Anno 2026 nog met 4k UHD beginnen?

Gestart door jazzy, april 6, 2026, 12:27:36

Vorige topic - Volgende topic

jazzy

Voor mijn HT ruimte (specs in signature) zit ik me af te vragen of ik nog wil investeren in fysieke media. Enerzijds zie ik de voordelen qua beeldkwaliteit tov. van streaming apps, maar in hoeverre geldt dat nog in vergelijking met bijvoorbeeld downloaden van een backup en die afspelen op met Plex op de Apple TV?

Zou het op zich niet erg vinden om een paar honderd euro voor een speler uit te geven, maar dan komen de schijfjes nog. Zie dat mensen op Marktplaats tussen de 10 en 25 euro vragen per film, wat meer voor sets. Dat voor een film die ik waarschijnlijk maar één keer ga kijken... Zou me ideaal lijken om een grotere hoeveelheid in één keer te kunnen kopen, maar dat aanbod is er in tegenstelling tot DVD's niet echt.

Wie haalt me over, of bevestigt mijn idee om het bij streaming en Plex te houden?
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

CinéHome

Ik 'zie' het voordeel vooral in geluidskwaliteit.
Zelf koop ik dan voornamelijk deze films / concerten die daar het meest bij winnen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

denoontje

Met apple tv backups spelen =/= atmos.
Kopen is legaal.

CineSmurf

Alhoewel streaming tegenwoordig ook veel 4k en atmos is, is een UHD schijfje echt wel next-level. Ik heb jaren geleden al eens een oppo gekocht, die gebruik ik met enige regelmaat. Vooral voor de films die ik vaker kijk en voor goede films waar ik echt voor wil gaan zitten.

Beetje zoeken en dan vind je af en toe wel wat aardigs voor redelijke bedragen. Maar het wordt echt een niche.
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

pameijer

Ik zou er nu niet meer aan beginnen. Het is inderdaad het kostenplaatje met die dure schijfjes. Ik kijk een film ook zeer zelden meer dan 1x. Ik heb bij mijn eerste 4k speler van de verkoper ook meteen een hele set UHD schijfjes van Marvel meegekregen, en heb via aanbiedingen (Bol, Amazon, meestal 2 voor EUR15) de collectie nu wat uitgebreid. Het is idd vooral de SQ die vooruit gaat, maar ook weer niet in die mate dat een film er heel veel gaver van wordt. 

Als je nog veel DVD's of HD Blu-ray hebt, die je ook wilt afspelen, en je moet toch een speler kopen, dan zou ik wel een 4k speler kopen. Maar als je niks hebt, lekker laten zo en je geld op leukere manieren spenderen.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

morca

Ik heb films die ik al 5 keer gezien heb door de jaren heen.
Het geluid is ook beter.
Selectief schijfjes kopen van de beste films .

reza

Streaming is kwa beeld vaak net zo mooi als een UHD, alleen loopt het echt nog steeds behoorlijk achter op geluid, gewoon echt minder dynamiek, zachter, gewoon minder!

Ik koop geregeld en eigenlijk alleen tweedehands, in de aanbieding of echt een hele mooie transfer/met goed geluid.
Ik volg het kanaal van Shane (Spare change) op YT en daar beoordeeld hij de film kwaliteit. Dat is voor mij meestal wel een graadmeter om iets te kopen of niet.

Als je een mooie set hebt, en die heb je inmiddels dan kan je eigenlijk niet zonder fysieke media. Of je ript UHD,s en speelt ze af via een Rvolution of Zidoo. Met de ATV mis je Atmos wat wel echt zonde is.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

squeek

Wow, ik vind het beeld en geluid van streaming totaal niet in de buurt komen van fysieke media. Bizar dat sommigen dat wel vinden. Toegegeven, het is enorm verbeterd maar vooral in de donkere scènes zie je een beeld vol artefacten. Geluid is soms wel goed. Maar vaak minder dan de fysieke versie. En netflix bedot iedereen met hun duurste abbonement denk ik. Elke film staat daar op in atmos. Zelfs van de jaren 90 of daarvoor. Dus daar klopt iets niet. En ja, ik weet dat sommige films zijn geremastered voor de uhu versie. Ik heb er zelf enkele liggen.

Voordeel van fysieke media blijft ook je eigen collectie te hebben, als je graag verzameld zoals ik. En dat je nooit het probleem hebt van films die niet meer te bekijken valt die je leuk vond. Ieder zijn ding natuurlijk.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

pameijer

Tuurlijk is een schijfje betere kwaliteit. Alleen betaal je zo 25 euro voor een film, vind ik te duur. En een film is zo goed als het script, de acteurs, de spanning, enz. en pas ergens op de één na laatste plaats vanwege de kwaliteit van de stream/schijf. Vind ik dan. Eén van de beste films die ik ooit heb gezien was in het vliegtuig naar Amerika (Whiplash). Kan nou niet zeggen dat de beeld- en geluidskwaliteit goed was van het ingebouwde schermpje, maar ik heb genoten!
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

jossie

Je kunt gekochte schijfjes na kijken ook weer verkopen hé 😉

Dan zakken de kosten... je geeft tenminste aan dat je ze meestal maar een keer kijkt.
Omni !

denoontje

Citaat van: CineSmurf op april  6, 2026, 13:59:43Alhoewel streaming tegenwoordig ook veel 4k en atmos is, is een UHD schijfje echt wel next-level. Ik heb jaren geleden al eens een oppo gekocht, die gebruik ik met enige regelmaat. Vooral voor de films die ik vaker kijk en voor goede films waar ik echt voor wil gaan zitten.

Beetje zoeken en dan vind je af en toe wel wat aardigs voor redelijke bedragen. Maar het wordt echt een niche.

Atmos streaming vanuit netflix etc is helaas wel de gecomprimeerde variant😉 dus de dd+ en niet de true hd versie.

Gewoon aanbiedingen zoeken, evt de buitenlandse versie op de amerikaans shoppingsite, soms 2 voor 30 etc.
Of idd weer doorverkopen.

Al is een kast met schijfjes ook wel
Cool als accessoires in je ht😜

pameijer

Citaat van: jossie op april  6, 2026, 19:26:36Je kunt gekochte schijfjes na kijken ook weer verkopen hé 😉

Dan zakken de kosten... je geeft tenminste aan dat je ze meestal maar een keer kijkt.
Dat is waar. Alleen is spullen van de hand doen zeg maar niet mijn ding.... 

jossie

Citaat van: pameijer op april  6, 2026, 20:09:06Dat is waar. Alleen is spullen van de hand doen zeg maar niet mijn ding....

De opmerking is voor Jazzy, niet voor jou 😉
Omni !

MLCinema

Het is gewoon best een stevige investering. Zelf in 2017 mee begonnen. Sinds die tijd hoofdzakelijk films op 4k gekocht dus inmiddels ook wel een redelijke collectie opgebouwd.

Ik geef zelf heel erg de voorkeur aan de fysieke schijf. Hoewel ik wel moet bekennen dat streaming over de jaren heen beter is geworden dan daarvoor. Zowel Netflix als prime hebben mij al een paar keer verbaasd qua film. Zowel qua beeld als geluid.

Ik koop ook af en toe een film op Apple TV. Als de kinderen bijvoorbeeld de film willen kunnen zien in de woonkamer. Dat is wel makkelijk. Ook verdwijnt er vaak genoeg een film die zij leuk vinden van Netflix af bijvoorbeeld.

Merk wel dat schijfjes duurder worden. Ook omdat importeren uit de UK wat ik eerder vaak deed duurder is geworden. Ook Amazon Italië en Spanje of Frankrijk zijn duurder geworden.

Op een N5 vond ik het verschil in ieder geval de moeite qua beeld. Je weet zeker dat je het maximale uit je projector haalt qua bron. Dat speelde voor mij ook mee om eraan te beginnen. Destijds met een TW7300. Toen vond ik het verschil kleiner.
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 130 | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

Vik

Zeker de moeite waard, maar check wel even of een UHD Blu-ray echt beter is dan dezelfde film op SDR Blu-ray, dat is lang niet altijd zo. Online kun je een en ander vinden.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

ravage

Uhd/ Bd Downloads zien er, in tegenstelling tot streaming, een stuk beter uit op een groot scherm in ieder geval. op tv is het wellicht minder aan de orde.
Denon 7200, , SYNN AMP, Pio KRP600M, Sony NP5 Beamer, Humax ird5000<br Speakers: Fronts, Isophon Vertigo / Center: phonar / Rear speakers:  Phonar

pameijer

@jazzy Heb je de optie om te downloaden buiten de grenzen van de wet? Zo nee, dan zou ik wel overwegen om een UHD-player te kopen. 

jazzy

Citaat van: pameijer op april  7, 2026, 13:55:22@jazzy Heb je de optie om te downloaden buiten de grenzen van de wet? Zo nee, dan zou ik wel overwegen om een UHD-player te kopen.
Wilde daar niet te veel nadruk op leggen, maar die optie heb ik inderdaad. :)
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jazzy

Citaat van: morca op april  7, 2026, 14:21:28Dan was een shield pro handiger geweest om rips af te spelen imo.
Ja, dat vind ik voor nu niet zo'n probleem. Een Apple TV Pro kostte me geen drol en daar iets anders naast zetten is een eenmalige investering. Dat komt goed.

GPO

Ik vind streaming echt nog wel achterlopen zowel kwa beeld en zeker inderdaad ook geluidskwaliteit. Streaming op een 135 inch scherm vs 4K UHD op hetzelfde scherm zie ik wel grote verschillen in beeld kwaliteit. Zelfs fysieke 'gewoon' Bluray (1080p) is vaak beter dan 4K streaming op dat soort schermformaten. Het eea hangt wel sterk af van de stream overigens.

Ook heb je soms op streaming af en toe een hikje hier of daar, niet zo storend bij series op een TV scherm, maar bij films op het grote doek wil ik max kwaliteit. Geen hikjes, geen rafeltjes, maar max beeld- en geluidskwaliteit  :headbanging:
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer