Aankoop xlr kabel

Gestart door KayaRahnee, maart 13, 2026, 19:00:39

Vorige topic - Volgende topic

CinéHome

Citaat van: chansig op maart 15, 2026, 19:48:03Als je de pluggen moet solderen dan maakt het niet uit.

Als je maar aan beide kanten delfde draad op de dezelfde pin soldeert.

Gr. Hans
In theorie heb je gelijk.
Maar je wil de mantel niet aan de 'hot' pin aansluiten. Dan doe je zijn functie teniet.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Mao

Citaat van: KayaRahnee op maart 15, 2026, 18:33:23Aan het gekibbel van al dan niet verschil mbt klank heb ik niks!

Ik heb intussen iemand gevonden met ervaring betreffende solderen.

Vraag hieromtrent:
Om correct aan te sluiten ... zijn er markeringen aangebracht op Neutrik pluggen zodat men zeker de juiste verbindingen maakt?

Zeker er staat 1,2,3 bij de pennen en bussen, dus duidelijke markeringen.
Maar met alle respect als dit soort vragen worden gesteld lijkt mij het verstandigste om gewoon kant en klare kabels te kopen keuze is enorm.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

KayaRahnee

Citaat van: Mao op maart 16, 2026, 11:31:24Maar met alle respect als dit soort vragen worden gesteld lijkt mij het verstandigste om gewoon kant en klare kabels te kopen keuze is enorm.

Dat begrijp ik absoluut, maar zoals vermeld iemand gevonden die kan solderen, maar ik sta wel vaker onzeker in bepaalde dingen, en dan vraag ik toch al snel naar info, dit is vaak een duwtje in de rug dat ik nodig heb.
Ik heb overigens nog niks besloten, dus kant en klaar is zeker een mogelijkheid, zoals je zegt, waarschijnlijk de beste optie.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

vanzomereng

Citaat van: KayaRahnee op maart 16, 2026, 15:11:12Dat begrijp ik absoluut, maar zoals vermeld iemand gevonden die kan solderen, maar ik sta wel vaker onzeker in bepaalde dingen, en dan vraag ik toch al snel naar info, dit is vaak een duwtje in de rug dat ik nodig heb.
Ik heb overigens nog niks besloten, dus kant en klaar is zeker een mogelijkheid, zoals je zegt, waarschijnlijk de beste optie.

Ik heb via Nubert.de ook XLR-kabel besteld van het met Inakustik
Goede degelijke pluggen, dubbel afgeschermd en zeer soepel.
In-akustik stereo audiokabel premium-XLR
Voor 3 meter ben je ca. 100€ kwijt en wat verzendkosten.

By the way, ik zou zoals jij erin sta, er niet zo "drama" van maken en als je een dergelijke kabel koopt van een gerenommeerd merk of wat koopt bij Bax of Thomann, kan er weinig mis gaan en kost je niet de hoofdprijs.
Wil je zeker zijn of de kabel soepel genoeg is, zal je toch de kabel zelf in je knuistjes moeten voelen en als dit geen optie is, moeten vertrouwen op het oordeel van derden.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Het mooie van een zelf gesoldeerde kabel:

Prijs gunstig
Je kan zelf de materialen kiezen.
Geen overlengte
Klinkt subjectief altijd beter  :D

Nadeel: ga je de set aanpassen (apparatuur verplaatsen bij voorbeeld) dan kan het ineens te kort zijn. Maar zou dan gewoon wat extra kabel kopen en deze ergens opbergen voor zo'n situatie.
Leuk dat iemand je wilt helpen met in elkaar zetten en misschien wil de persoon je ook leren hoe je zelf kunt solderen. PS de kleurtjes en de nummertjes maken niet zoveel uit (voor negatief en positief signaal) maar zwart of wit is meestal wel een logische kleur voor negatief en rood of geel voor de positief signaal.

Natuurlijk wel dit schema aanhouden:
Pin 1 Shield
Pin 2 plus
Pin 3 min
Maar dat had @sschot al door gegeven.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

J.A.F._Doorhof

@kurt
Ik ga het nu nog 1x netjes vragen.
Post op een normale manier. Volgende rtm over taalgebruik en je gaat er een tijdje vanaf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

J.A.F._Doorhof

XLR is een systeem dat mits volledig geïmplementeerd veel van de storingen uit het signaal haalt.

Of je verschil hoort tussen materialen laat ik in het midden. Maar als je normaal een verschil denkt te horen in zilver VS koper is er geen reden aan te nemen waarom dit met xlr anders zou zijn. Je zou dan die denkwijze volgend alleen minder invloeden van buiten af in het signaal horen.

XLR in een opname/live situatie is essentieel, waar de eigenschappen van een kabel weinig uitmaakt, daar hebben we EQ voor ;) als het signaal maar zonder storing binnen komt.

Vergeet niet dat 32x een beetje "storing" heel veel storing word.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

(@vanzomereng mode aan:)  Ik heb nog geen XLR gezien op basis van Banaan  (@vanzomereng mode uit:)

;).
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Xander32

Grimm tpr of sqm 👍🏻

Zeker ook de tpr is onverslaanbaar betreft prijs kwaliteit. Voor dat geld een no brainer.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

KayaRahnee

Citaat van: chansig op maart 14, 2026, 12:45:33SVS SoundPath Gebalanceerde XLR Kabel
Gr. Hans

Deze kabel werd me nog door iemand getipt ...
Ken jij deze kabel ... is dit een soepele/flexibele kabel op eerder toch aan de stugge kant?
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

chansig

Geen idee. Op het plaatje ziet hij er soepel uit. Mijn advies kwam voort uit: redelijke prijs en SVS die ook wel weten wat ze doen.

Maar misschien een distributeur vragen/mailen met deze vraag.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

KayaRahnee

Citaat van: chansig op maart 19, 2026, 12:29:44Geen idee. Op het plaatje ziet hij er soepel uit. Mijn advies kwam voort uit: redelijke prijs en SVS die ook wel weten wat ze doen.
Maar misschien een distributeur vragen/mailen met deze vraag.
Gr. Hans

Prima, bedankt.

Mao

Citaat van: KayaRahnee op maart 19, 2026, 11:34:45Deze kabel werd me nog door iemand getipt ...
Ken jij deze kabel ... is dit een soepele/flexibele kabel op eerder toch aan de stugge kant?

Als je echt een soepele kabel wil dan is De Albedo mkII van Sommer de kandidaat. Veel heeft te maken met de mantel van de kabel.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

KayaRahnee

Citaat van: Mao op maart 19, 2026, 13:33:08Als je echt een soepele kabel wil dan is De Albedo mkII van Sommer de kandidaat. Veel heeft te maken met de mantel van de kabel.

Ik denk dat ik er goed aan ga doen om volledig afgewerkte kabel te gaan.

Andere vraag: Was me al wel opgevallen maar forumlid Samro maakte me er extra attent op dat veel xlr kabel als microfoonkabel worden beschreven.
Wat zijn de verschillen tussen zo'n "microfoon xlr kabel" en bvb de SVS SoundPath Gebalanceerde XLR Kabel of Inakustik Premium II (dikte kabel, bescherming ...?).

J.A.F._Doorhof

Het is een beetje een verbastering.
XLR word voor bijna 99% van de pro microfoons gebruikt. Maar ook voor nagenoeg alle FX apparatuur.

De aansluiting is XLR.
Custom installer

KayaRahnee

Citaat van: KayaRahnee op maart 19, 2026, 18:49:35Wat zijn de verschillen tussen zo'n "microfoon xlr kabel" en bvb de SVS SoundPath Gebalanceerde XLR Kabel of Inakustik Premium II (dikte kabel, bescherming ...?).

Er zit daar toch wel wat verschil in volgens google ...

Om bij de svs kabel als voorbeeld te blijven zou deze t.o.v een "microfoon" xlr kabel zou kabel zoals de svs
Wat beter afgeschermd zijn, vaak vergulde connectoren hebben, betere kwaliteit kabel hebben ... maar is ook wat duurder.

J.A.F._Doorhof

En dat is dus gewoon onzin, sorry dat ik het zeg.
XLR is de aansluiting, 3 pinnen en een bepaalde connector.
Microfoon kabel is hetzelfde qua verbastering als een gitaar kabel, het is gewoon een XLR naar XLR of een Jack naar Jack kabel.

Het enige waar je goed op moet letten bij Jacks is of het geschikt is voor signalen van een instrument of van een eindversterker, (en balanced of niet, 1 ring of 2) daar zit wel een flink verschil in en kan zelfs brand of beschadigingen aan je apparatuur geven als je een signaal kabel als speaker kabel gebruikt.

Verder is het ook met "microfoon" kabels gewoon mogelijk een gouden kabel met diamanten connectoren te gebruiken, alleen is vaak in die markt de realisatie dat het met XLR gewoon geen bal uitmaakt, zolang de kabel maar een goede connectie maakt (Neutrik) en goed afgeschermd is indien nodig.

Laat je aub niet gek maken.
TENZIJ in je set een semi XLR aansluiting zit, soms kom je dit tegen, dat ze wel de connectoren gebruiken maar niet alle 3 de pinnen, dan is het in feite gewoon een standaard analoge signaal kabel die wel gevoelig is voor instraling.

En wil je toch met XLR zeker weten dat alle storingen en aardlussen eruit zijn pak je bv een Palmer Line isolator (heb er hier 3 liggen in de home studio) en dan heb je een volledig schoon signaal.

XLR is op zich nagenoeg perfect maar aardlussen kunnen vooral in complexe systemen heel snel optreden, en dan is een line isolator op de juiste plek ideaal.
Custom installer

morca

Citaat van: KayaRahnee op maart 20, 2026, 09:51:34Er zit daar toch wel wat verschil in volgens google ...

