TW200 vs PJ-TX100

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 15, 2004, 12:35:45

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Vandaag eindelijk tijd gehad om ze naast elkaar te zetten.
Ik zal ze beide niet reviewen want dat is al gedaan.

Wel zal ik mijn mening geven over de verschillen.
Met als hoofdonderwerp de Hitachi.

Voordelen Hitachi tov de TW200:
Verstelbare Iris
Projector kan zeer donker (kan voordeel zijn op hele kleine schermen)
DVI input
Goedkoper dan de TW200

Nadelen Hitachi tov de TW200:
Optisch is de projector duidelijk een stuk minder
VB niet weg te regelen
Primaries zijn minder dan de TW200

Ok even in wat meer bewoordingen.
De Hitachi is me niets tegengevallen, in tegendeel ik vindt het een hele mooie projector.
Hij is zijn prijs net als de TW200 meer dan waard en het prijsverschil tussen beide vindt ik gerechtvaardigt.
De optische kwaliteit van de Hitachi is zeer goed maar een stuk minder dan de TW200, daar zit duidelijk wat betere optics in, dit is vooral goed te zien in de kleurweergaven en wat chromatic abberation aan de uiterste hoeken, ook is de TW200 net iets scherper wat ook aan de lens is toe te schrijven.

Verder lijkt de Hitachi in heel veel op de TW200.
De menu structuur is wel totaal anders en heel fijn voor de calibraties, vooral de custom gamma is leuk verpakt hoewel ik de voorkeur geef aan de Epson waarbij je per kleur de gamma kan doen bij de gewone cutoffs en gains. Uiteindelijk lood om oud ijzer maar het is wel netjes verzorgt.
Jammer genoeg geen motorzoom en motorfocus maar ook dat is eigenlijk over bodige luxe.

Het zoombereik is net als bij de TW200 behoorlijk groot, wat handig is voor mensen die een 4:3 scherm willen gebruiken.

De bevestiging van de Component ingangen vindt ik wel wat los zitten bij de Hitachi maar met beleidt en het even warmmaken van eventuele Bullets is dat geen echt probleem.

Het grootste ECHTE verschil (buiten de optics en DVI) zijn de primaries.
De EPSON TW200 heeft perfecte primaries die praktisch precies op de standaard liggen, de Hitachi ligt er vooral in het groen toch behoorlijk vandaan, in het beeld is dit terug te zien in combinatie met de optics (altijd moeilijk om precies aan te geven waar het nu aan ligt) betekend dit dat de kleuren wat minder van het scherm spatten en wat gedempter zijn, het omhoog draaien van color helpt daarin wel een beetje maar groen gaat er dan uitspringen en de kleuren worden iets onrustiger.

Met de oude prijs van de TW200 van € 2299,00 vindt ik het prijsverschil te groot en zou ik voor de Hitachi gaan.
Met de nieuwe prijs van € 1925,00 vindt ik het weer in balans.
De Hitachi is ZEKER een aanrader als je gewoon wat minder budget hebt of perse DVI wilt gebruiken.
De TW200 wint het op optische kwaliteiten, en kan met een ND filter net zo donker worden gebracht als de Hitachi, nadeel van die extra donkerte is wel dat bij schermen boven de 2 meter het beeld wel HEEL donker is, een ND filter kost rond de € 35,00.

Er is weer een intressante projector bij in het lage segment en dat is altijd goed.

Dit zijn de primaries van de TW200 en bij gesloten als Attachment vindt je de Hitachi.

De Hitachi wordt ondanks het VB probleem toch toegevoegt aan onze webshop.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

DrAce

Hij's fijn :)
Binnenkort maar eens een afspraakje prikken (als auto weer gemaakt is :( ).

Kerstmanno

Hmmz.. de TW200 kost tegenwoordig alweer €1925,- ? Damn... Eén maand geleden nog €475 meer betaald... wel een gratis kabel van €100... maar goed...  :-\

FrankB

Citaat van: Menno op juli 15, 2004, 15:08:09
Hmmz.. de TW200 kost tegenwoordig alweer €1925,- ? Damn...

