aanschaf mediaplayer, advies gevraagd

Gestart door linkingpin, december 17, 2025, 15:41:07

Vorige topic - Volgende topic

stevefilmfreak54

Citaat van: linkingpin op december 17, 2025, 19:30:16@stevefilmfreak54
Goed om te horen.
Naast mijn oude dvd's en bluerays is dat ook een bron voor mijn series/films.
Veel oud spul in h.264, speel die dat ook af ?

Ik ben (tot nu toe) niets tegengekomen dat hij niet afspeelt.

linkingpin

@stevefilmfreak54 @eduard @N1v3K @Gabor @riwi @williams jullie gaven zidoo of dune aan.

Gezien hoe ik de mediaplayer wil gebruiken (zie eerste bericht in deze post), met een virtueel mes op de keel, als je er maar één zou mogen kiezen, welke zouden jullie kiezen:

• Zidoo Z9X 8K
  • Dune HD Pro 8K Plus
  • Zidoo Z9X PRO 4K
  • Nvidia Shield TV Pro

N1v3K

Citaat van: linkingpin op december 18, 2025, 12:01:15@stevefilmfreak54 @eduard @N1v3K @Gabor @riwi @williams jullie gaven zidoo of dune aan.

Gezien hoe ik de mediaplayer wil gebruiken (zie eerste bericht in deze post), met een virtueel mes op de keel, als je er maar één zou mogen kiezen, welke zouden jullie kiezen:

• Zidoo Z9X 8K
  • Dune HD Pro 8K Plus
  • Zidoo Z9X PRO 4K
  • Nvidia Shield TV Pro

Ik heb nergens aangegeven dat ik een Dune/Zidoo prefereer.

Uit dit rijtje zou ik nog altijd de Nvidia ShieldTV Pro kiezen.

Ik weet niet wat de bezwaren tegen Kodi zijn van de mensen uit dit topic, maar ik vind het heerlijk simpel werken.

linkingpin

Citaat van: N1v3K op december 18, 2025, 12:50:34Ik heb nergens aangegeven dat ik een Dune/Zidoo prefereer.
@N1v3K
klopt, mijn verkeerd, maar bedankt voor je keuze.

riwi

Voor mij dan toch de Dune. Ik heb al 15 jaar of langer allerlei Dune's (en Oppo's) in gebruik :
http://riwi.noip.me/ht/dvd.php?list=players

Komt ook omdat vroeger er geen automatische videowall was en de Dune mogelijkheden had/heeft om handmatig een videowall te maken met externe tooltjes. Zodoende heb ik tussen mijn media allerlei dune-compatible textfiles en plaatjes staan waarmee de Dune er dan wat leuks van maakt. En de nieuwe Dune's lezen die oude spullen nog steeds vrij goed.

Als je echt oud materiaal hebt zoals 1080i en 576i DVD dan merk je dat de nieuwere android based spelers minder goed zijn in deïnterlacen. Dat ging met de Sigma based spelers beter.

Dus voor mij Dune, maar ik ben bevooroordeeld.

Kijk 15 jaar geleden ;) : https://www.htforum.nl/index.php?topic=108629.0

Gabor

Ik vind Google AI het zowaar best goed samenvatten, mijn ervaring is eigenlijk precies dezelfde (ervaring met zowel Zidoo als Dune)
https://share.google/aimode/eGWrDVvxCilGluFxi

Los daarvan zou ik een Shield Pro er altijd naast willen hebben voor andere apps.

linkingpin

Citaat van: riwi op december 18, 2025, 13:36:26Kijk 15 jaar geleden ;) : https://www.htforum.nl/index.php?topic=108629.0
grappig dat je dat toen al zo kon opbouwen, maar dus wel met veel handwerk.
Dank voor je mening.

linkingpin

Citaat van: Gabor op december 18, 2025, 14:31:22Ik vind Google AI het zowaar best goed samenvatten
https://share.google/aimode/eGWrDVvxCilGluFxi
Dat is inderdaad een hele mond vol van die knaap achter AI  :P
En heel specifiek de plussen en minnen, en belangrijker, het komt ook nog overeen met jouw ervaringen.
Zal het eens goed op me in laten werken.

williams

Ik heb hier nog een Zidoo zx9 liggen die je belangeloos mag testen of je het wat vind .
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

linkingpin

Citaat van: williams op december 18, 2025, 18:15:04Ik heb hier nog een Zidoo zx9 liggen die je belangeloos mag testen of je het wat vind .
@williams
Dat is een heel vriendelijk aanbod, waardeer ik zeer zeker !
Blijkt weer dat dit toch wel een mooi forum is.
Maar ik ga nu liever eerst kijken of ik, met alle hulp die ik hier krijg, plus met diverse forums en youtube afstruinen voor zidoo, dune en Nvidia, een keuze kan maken.
Nogmaals dank.

williams

Citeer.  Dat is een heel vriendelijk aanbod, waardeer ik zeer zeker !
Blijkt weer dat dit toch wel een mooi forum is.
Maar ik ga nu liever eerst kijken of ik, met alle hulp die ik hier krijg, plus met diverse forums en youtube afstruinen voor zidoo, dune en Nvidia, een keuze kan maken.
Nogmaals dank.

Graag gedaan en veel succes met je keuze 😊

Nog een kleine toevoeging aan bovenstaande adviezen. Mocht je content vanaf een NAS draaien dan kun je ook nog de Apple TV meenemen in je zoektocht . Dit kleine kastje i.c.m. de Infuse app is ook erg mooi met een geweldige videowall , plus een geweldige implementatie van de streamingdiensten .
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

Thomasdb

Ik heb een revolution waar ik tevreden van ben.

Voor de rest heb ik ook een zapiti mediaspeler te koop , de one 4k se

linkingpin

Citaat van: williams op december 18, 2025, 20:34:36Mocht je content vanaf een NAS draaien dan kun je ook nog de Apple TV meenemen in je zoektocht .
Is inderdaad het geval, NAS en vaak ook usb stick.

:-\ Maar ik heb u al veel moeite om tussen de Zidoo, de Dune en de Nvidia te kiezen, en zo krijg ik nog meer keuze-stress en ben ik bang dat ik er helemaal niet meer uitkom  :unsure:  .

Dus ik moet de apple maar laten liggen. En aangezien ik het liefst nieuw koop dan misschien ook de Nvidia maar even uitstuffen.

linkingpin

Citaat van: N1v3K op december 17, 2025, 22:41:44Had jij niet de nodige issues met de Dune 8K?
@N1v3K
Was een reactie richting member Eduard en ik heb intussen deze post  en  deze post gevonden/gelezen.

Wordt ik niet heel vrolijk van.

@eduard Hoe is je ervaring nu met je Dune ?

eduard

Citaat van: linkingpin op december 18, 2025, 21:15:10@N1v3K

@eduard Hoe is je ervaring nu met je Dune ?

Ik dacht dat ik al gereageerd had op de vraag. Ik ben eigenlijk nu best tevreden met de dune 8k. Meeste problemen zijn opgelost. Ik zou hem nu zo weer kopen als hij kapot gaat.
Ik gebruik de video wall niet. Wat niet lekker werkt is de auto discovery van netwerk shares. Maar shares zijn simpel handmatig aan temaken. En via de adriod app is het helemaal makkelijk om shares aan te maken. Je kan dan het toetsenboord van je telefoon gebruiken. Heb een enkele keer bij het aantezetten geen beeld maar dat is meer een hdmi probleem van mijn versterker. En als ik op de AB dan op top menu klik komt het beeld eigenlijk altijd tevoorschijn.
Laatst wel een probleem met de smarttube app. Maar ik kon simpel een nieuwe versie er opzetten dmv de apk te downloaden.

Ben er gewoon te vreden mee. Ik gebruik de dune dagelijks voor afspelen lokale media en het kijken naar youtube via smarttube.

linkingpin

Citaat van: eduard op december 18, 2025, 23:37:00Ik dacht dat ik al gereageerd had op de vraag.
@eduard 
Klopt, je vertelde dat je heel tevreden was met je dune.
Maar vanavond las ik je eerdere post en daarin beschreef je nogal wat kinderziektes, dus ik was benieuwd hoe dat verder was gegaan, van die eerste problemen naar nu, dat je de dune weer zou kopen.

linkingpin

Als ik het goed begrijp is het update beleid van Dune één van hun sterke punten. Ik geloof dat sinds juni 2024 er al 8 updates zijn uitgebracht.

Ik moet eerlijk zeggen dat het me moeite kost om firmware voor de Zidoo Z9X-8K te vinden.
Vond wat op forum.zidoo.tv, maar het ziet er erg rommelig en onduidelijk uit.

Is toch wel een puntje voor mij, goede service na aankoop, oplossen van problemen via updates.

detjuk

Waarschijnlijk ben je hiervan wel op de hoogte, maar je geeft in je openingspost aan dat DTS 'zeker ondersteund moet worden'.

De LG C5 (en ook de G5) ondersteunen geen DTS meer. Dus welke keuze je ook maakt qua mediaspeler, dat gaat hem met een C5 als weergever niet meer worden.

Dit is dus van toepassing als je de mediaspeler rechtstreeks op de TV aansluit en op die manier het geluid aan de TV doorgeeft.

gerard1

Citaat van: eduard op december 18, 2025, 23:37:00Ik dacht dat ik al gereageerd had op de vraag. Ik ben eigenlijk nu best tevreden met de dune 8k. Meeste problemen zijn opgelost. Ik zou hem nu zo weer kopen als hij kapot gaat.
Ik gebruik de video wall niet. Wat niet lekker werkt is de auto discovery van netwerk shares. Maar shares zijn simpel handmatig aan temaken. En via de adriod app is het helemaal makkelijk om shares aan te maken. Je kan dan het toetsenboord van je telefoon gebruiken. Heb een enkele keer bij het aantezetten geen beeld maar dat is meer een hdmi probleem van mijn versterker. En als ik op de AB dan op top menu klik komt het beeld eigenlijk altijd tevoorschijn.
Laatst wel een probleem met de smarttube app. Maar ik kon simpel een nieuwe versie er opzetten dmv de apk te downloaden.

Ben er gewoon te vreden mee. Ik gebruik de dune dagelijks voor afspelen lokale media en het kijken naar youtube via smarttube.

Bij mijn Dune HD Pro Vision 4K Solo doet de smarttube app het ook al een tijd niet meer, ik mis dat ik geen trailers meer kan afspelen bij de films.

Een update al lange tijd niet meer gehad.

Hoe zet je de smarttube app op de dune, via de Dune zelf?
Ik heb namelijk geen idee hoe je dat op de Dune kan zetten helaas.
Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.

linkingpin

Citaat van: detjuk op december 19, 2025, 09:06:30Waarschijnlijk ben je hiervan wel op de hoogte, maar je geeft in je openingspost aan dat DTS 'zeker ondersteund moet worden'.

De LG ondersteunen geen DTS meer. Dus welke keuze je ook maakt qua mediaspeler, dat gaat hem met een C5 als weergever niet meer worden.

@detjuk
Klopt helemaal, ik heb de tv nu precies één week in huis en ik heb lang getwijfeld of ik de C4 niet zou moeten nemen omdat die nog wel DTS ondersteunt.

Ik hoop het op te vangen (als dat niet gaat lukken hoor ik het graag) door de mediaspeler op de LG DS95TR aan te sluiten die wel DTS ondersteunt, en dan de soundbar via eArc door te lussen naar de televisie. Hopelijk lukt dat dan zonder sync problemen tussen beeld en geluid.

PascalP

Zou de mediaspeler ook kunnen laten decoden en PCM uitsturen ipv DTS, dat werkt altijd.

Maar als je het mij vraagt zou ik voor een Zidoo gaan, kijk gewoon wat je eisen/wensen/budget zijn en kies dan het meest geschikte model voor je, hier is een mooi overzicht (even naar rechts scrollen voor de meest recente modellen):
https://www.mcbluna.net/wp/zidoo-player-specification-comparison-sheet/

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

linkingpin

Citaat van: gerard1 op december 19, 2025, 09:09:53Hoe zet je de smarttube app op de dune, via de Dune zelf?
@gerard1
Ben geen grote voorstander van ai, maar deze gaf me een antwoord waar je misschien iets mee kan:

in google search in ai-modus "Dune HD Pro Vision 4K Solo  smarttube app side install" komt met een stappenplan.

linkingpin

Citaat van: PascalP op december 19, 2025, 11:09:57Zou de mediaspeler ook kunnen laten decoden en PCM uitsturen ipv DTS, dat werkt altijd.
@PascalP
Dank, genoteerd, zet ik op mijn lijstje om te proberen zodra ik een speler heb.

linkingpin

Citaat van: PascalP op december 19, 2025, 11:09:57Maar als je het mij vraagt zou ik voor een Zidoo gaan
@PascalP
Dank voor het directe advies.
Als ik, na alle adviezen naar mijn plussen- en minnenlijstje kijk, dan zou het die richting wel eens uit kunnen gaan.

Mooie lijst die je stuurde, het lukt me helaas nog niet om onder FF of Brave naar rechts te scrollen waar de recente modellen staan, er is geen horizontale schuifbalk te zien. Heeft misschien met mijn instellingen te maken, ga ik nog naar kijken.

oops, schuifbalk gevonden, uiteraard helemaal onderaan

gerard1

Citaat van: linkingpin op december 19, 2025, 11:12:40@gerard1
Ben geen grote voorstander van ai, maar deze gaf me een antwoord waar je misschien iets mee kan:

in google search in ai-modus "Dune HD Pro Vision 4K Solo  smarttube app side install" komt met een stappenplan.

Dank je wel, dat moet lukken ;D
Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.