Om bij de svs kabel als voorbeeld te blijven zou deze t.o.v een "microfoon" xlr kabel zou kabel zoals de svs
Wat beter afgeschermd zijn, vaak vergulde connectoren hebben, betere kwaliteit kabel hebben ... maar is ook wat duurder.
Twisted met 4 aders is beter.
En dikte vd aders.

Verschillend die jij nu aanhaalt weinig imo.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

KayaRahnee

Ik zoek graag eerst zelf heel wat informatie op. Op die manier probeer ik verschillende meningen te horen en zoveel mogelijk kennis te verzamelen. Ik geloof niet zomaar alles blindelings en laat me ook niet zomaar beïnvloeden. Dit doe ik vaak als voorbereiding op bijvoorbeeld een aankoop.

Hoewel tools zoals Google of ChatGPT zeker nuttig kunnen zijn, besef ik ook dat daar altijd een foutmarge op kan zitten. Daarom ga ik graag nog een stap verder en informeer ik me extra bij mensen met ervaring, zoals kenners op verschillende forums die hun kennis en inzichten delen.

J.A.F._Doorhof

Dat is ook vaak het beste.
Ai is alleen maar een geavanceerde zoek machine die je antwoorden geeft gebaseerd op je vraag stelling.

Ik raadt je sowieso aan om naast audio en video fora zoals dit forum ;) ook eens te neuzen op bv homerecording.com of gearspace.com

Alleen niet gek op kijken als je vreemde reacties krijgt als je teveel audiofiele dingen aanhaald vooral op gearspace zijn ze wat directer ;)
Custom installer

Mao

Sorry hoor wat een geneuzel over een xlr kabeltje, microfoon of hifi gebruik maakt niets uit. Ook over betere afscherming , wat maakt dat uit op 2 meter kabel buiten dat als het om gebalanceerde in/uitgangen gaat speelt het nog minder een rol tenminste als je weet waarom het gebalanceerd is en weet hoe het werkt. Enige verschil met xlr kabels voor microfoon is dat ze wellicht mechanisch wat sterker zijn en dat houdt ook een beetje in dat ze minder soepel zijn.

J.A.F._Doorhof

@Mao
Dat dus.
Microfoon kabels krijgen enorm veel te verduren (mensen hebben vaak geen idee van de abuse).
in mijn beperkte home studio koop ik vaak de goedkoopste amazon select kabels of de net wat duurdere op Ali express en ik kan precies zien op de console wat er binnenkomt en de console is volledig stil. Switch ik naar unbalanced dan zie ik meteen 2 blokjes branden en op vol volume hoor je duidelijk storingen, switch je over naar balanced is het meteen stil.

Laat je nogmaals niet gek maken.
Check of je echt volledig gebalanceerd werkt, dus zowel in bron als invoer en koop gewoon een amazon select kabel of bv via een van onze sponsoren.

Ik zou zelf wel zorgen dat je Neutrik connectoren gebruikt, niet omdat ze beter klinken maar omdat ze gewoon goed passen op alle apparatuur. heb een paar budget connectoren hier en op 2 microfoons krijg ik ze er amper in, dus die zijn vervangen :D
Custom installer

Mao

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 20, 2026, 11:35:01Dat is ook vaak het beste.
Ai is alleen maar een geavanceerde zoek machine die je antwoorden geeft gebaseerd op je vraag stelling.

Ik raadt je sowieso aan om naast audio en video fora zoals dit forum ;) ook eens te neuzen op bv homerecording.com of gearspace.com

Alleen niet gek op kijken als je vreemde reacties krijgt als je teveel audiofiele dingen aanhaald vooral op gearspace zijn ze wat directer ;)

Wellicht te vermelden dat je dan nog steeds de antwoorden die je van AI krijgt moet kunnen interpreteren.

Heb de indruk dat de vraagsteller een antwoord wil dat dit of dat het beste is, helaas er zijn genoeg merken genoemd die prima voldoen. Iedereen hier heeft zo zijn of haar eigen voorkeuren voor kabel.

J.A.F._Doorhof

Waar Ai me wel enorm om verbaasde was het volgende :
Heb een jaren 90 FX unit van Digitech en kon nergens iets vinden over een probleem wat ik had.
Niet op Fora, niet online, handleiding was nutteloos.
Denk probeer het eens met Ai en daar zie je wel de kracht, Ai combineerde waarschijnlijk wat verschillende info van Digitech en kwam met een antwoord wat exact klopte, 10 minuten later draaien het apparaat weer als een zonnetje.

Zelfde met een ENGL 2x100W eindbak, niemand wist wat, maar Ai gaf me de gehele geschiedenis en wie ze gebruikte, van dit model zijn er maar 60 gemaakt in de jaren 80 en niemand weet hoeveel er nog in omloop zijn maar Ai was spot-on. Ondertussen nog 2 eigenaren gevonden :D

Zolang je maar snapt dat het feitelijk gewoon een super geavanceerde "google" is en zeker niet foutloos kan het enorm helpen. Heb er best veel plezier van met die oude spullen, vaak is er enorm weinig over te vinden, maar met Ai komen er toch dingen naar boven.
Custom installer