Ga ik 'm ook maar eens bestellen  :P

Maar de vergelijking ziet er goed uit  :D Top gedaan Frank !!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

B.J.

Citaat van: Menno op juli 15, 2004, 15:08:09
Hmmz.. de TW200 kost tegenwoordig alweer €1925,- ? Damn... Eén maand geleden nog €475 meer betaald... wel een gratis kabel van €100... maar goed...  :-\

Dat hou je altijd. Maar die 375 weet jij helaas vast wel goed te besteden. (2dehands sub)

Kerstmanno

Citaat van: Bas Janssen op juli 15, 2004, 15:30:01

Dat hou je altijd. Maar die 375 weet jij helaas vast wel goed te besteden. (2dehands sub)

Rub it in why don't ya! Ik ga mn geld terugeisen bij Frank ;D
Maar goed, even terug on topic weer!
Hoe vond je de zwartwaarden Frank?

RCD

Hoi Frank

Zijn de primaries van NTSC Pal of HDTV?
Ook is het zo als de kleuren meer verzadigt zijn als de driehoek dat geen nadelige invloed heeft op het beeld.
Wel heeft het invloed op de kwaliteit als de coordinaten niet gehaald worden en dat is het beste zichtbaar in rood maar natuurlijk ook in groen.

Rob

Redyak

Zou even Tweakers.net bijwerken. Je bent met € 1925 dan de goedkoopste voor de TW200
Je kijkt en kijkt en dan zit de hele buurt op je bank voor de beamer :-)

blue-eyes

Dat kunnen bezoekers ook doen.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Redyak

Nee, dan moet je geregistreerd staan.

mvdzwaan

Laat ik nou een geregistreerd hebben (en tweakers abo hebben)

Hij is bijgewerkt en ITC is nu de goedkoopste ;)

Redyak

Gezien, zijn we allemaal zo'n fan van Frank dat we dit doen ?!

mvdzwaan

Toen ik nog in de race was voor een pj (inmiddels heb ik er een ;) hield ik via tweakers al "mijn" prijzen bij....

De beamer sectie is nog niet zo goed gevuld dus regelmatig prijzen moeten toevoegen (en ook uberhaupt pj's zelf zoals de tw200 en de tx100 indertijd)

Niks ten nadele van Frank (ik heb bij hem gekocht) maar ik verwacht dat er zeer binnenkort wel weer een paar zaken onder deze prijs zullen duiken....

Redyak

Maar iedereen zit met smart op de PJTX100 te wachten omdat de EPSON veel te duur was. Nu met dit verschil en (ga ik van uit) en geen leveringsproblemen moet dit toch kunnen scoren op korte termijn.

mvdzwaan

Vergeet niet dat het verschil bij ITC maar 50 euro is, maar t.o.v. andere leveranciers van de hitachi is het nog wel 275 euro...

Voor 50 euro lijkt het me een no-brainer, voor 275 (eigenlijk 200 verschil, want er moet nog wel een calibratie overheen....) zullen er genoeg gaan twijfelen....

Maar ik wens Frank alle business van de wereld toe :)

blue-eyes

Maar het staat er nu toch maar even. Elke klant is meegenomen!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Erik

[zeurmodus aan]  Frank: Leuk om te lezen, zeker met die prijs, wel jammer dat er niets staat over kwaliteit van DVI op 50 en/of 60hz (schokjes of soft) . Ik dacht toch echt dat je had toegezegd daar ook eens naar te kijken zodra je de TX100 ging bekijken.
DVI wordt weliswaar vaak geroemd, maar op bv de BenQ8700 schijn je beter component te gebruiken dan DVI. Als dat ook voor de TX100 geldt, heb je ook niet veel aan die DVI, lijkt me. [zeurmodus uit]

PS wel een scherpe prijs, is die 1925 incl ISF of excl?

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DrAce

Van de ITC shop: "Al onze projectoren worden ISF gecalibreerd" +"Al onze projectoren worden gratis elke 200 uur gecalibreerd en daarna elke 1000 uur."
Dus inclusief, lijkt me.

