Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hi Garmt,

Nee, niet elke mening of review is per definitie iets in de rondte schreeuwen, dat wordt het pas als de mening of review achteraf niet waar gemaakt of onderbouwt kan worden ;) 

mvrg

Patrick

Spacebass

Ben ik deels met je eens Garmt...metingen zeggen deels wel degelijk wat...het onderbouwt of breekt een statement die de bouwer geeft over zijn product af. Het toont aan of de gegeven info alleen in bijzondere omstandigheden haalbaar zijn of uit de box haalbaar zijn. Het toont aan hoe ver een bouwer gegaan is om de juiste afgewogen componenten te gebruiken. Waar een bouwer water bij de wijn heeft gedaan of nou juist veel aandacht aan besteed heeft zeg maar.

Natuurlijk zal de ene reviewer zijn metingen beter onderbouwen dan de ander, maar we zijn volwassen genoeg om te bepalen welke reviewer serieus genomen moet worden en welke gewoon een leuk verhaal schrijft.

De metingen worden ook op ons forum meer dan eens uit de kast getrokken om de technische aspecten van een mening te onderbouwen. Dus juist de zaken waar wij twee het over gehad hebben, zijn meetbaar.

Of het totaalproduct uiteindelijk iemand persoonlijk aan zal spreken is iets wat misschien niet direct meetbaar is. Ook niet hoe het product uiteindelijk de muziek zal opbouwen.

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op december 31, 2004, 07:25:06
Nee, niet elke mening of review is per definitie iets in de rondte schreeuwen, dat wordt het pas als de mening of review achteraf niet waar gemaakt of onderbouwt kan worden ;) 

Kan een subjectieve beleving wel onderbouwd worden? Metingen wel, een subjectief luisteroordeel niet.

SB, metingen zijn een extreem belangrijke tool gedurende de ontwerpfase, maar het is niet persé zo dat een bepaald goed metend product ook gelijk goede klankeigenschappen heeft. Goed voorbeeld zijn de transistorverstekers van weleer, met heel lage vervormingswaarden. Alle versterkers zouden volgens de ontwerpers hetzelfde klinken, totdat men TIM ondekte en er achter kwam dat THD niet het belangrijkste is in een versterker... Idem jitter bij digitale weergave. Sommige zaken weet men nog niet goed te meten, of men weet niet WAT men meet, dus is het afgaan op zaken die men WEL kan meten nogal 'gevaarlijk'. Ik zal niet beweren dat metingen NIETS zeggen, alleen dat ze weinig uitsluitsel geven over de uiteindelijke geluidskwaliteit.

Spacebass

Vandaar dat ik alleen bezig houd met zaken die mij wel belangrijk lijken en wel meetbaar zijn en aantoonbaar effect hebben op mijn eigen perceptie...dus ik denk dat we elkaar qua mening best veel overlappen...  ;)

patrick_vdb

Hi Garmt,

Een subjectieve beleving is al een zeer specifieke mening, in een poel van vele soorten meningen. Toevallig pik je er net een uit waar ik niet op doel ;D Maar ook een beleving kun je natuurlijk onderbouwen...waarom niet? Het ligt misschien aan de aard van het beestje maar er is zeker een relatie te leggen tussen 'wat voel ik?', 'wat denk ik erbij?' en 'wat vind ik nu ervan?'. Op het moment dat je die laatste vraag weet te beantwoorden heb je een eigen subjectieve beleving onderbouwt en kun je dus overdragen aan anderen waarom je het zo beleeft.

Mooie meetresultaten zegt verder idd nog niets over de uiteindelijke geluidskwaliteit en/of de subjectieve beleving die een persoon ervan kan hebben. Enkele technische gegevens zijn vrij eenvoudig en simpelweg natuurkunde (vermogen bv) maar kunnen ook weer vrij eenvoudig gemanipuleerd worden, alhoewel dat natuurlijk ook weer wat zegt over de fabrikant. Ik zou echter ook niet direct een absoluut getal aan een absolute kwaliteit willen hangen. Als ik het zo lees denken de meeste op dit gebied vrijwel hetzelfde.

mvrg

Patrick

reMC

Nogal laat maar heb jij niet een leuke nieuwe interlink van Nordost die je kan meenemen bij de nieuwe Audio-Cube Meet & Greet? Even vergelijken... Lijkt me super!

garmtz

Citaat van: reMC op november  1, 2005, 17:14:59
En o ja (nogal laat) maar heb jij niet een leuke nieuwe interlink van Nordost die je kan meenemen? Even vergelijken... Lijkt me super!

Is goed.

reMC

Citaat van: garmtz op november  1, 2005, 17:17:28
Is goed.

Hoe duurder, hoe beter dit keer ;D Tyr bijvoorbeeld...

En ik neem trouwens ook een verrassing voor jou mee :D

garmtz

Citaat van: reMC op november  1, 2005, 17:18:26
Hoe duurder, hoe beter dit keer ;D Tyr bijvoorbeeld...

Ik dacht aan de Tyr inderdaad...

CiteerEn ik neem trouwens ook een verrassing voor jou mee :D

Aha! Ik neem trouwens ook de Ack mee... Goed?

garmtz

Citaat van: reMC op november  1, 2005, 17:18:26
En ik neem trouwens ook een verrassing voor jou mee :D

F*ck, ben ik TOCH nieuwsgierig...  ::)

reMC

Citaat van: garmtz op november  1, 2005, 17:26:41
Ik dacht aan de Tyr inderdaad...

:D

CiteerAha! Ik neem trouwens ook de Ack mee... Goed?

Weet je het zeker? (geen grapje) Of kan je jezelf wel inhouden?

garmtz

Citaat van: reMC op november  1, 2005, 17:41:04
Weet je het zeker? (geen grapje) Of kan je jezelf wel inhouden?

Ik weet toch wel dat hij niet top is, het gaat me er alleen om dat ik een referentie heb.

reMC

Citaat van: garmtz op november  1, 2005, 17:43:34
Ik weet toch wel dat hij niet top is, het gaat me er alleen om dat ik een referentie heb.

Hmm... Nu hoop ik eigenlijk dat ze ook een standaard Shigi hebben liggen, naar die vergelijking ben ik wel heel benieuwd!

reMC

Om de geïntresseerden alvast wat nieuwsgierig te maken: wat gaan we doen?

De Nordost Tyr interlink vergelijken met wat kabels van Audio-Cube en ik neem voor de grap ook mijn 4708 met furutech pluggen mee. Ik mag hopen dat de Tyr toch wel een stuk beter is dan laatstgenoemde maar ik ben erg benieuwd naar het hoeveel. Ook gaan we dus de Ack dAck beluisteren in de Audio-Cube set en vergelijken met in ieder geval de gemodificeerde Shigaraki dac (die overigens NIETS meer met het origineel te maken heeft, niet qua geluid en niet van de binnenkant) en ik hoop ook met een standaard Shigaraki dac.

Joep heeft geloof ik ook nog een mini-suprise en ik nog iets kleiners voor Garmt! Verder gewoon lekker van muziek genieten en horen waar ze nu weer mee bezig zijn :D Ik moet overigens echt weer eens iets kopen daar. De laatste tien keer kwam ik daar alleen om te luisteren ;D Naja, het is ook gezellig natuurlijk O0

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

myself

maar wanneer gaan jullie nou ? dan weet ik ook wanneer ik online moet zitten om te kijken wanneer het verslag online komt  ;D ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

garmtz

Citaat van: myself op november  2, 2005, 02:18:08
maar wanneer gaan jullie nou ? dan weet ik ook wanneer ik online moet zitten om te kijken wanneer het verslag online komt  ;D ;D

Ben jij niet al genoeg in de war met al je keuzes?? ;D

myself

Citaat van: garmtz op november  2, 2005, 07:24:33
Ben jij niet al genoeg in de war met al je keuzes?? ;D
;D ;D ;D

ik wil kijken of ik het nog erger kan maken  ;D ;D
maar ben benieuwd hoe 47labs het tegen de tyr gigant houd
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

garmtz

Eerlijk gezegd zie ik de meet & greet helemaal niet als een shoot-out, dat moet reMC er weer zo nodig van maken.  ;) ;) Dus ik vertel je lekker NIETS over de verschillen...  >:D  Ga zelf maar luisteren...  :P

EDIT: smilies vergeten... ;)

eric_audio

Citaat van: garmtz op november  2, 2005, 13:15:34
Eerlijk gezegd zie ik de meet & greet helemaal niet als een shoot-out, dat moet reMC er weer zo nodig van maken.  ;) ;) Dus ik vertel je lekker NIETS over de verschillen...  >:D  Ga zelf maar luisteren...  :P

Zelf maar luisteren???? Komt er een online verbinding met dit forum dan?  ;)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

reMC

Citaat van: garmtz op november  2, 2005, 13:15:34

Het was ook helemaal geen shoot-out, het was gezellig :) We zijn niet toegekomen aan de 47labs kabel. We hebben alleen de interlink van Pel vergeleken met de Tyr en de Ack dAck met de Pel dac.

FrankB

Citaat van: reMC op november  3, 2005, 08:20:00
Het was ook helemaal geen shoot-out, het was gezellig :) We zijn niet toegekomen aan de 47labs kabel. We hebben alleen de interlink van Pel vergeleken met de Tyr en de Ack dAck met de Pel dac.

Nou vertel, wat waren jullie bevindingen  :)

garmtz

Ik ben om 2:30 uur uiteindelijk weggegaan... Toen had ik ook nog een parkeerbon... :-\ Ben nu een beetje verrot...

Maargoed, was erg gezellig. De set was eigenlijk nog lang niet ingespeeld, dus de 'magie' zoals ik die eerder hoorde met de Sonatine was er nog niet echt (er stond nu een iets ander model met grotere unit en grotere kast). Gespeeld op een 47 Labs loopwerk gemodificeerd door Pel en een Pel DAC. Verder een Sun Audio SV-2A3 3,5 W buizenbak. De Ack dAck legde het af t.o.v. de Pel DAC (zoals verwacht), voornamelijk op gebied van ritme en rust (klinkt tegenstrijdig, maar de Ack heeft wat rommelige ritmes, wat de weergave aan rust en overzicht ontneemt). De signatuur had echter duidelijk iets weg van de Pel DAC (niet gek). Kabels! Wat mij betreft had de Tyr meer drive en groove dan de interlink van Pel en klonk hij iets minder laidback, wat mij net een beetje die extra betrokkenheid gaf. De Pel had wel een heel schone pulsresponse (geen voor- en naklinken van transienten), wat voor mij echter naar het afronden neigde. Zoals Wilco dat zo mooi 'plastic laagje' noemt had de Tyr wel t.o.v. de Pel kabel, die puur van natuurlijke materialen is gemaakt. Ik wil dan niet weten hoe 'plastic' andere interlinks klinken... ;)

De meningen over de kabels stonden werkelijk lijnrecht tegenover elkaar. Dit omdat verschillende personen verschillend luisteren. Is het ooit anders bij een 'shoot-out'?

FrankB

Mooie shoot-out dus! Gaaf hoor, leuk om te horen dat je Ack Dack iig iets weg had van de Dac van Pel. Zit ie in ieder geval op de goede weg!