hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 19, 2011, 22:55:53
Tevens bedoel ik ermee dar ik niet definitief de ramen ga blinderen, ik wil een situatie creeeren waarbij ik zowel volledig kan verduisteren als nog gewoone het daglicht de kamer in kan laten.


Rolluiken? Je zou ook zoals wij hier hebben gedaan een deel van het plafond zwart kunnen maken voor het scherm en met aan weerszijden van de projectie wand uitschuifbare fluwelen gordijnen. Vind ik zelf nog steeds een goed compromis.

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 20, 2011, 14:22:54
Hoe is het met de geluidsisolatie naar de aanliggende woningen toe ?
Aan de ene kant (kamer met gele muur) een spouwmuur ertussen en dus een vrij goede isolatie. Aan de andere kant geen spouwmuur en vrij gehorig. Het is dan ook om die reden dat de fronts en subwoofer (en dus ook het scherm) aan de muur komen in de gele kamer (zelfde muur zeg maar als mijn scherm nu beneden hangt).

hifiman

Citaat van: )p( op februari 20, 2011, 14:56:28
Rolluiken? Je zou ook zoals wij hier hebben gedaan een deel van het plafond zwart kunnen maken voor het scherm en met aan weerszijden van de projectie wand uitschuifbare fluwelen gordijnen. Vind ik zelf nog steeds een goed compromis.
Rolluiken is een hele mooie oplossing wat mij betreft, maar helaas is het budget voorlopig ongeveer nul dus ik ga het anders oplossen. Wellicht een "upgrade" voor de toekomst.
Ik had inderdaad ook al bedacht om het plafond bij het scherm zwart te maken, maar denk dan meer aan een met zwart vilt beklede plaat tegen het plafond aan schroeven of zoiets, op die manier blijft het hele plafond in principe in 1 kleur voor het geval ik ooit wil van het hometheater verhaal af zou willen/moeten om wat voor reden dan ook. Die kleur gaat dan in elk geval niet wit worden, ik ga die kleur die Erik voorstelde eens nader bekijken. Het idee van de uitschuifbare gordijnen aan de zijkant ga ik zeker meenemen  :thumbs-up:

hifiman

Na een middagje aktief geweest te zijn is de kledingkast verwijderd en zijn er nog wat kleine klusjes gedaan (plankje verwijderen, gaatjes dichtmaken, dat soort dingen). De hometrainer staat voorlopig even in de slaapkamer waar ik nu mijn kont niet meer kan keren zowat maar wil het ding inderdaad niet impulsief de deur uit doen, wellicht kan die straks nog ergens in een hoekje staan ofzo.

Waar nu de rode bank staat komt dus straks het scherm te hangen. De bank komt dan aan de muur aan de overzijde. Het is een slaapbank en gezien het low budget verhaal wordt dat voorlopig (en als het goed bevalt voor altijd) ook de kijkbank  ;)

Genoeg geweest voor vandaag.   :P

Denon Focal

Leuk project en ik ben zeer benieuwd hoe je een aantl praktische zaken oplost. Het idee om er redleijk nomraal weer een andere ruimte van kan maken spreekt me aan.
Succes!
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

hifiman

Citaat van: Denon Focal op februari 20, 2011, 16:27:13
Leuk project en ik ben zeer benieuwd hoe je een aantl praktische zaken oplost. Het idee om er redleijk nomraal weer een andere ruimte van kan maken spreekt me aan.
Succes!
Dank je!

Ja het is een keuze, de een kiest voor een dedicated compromisloze bioscoop, ik kies voor een zo goed mogelijk compromis tussen bioscoop, multifunctioneel (dus er ook overdag gezellig kunnen zitten achter pc of soldeerbout) en het zonder alteveel gedoe weer terug te kunnen bouwen (m.u.v. de gipsmuur die mag gewoon wegblijven).

Heb ook nog niet overal een oplossing voor maar meer in grote lijnen een idee hoe en wat ik het wil, de rest komt vanzelf wel  ^-^

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op februari 20, 2011, 11:46:54
in principe wil ik hem wel houden maar moet even kijken of daar straks nog plek voor is.  ;)

.....plek maken voor die hometrainer !!!!!!!!.... ;)

Geloof me ik ga nu ook door een turbulente tijd...en sporten is een prima manier om een plezierig stofje aan te maken in de bovenkamer.......uiteraard wel naast een lekker biertje (voor de liefhebber) of whisky( :yin-yang:)  natuurlijk...dat blijft een "life-line."...uhhh...ik bedoel natuurlijk "rode draad"........"in one's existance".... ;D 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kermit


tiptop

Leuk dat je weer een nieuw project heb om mee bezig te zijn. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

donaldk

Niet moeilijk doen met velours plakken op panelen, gewoon een zwart blichtdicht rolgordijntje halen bij bouwmarkt of vergelijkbare winkel, de zwarte of donkerblauwe zijde is ook heel licht diffuus, dus... En deze kun je laten hangen bij andersoortig gebruik van de ruimte en die panelen moet je dan weggooien.

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op februari 20, 2011, 19:07:12
.....plek maken voor die hometrainer !!!!!!!!.... ;)

Geloof me ik ga nu ook door een turbulente tijd...en sporten is een prima manier om een plezierig stofje aan te maken in de bovenkamer.......uiteraard wel naast een lekker biertje (voor de liefhebber) of whisky( :yin-yang:)  natuurlijk...dat blijft een "life-line."...uhhh...ik bedoel natuurlijk "rode draad"........"in one's existance".... ;D 8)
Ik probeer hem te behouden Erik, maar als er geen plek meer is dan moet tie weg.. Sporten kan ook elders natuurlijk, sterker nog, ik dacht altijd dat een hometrainer in huis halen het heel laagdrempeling zou maken om wat aan sport te doen. Nou niet dus, althans voor mij werkt dat niet. :P Ben uiteindelijk weer bij een club gaan sporten, maar na 4 weken veranderde mijn leven rigoreus en sindsdien geen zin/energie meer gehad (vind wel dat ik weer wat moet gaan doen).

Overigens sterkte Erik!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: kermit op februari 21, 2011, 23:52:29
Zijn  er nog vorderingen in huize Audioloog.... :D
Gaat allemaal niet zo snel Brian, eigenlijk nul komma nul budget ervoor en ook hevige twijfel of het nou allemaal wel zo'n goed idee is. Wel heb ik de knoop doorgehakt dat het muurtje ertussen uit gaat, vind het zowiezo veel gezelliger om een wat grotere ruimte te hebben boven. Muurtje gaat er zaterdag uit, als dat gebeurd is kan ik een beter beeld krijgen van wat ik allemaal wel en niet kwijt kan in de ruimte. Pas als ik zeker ben van de nieuwe opstelling (buro om te kunnen solderen is een eis) ga ik verdere stappen  ondernemen, immers dan pas weet ik zeker of ik een muur zwart (de muur waar het scherm aan zou komen) of een gezelliger kleurtje moet verfen  :D

In elk geval heb ik alvast het buro uit elkaar gehaald.

hifiman

Dan even terug naar de buizenbuffer. Gisteren heb ik de X10 verder verbouwd. Aangezien ik de X10 nu puur als buffer (kathodevolger) gebruik, had ik nog maar 1 helft per buis (dubbele triodes) in gebruik. Ik heb nu dus de schakeling verbouwd zodat beide helften van maar 1 buis gebruikt worden. Bijkomstigheid daarbij was dat ik een 6,3V voeding moest bouwen omdat de gloeidraden van beide buizen oorspronkelijk in serie stonden. Ik heb daar een 7805 voor gebruikt met 4 dioden om aan 6,3 volt te komen. De 7805 word erg warm (18V in, 5V uit) en dus een koellichaam gebruikt hetgeen afdoende blijkt (wordt warm maar niet heet).

Het voordeel van nog maar 1 buis moge duidelijk zijn, naast het af zijn van zoeken naar een gematched paartje scheelt het natuurlijk letterlijk de helft in prijs en wordt het nu een stuk interessanter eens wat andere buisjes te proberen.

Op dit moment heb ik een nieuwe E88CC Mullard te leen om eens te kijken hoe dat bevalt, de boel staat net een uurtje aan dus ga er nu nog geen uitspraken over doen.

hifiman

Het pas allemaal nog net net in zijn originele behuizinkje  :D

Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2011, 11:24:37
Ik heb daar een 7805 voor gebruikt met 4 dioden om aan 6,3 volt te komen. De 7805 word erg warm (18V in, 5V uit) en dus een koellichaam gebruikt hetgeen afdoende blijkt (wordt warm maar niet heet).
Heb je diodes in serie met de GND aansluiting naar GND aangesloten? Wat voor diodes, normale zijn 0,6V en 4x kom ik uit op 7,4V  ;)

En wat voor stroom trek je uit de 7805? Deze moet nu wel (18-5=) 13*I aan vermogen dissiperen. Je zou er ook een 7812 voor kunnen zetten om de last te verdelen, iedere 78xx neemt dan ongeveer de helft van het vermogen voor zijn rekening. Maar als de stroom laag is dan hoeft dat niet.

scrutinizer

Tussen de 350 > 450 mA. Afhankelijk van sommige 'so called' russische equivalenten. ;)



;)

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op februari 23, 2011, 12:49:14
Tussen de 350 > 450 mA. Afhankelijk van sommige 'so called' russische equivalenten. ;)
Dat zou dan uitkomen op een vermogen van ongeveer 5W. Dat vind ik vrij veel in een volledig gesloten behuizing, ik zou dan toch een thermische brug maken met de metalen behuizing  ;)

riwi

Citaat van: kermit op februari 20, 2011, 10:31:15
Leuk te horen Ronald. Het virus is vorige week weer tot leven gekomen toen we bij William zaten..Pfff laat Riwi dit maar niet lezen, die sloopt gelijk de hele zolder . :D :pompom:

Wees maar niet bang, mijn HT blijft gewoon in de woonkamer   :P

Mooi dat je gelijk lekker aan de slag gaat Ronald.
Heb je al een idee over de frontspeakers? Ik neem aan dat de mooie Avalons beneden in de stereo opstelling blijven staan.

(ook ipad. Vanuit zwitserland maar met een alcoholvrije palm ernaast  ;) )

En denk even aan de projectie afstand versus scherm grootte. Gaat dat passen?


morca

Citaat van: Audioloog op februari 20, 2011, 12:33:26
Als het muurtje eruit is dan heb ik 460x350 ter beschikking :-)

De boekenkast is ondertussen naar de slaapkamer verplaatst, effe een boterhammetje eten en dan de kledingkast slopen en afvoeren.
Ronald je bent weer druk bezig zie ik, mooie man zo,n ruimte boven
Mijn kamer is ook ong zo groot en ik haal verbluffende resultaten in metingen en nagalm
Ik zou zeker eens kijken op mijn topic hoe ik alles een beetje heb staan,en vloerbedekking ipv hout maar dat ga je al doen
kijk maar eens misschien doe je ideeen ophttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105496.msg1812867#msg1812867

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 23, 2011, 11:34:43
Heb je diodes in serie met de GND aansluiting naar GND aangesloten? Wat voor diodes, normale zijn 0,6V en 4x kom ik uit op 7,4V  ;)
Ja, maar dan 2 en geen 4  ;) Komt dus op 6,2V uit. De andere twee staan er anti parallel overheen zeg maar.

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 23, 2011, 14:38:48
Dat zou dan uitkomen op een vermogen van ongeveer 5W. Dat vind ik vrij veel in een volledig gesloten behuizing, ik zou dan toch een thermische brug maken met de metalen behuizing  ;)
Mee eens, moet ik nog wat aan gaan doen!

hifiman

Citaat van: morca op februari 23, 2011, 23:01:49
Ronald je bent weer druk bezig zie ik, mooie man zo,n ruimte boven
Mijn kamer is ook ong zo groot en ik haal verbluffende resultaten in metingen en nagalm
Ik zou zeker eens kijken op mijn topic hoe ik alles een beetje heb staan,en vloerbedekking ipv hout maar dat ga je al doen
kijk maar eens misschien doe je ideeen ophttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105496.msg1812867#msg1812867

Bedankt voor de link Marco, ik ga het later eens rustig bekijken!  :)

hifiman

Citaat van: riwi op februari 23, 2011, 21:44:01
Wees maar niet bang, mijn HT blijft gewoon in de woonkamer   :P
:D

Citaat van: riwi op februari 23, 2011, 21:44:01
Mooi dat je gelijk lekker aan de slag gaat Ronald.
Stapje voor stapje gezien er weinig budget voor is  ;)

Citaat van: riwi op februari 23, 2011, 21:44:01
Heb je al een idee over de frontspeakers? Ik neem aan dat de mooie Avalons beneden in de stereo opstelling blijven staan.
Die blijven  inderdaad beneden. Ik zal dus andere speakers moeten aanschaffen, wordt of zelfbouw of tweede hands iets leuks, ben ik nog niet over uit.

Citaat van: riwi op februari 23, 2011, 21:44:01
(ook ipad. Vanuit zwitserland maar met een alcoholvrije palm ernaast  ;) )
Proost! Wist niet eens dat palm ook nepbier had  :D
Nog veel plezier daar, lukt het een beetje met skieen met je rug?

Citaat van: riwi op februari 23, 2011, 21:44:01
En denk even aan de projectie afstand versus scherm grootte. Gaat dat passen?
Jazeker, is hetzelfde als beneden  ;)

Groetjes,

Ronald

riwi

Citaat van: Audioloog op februari 24, 2011, 11:38:00
Proost! Wist niet eens dat palm ook nepbier had  :D
Ja wordt door de gall&gall gevoerd :) Is af en toe wel lekker naast de gebruikelijke witte en rode bav.

Citaat van: Audioloog op februari 24, 2011, 11:38:00
Nog veel plezier daar, lukt het een beetje met skieen met je rug?
Skieen gaat goed. Vandaag veel sneeuw en dan kan ik niet zo goed skieen maar dat ligt niet aan de rug.. :)

Als ik terug ben spreken we wat af voor een stereo sessie oid.

williams

Hoi Ronald hoe is het gelopen met de muur uitbreken tussen de slaapkamers ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.