Erik

DrAce: Daar ga ik ook wel van uit maar om gezeur achteraf te voorkomen, vraag ik het maar even. Straks is het ook nog excl btw ;D
Ik denk dat Menno daar stiekum op hoopt ;D

Menno: Ben jij nu ondertussen eigenlijk tevreden over je TW200 (je mag me ook pm'men ;) ) ik kon me herinneren dat je in het begin niet helemaal tevreden was. Je miste wat informatie/30 rijen pixels ofzo.

De TW200 heeft trouwens wel weer een betere deinterlacer, dat vind persoonlijk een grote plus voor mijn vele niet dvd bronnen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Heeft een ISF eigenlijk alleen zin als hij is afgestemd op je bron(nen)? Of kun kun je ook de ergste fouten/afwijkingen eruit halen, zodat hij wel voor 90% klopt, maar weliswaar niet perfect is.

Een soort algemene instelling voor diverse bronnen geschikt, zeg maar.
- Winston Churchill

Kerstmanno

Citaat van: Erik op juli 15, 2004, 20:19:02
DrAce: Daar ga ik ook wel van uit maar om gezeur achteraf te voorkomen, vraag ik het maar even. Straks is het ook nog excl btw ;D
Ik denk dat Menno daar stiekum op hoopt ;D

Menno: Ben jij nu ondertussen eigenlijk tevreden over je TW200 (je mag me ook pm'men ;) ) ik kon me herinneren dat je in het begin niet helemaal tevreden was. Je miste wat informatie/30 rijen pixels ofzo.

De TW200 heeft trouwens wel weer een betere deinterlacer, dat vind persoonlijk een grote plus voor mijn vele niet dvd bronnen.

Haha, ach, ik heb me er maar bij neergelegd. Dit soort dingen blijf je altijd houden. Het is zuur, maar niks aan te doen.
Ik ben verder overigens heel tevreden met de TW200. De kleuren zijn prachtig en het feit dat die pixels ontbreken, dat was vooral een issue bij die breedbeelduitzendingen van de UPC. Het zal eerder aan de UPC hebben gelegen dan aan de Epson.
Enige wat ik me afvraag is in hoeverre ik zou kunnen zien dat de andere beamers meer detail in het zwart hebben. Ik heb hier wel vaak het idee dat ik wat mis in het zwart en ik heb geen idee hoe anders dit is bij bijv de Hitachi.

Randal

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 15, 2004, 12:35:45

Met de nieuwe prijs van € 1925,00 vindt ik het weer in balans.
De Hitachi is ZEKER een aanrader als je gewoon wat minder budget hebt of perse DVI wilt gebruiken.

MvrGr.
Frank

Hoi Frank,

Leg uit... ?!
De Hitachi kost toch 1875 euro bij jullie? => dat is een verschil van maar 75 euro...
Dat is toch bijna géén 'minder budget' te noemen?!!

Citaat van: Erik op juli 15, 2004, 19:27:06
DVI wordt weliswaar vaak geroemd, maar op bv de BenQ8700 schijn je beter component te gebruiken dan DVI. Als dat ook voor de TX100 geldt, heb je ook niet veel aan die DVI, lijkt me.

Lijkt me inderdaad essentieel om te weten wat nu de meerwaarde is van die DVI-ingang..

En wat betreft VB:
Nu je dealer bent geworden van Hitachi, heb je (neem ik aan) ook contacten met de importeur. Kun je er niet wat druk achter zetten om een antwoord te krijgen op de vraag of er een oplossing voor het VB-probleem zit aan te komen?

mvg,
Randal

Kerstmanno

Citaat van: Randal op juli 15, 2004, 23:10:20
Leg uit... ?!
De Hitachi kost toch 1875 euro bij jullie? => dat is een verschil van maar 75 euro...

Ja, leg uit hoe jij dat berekent!! ;D

RubenP

De prijzen gaan omlaag en jullie klagen  ???
Het is ook nooit goed  >:D
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Kerstmanno

Tijd voor mega-inflatie!