Gerard’s zoldersetje

Gestart door gerard123, januari 10, 2026, 22:27:41

Vorige topic - Volgende topic

gerard123

Bij deze maar eens een eigen topic aangemaakt. Gerard, 62, geboren en getogen in Amsterdam en sinds begin jaren 80 liefhebber van muziek en aanverwante spulletjes. Toen ik op mijn 18e ging werken kocht van mijn eerste salaris een vakantiefiets en van mijn 2e, 3e, 4e en 5e salaris mijn eerste stereoinstallatie. Ik woonde nog thuis en kreeg het eerste halfjaar vrijstelling van kostgeld, zodoende.

Omdat ik oudere broers en zwagers had die ook van muziek en spulletjes hielden, was ik al goed bekend met merken als Luxman, Teac, Yamaha, Dual, B&W, IMF enzovoorts. Dus mijn eerste setje was ook niet zomaar wat, een Thorens 160 met Denon 301 element, versterker en tuner van Yamaha en twee Translator Impact 5 speakers. Vooral met die laatste in de huiskamer was mijn moeder erg blij (not). Gekocht bij Art Fidelity bij het Vondelpark. Later opgegaan in RAF.

Later kwamen daar een Yamaha CD-speler en een Nakamichi cassettedeck bij. Naar het werk op de fiets met een Sony DC2 walkman (want die had Dolby C). Eenmaal op mezelf wonend, zo rond 1985, bleef die set lange tijd  ongewijzigd want opeens waren er ook grotemensen uitgaven zoals huur en gas en licht.

Gaan samenwonen en later in Amstelveen een huis gekocht. De inmiddels drie keer overgeschilderde Translators gingen naar een collega en een paar B&W CDM1 aangeschaft met een REL Strata subwoofer.

Zo rond 2002 gescheiden en terecht gekomen op een flatje in Buitenveldert, alwaar ik me flink heb uitgeleefd qua spulletjes. Rogers TL monitors, B&W 801, JMR Offrande en KEF 107. Versterking van Johan Ketelaar en de streaming deed zijn intrede middels een Airport Express en een Denon DAC.

Met mijn nieuwe vriendin in 2008 of zo verhuisd naar Slotervaart en daar een 'het oog wil ook wat' set aangeschaft met Elipson Planet L speakers en een Peachtree Nova versterker met een Sonos streamer. Die set staat nu nog steeds hier in de huiskamer in Almere, waar we in 2017 naartoe zijn verhuisd. Een draaitafel is ook altijd gebleven, sinds enkele jaren een Micro Seiki DD35.

Na de verhuizing naar Almere bleef er een flinke zolderkamer over waar ik langzaam ben begonnen met het opbouwen van een stereosetje. Eerst met spulletjes die over waren maar het werd wat serieuzer toen ik een versterker overnam van Frits Denon en op MP een paar joekels van T+A transmissielijnen vond. In de jaren erna is er van alles de revue gepasseerd, een paar Focal Electra's van forumlid Ralf, een paar Translator Impact 50's (oude liefde roest niet) en sinds een klein jaar een paar Klipsch Heresy II want die wilde ik altijd nog een keer beluisteren vanwege de enorm uiteenlopende meningen die er de ronde over doen.

Daarnaast heb ik al een hele tijd een Lyngdorf 2170 en een REL B2. Die krijgen elke set speakers wel aan het klinken. Een WiiM streamer en wat vintage spul completeren het geheel. Op zolder heb ik ook een bescheiden werkplekje waar ik voornamelijk draaitafels opknap. Mechanisch snap ik wel, ik ben geen groot elektronicus.

Wat ik belangrijk vind aan een set is de overall klankbalans en symmetrie. Dat laatste ook visueel, ik word helemaal OCD knetteridioot als er iets niet precies netjes uitgelijnd staat.

Omdat ik best wel vaak spulletjes tijdelijk over de vloer heb, verbaas ik me over hoe snel het gehoor of liever gezegd de hersenen zich aanpassen aan iets nieuws. Als ik twee volledig verschillende sets neerzet, hetzelfde nummer afspeel en dan van streamer/set wissel dan is de eerste indruk altijd negatief, zo van wat klinkt dat dof of juist schel. Maar na een paar minuten ben ik daarna gewend en als ik dan terugschakel dan heb ik precies dezelfde ervaring maar dan omgekeerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik een heleboel zaken waarover in dit forum soms eindeloos wordt gediscussieerd, niet zo interessant vind. Dat is ook gebaseerd op een jaar of 40 muziek luisteren, ik heb vaak genoeg een set kabels of de nieuwste generatie cd-speler meegekregen en bijna altijd weer geretourneerd omdat ik het verschil niet hoorde of niet relevant vond.

Ik probeer me ook zoveel mogelijk uit dat soort discussies op dit forum te houden, tenzij het gaat om redelijk neutrale vragen over hoe iets werkt. Verder doet ieder maar lekker wat hem of haar goeddunkt, het audiogeloof is in tegenstelling tot vele andere religies nauwelijks gewelddadig en geld moet toch rollen. En die discussies eindigen toch altijd in een patstelling waar de ene persoon zegt dat de andere persoon slechte oren of slechte spullen heeft, en de andere persoon zegt dat de ene persoon zich van alles inbeeldt en geen ABX test aandurft. Als ik al in een kamp zou zitten dan is dat het in het kamp van de non-believers, maar dat is puur op basis van mijn eigen waarneming.

Dan nu maar wat foto's.

IMG_8074.jpeg
IMG_8075.jpegIMG_8076.jpegIMG_8077.jpeg   

gerard123

Set in de woonkamer.

IMG_8071.jpegIMG_8072.jpegIMG_8073.jpeg   

ElpeeTwaalf

Plaatskes doen het niet Gerard. :tongue2:

gerard123

JoWa

Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Linn Akurate 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

mmuetst

We hebben 28 februari nog een tapedeck nodig bij @AudioLaan  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Heerlijk zo'n plek waar je zelf helemaal los kunt gaan.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

Richi

Mooie spullen hoor! En een fijne plek zo te zien. Onze zoon Niels zag de foto's en zei dat hij bij jou op zolder wel wil spelen. ;D

De Elipson Planet L heb ik in het verleden zelf beluisterd en ik vond het heel speciale mooi klinkende speakers. Het design was het voor mij niet (speakers moeten rechthoekige dozen zijn :hehe: ) maar de klank was niet te versmaden.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

mmuetst

Ah, jij bent dezelfde persoon als @superge op hififorum.
En ik meen een soldeerbout en een oscilloscoop te zien, dus ook een electronica hobby?

Vraag naar de bekende weg:
"Op zolder heb ik ook een bescheiden werkplekje waar ik voornamelijk draaitafels opknap. Mechanisch snap ik wel, ik ben geen groot elektronicus"
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

FS249

Leuk Gerard. Mooie sets. Heb je de Denon PMA 1500 nog die je toen van mij overgenomen hebt? Fijne versterker.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Dat lijkt me op beide plekken heerlijk muziek genieten 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

gerard123

Citaat van: FS249 op januari 11, 2026, 09:09:50Leuk Gerard. Mooie sets. Heb je de Denon PMA 1500 nog die je toen van mij overgenomen hebt? Fijne versterker.
Nee, die is vervangen door een Rotel voor/eind combi en die is op zijn beurt weer vervangen door de Lyngdorf.
De Denon was zeker een fijne versterker. Wel kreeg hij op een gegeven moment last van een fout in de input selector, dat is een zeer veel voorkomend probleem. Dan gaat ie spontaan als een dolle schakelen. Was een simpele reparatie.

gerard123

Citaat van: Richi op januari 11, 2026, 08:51:12Mooie spullen hoor! En een fijne plek zo te zien. Onze zoon Niels zag de foto's en zei dat hij bij jou op zolder wel wil spelen. ;D

De Elipson Planet L heb ik in het verleden zelf beluisterd en ik vond het heel speciale mooi klinkende speakers. Het design was het voor mij niet (speakers moeten rechthoekige dozen zijn :hehe: ) maar de klank was niet te versmaden.

Deze bollen zijn perfect als je katten hebt. Ze kunnen er niks aan slopen.

blue-eyes

Leuk om te lezen, mooi om te volgen. Zo heeft een ieder een eigen verhaal - maar meestal het zelfde doel.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

AudioEnZo

Leuke audiogeschiedenis en fraaie sets!

CiteerTranslator Impact 5
Daar heb ik ook hele goede herinneringen aan, begin jaren 80 een tijd met plezier mee gespeeld  ;D

vanzomereng

Welkom hier,

Fraaie set en zo'n tapedeck staat wel erg g#il.
Met een grote "M" van "Mooi" op de spoelen  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

FS249

Citaat van: gerard123 op januari 11, 2026, 10:04:34Nee, die is vervangen door een Rotel voor/eind combi en die is op zijn beurt weer vervangen door de Lyngdorf.
De Denon was zeker een fijne versterker. Wel kreeg hij op een gegeven moment last van een fout in de input selector, dat is een zeer veel voorkomend probleem. Dan gaat ie spontaan als een dolle schakelen. Was een simpele reparatie.

Ja, dat klopt. Had / heb ik op de 2000 serie geen last van (Tot nu toe :))
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

gerard123

Ik vond laatst een paar Celestion Ditton 10 speakers in de kringloop voor twee tientjes. Eind jaren 60. Met de bekende 1300 tweeter die ook veel door ander Britse merken werd gebruikt.
Het houtwerk heb ik netjes gemaakt en een paar budget fishtanks gemaakt van 18mm balkjes.
Samen met een klein subwoofertje (overgenomen van jossie) speelt dit echt heel erg fraai. IMG_8130.jpegIMG_8131.jpeg 

RZeemering

Heel gaaf!
Ik zie altijd rotzooi liggen in de kringlopen. Heel knap dat anderen dit eruit pikken :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

gerard123

Citaat van: RZeemering op januari 12, 2026, 22:07:40Heel gaaf!
Ik zie altijd rotzooi liggen in de kringlopen. Heel knap dat anderen dit eruit pikken :)
Je moet een beetje mazzel hebben en regelmatig langslopen.
Beste vondst ooit was een Technics SL10 met origineel MC element in perfecte staat voor twee tientjes.

Spijkie

Citaat van: gerard123 op januari 12, 2026, 21:20:40Ik vond laatst een paar Celestion Ditton 10 speakers in de kringloop voor twee tientjes. Eind jaren 60. Met de bekende 1300 tweeter die ook veel door ander Britse merken werd gebruikt.
Het houtwerk heb ik netjes gemaakt en een paar budget fishtanks gemaakt van 18mm balkjes.
Samen met een klein subwoofertje (overgenomen van jossie) speelt dit echt heel erg fraai. IMG_8130.jpegIMG_8131.jpeg 

Even een klok en klepel blonde vraag hoor  :colgate: , heb je met die oude tweeters niet dat het ferofluid opdroogt ofzo ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

gerard123

Citaat van: Spijkie op januari 13, 2026, 06:14:54Even een klok en klepel blonde vraag hoor  :colgate: , heb je met die oude tweeters niet dat het ferofluid opdroogt ofzo ?
Dat kan zeker gebeuren, mits er ferrofluid inzit natuurlijk. Dat is bij deze tweeters niet het geval. Volgens mij werd dat pas hip in de jaren 80/90.

En als het er wel inzit dan droogt het inderdaad op en moet het vervangen worden. Beetje een klusje om de oude prut te verwijderen omdat het zich met alle macht vastklampt in de magneet.

Hier een B&W CDM1 tweeter, die zitten gegarandeerd vast als ze nooit geserviced zijn. Ze geven dan bijna geen output meer. IMG_7135_Original.jpeg

gerard123

Nou had ik het gisteren over kringloopvondsten, rij ik er net na het werk even langs, staat er een paar Chario Constellation voor 12,50. Met van die groene tweeters.
Flinke krassen aan de zijkanten maar zo te zien is dat massief hout dus schuren maar.
IMG_8134.jpegIMG_8135.jpegIMG_8136.jpeg   

Ralf67

Mooie set hoor  8)