Audes ST-500DC

Gestart door roeleken, november 26, 2025, 19:49:12

Vorige topic - Volgende topic

roeleken

Kan deze powerconditioner m'n huidige setup (zie onderaan) goed aan qua vermogen?  Ook met het idee dat ik wellicht nog eens overstap naar een Accuphase E-480.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Spijkie

Ik heb er 1 en eerlijk gezegd zou iktoch eens gaan meten wat je set aan vermogen opneemt. Ik ken accuphase wel maar niet wat voor vermogen ze opnemen. Ik speel met klasse d en dat neemt bijna niks. Je zou weleens met een 500 net te krap kunnen komen te zitten als ik naar de set kijk.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

morca

Citaat van: Spijkie op november 26, 2025, 21:20:43Ik heb er 1 en eerlijk gezegd zou iktoch eens gaan meten wat je set aan vermogen opneemt. Ik ken accuphase wel maar niet wat voor vermogen ze opnemen. Ik speel met klasse d en dat neemt bijna niks. Je zou weleens met een 500 net te krap kunnen komen te zitten als ik naar de set kijk.
Moet je ook nog vermogen Reserve houden.
Of mag je dicht bij die 500 komen.
Mijn hele set neemt 260 watt op bij redelijk hard volume.
Zou die ene audes all mijn amps kunnen voeden?

myself

Audes levert dat vermogen continue en heeft zelf n. Buffer voor piekvermogen.

Check even de site vd importeur of stuur hem ff n mail. Mijn ervaring is dat ze heel snel en uitgebreid reageren
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Kurt

Ik zou niet weten waar Audes een "buffer" voor piekvermogen vandaan haalt? Het is uiteindelijk maar een transformator + de blocker. Er wordt nl geen reserve opgebouwd via condensatoren of dergelijke.

Om een idee te krijgen of een power conditioner voldoet, moet je in eerste instantie een idee krijgen van het gemiddeld continu opgenomen vermogen van alles wat je op die conditioner kwijt wil. Dit kan je via een vermogensmeter, of via bv zo'n slimme LSC stekker van de Action, waar je via een app ook het opgenomen vermogen kan zien.

Belangrijk is dat dergelijke meters een idee geven van het GEMIDDELD opgenomen vermogen, omdat die slechts om de x milliseconden samples nemen, en als gevolg korte pieken (mogelijks) niet registreren, of die worden uitgevlakt in de weergegeven informatie.

Maw, het zegt iets, maar ook niets.

Als je ziet dat je bij luid spelen bv 400W verstookt, dan begrijp je dat er nog weinig ruimte is tot 500W voor pieken.
Een "piek" kan moeiteloos het dubbele van het continue vermogen zijn.

Als je boven de 500W piekt gaat de Audes dat niet leveren, en gaat je geluidsbeeld in mekaar zakken. Ook al is een piek kortstondig, alsnog ga je dit horen. Beetje zoals een auto boven de toerental begrenzer proberen te trekken; geen aangenaam gevoel.

Een andere parameter in dit verhaal is de amp. Het is nl de verantwoordelijkheid van een goede amp om via de voeding (condensatoren) een buffer op te bouwen, teneinde die pieken te ondersteunen. Dit kan je id specs (soms) terugvinden onder "head room". Bepaalde McIntosh versterkers bv, hebben een headroom van 3 dB, wat betekent dat ze zonder problemen (vervorming) pieken kunnen leveren van 2x het opgegeven max vermogen.

De amp is in dit verhaal de grote vermogens slokop, en hier ga je met klasse D amps meer marge hebben dan met klasse A/B of klasse A designs, gezien hun efficiƫntie.

Maw, je moet enerzijds rekening houden met de marge die je hebt bij luid spelen tov wat de power conditioner kan leveren + wat je amp biedt om pieken te ondersteunen.

roeleken

dank jullie voor de respons, ik krijg zelf het gevoel dat de 500 tricky is. Hij kan ook maar tot 2 ampere leveren, terwijl de 900 tot 5 kan.
Momenteel heb ik de 900 thuis om te proberen, ellendig natuurlijk want ik heb zojuist ook eens even zonder tussenkomst van de Audes gespeeld en dan klinkt het gelijk nergens meer naar.  Weg diepte, rust, totaalbeeld. Bizar wel wat goede constante voeding doet. Logisch ook wel natuurlijk.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Spijkie

Ja het zijn zeker mooie dingen ! De looks van de 900 vind ik veel mooier maar hij is ook een pak duurder.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

addesmo

Je kan ook nog naar Plixir kijken. Doet hetzelfde volgens mij en misschien bij Laan audio voor een goede prijs te krijgen  ;D

Kurt

Of bij Torus Power.
Ik heb de RM16CE sinds 10j nu. Beste investering om de SQ op te taloren (=opdrijven) ever!
Die dingen verslijten ook niet. Maar goed, Plixir, Audes, zijn soortgelijke producten.
Gewoon zorgen dat er genoeg reserve is. Uiteraard, dit maakt de conditioner duurder, maar het zou jammer zijn daarop te besparen, met een impact op de SQ.
Als je rekening houdt dat dit ding jaaaaren meegaat, dan is de meerkost over de jaren van een zwaarder type te verwaarlozen.

morca

Heeft iemand wel eens een lab scheiding trafo getest naast zo.n dure voor Audio?
Ik vraag mij af hoe goed die werken.
Die kost toch ff iets minder.

Kurt

Heel terechte opmerking!

Uiteindelijk is een transformator niets meer dan wat windingen om een ijzeren kern. Maar... De zuiverheid van het gebruikte koper, en de zuiverheid van de metalen kern, gecombineerd met de kwaliteit van het winden, maken een enorm kwaliteitsverschil!

Torus Power bv, is een spin-off van Plitron; beiden Canadees. Plitron is al jaren een wereldwijde referentie op 't vlak van transformatoren voor waar het nauwkeurig moet zijn: vliegtuigen, ruimtevaart, ziekenhuis apparatuur, dus ja, een "lab" omgeving.

Als je zoiets op de kop kan tikken, ben ik er zo goed als zeker van dat je dezelfde resultaten bereikt.

AudioLaan

Neem gewoon een plixir. Klinkt super, bleek ook op een audiomiddag bij mij tijdje terug. Ik heb diverse modellen voor een leuke prijs momenteel. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Kurt

Citaat van: AudioLaan op november 27, 2025, 18:41:43Neem gewoon een plixir. Klinkt super, bleek ook op een audiomiddag bij mij tijdje terug. Ik heb diverse modellen voor een leuke prijs momenteel. :)
Voila, niet moeilijker maken dan 't is! :)
In Be zeggen we "Koop lokaal". Uiteindelijk zijn de concepten dezelfde, en een leuke dealer is toch altijd leuk meegenomen toch? :)

Soundsgood

Plixir is bij mijn weten gebalanceerd, Torus en Audes niet, dat lijkt me technisch nog wel een verschil.
Dutch & Dutch 8c | Grimm MU1

Kurt

Audes weet ik niet. Torus idd niet. Ervan uitgaand dat je uit allen schone stroom krijgt, is het verschil dat je je bij een Plixir niet hoeft aan te trekken van je toestellen in fase te zetten.

Spijkie

Audes is zeker wel gebalanceerd

The ST-500DC power conditioner is designed to supply electrical power to High-End and Hi-Fi AV equipment. The main element of the device is a balancing toroidal transformer 230 VAC/115 + 115 VAC designed and developed by Audes, which isolates the equipment from the domestic network.

Soundsgood

Citaat van: Spijkie op november 27, 2025, 20:44:20Audes is zeker wel gebalanceerd

The ST-500DC power conditioner is designed to supply electrical power to High-End and Hi-Fi AV equipment. The main element of the device is a balancing toroidal transformer 230 VAC/115 + 115 VAC designed and developed by Audes, which isolates the equipment from the domestic network.

Helder. Verschilt per model dan denk ik. Vanaf de 1500 niet meer, als ik de info op de website juist interpreteer.
Dutch & Dutch 8c | Grimm MU1

myself

De audes 3000 is ook gewoon gebalanceerd hoor
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

myself

Volgens fabrieksspecificaties is de plixir 3000 mk2 gedesigned voor 3000W max en 2000W continue.
De audes 3000 is designed voor 3000W continue en heeft een dc blokker.

Verder verwacht ik dat om je versterker zn max vermogen af te laten geven, je hem echt helemaal open moet draaien en dynamische muziek moet draaien. Je oren zijn hier waarschijnlijk niet tegen bestand.

Als je al vrij hard draait zal een stroommeter amper boven de 50W uitkomeen

Kurt

Het gaat erom de pieken goed te kunnen weergeven, en die kunnen makkelijk het dubbele van het max vermogen van je versterker zijn, zonder daarom continu keihard te draaien.
Een gewone stroommeter kan die niet weergeven omdat de sampling frequentie te laag is.

addesmo

Ik heb de kleinste Plixir en daar alleen de streamer en cd speler op aangesloten. Zeer blij mee!
De MacIntosh gaat gewoon rechtstreeks in de wcd omdat ik denk dat die minder profiteert van een Audes of Plixir.
Scheelt ook behoorlijk in aanschaf  ;)

Kurt

Het hangt er ook van af, wat de kwaliteit van de aangeleverde stroom is.
Mijn 2 MC 1.25KW zitten op mijn Torus Power RM16CE, en daar hoor ik wel een verschil door. In mijn geval is de input van de stroom niet echt top, vandaar de toch wel grote verbetering.

addesmo

Ik heb een dedicated audio groep  ;D met fijne schone stroom.....hoop ik tenminste.

roeleken

Citaat van: addesmo op november 28, 2025, 14:50:40Ik heb een dedicated audio groep  ;D met fijne schone stroom.....hoop ik tenminste.

ik heb een aparte groep voor de audio. Geen aparte aarde of audiofiele zekering in de meterkast.

Tsja een keer uitproberen zou ik zeggen... of niet, want de kans is groot dat je 'm wilt houden :)