Fijne kerstdagen!!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

blue-eyes

Citaat van: Blue-Eyes op december 25, 2004, 12:33:43
De techniek is ondergeschikt aan de klank!

Citaat van: FrenkB op december 25, 2004, 12:44:39
Je hebt absoluut gelijk SB, techniek is volledig ondergeschikt aan de klank. Period. We hebben hifi / HT als hobby omdat we willen genieten van muziek en film, niet om naar de techniek te zitten staren!!

Fijne kerstdagen!!

Zeg ik eens wat zinnigs......... Gaat SB er met de eer vandoor ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

R

Techniek ondergeschikt aan de klank.......dat KLINKT wel goed.... :P

Helaas is niets minder waar.....juist de Latest State of the Art....brengt ons steeds dichter bij een waanzinnig natuurgetrouwe klank..........

Maar misschien moeten we hier nu echt een andere topic van maken.... :)

FrankB

Citaat van: Erik van Voorst op december 25, 2004, 13:19:23
Helaas is niets minder waar.....juist de Latest State of the Art....brengt ons steeds dichter bij een waanzinnig natuurgetrouwe klank..........

Juist in deze zin bevestig je de stelling! De beste techniek brengt ons as close to reality as possible. Het gaat dus vooral en bovenal om de klank, en niet om de techniek!!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12