Doei spotify hallo cdspeler. Wat gaat het me brengen?

Gestart door Shadowfox, december 1, 2025, 12:14:33

Vorige topic - Volgende topic

Shadowfox

Tijdje geleden was er een cd-platen beurs in zwolle en heb daar voor zn 50euro 8 cds gekocht. Deze week heb ik een goedkope cdspeler gekocht, om eens te ondervinden hoe het is om na 10jr weer een cd te beluisteren.
Nou...ik heb de cd in kwestie niet afgezet. Geen nrs geskipt. En niet na 2nrs de cd geswapt voor een andere.
Bewust luisteren is echt een openbaring dan zappend van nr naar nr in spotify.

Wat me meteen opviel was dat er een glimlach op mijn gezicht kwam toen ik muziek hoorde.  Het heet volgens mij emotie ofzo haha. Iets wat ik mezelf ontnomen heb door gemak. Vroeger ging ik struinend door cd bakken op zoek naar de cd die ik zo graag wilde hebben. Anyways dat is me opgevallen toen ik besloten had om te switchen. En het smaakt naar meer want ja upgraden zit in bloed als puristen nietwaar?
Dus youtube opgegaan voor een leuke dac. Maar welke????
Mijn beginnend budget kanshebbers zijn de smsl su1 - fioo k11 en schitt mimir

Ik heb ook videos gezien dat dacs snakebite is en bijna geen verschil maken. Hoe hebben jullie dat ondervonden? Placebo effect of echt a/b vergelijken kunnen maken?

ik hoor het graag van jullie

pameijer

Ik heb de SMSL SU1, kan hem je niet aanraden. Werkt op de 1 of andere manier slecht samen met mijn Marantz C40. Heel vaak wordt het geluid onderbroken, en dan echt elke 5 seconden of zo. De boel weer helemaal opnieuw aanzwengelen werkt, maar meestal ga ik dan weer over op de HDMI aansluiting.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

naish123

Ik ben ook terug naar de cd om precies dezelfde reden. Mijn advies is, koop een Philips of Marantz met de tda1541 dac. Klinkt geweldig en je bent voor een paar tientjes klaar. Was voor mij echt een openbaring.

https://www.dutchaudioclassics.nl/Overview-Philips-TDA1541-based-cdplayers/
Hypex pre amp - Ian Canada streamer - PreDIGin Dac - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4 - Dual 704

FS249

Ik begrijp het niet helemaal. Je hebt een CD speler gekocht en bent er blij mee. Vervolgens ga je op zoek naar een Dac?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

morca

Spotify was hier met 1 dag al weer weg.

Ik rip de cd wel na aankoop en stream hem van mijn server.
Klinkt stukken beter als streaming imo
Streaming geen kippenvel
Zelfde liedjes vd server,wel kippenvel   :music:

Shadowfox

Citaat van: FS249 op december  1, 2025, 12:53:08Ik begrijp het niet helemaal. Je hebt een CD speler gekocht en bent er blij mee. Vervolgens ga je op zoek naar een Dac?

mja klopt. Ik ben benieuwd of zoiets een toegevoegde waarde heeft of niet. En zo niet dan stuur ik em weer terug.

ElpeeTwaalf

Citaat van: naish123 op december  1, 2025, 12:49:46Ik ben ook terug naar de cd om precies dezelfde reden. Mijn advies is, koop een Philips of Marantz met de tda1541 dac. Klinkt geweldig en je bent voor een paar tientjes klaar. Was voor mij echt een openbaring.

Ja-en-nee, het zijn erg robuuste spelers maar met name de Philips machines zijn tegenwoordig echt aan recap toe. Ze kunnen dan weer 40 jaar er tegenaan, maar het is iets om rekening mee te houden.
Verder ben ik het helemaal met je eens met minder zappen bij gebruik van CD/LP/cassette en soms pik je wel leuke nummers uit.

Nog mooier - kringloopwinkels liggen vol goede CD's want de handel daarin is miniem behalve in speciale edities, SACD enz.
Laatst voor iets van €1,50 per CD de Unplugged van Clapton, Bryan Adams gescoord en nog wat van Norah Jones en Jewel.

Terugkomend op CD spelers - Denon DCD-2700 is een erg leuke voor niet te veel geld, met een mooie Buur Brown DAC erin.
Er zit een KSS-240A loopwerk in, daar kun je nog redelijk makelijk een donor voor vinden.
De KSS-12x / 15x / 19x / 27x van Sony zijn erg mooi, supersnel met zoeken (laser magnetische rails) je bent de sjaak als ze het uiteindelijk begeven.
Als je enkel een goed loopwerk zoekt - Philips CD930/931/940/950/951 met CDM-9 mechaniek, de laatste twee hebben ook nog eens TDA1547 DAC erin en klinken meer dan prima.

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

SpeedyAndré

Je kan het ook omdraaien, mis je iets met Spotify omdat er iets hapert in de keten?
Maar ja daar wordt hier niets over gezegd, ook niet welke 'goedkope' cdspeler kennelijk beter speelt.
Ik kan me indenken dat een mobieltje als bron die dat via wifi doorstuurt niet optimaal werkt.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

DofN

Citaat van: morca op december  1, 2025, 13:40:07Spotify was hier met 1 dag al weer weg.

Ik rip de cd wel na aankoop en stream hem van mijn server.
Klinkt stukken beter als streaming imo
Streaming geen kippenvel
Zelfde liedjes vd server,wel kippenvel   :music:

Heb je Qobus of Tidal weleens geprobeerd, of nu Spotify Premium?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Dura

Snappen doe ik het niet, maar door mij naar 16/44 geripte CDs vanaf mijn eigen netwerk via wifi klinken zuiverder dan vergelijkbare albums via Spotify.
Momenteel heb ik een proefabonnement Deezer, maxt net zoals Spotify uit op 16/44. Klinkt voor mijn gevoel beter dan Spotify, maar nog steeds slechter dan mijn eigen spul. Ik snap niet waarom,  het komt allebei via dezelfde wifi binnen.
Zelf heb al ruim een decennium geleden afscheid genomen van CDs, om mijn toentertijd van CDs, DVDs en boeken vergeven huis te ontlasten door digitale bestanden (op een aantal favoriete boeken na) maar ik hoor vrienden mompelen dat een CD toch ook weer wat beter klinkt dan streamen vanaf je eigen systeem, dat dan dus in mijn ervaring weer duidelijk beter is dan streamingdiensten.

Terzijde, Deezer is verder best een leuke streamingdienst die in mijn ogen meer aandacht zou mogen krijgen in NL, mede door Flow, een soortement radio op basis van je keuzen is verrassend interessant. Maar goed, de betere kwaliteit van Tidal en Qobuz zijn onontkenbaar, Apple en Amazon ken ik niet.

Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

morca

Citaat van: DofN op december  1, 2025, 18:23:08Heb je Qobus of Tidal weleens geprobeerd, of nu Spotify Premium?

Spotify lossless en Tidal.
Tidal was de betere.
Qobuz niet geprobeerd.

myself

Als je via de cd speler speelt, heb je die dan analoog of digitaal aangesloten. Maw gebruik je de dac van je cd speler of van je versterker?

Ben je ervan bewust dat de afgelopen 10 jaar DAC's n enorme vlucht hebben genomen en n recente dac bijna alle oude dacs er dik uitspeelt
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Xander32

Een ripp (flac) vanaf de nas klinkt hier beter dan Spotify en Tidal, een cd klinkt weer meer relaxed, meer vloeiend dan de flac variant, maar je mist wel wat details in het meer compacte geluidsbeeld. Echter is de vergelijking van mij niet helemaal fair, daar het over twee verschillende (maar vrij recente) dac's gaat.

Citaat van: Dura op december  1, 2025, 18:59:45Snappen doe ik het niet, maar door mij naar 16/44 geripte CDs vanaf mijn eigen netwerk via wifi klinken zuiverder dan vergelijkbare albums via Spotify.
Momenteel heb ik een proefabonnement Deezer, maxt net zoals Spotify uit op 16/44. Klinkt voor mijn gevoel beter dan Spotify, maar nog steeds slechter dan mijn eigen spul. Ik snap niet waarom,  het komt allebei via dezelfde wifi binnen.
Zelf heb al ruim een decennium geleden afscheid genomen van CDs, om mijn toentertijd van CDs, DVDs en boeken vergeven huis te ontlasten door digitale bestanden (op een aantal favoriete boeken na) maar ik hoor vrienden mompelen dat een CD toch ook weer wat beter klinkt dan streamen vanaf je eigen systeem, dat dan dus in mijn ervaring weer duidelijk beter is dan streamingdiensten.

Terzijde, Deezer is verder best een leuke streamingdienst die in mijn ogen meer aandacht zou mogen krijgen in NL, mede door Flow, een soortement radio op basis van je keuzen is verrassend interessant. Maar goed, de betere kwaliteit van Tidal en Qobuz zijn onontkenbaar, Apple en Amazon ken ik niet.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

SpaceJS

Citaat van: myself op december  1, 2025, 20:17:51Als je via de cd speler speelt, heb je die dan analoog of digitaal aangesloten. Maw gebruik je de dac van je cd speler of van je versterker?

Ben je ervan bewust dat de afgelopen 10 jaar DAC's n enorme vlucht hebben genomen en n recente dac bijna alle oude dacs er dik uitspeelt

Met die laatste zin ben ik het oneens, aan de techniek is eigenlijk niets veranderd, ik denk zelf dat veel twintig jaar oude DAC´s die nieuwe blikken doosjes eruit spelen. Er zijn nu wel meer mogelijkheden maar met al die keuze opties voor filters hebben we het dan niet meer over myfi dan hifi.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Dura

Mijn ervaring is anders. Een jaar of 15 geleden een stuk of zes dacs geprobeerd van rond de duizend euro dit ik eigenlijk allemaal het niet vond zijn. Proefluisteren naar duurdere apparaten leverde ook geen soelaas. Pas toen de Rega Dac uitkwam was ik gelukkig met streamen. En daarvoor dezelfde ervaring met CDPs, ook daarbij vond ik pas wat ik zocht, alweer bij Rega, de Apollo.
Mijn favoriete dac is overigens geen dac, maar een geheel digitale versterker. Daar zit eigenlijk helemaal geen conversie in.

minplus

Zes en een halve euri voor een CD is wel wat veel maar ik moet erkennen dat ik al een tijd niet in een kringloop ben geweest ook al moet ik er dringend andere spullen heenbrengen.
Dus misschien is het goedkoop. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

roeleken

Citaat van: Dura op december  2, 2025, 16:37:35Mijn ervaring is anders. Een jaar of 15 geleden een stuk of zes dacs geprobeerd van rond de duizend euro dit ik eigenlijk allemaal het niet vond zijn. Proefluisteren naar duurdere apparaten leverde ook geen soelaas. Pas toen de Rega Dac uitkwam was ik gelukkig met streamen. En daarvoor dezelfde ervaring met CDPs, ook daarbij vond ik pas wat ik zocht, alweer bij Rega, de Apollo.
Mijn favoriete dac is overigens geen dac, maar een geheel digitale versterker. Daar zit eigenlijk helemaal geen conversie in.
Een geheel digitale versterker.... Deze zal toch ook op het eind de digitaal naar analoog slag moeten maken
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Kwabbernoot

Digitale versterking heeft ook niet zoveel met digitaal te maken volgens mij. Daarvoor zal er toch een DA conversie geweest moeten zijn. Tenzij ik het compleet verkeerd heb begrepen.

Groeten...

Huub-13

Mijn Lyngdorf TDAI-3400 versterker is een volledig digitale versterker.
Dat is tenminste wat ik begrijp van de uitleg die Lyngdorf geeft:

https://lyngdorf.steinwaylyngdorf.com/fully-digital-systems/
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

Kwabbernoot

Een DAC met genoeg output om direct luidsprekers aan te kunnen sturen?  :blink:

addesmo

Niet te onderschatten! Geweldige versterker.
Maar ja het ging hier over cd speler vs streamen

Shadowfox

Citaat van: SpeedyAndré op december  1, 2025, 18:22:16Je kan het ook omdraaien, mis je iets met Spotify omdat er iets hapert in de keten?
Maar ja daar wordt hier niets over gezegd, ook niet welke 'goedkope' cdspeler kennelijk beter speelt.
Ik kan me indenken dat een mobieltje als bron die dat via wifi doorstuurt niet optimaal werkt.

André 8)

Wil je die laatste zin eens uitleggen?
Mijn situatie was spotify op mn mobiel en dan via receiver die spotify connect heeft.
Wat maakt het verschil met bijv een eversolo wat ook spotify heeft met een eigen app?
Principe blijft toch het hetzelfde of mis ik nu iets?

Dura

Citaat van: roeleken op december  2, 2025, 20:23:24Een geheel digitale versterker.... Deze zal toch ook op het eind de digitaal naar analoog slag moeten maken
Dat hoor je vaker maar het is maar net hoe je het bekijkt.
Je hoort vaak dat klasse D versterkers niet digitaal zijn maar analoog.
Dat is maar ten dele waar. De input voor een klasse D eindtrap is weliswaar analoog, maar wordt daarna bemonsterd in PWM (pulse Wide Modulation), gedigitaliseerd dus. Dat PWM is van een dusdanig formaat dat de eindtrap transistoren daarmee direct aangestuurd kunnen worden, ze gaan voor een bepaald gedeelte per tijdseenheid aan of uit en met de output van de transistor wordt de luidspreker aangestuurd.
Is dat signaal naar luidspreker analoog of digitaal? Het is maar net hoe je het bekijkt. Er wordt i.i.g. geen DA-slag gemaakt.

Om het verhaal af te maken; se meeste klasse D versterkers hebben een DAC. Hierin wordt een digitaal signaal in PCM omgezet naar analoog en dat gaat dus die klasse D trap in.

Een geheel digitale versterker rekent echter het PCM signaal om naar PWM,dat weer direct de eidtraptransistor aanstuurt. Het signaal wordt nergens in de keten omgezet naar analoog.
Een elegante eenvoud, maar de reden dat dit niet altijd toegepast wordt is dat feedback niet mogelijk is.
Inderdaad Lyngdorf gebruikt het wel, en er zijn meer merken met allemaal hun eigen implementatie. Mijn Powernode (de 2025 versie N331) is ook een digitale versterker, itt eerdere versies.

NielsLu

Citaat van: naish123 op december  1, 2025, 12:49:46Ik ben ook terug naar de cd om precies dezelfde reden. Mijn advies is, koop een Philips of Marantz met de tda1541 dac. Klinkt geweldig en je bent voor een paar tientjes klaar. Was voor mij echt een openbaring.

Dit kan ik ook min of meer beamen; ik heb vorig jaar een vintage Marantz CD-52 gekocht, deze heeft niet de TDA1541, maar de nieuwere Bitstream dac (SAA7350GP). Deze speler klinkt (zeker voor het geld) echt heel goed.

Citaat van: NielsLu op oktober 26, 2024, 21:34:51Sinds geruime tijd maak ik gebruik van Tidal. Ik dacht dat Tidal (middels Tidal connect) wel mee kon komen met cd kwaliteit. Dit blijkt dus niet zo te zijn.

Afgelopen week heb ik een vintage Marantz CD52 cd speler aangeschaft. Deze cd speler (analoog aangesloten) laat duidelijk horen dat Tidal toch een vorm van compressie toepast, het geluid klinkt ineens heel plat ten opzichte van cd. Cd weergave klinkt veel ruimtelijker.

Al met al een goedkope upgrade, met verbluffend resultaat; ik ga mijn cd collectie uitbreiden.

Grappig detail: de Marantz cd speler werkt out of the box met de Arcam afstandsbediening.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp