TW200 vs PJ-TX100

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 15, 2004, 12:35:45

Vorige topic - Volgende topic

frank1397

Hallo DrAce,

Ik hou me bezig met Japanse Animatie.

Onze laatste projecten waar we aan me gewerkt hebben zijn. Final Fantasy VII Advent Children.

http://www.square-enix.co.jp/dvd/ff7ac/

Waar we nu aan werken is aan 2 TV Tokyo Titels en nog een paar andere projecten.

Dat maakt al duidelijk dat ik geen Ht handelaar ben.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik een voorstander ben op dit moment voor de Hitachi Pj-tx100,aangezien we op dit moment meer ervaring hebben met de Hitachi dan de Epson.

Reden hier voor is dat we een hele hoop gedachtes hebben, om deze projector te modificeren.

Ik denk dat je voor demo's naar een Beamer handelaar moet gaan.

Wat ik wel wil doen als ik klaar ben met de mod's aan de europese versie.Mag iedereen altijd langs komen want ik sta ook onder de meet en greets topic.

Mvrg,

Frank

jxms

Review van TW200 op: www.cine4home.de
Bewertung Bild gesamt : 2  (Bewertung Bild TX100: 1.8)

Starred

Op basis van deze review krijg ik niet het idee dat de Epson duidelijk een stuk beter is dan de Hitachi of de Pani500

RCD

Hoi

Wat is duidelijk?
Het beeld is beter dan de Hitachi en Panasonic of dat het prijsverschil waard is moet iedereen zelf gaan bekijken.

Rob

Randal

Hoi Rob,

Wat bedoel je ?
Uit de review blijkt dat de Hitachi op alle fronten beter scoort dan de Epson (muv Farbtemperatur).
Een lager cijfer betekent een beter score!

mvg,
Randal

RCD

Hoi Randal

Cijfes zeggen niet altijd iets.
Je kunt een projector op verschillende zaken testen en aan elk onderdeel een cijfer hangen toch kan het zo zijn dat het met beeld niet zo hoeft te zijn dat hij dan met de meeste punten ook wint.
Want bijv ingangen en bediening zeggen niets over het beeld maar er worden wel punten aan gegeven.
Nogmaals de Hitachi en de Epson maken elkaar niet heel veel jullie moeten zelf bepalen en gaan kijken of je dat het prijsverschil waard is.
Geloof niet per defenitie reviews maar overtuig jezelf van wat je zelf ziet en vind.

Rob

DrAce

frank1397, twee dingen zijn me niet helemaal duidelijk :

Uit de Te koop aangeboden sectie:
Citaat van: frank1397 op juli 18, 2004, 17:36:58...
Modificatie 1:

Paneel is vervangen door een Hitachi/Epson paneel. Het standaard model heeft een pixel verhouding van 1024x768 Pixels. Het nieuwe paneel veranderd dit in 1200x1024 Pixels Native resolutie.Maximale resolutie nieuwe paneel 1600x 1200 pixels.
...
Dit snap ik niet. Het standaard paneel (de panelen) zijn toch 1280x720? Waarom heb je het dan over 1024x768?
En wat is 1200x1024 voor een gekke verhouding? Of bedoel je daar 1280x1024 (=1,25:1) mee?

CiteerModificatie 2:

Het menu van de Hitachi is upgraded tot het Amerikaanse model. VB komt niet meer voor. Screendoor is door het nieuwe paneel zeer strerk verminderd.
...
Lees ik hier uit dat na wijziging Europees menu in US menu de VB volgens menu is te verminderen?
Gaat dat dan ook op bij vervanging van het menu, zonder dat de panelen zijn vervangen?
Of moet je de panelen vervangen om ook het menu zinvol te kunnen wijzigen? Lijkt me wel logisch.

Die ca. 1000 euro meerprijs vind ik overigens wel veel voor een gemodde pj waar geen garantie meer op zit.
Tegenwoordig koop je een Epson TW200 voor 50 tot 200 euro meer dan de standaard TX100 (Europese versie), gecalibreerd, met garantie en met de mogelijkheid om de VB te verminderen (weliswaar getruct leer ik van avsforum *), maar ik wil het resultaat zelf nog beoordelen voordat ik 1 van de 2 pj's koop).

Je zegt ergens in deze thread dat de TX100-US vergeleken moet worden met de Epson TW500.
Komt die gemodde TX100-EUR dan ook in de buurt van de TW500, qua pq? O.a. zichtbaar beter blacklevel, hogere cr , ...

*) Bron avsforum: postnr 850 van Cine4Home (!!!)
"The Vertical Banding menu of the TW200 was a good idea by Epson, but unfortunately you can only adjust the brightness of every 12th line. So the menu can help to reduce VB a bit but not eleminate it as you have no influence on the other 11 lines."

frank1397

Hallo,

Ja, je hebt gelijk native resolutie is 1280x720.Alle hogere input wordt weer terug gebracht naar de native resolutie.Ik ben de mist ingegaan omdat mijn software andere waardes aangaf.

Wat er is veranderd, ongeveer 40% van de electronica , waaronder het paneel en menu, etc

Dankzij Rob ben ik er achter gekomen dat de beamer altijd terug zal stappen naar zijn native resolutie.Okay waarom beter beeld.

Ik denk dat er twee factoren daarvoor een rol kunnen spelen, referentie kader van de beamer is hoger en bij het terug brengen van het beeld heeft de projector een hogere referentie kader om mee te werken.Tweede factor de betere electronica.

Ik denk dat je de Vb kunt verminderen in het service menu waarop iedereen hoopt.Alleen je komt geen tx110-us tegen die dat probleem heeft. Of beter gezegd ik heb nog geen topic gevonden waar een amerikaanse model dit probleem heeft.

Die 1000 Euro zit in het vervangen van de electronica en etc.

Ja.hitachi zegt dat de beamer een concurent moet zijn van de TW500. Ik heb nog geen TW500 gezien dus daar kan ik niks over zeggen. Wat ik wel zeker weet is dat ik het beeld mooier vind dan de andere hitachi en tw200

Het materiaal wat is gebruikt voor de ombouw van de beamer is door hitachi zelf geleverd.

Mvrg,

Frank

Randal

Citaat van: DrAce op juli 20, 2004, 23:14:05
*) Bron avsforum: postnr 850 van Cine4Home (!!!)
"The Vertical Banding menu of the TW200 was a good idea by Epson, but unfortunately you can only adjust the brightness of every 12th line. So the menu can help to reduce VB a bit but not eleminate it as you have no influence on the other 11 lines."

Hoi Frank (Doorhof),

Bovenstaande was een reactie van Ekkehart van Cine4home op mijn opmerking dat VB is weg te werken op de TW200.
Klopt zijn verhaal dat VB slechts gedeeltelijk is weg te halen en dus zichtbaar blijft op de TW200?

mvg,
Randal

J.A.F._Doorhof

Is me niet opgevallen, je ziet bij LCD's altijd wat banding van de panelen dat is inherent aan de techniek maar zover ik weet is het bij de Z2, TW200, TW500 tot een ABSOLUUT minimum terug te brengen.
In ieder geval tot een punt waar het je totaal niet meer mag storen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

DrAce

Randal, kijk je ook even hiernaar

Citaat van: DrAce op juli 21, 2004, 11:54:05
Voor wat het waard is, hier een simulatie van de VB die ik heb waargenomen bij de TX100 bij het bedrijf in Ridderkerk.
Geen serienr. van de pj bekend, helaas.

Simulatie is gedaan met PSP6 als volgt: gamma van geselecteerde stroken gereduceerd tot 98%; alleen linkerzijde foto.

Citaat van: DrAce op juli 21, 2004, 22:52:34
Misschien kan Randal nog eens reageren, hij heeft exact dezelfde TX100 gezien als ik.
Idd Frank, het viel ook meer op bij egale vlakken. Shrek werd gespeeld als demo en dan valt het niet zo op.
Maar toen ik mijn eigen dvd's afspeelde (The right stuff, Dark blue world, oftewel: veel luchten :) ) was het zeer irritant te zien.

simonsscj

Citeer
ik weet is het bij de Z2, TW200, TW500 tot een ABSOLUUT minimum terug te brengen.

