Shimaans favoriete zitplek in de woonkamer

Gestart door shimaan, december 29, 2025, 23:50:59

Vorige topic - Volgende topic

shimaan

Al jaren ben ik een stille lezer van dit forum. Met veel plezier — en soms ook met enige verbazing — volg ik hier de discussies.
Na deze lange tijd heb ik eindelijk de stap gezet om mijn audio-opstelling met jullie te delen, en te vertellen hoe die tot stand is gekomen.
Muziek is mij met de paplepel ingegoten. Thuis, in de jaren tachtig, struinde ik vaak door de koffers met cassettes en lp's van mijn ouders. Zo groeide mijn liefde voor muziek. Mijn smaak is behoorlijk breed: ik kan vrijwel alles waarderen, behalve K-pop — dat genre wordt bij ons thuis al ruimschoots vertegenwoordigd door mijn dochters  :nopompom: .
Ik heb een zwak voor indie, in alle vormen: pop, rock, dance en ambient. En ja, ik ben een echte sucker voor melancholie.
In de jaren negentig kocht ik mijn eerste stereoset — een Technics, al weet ik het type niet meer precies. In het begin van deze eeuw werd het serieuzer. Ik reed naar Stassen in Roermond en kwam terug met een champagnekleurig Marantz PM7000 versterker, een CD6000OSE cd-speler, een ST6000 tuner en Phonar P30-luidsprekers.
Foto's heb ik helaas niet meer, maar de afbeelding die ik online vond toont een identiek setje:

Marantz-PM-7000-ST-6000-en-CD6000-Multiple-models-CD-Player-Integrated-amplifier-Tuner_1618611206_7036.jpg

Met die combinatie heb ik jarenlang muziek geluisterd, zonder enig idee van wat plaatsing en (psycho-)akoestiek met het geluid konden doen. Door de jaren heen volgden diverse wisselingen: van Denon PMA en Linn Majik DSM tot Audio Physic Tempo IV. Uiteindelijk kwam ik uit bij een Moon Neo i340x versterker en Neo 380D DAC, gekoppeld aan Audio Physic Avanti 30 Years Edition luidsprekers:

IMG_3008.jpeg

IMG_3007.jpeg

Een foto voor de Moon apparaten moet ik nog even opzoeken! In mijn chaotische administratie kan ik het even niet vinden. 

Een heerlijke set, waarmee ik ruim tien jaar met groot plezier heb geluisterd. De Moons zijn prachtige apparaten – gebouwd als een tank: solide, krachtig en in combinatie met de Audio Physics uiterst precies.

Toch begon het dit jaar te kriebelen. Onze woonkamer is de vaste luisterruimte, maar de mogelijkheden zijn daar beperkt. Plaatsing en akoestische aanpassingen moeten immers wél WAF-vriendelijk blijven.
Om meer flexibiliteit te krijgen, ben ik gaan kijken naar een combinatie van monitors met subwoofer. Na veel lezen en luisteren kwam ik uit bij de KEF R3 Meta-monitoren. Wat een geweldige speakers! Ze klinken minstens zo goed — misschien zelfs beter — dan de Avanti's. Dus die gingen eruit, en de prachtige blauwe KEF's kwamen erin.

Omdat de R3's pas echt tot hun recht komen met een goed aangestuurde subwoofer, besloot ik mijn versterking te vernieuwen (dat maakte ik mijzelf wijs). Zo kwam ik bij de NAD M66 + M23-combinatie terecht. Als kers op de taart verhuisde er ook een SVS Micro 3000 subwoofer naar de woonkamer — volledig WAF-proof. Het mooie aan de NAD M66 is dat je met Dirac de subwoofer(s) perfect kunt afstemmen.

IMG_3330.jpeg

Verder heb ik een Oppo BD95 speler die ik gebruik om mijn CD/SACD's af te spelen. Echter, het meest gebruik ik mijn Roon server om muziek te streamen. Dit is een zelfgebouwde fanloze muziekserver dat in een kast elders staat.

En dat is dus mijn huidige set. De Moon-versterker en DAC waren voor mij echter onverkoopbaar — emotioneel gezien dan. Het blijven zwarte pareltjes waar ik te gehecht aan ben.

Hoe nu verder?
Ik heb al wat geëxperimenteerd met REW, en daaruit blijkt dat de woonkamer een staande golf heeft rond 50 en 70 Hz. Ik hoor graag jullie inzichten over mogelijke (WAF-goedgekeurde) akoestische maatregelen om de weergave verder te verbeteren.
Oh, en ik volg met een schuin oog ook de ontwikkelingen rond BACCH DSP software – klinkt veelbelovend.
"Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal" - Albert Einstein

shimaan

Nog wat extra sfeerplaatjes...
IMG_3342.jpeg

IMG_3343.jpeg

IMG_3349.jpeg

IMG_3344.jpeg 
"Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal" - Albert Einstein

CinéHome

'Welkom' op het forum - als actief poster dan.

Mooie opstellingen heb je gehad met een voor mij logische evolutie naar sub/sat.

Geniet ervan!
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Contour

Ik zou de speakers meer vrij opstellen, met name dus verder van die glazen achterwand weg.

chansig

Mooie plek en eindelijk een kleed dat echt wat doet.

Geniet ervan.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Een piek zal je moet dempen met veel materiaal. Of een dsp eroverheen gooien. Je gebruikt Dirac dus dat moet te doen zijn.

BACHH is een bijzonder iets. Heel misschien ga ik het nog eens gebruiken in mijn nieuwe huis.

Bij mij ligt het nu dus werkeloos.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Spijkie

Mooie set! Die audiophysics waren / zijn wel erg strak hoor , mooie speaker om te zien.

Heeft je nad niet de mogelijkheid om iets aan die bult te doen icm dirac ? Dat zou toch al fors moeten helpen zou je zeggen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Xander32

Welkom 👋🏻

Gestart met Technics en vervolgens door naar Marantz, een herkenbaar pad  🙂

Jouw voorgaande ls, de AP zuilen, spreken mij optisch meer aan dan de Kef monitoren + sub. Maar over smaak ... Muzikaal zal het vast dik in orde zijn.

Desondanks nog wel een tip (die hierboven ook al is gegeven): vanaf de foto lijken de monitoren relatief kort op de glazen pui te staan, heb je ze al eens wat verder de kamer in gezet, verder van die pui af? Dat zou nog wel eens wat moois kunnen opleveren betreffende het geluidsbeeld en de tonaliteit.

Maar wellicht kom je er dan te dicht op te zitten? Dat kan ik niet goed inschatten vanaf het plaatje.

Hoe dan ook wens ik je veel muziekplezier  🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

AudioEnZo

Je hebt een mooi audioavontuur achter de rug en mooie huidige set, geniet ervan!
Gr. René
► Vinshine x Kinki Studio Taihang
    ► Vinshine x LYH SW-10pro
    ► Rockna Wavedream Reference Signature
    ► Vinshine  x Kinki Studio Dazzle
► Xanadu HRS22YH-MG

DofN

Citaat van: shimaan op december 29, 2025, 23:50:59Oh, en ik volg met een schuin oog ook de ontwikkelingen rond BACCH DSP software – klinkt veelbelovend.

Mooie set. Als je BACCH-DSP met ORC koopt, lost dit zulke laagproblemen prima op en heb je geen Dirac meer nodig. Eigenlijk moet je Dirac en Bacch niet samen gebruiken. Kan je in de NAD VV handmatig delays instellen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

SpaceJS

Hele leuke set en mooie evolutie en welkom als actieve poster
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

shimaan

Een welgemeend goedemorgen allemaal!

Dank voor jullie reacties.

Dat er vragen zijn over de plaatsing van de monitoren snap ik. Na proefondervindelijk experimenteren met plaatsing en REW metingen (+ gebruik makend van de Perplexity "advies" ), gaf de plaatsing tegen de achterwand het beste resultaat.
Daarbij maakte ik ook gebruik van wat GIK acoustics adviseert (https://www.gikacoustics.net/blogs/knowledge-base/speaker-placement-how-far-from-the-wall-should-i-place-my-speakers).

Verschillende posities heb ik uitgeprobeerd, waaronder ruim 1 meter van achter- en zijwand. Ik merkte en meeste in alle posities geen verschil in het laag. Uiteindelijk gaf de positie tegen de achterwand het beste resultaat.
Qua gehoor (stereobeeld en genot) is het ook dikke prima. Dat is wel een subjectief oordeel besef ik mij.
Veel speelruimte heb ik niet qua plaatsing; bij plaatsing van de monitoren dieper in de kamer moet ik slalommend door de kamer  ::) .

Ik laat Dirac van de M66 tot 200Hz zijn werk doen. Het laag is onder controle. Boven de 200Hz is geen DSP nodig; geen noemenswaardige kamerinvloeden

Marco66

Welkom en mooie introductie zo.
Die AP's vind ik wel erg mooi om te zien hoor en Moon blijft 1 van mijn favoriete merken kwa looks!
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

shimaan

Citaat van: DofN op december 30, 2025, 09:33:30Mooie set. Als je BACCH-DSP met ORC koopt, lost dit zulke laagproblemen prima op en heb je geen Dirac meer nodig. Eigenlijk moet je Dirac en Bacch niet samen gebruiken. Kan je in de NAD VV handmatig delays instellen?

Dank je! Ik had gelezen dat jij al aardig ervaring had opgedaan met de BACCH software. Ik bewonder jouw consciëntieuze (rationeel + beleving) benadering om tot een optimale muziekbeleving te komen.
Helaas heeft de M66 voorversterking geen mogelijkheid tot handmatig instellen van de delays van de sub. Dat doet Dirac Bass Control: deze berekent de benodigde vertragingen automatisch uit op basis van de gedane metingen, niet via handmatig in te voeren milliseconden.
Ik moet zeggen dat ie dat heel goed doet.

Mijn volgende stap is om - binnen de limieten - de akoestiek van de kamer aan te pakken:
  • Bas absorptie
  • Eerste reflectie punten van de zijwanden en plafond

Doel is om de soundstage en stereobeeld verder te verbeteren. Zo heb ik dan mijn kamer zoveel mogelijk voorbereid om wellicht cross talk filtering toe te passen. Als ik het goed begrepen heb is dat ook de basis van BACCH. Daarnaast had ik in het verleden ook goede ervaringen gehad met HAF filters (van Home Audio Fidelity) die ook op binaurale metingen zijn gebaseerd. Geen idee of ik nu iets zinnigs zeg..... :tounge2:

Richi

Wat een prachtige set en met veel liefde beschreven ook. Dank voor het plaatsen en leuk dat je de stap gezet hebt.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

shimaan

Citaat van: Marco66 op december 30, 2025, 12:03:58Welkom en mooie introductie zo.
Die AP's vind ik wel erg mooi om te zien hoor en Moon blijft 1 van mijn favoriete merken kwa looks!

Helemaal mee eens. En ze doen ook hun werk uitstekend. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om deze de deur uit te doen. Zelfde dacht ik ook over de AP's, maar de inruilprijs was zo goed dat ik de stap wel durfde te nemen.
En de KEF's in blauw, zien ook patent uit. Is en blijft subjectief, I know.

IMG_3345.jpeg

Ralf67

Mooie set up heb, maar zoals al aangegeven hebben de Kef luidsprekers ruimte nodig.

mmuetst

Dat we in 2026 nog veel gaan horen over je set...
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

shimaan

Sinds mijn laatste post heb ik toch wat geschoven met de speakers en de luisterpositie, en ben ik gaan experimenteren met REW-metingen.
Ik heb de speakers verder naar voren geplaatst, op 79 cm van de voorwand, en vervolgens gemeten. De REW-metingen laten daarbij een vrij grillig frequentiepatroon zien:

Links en rechts met subwoofer.jpg

Links en rechts met subwoofer spectogram.jpg

Vervolgens heb ik de luidsprekers dichter naar de voorwand gebracht (64 cm), ze iets verder uit elkaar gezet en de luisterpositie verschoven naar 1/3 van de voorwand. De afstand tot de zijwanden bedraagt nu gelijkmatig 93,5 cm voor beide speakers. Na een nieuwe REW-meting lijkt het frequentieverloop consistenter dan in de vorige opstelling.
Nu wil meer inlezen in het interpreteren van REW-metingen, maar ik ben benieuwd naar jullie analyses. Wat kunnen jullie destilleren uit deze meting?

Links en rechts met subwoofer pos 3 SPL.jpg

Links en rechts met subwoofer pos 3 spectogram.jpg

De metingen zijn by the way inclusief subwoofer gedaan.

shimaan

Twee sfeerfoto's van het geschuif en gemeet:

IMG_3433.jpeg

IMG_3432.jpeg 

RZeemering

Ik vond het al wat bass-heavy eruit zien. Maar het meten met sub verklaard veel.
Voor het beste plaatsen van de luidsprekers zou ik ze zonder sub gaan meten. Dan er mee spelen en kijken waarmee je de boel het meest consistent (ook in het laag) krijgt.
Kun je daarna je sub gaan integreren.

Maar ik ben geen sub inmeet expert ;) Misschien is er iemand anders die daar meer over weet.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

vanzomereng

Zeer fraaie set en sfeervolle ruimte  :inlove:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Richi

Ik zou inderdaad ook eerst de speakers zonder sub meten. En dan ook nog eens de sub apart meten. En de weergave in REW staat nu op 1/24 smoothing, die zou ik op 1/6 zetten. Dan krijg je een beter beeld van de meting. Je kan ook even naar psycho-acoustic omschakelen om een indruk te krijgen wat je zelf hoort.

De metingen zien er wat mij betreft helemaal niet zo slecht uit. Bij de 2e meting is de weergave boven 10khz een stuk meer in lijn met de rest van de frequenties. En de sub zou wat zachter mogen, die geeft nu wel heel veel energie af. Maar als jij dat lekker vindt, dan fijn zo laten.

Qua meting zou ik de voorkeur geven aan de 2e, dichter bij de voorwand. Maar vooral ook zelf luisteren wat jij het lekkerst vindt klinken.

EDIT: Oh, en ik zou 90 graden meten, dus met de microfoon recht omhoog gericht en ook de 90 graden calibratie file voor jouw microfoon geladen in REW.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Kwabbernoot

Waarom zou je de microfoon recht omhoog zetten? Volgens mij staat er in de handleiding van de Umik dat je de microfoon gewoon naar voren moet richten tenzij je een surround opzet wilt doormeten.

Groeten...