Pre / Pro miniDSP Tide16

Gestart door Fox, januari 16, 2026, 09:59:14

Vorige topic - Volgende topic

Fox

miniDSP Tide16 - Holy Grail with 16 Channel Atmos/DTS:X, high SINAD

https://www.minidsp.com/products/ht-series/tide16?srsltid=AfmBOopWonbgV1gLP5xakSFRBT6Fj1zJeAG0NQvkMd79_V0fzANGk8AQ

Hardware Features�
Processor: Quad Core ARM processor / 1.8GHz
HDMI 2.0 + EARC/ARC interface (3x1)
Included License: Dirac Live® 3.x full rance, Dirac Live Bass Control (DLBC) and Active Room Correction (ART)
Audiophile performance with very low noise floor and distortion (SNR @127dB(A), THD+N @ -118dB (0.0001%)
Inputs: Stereo digital (SPDIF x 2 / Optical x 2), Analog input (XLR/RCA),USB Audio streaming
Outputs: 16 fully balanced audio (XLR)
1080p Color OLED front panel controller with IR control
Control and configuration by web user interface and miniDSP Device Console (DC)

Product Brief:
https://www.minidsp.com/images/documents/Product%20Brief%20-%20miniDSP%20Tide16.pdf

The big things here are that this is the first miniDSP with Dolby decoding, and the first with Dirac ART.

MiniDSP use the ESS ES9017 DAC's (8x), which is a Hyperstream IV DAC. The specs are the same as the Hyperstream II DACs, but they're much better.

MiniDSP also claim better performance from the AVP (-118dB THD+N) than ESS claim for the DAC (-110dB), which is a world first. Extraordinary.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/minidsp-tide16-holy-grail-with-16-channel-atmos-dts-x-high-sinad.68883/

Dit zou een intersante pre / pro kunnen zijn als de EU prijs niet word opgeblazen door de importheffingen.

schedel

T+A | REL | Denon | JVC

Fox

De Tide 16 is het nieuwste product van het bedrijf en het toestel is uitgerust met een 1,8 GHz quad-core A53 ARM-processor die geschikt is voor digitale audioverwerking tot 32-bit/48 kHz.

D.w.z. dat deze geen High-res audio aankan!

Dus geen 24bit 96/192kHz of DSD/DSF  :(
En dat is iets wat mij huidige pre/pro uit 2024 wel kan en dat is best wel bizar :-[

En de HDMI 2.0b is eigenlijk ook wel een beperking...

blue-eyes

Citaat van: schedel op januari 18, 2026, 11:45:19Artikel op hifi.nl
https://hifi.nl/artikel/36412/MiniDSP-Tide16-krachtige-AV-processor-met-Dolby-Atmos.html

Ik dacht ook gelezen te hebben, bijpassen de EV ook verkrijgbaar?

Waar staat deze qua prestaties? 4000-4500 euro in NL, midden segment kwa prijs.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Littletycoon

Prima apparaat, usd 3500 incl. Dirac live, Dlbc + ART licentie. Mini dsp komt uit hong kong, dus ca. Eur 3.600,- inclusief invoerrechten voor een 16 kanaals AV/processor incl. Umik-1. Snr 127dba, ook uitstekend.

Als ik er een zou moeten kopen zou ik deze nemen ipv. overpriced meuk van Marantz, etc.

pameijer

Citaat van: Littletycoon op januari 18, 2026, 12:32:11Prima apparaat, usd 3500 incl. Dirac live, Dlbc + ART licentie. Mini dsp komt uit hong kong, dus ca. Eur 3.600,- inclusief invoerrechten voor een 16 kanaals AV/processor incl. Umik-1. Snr 127dba, ook uitstekend.

Als ik er een zou moeten kopen zou ik deze nemen ipv. overpriced meuk van Marantz, etc.
Marantz is verre van overpriced, als je in ieder geval niet de retailprijs betaalt. Altijd wel ergens een goede tot zeer goede deal voor Marantz te krijgen. En het grote voordeel van Marantz: hun software en HDMI handling is retestabiel, echt het beste in de markt. De apparaten zelf gaan ook iha gewoon lang mee. En ze zijn volgepakt met alle moderne features die ook nog eens goed toegankelijk zijn. Ergo: ik snap je opmerking niet.

Sowieso moet deze pre/pro van MiniDSP zich eerst nog maar eens bewijzen. Maar slechts 3 HDMI-ingangen, niet alle audiomogelijkheden, niet de nieuwste HDMI-standaard...., mèèèh, ik weet t niet.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

morca

Duur apparaat de processing is niet van deze tijd.

FrankBe

Citaat van: Littletycoon op januari 18, 2026, 12:32:11Prima apparaat, usd 3500 incl. Dirac live, Dlbc + ART licentie. Mini dsp komt uit hong kong, dus ca. Eur 3.600,- inclusief invoerrechten voor een 16 kanaals AV/processor incl. Umik-1. Snr 127dba, ook uitstekend.

Ik zou 'm zeker overwegen als ie 20+ kanalen zou hebben. Tot dan is die 'meuk' nog steeds marktleider in zijn segment.   

Fox

Slecht 100 euri invoerkosten?

AI geeft iet heel anders aan:

Importeren uit Hong Kong naar de EU betekent invoerrechten en btw betalen, tenzij de waarde onder de €150 blijft (dan alleen btw). De kosten omvatten invoerrechten (tarief afhankelijk van productcode), btw (meestal 21% over douanewaarde + invoerrechten) en inklaringskosten van de vervoerder. Je hebt de douanewaarde nodig (productprijs + verzend- en verzekeringskosten) om dit te berekenen, en de douanecode van je product bepaalt het invoerrechtpercentage.

Er komt dus nog het e.e.a. en gaat wsl meer richting de 4.500,=

Littletycoon

Citaat van: Fox op januari 18, 2026, 17:05:42Slecht 100 euri invoerkosten?

AI geeft iet heel anders aan:

Importeren uit Hong Kong naar de EU betekent invoerrechten en btw betalen, tenzij de waarde onder de €150 blijft (dan alleen btw). De kosten omvatten invoerrechten (tarief afhankelijk van productcode), btw (meestal 21% over douanewaarde + invoerrechten) en inklaringskosten van de vervoerder. Je hebt de douanewaarde nodig (productprijs + verzend- en verzekeringskosten) om dit te berekenen, en de douanecode van je product bepaalt het invoerrechtpercentage.

Er komt dus nog het e.e.a. en gaat wsl meer richting de 4.500,=

.
3500 usd : 1,16 = 3.017,- x 1,21 = Eur 3.650,-. Volgens mij is invoerrechten 0%. Je blijft ook met transportkosten ruim onder de 4K.

Allemaal Marantz fanboys hier (geeft niet hoor, ik heb ook een Marantz), kunnen ieder geval niet rekenen. Bij een Marantz komen de kosten voor Dirac er nog bovenop, bij de minidsp inbegrepen.

SpaceJS

Citaat van: Littletycoon op januari 18, 2026, 18:33:01.
3500 usd : 1,16 = 3.017,- x 1,21 = Eur 3.650,-. Volgens mij is invoerrechten 0%. Je blijft ook met transportkosten ruim onder de 4K.

Allemaal Marantz fanboys hier (geeft niet hoor, ik heb ook een Marantz), kunnen ieder geval niet rekenen. Bij een Marantz komen de kosten voor Dirac er nog bovenop, bij de minidsp inbegrepen.

volgens de site hebben ze twee importeurs in Nederland dus waarom zelf importeren?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Littletycoon

Citaat van: SpaceJS op januari 18, 2026, 18:47:45volgens de site hebben ze twee importeurs in Nederland dus waarom zelf importeren?
Die keuze is een prijs kwestie.

Fox

Gezien het apparaat boven de 150,= euro is.

Wat je moet betalen: aanschaf, verzenden en verzekeren en dan komt daarover de Btw Altijd (21% voor de meeste goederen).

Invoerrechten: Alleen bij zendingen > €150. Tarief varieert per product (bv. 0-17% voor kleding/schoenen).
Inklaringskosten: Kosten die vervoerders (DHL, FedEx) in rekening brengen voor douaneafhandeling.

Er er komt per 1-7-2026 ook nog een vaste EU van 3 euro per product bij ;-)

Citaat van: Littletycoon op januari 18, 2026, 18:33:01.

Fox

Ik heb ook een 10 jaar oude Marantz pr/pro nu, maar de Tide16 is door zijn beperkte 48kHz processing voor mij DOA.
Dus verder zoeken naar ander betaalbare opties.

SpaceJS

Citaat van: Fox op januari 19, 2026, 09:25:09Ik heb ook een 10 jaar oude Marantz pr/pro nu, maar de Tide16 is door zijn beperkte 48kHz processing voor mij DOA.

Dat is inderdaad beroerd, mijn twintig jaar oude pre/pro doet dat nog beter.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Littletycoon

Citaat van: SpaceJS op januari 19, 2026, 09:41:25Dat is inderdaad beroerd, mijn twintig jaar oude pre/pro doet dat nog beter.
Hoe bedoelen jullie, m.u.v. Trinnov (misschien ook Lyngdorf, weet ik niet), heeft geen enkele pre pro boven de 48khz qua room correction.

En wie gebruikt nu geen room correction, iedereen gebruikt het.

SpaceJS

Citaat van: Littletycoon op januari 19, 2026, 13:14:46Hoe bedoelen jullie, m.u.v. Trinnov (misschien ook Lyngdorf, weet ik niet), heeft geen enkele pre pro boven de 48khz qua room correction.

het gaat hier over sample frequentie, niet geluids frequentie.

Processing resolution & Sample rate  32bit / 48kHz

deze ligt bij veel processoren veel hoger.

Fox

Ik niet en ik ken er meer die dat niet doen.

En ik ken mensen die wel ruimte correctie gebruiken bij films/meerkanaals, maar muziek/stereo niet.

In feite geeft je de consument een beperking en dwing je ruimte correctie te gebruiken.
En dan heb je ook nog het feit dat er inmiddels wel meer dan 10 van die software oplossingen zijn, waar door er ook geen eenheid/mogelijkheid meer is tot een baseline.

Het grappige daarbij is dat alle testen/metingen met op de apparaten los laat metingen zijn "zonder" processing, want die vervuilen de signalen  :confused:

Citaat van: SpaceJS op januari 19, 2026, 14:39:50het gaat hier over sample frequentie, niet geluids frequentie.

Citaat van: Littletycoon op januari 19, 2026, 13:14:46Hoe bedoelen jullie, m.u.v. Trinnov (misschien ook Lyngdorf, weet ik niet), heeft geen enkele pre pro boven de 48khz qua room correction.

Littletycoon

Citaat van: SpaceJS op januari 19, 2026, 14:39:50het gaat hier over sample frequentie, niet geluids frequentie.

We hebben het over hetzelfde. Laten we het maar niet over geluid frequentie hebben want dan ben je met max 20-22 khz voor het menselijk gehoor wel klaar en dat is voor je 30ste.

Zoals ik schreef en ik herhaal het nog maar een keer, er zijn nauwelijks AV processoren die boven de 48khz zitten, Trinnov eigenlijk alleen, Lyngdorf is een goed bewaard geheim dus of dat boven de 48khz komt is maar de vraag. Het is dan ook complete flauwekul dat dat bij veel processoren veel hoger ligt. En dat is niet onlogisch vanuit meerdere oogpunten, 1 daarvan is dat je nogal wat dsp power nodig hebt om van b.v. 48khz naar 96khz room correctie te gaan voor 16 kanalen (additionele $$$).

Christof_G

Citaat van: Fox op januari 19, 2026, 09:25:09Ik heb ook een 10 jaar oude Marantz pr/pro nu, maar de Tide16 is door zijn beperkte 48kHz processing voor mij DOA.
Lijkt me geen probleem ;)

Zelfs als je een hoogwaardig bronsignaal (bijv. 96 kHz of 192 kHz) aanbiedt, zal de DSP (Digital Signal Processor) in de Marantz het signaal intern downsamplen naar 48 kHz om de Dirac Live-filters toe te passen.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: XGIMI Titan Noir Max | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

Fox

Even ter vergelijk (niet qua prijs), maar in opbouw en mogelijkheden

MX100 A/V Processor
Test met metingen (tot 96kHz)
https://www.erinsaudiocorner.com/electronics/mcintosh_mx100/

8 premium 32-bit Digital-to-Analog Converters (DACs) provide
audiophile grade processing for the best audio playback
2-channel Linear PCM - 2-channel, 32 kHz – 192 kHz, 16/20/24 bit
Multi-channel Linear PCM - 7.1-channel, 32 kHz – 192 kHz, 16/20/24 bit

Bitstream:
Dolby Digital / DTS / Dolby
Atmos / Dolby TrueHD /Dolby
Digital Plus / DTS:X / DTS-HD
Master Audio /DTS-HD High
Resolution Audio / DTS Expres

MX200 A/V Processor
https://www.mcintoshlabs.com/products/custom-install/MX200
Een opgewaardeerde versie met HDMI 2.1 en Dirac

Zelfde audio specs als boven.

Fox

Je blijft maar op de ruimte correctie trom slaan (is dat voor je eigen gemoedsrust?), maar dat is niet mijn punt.

En ik weet niet of ik het hoor, maar audio files/steams boven de 48kHz vind ik toch fijner klinken.
Oke soms is er geen verschil tussen 90 en 192, maar wel lager.
Daarom geniet ik van mijn SACD's, DVD-A Pure Audio discs enz  :D  :music:

Citaat van: Littletycoon op januari 19, 2026, 15:45:53We hebben het over hetzelfde. Laten we het maar niet over geluid frequentie hebben want dan ben je met max 20-22 khz voor het menselijk gehoor wel klaar en dat is voor je 30ste.

Zoals ik schreef en ik herhaal het nog maar een keer, er zijn nauwelijks AV processoren die boven de 48khz zitten, Trinnov eigenlijk alleen, Lyngdorf is een goed bewaard geheim dus of dat boven de 48khz komt is maar de vraag. Het is dan ook complete flauwekul dat dat bij veel processoren veel hoger ligt. En dat is niet onlogisch vanuit meerdere oogpunten, 1 daarvan is dat je nogal wat dsp power nodig hebt om van b.v. 48khz naar 96khz room correctie te gaan voor 16 kanalen (additionele $$$).

morca

Ik gebruik het bewust niet.

Littletycoon

Citaat van: Fox op januari 19, 2026, 15:58:06Je blijft maar op de ruimte correctie trom slaan (is dat voor je eigen gemoedsrust?), maar dat is niet mijn punt.

En ik weet niet of ik het hoor, maar audio files/steams boven de 48kHz vind ik toch fijner klinken.
Oke soms is er geen verschil tussen 90 en 192, maar wel lager.
Daarom geniet ik van mijn SACD's, DVD-A Pure Audio discs enz  :D  :music:

Dat verbeeld je je want je kunt het verschil helemaal niet horen als het dezelfde master is.

morca

Citaat van: Littletycoon op januari 19, 2026, 16:21:45Dat verbeeld je je want je kunt het verschil helemaal niet horen als het dezelfde master is.
Dat verbeel jij je ...