Frank bedoel je, wellicht begrijp ik je verkeerd, te zeggen dat de tw200 evenveel last heeft van VB als de tw500?

gepebril

Hallo,

Misschien een rare vraag maar wat is VB, kan de uitdrukking nergens terug vinden.
Alvast bedankt,

Albert
TV: LG OLED77C55LA
Reciever: Marantz SR5015
Speakers: 4x B&W603S3, 1x B&W CC6, 1 x B&W AWS 610
Player: Oppo Clone M9201

RubenP

VB = Vertical Banding

er lopen dan verticale lijnen over je beeld
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Randal

Randal

Hoi,

Ik heb de volgende 2 mails naar Hitachi verstuurd (onderste eerst).
Frank, ik hoop dat je het niet erg vind dat jouw bedrijf in de mails worden genoemd.

Citeer

Geachte heer ***
Ik heb géén reactie meer gekregen op mijn vorige mail (zie onder). Op het
HTForum wordt de Hitachi PJ-TX100 nog steeds druk besproken. Aan het einde
van de maand augustus zal Epson echter de prijs van de TW200 sterk verlagen,
waardoor mijn/onze Dealer (ITC) de Epson kan aanbieden voor 1925 euro (incl.
3 calibraties gedurende de levensduur).

Zonder duidelijkheid over een oplossing van het VB-probleem bij de Hitachi,
zullen vele potentiële kopers eind augustus toch gaan kiezen voor de Epson.
(Daarbij komt dat Hitachi volgens ITC, in tegenstelling tot andere merken, géén demo-projector ter beschikking stelt om de potentiële kopers te overtuigen).

Graag ontvang ik alsnog een reactie op mijn vorige mail i.c.m. bovenstaande.
Alvast bedankt.

mvg,
...

----- Original Message -----
Sent: Thursday, July 01, 2004 10:19 PM
Subject: Re: Fw: hitachi pjtx100

> Geachte heer ***,
>
> Ik wil toch nog even reageren.
> Ik ben het oneens met U (en daarin sta ik niet alleen) dat VB niet
zichtbaar is onder normaal gebruik.
> Met name bij films waar één kleur over een redelijk gedeelte van het
scherm zichtbaar is, zoals bij tekenfilms en vliegtuigfilms (egaal blauwe
lucht) is de VB zeer goed zichtbaar.
>Ook heb ik begrepen dat de mate van VB per
> Hitachi-PJ-TX100 projector verschillend is.
>
> Ik weet dat er in de Hitachi gebruik wordt gemaakt van Epson LCD-panelen.
> Alle projectoren die van deze panelen gebruik maken ( zoals Sanyo,
Panasonic en Epson zelf) hebben last van VB.
>  Ik weet van de Epson TW200 bijvoorbeeld dat de VB wel valt weg te
regelen.
> Ik vraag me dan ook af of jullie ingenieurs bezig zijn met een
software-matige aanpassing/ instelling, zodat óók reeds verkochte
projectoren 'geupdate'kunnen worden, of met een hardwarematige aanpassing.
>
> Wat betreft de hardware, heb ik begrepen dat er nieuwe Epson panelen in de
maak zijn met een een hogere 'fill ratio' => minder SDE (ScreenDoor Effect).
> Misschien dat U hier iets meer over gehoort heeft, en weet U of deze
panelen minder last hebben van VB.
>En of en wanneer ze in de PJ-TX100 komen (of misschien in de PJ-TX200)?
>
> Alvast bedankt.
>
> Met vriendelijke groet,
> ...

En dit is de reactie van Hitachi:

CiteerGeachte heer Randal ,

Bent U zelf reeds in het bezit van een PJ-TX100E ? Uit de vorige mails denk ik
te kunnen vaststellen dat U wel interesse hebt maar er nog geen hebt .
Als dit zo is  vind ik het dan ook uiterst vreemd dat mensen klagen over een
bepaald probleem zonder het toestel zelf te bezitten  .
Als U het toestel wel reeds bezit wil ik het graag laten controleren of het al
dan niet binnen de specificaties valt .

Wat betreft de door U vernoemde dealer ITC ; bij mijn weten werken wij op dit
ogenblik niet met deze dealer samen en dus lijkt het mij nogal logisch dat hij U
een Epson toestel aanbiedt (naar alle waarschijnlijkheid is hij wel een Epson
dealer) .
Over de prijs van het Epson toestel kan ik mij niet uitlaten maar ik weet wel
dat onze PJ-TX100E  ? 1799  kost , dat is dus minder dan ? 1925 . Het lijkt mij
ook vreemd dat Epson één maand op voorhand zou aankondigen dat ze hun prijs
sterk zullen verlagen want dat kan alleen maar een negatieve invloed hebben op
hun verkoop gedurende de hele maand augustus . Als je dit openbaar maakt verkoop
je natuurlijk geen enkele projector in de voorafgaande maand .

Ik ben vorige week in Nederland op bezoek geweest bij een eindgebruiker die ook
opmerkingen had over VB bij onze PJ-TX100E . Echter toen ik bij hem was kon hij
mij het probleem niet laten zien . Hij heeft verschillende bronnen aangesloten
maar van VB was geen spoor . Vervelend .....

Bij de eerste twee leveringen die we uit Japan hebben ontvangen waren
waarschijnlijk enkele toestellen die dit fenomeen hadden maar ondertussen is de
controle aangescherpt en denk ik dat het probleem overroepen is . Al bij al zijn
het ook maar enkele mensen die er in het HTforum over schrijven (steeds
dezelfde) .

Uit de vele tests (binnen- en buitenland) die er ondertussen zijn gebeurd met
onze PJ-TX100E blijkt dat dit toestel zeer goede scores haalt en het vaak als
één van de beste naar voren komt .
Dit neemt niet weg dat we steeds proberen om de kwaliteit van onze toestellen te
verbeteren en indien nodig om met oplossingen voor de dag te komen .

Nogmaals , indien U een PJ-TX100E bezit en U denkt dat er een potentieel VB
probleem mee is wil ik het toestel laten controleren door onze Technical manager
in het europese hoofdkantoor van Hitachi in Engeland .

Met vriendelijke groeten ,

mvg,
Randal

J.A.F._Doorhof

Hi,
Algemene reactie.
De prijzen van Epson waren bekend via mij en aangezien er even geen levering plaats kon vinden heb ik die naar buiten gebracht.

VB heb ik wel gezien maar niet enorm storend.

We kunnen de Hitachi wel leveren maar niet via Hitachi zelf maar via één van hun distributeurs, je kan als Hitachi nooit AL je dealers kennen :D.

Wat ze hier missen in de prijs is het calibratie servicepakket dat we meeleveren vandaar de prijs van € 1875,00.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Starred

Ik denk wel dat de Hitachit kerel gelijk heeft als hij zegt dat het VB-probleem overtrokken wordt.
Bij de Pani zou het ook een probleem zijn, maar in praktijk zie je het echt alleen in bepaalde scenes in bepaalde films als je je best doet. Zeg 1 scene per 10 films. Nou kan je daar druk om maken, maar het is zo beperkt dat dat eigenlijk muggenzifterij is.  Om het screendoor effect zou ik me bij de Hitachi drukker maken denk ik

chronix

Randal, kan je mij een PM sturen aan wie je deze mail gestuurd hebt? Ik heb namelijk wel een TX100 en misschien kan ik er nog iets mee.

Starred, screendoor? Hoezo dat? Dat ik dus net iets waar je geen last van hebt. Ik heb gister een film gekeken op 3 meter breed (om te testen :) ), op 5,5 meter afstand en zelfs zo groot is het raster niet te zien.

Starred

Citaat van: chronix op juli 27, 2004, 12:24:01
Randal, kan je mij een PM sturen aan wie je deze mail gestuurd hebt? Ik heb namelijk wel een TX100 en misschien kan ik er nog iets mee.

Starred, screendoor? Hoezo dat? Dat ik dus net iets waar je geen last van hebt. Ik heb gister een film gekeken op 3 meter breed (om te testen :) ), op 5,5 meter afstand en zelfs zo groot is het raster niet te zien.

Was gewoon een voorbeeld van iets waar je je (als je het hebt natuurlijk - goed om te horen dat de Hitachi er geen probleem mee heeft) bijna bij elke film aan ergert.

DrAce

Starred, ben het met je eens dat het overtrokken overkomt als er zoveel posts over geweest zijn, ik ben daar zelf debet aan:
CiteerAl bij al zijn het ook maar enkele mensen die er in het HTforum over schrijven (steeds dezelfde) .
En wie zouden dàt nu zijn ;D

Toch een beetje flauw verhaal, omdat er slechts 1 iemand geklaagd heeft, die het ook nog eens niet kan reproduceren, is het probleem niet aanwezig?

CiteerBent U zelf reeds in het bezit van een PJ-TX100E ? Uit de vorige mails denk ik te kunnen vaststellen dat U wel interesse hebt maar er nog geen hebt . Als dit zo is  vind ik het dan ook uiterst vreemd dat mensen klagen over een
bepaald probleem zonder het toestel zelf te bezitten  .
Wat is dit nu voor een opmerking? Je hoeft toch geen Fiat Multipla te bezitten om te klagen over het ontwerp?
Juist omdat je onbekend bent met zo'n duur ding als een projector ga je eerst kijken wat die kan en of die aan je verwachtingen voldoet.
Bovendien is het toch zeker geen klacht? Eerder een vraag of het een merk-model specifiek probleem is, en een zoektocht naar oorzaak en oplossing van een probleem dat zich kan voordoen. Het heeft even geduurd, maar daar hebben we nu enigszins zicht op want steeds meer mensen hebben de TX100 in huis. Op AVSforum zijn er een aantal die geen noemenswaardige VB zien, dat stemt hoopvol ...

Chronix, zie jij dan VB, en is dat storend?

Starred, SDE is mij bij de Ridderkerk unit niet opgevallen (projectie afstand 2 of 2,5 m. weet ik niet meer zeker , kijk afstand 2,5 tot 4 meter). En 1 scene per 10 films is inderdaad muggezifterij. Echter bij de unit die Randal en ik hebben bekeken was het eerder 10 op 1 ... dus nogmaals: als het probleem opgelost/zeer sterk gereduceerd is doordat er in de fabriek beter op wordt gecontroleerd, dan hoor je mij niet meer klagen.
Gelukkig kan ik binnenkort bij iemand bij mij in de buurt zijn gecalibreerde TX100 gaan bekijken :) , nu nog een TW200 demo en ik kan mijn keuze maken ...

Erik

Bekende stelling, altijd als jij met een klacht komt waar je al meerdere mensen over hebt horen klagen, roepen ze altijd dat jij de eerste bent  ::) en dat ze er niets van weten. Als dan puntje bij paaltje komt valt het ineens onder de specificaties.
En natuurlijk hebben de nieuwe modellen er geen last van  ::)
Zou handig zijn als hij had verteld hoe deze nieuwe modellen te herkennen. Dan zou je dit kunnen controleren, nu dus niet.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

chronix

CiteerChronix, zie jij dan VB, en is dat storend?

Ik heb even geprojecteerd op een oud diascherm van m'n schoonouders, maar dat was niet best want op het scherm zaten zelf ook al verticale strepen. De VB is lichtelijk aanwezig. Ik projecteer momenteel op een muur (met een licht relief in het behang) en daar zie ik het niet op, mede door het behang denk ik zo.

We gaan binnenkort een nieuwbouw huis in, vandaar dat ik nog even wacht met een scherm.
Ik heb echter wel 2 dode (sub)pixels, continu heldere groene. Deze zijn praktisch niet zichtbaar op kijkafstand, maar is toch het proberen waard om 'm te ruilen. Ik ben er mee bezig.

DrAce

Erik, niet om Hitachi te beschermen, maar ik denk dat dat niet meer zo van belang is: units uit eerste (en tweede?) productierun zijn uitgeleverd en wellicht al bij de eindgebruiker terecht gekomen.
De kwaliteitscontrole in de fabriek is aangescherpt (dacht zoiets ook op avsforum te hebben gelezen), hopelijk nav klachten van avsforum leden en mails van Randal en mij ;) .

Dus bij de meeste units die vanaf nu verkocht worden zou het niet meer/veel minder mogen voor komen. En komt het wel en storend voor: niet lang hellen, meneer *** van Hitachi bellen ;D ;D ;D

Ik ben benieuwd.

chronix

Voor wat het waard is .. mijn serienummer begint met G4G .. ik heb anderen gezien met G4E en G4F.
Vrijdag vers van de leverancier binnengekomen, na 5 weken wachten. Wellicht dat deze inderdaad uit de 2e run komt.
Jammer alleen dat die pixeltjes er inzitten.