PayPal fraude

Gestart door Vinyl_Fuchs, oktober 26, 2025, 20:21:16

Vorige topic - Volgende topic

Vinyl_Fuchs

Inmiddels ervaring mee. 5 ongeauthorizeerde betalingen (totaal: €58,31) naar een officiële Braziliaanse bank Pagseguro Tecnologica Ltda. Ik zou binnen 1 minuut schijnbaar 5x Free Fire Diamond 2180 tegoeden t.b.v. games aangeschaft hebben.
Vreemd. Ten eerste deel ik mijn PayPal-account niet; ten tweede dien ik iedere PayPal-betaling middels een via sms toegestuurde code te autoriseren. Hoe dan: 5 betalingen simultaan. En ten derde geen phishingmails ontvangen/ nog geopend.
Bovenstaande vrijdag j.l. telefonisch gemeld bij PayPal. Krijg ik zaterdagmorgen j.l. per mail het volgende onbevredigende antwoord: "Uit ons onderzoek blijkt dat deze transactie in overeenstemming is met andere transacties in je PayPal-transactiegeschiedenis".

Ja dank je de koekoek. Lijkt wel een AI gegenereerd aantwoord.
Ga komende week nog eens bellen en anders de rechtsbijstand inschakelen.

P.s. Ik had het kunnen voorkomen door direct na het ontvangen van de betalingsmails mijn bankkoppeling te verbreken. Helaas. Dus wees gewaarschuwd...         
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Phase Tech P-3g, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

toetertje

Dit heb ik ook al 2 x gehad. Heel gezeur om het weer terug te krijgen. Ik heb mijn bankrekening ook ontkoppeld.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: morca op oktober 26, 2025, 20:55:51Ben ik toch blij dat ik geen Pay pal genomen heb
Ik heb geen creditcard, dus bij internationale betalingen ben ik op PayPal aangewezen. En dat werkte tot voor kort gewoon goed. 
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Phase Tech P-3g, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

FOXXX

Ik werd laatst gebeld uit Amerika-Paypal, die wisten mij te vertellen dat er 2 betalingen lagen te wachten, een van 800 en een van bijna 900 euro, en of ik daar toestemming voor wou geven, nou dacht het niet, niks besteld, dus de man aan de andere kant vroeg of die mijn gegevens  mocht hebben van Pay-pal, ik zeg tegen hem, als het goed is staan die voor je neus op je scherm, ja zei die het meeste wel, maar andere gegevens wou die hebben van mijn account, of ik ff een programma wou installeren op mijn pc zodat die kon gluren. dit hield die wel bijna 10 minuten vol dat dit echt nodig was om mij te beschermen. Ik zei tegen mijn vrouw, bel jij ff Pa-pal Nederland, die gebeld en die zei direct, dit doen wij nooit, dus typisch geval van proberen de boel te flessen. alles bij elkaar duurde dat gesprek met pay-pal amerika wel 25 a 30 minuten omdat die bleef zeggen dat ik dat programma moest installeren, en alles ging in het engels, nou is mijn engels niet zo denderend, maar een ding verstond die heel goed en dat was FUCK YOU, en toen was het tuut tuut tuut ;D  ;D

WillyP

Om een transactie via PayPal te laten verlopen moet ik eerst gebruikersnaam en wachtwoord opgeven (die heb ik niet op mijn computer bewaard) en daarna moet ik via Google Authenticator een 6-cijferige code invoeren. Is dat niet veilig genoeg?

En hoe kun je geld overmaken als je de bankrekening ontkoppeld hebt? Door geld te storten op je PayPal rekening? Of koppel je tijdelijk je bankrekening?

Vinyl_Fuchs

Citaat van: WillyP op oktober 26, 2025, 23:05:33Om een transactie via PayPal te laten verlopen moet ik eerst gebruikersnaam en wachtwoord opgeven (die heb ik niet op mijn computer bewaard) en daarna moet ik via Google Authenticator een 6-cijferige code invoeren. Is dat niet veilig genoeg?

En hoe kun je geld overmaken als je de bankrekening ontkoppeld hebt? Door geld te storten op je PayPal rekening? Of koppel je tijdelijk je bankrekening?

Vinyl_Fuchs

Citaat van: WillyP op oktober 26, 2025, 23:05:33Om een transactie via PayPal te laten verlopen moet ik eerst gebruikersnaam en wachtwoord opgeven (die heb ik niet op mijn computer bewaard) en daarna moet ik via Google Authenticator een 6-cijferige code invoeren. Is dat niet veilig genoeg?

Nee dus. Althans in mijn geval.

Richi

Bedankt voor de waarschuwing. Heb mijn Rabo rekening ontkoppeld van PayPal. Alleen de CC is nog gekoppeld nu.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

toetertje

Ik gebruik het al ruim 10 jaar, en voorheen nooit problemen.
Maar scammers worden natuurlijk steeds slimmer.
Ik moet wel bekennen, dat ik 2FA niet aan had staan, maar daar had ik een reden voor.

Ik stort nu steeds een paar honderd euro in mijn PP account, en als het op is stort ik weer bij.
Zo heb je altijd een limiet.

ElpeeTwaalf

Hoe lang duurt het voordat het geld van je rekening op je PP account staat? Als het kort/direct is, dan ga ik mijn bankrekening ook maar ontkoppelen van PP.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: ElpeeTwaalf op oktober 27, 2025, 12:12:38Hoe lang duurt het voordat het geld van je rekening op je PP account staat? Als het kort/direct is, dan ga ik mijn bankrekening ook maar ontkoppelen van PP.
Middels online bankieren direct.

ElpeeTwaalf

Dank, thuis dus gelijk ontkoppelen voor de zekerheid.

AudioEnZo

Is een koppeling met een CC dan zoveel veiliger als een gekoppelde bankrekening? Nu gingen ook om de sms- of app controle heen op een of andere manier. Kan dat met een CC ook niet gebeuren? Of ben je via de CC maatschappij gedekt voor dit soort schades?
Gr. René
► Vinshine x Kinki Studio Taihang
    ► Vinshine x LYH SW-10pro
    ► Rockna Wavedream Reference Signature
    ► Vinshine  x Kinki Studio Dazzle
► Xanadu HRS22YH-MG

eduard

Citaat van: WillyP op oktober 26, 2025, 23:05:33En hoe kun je geld overmaken als je de bankrekening ontkoppeld hebt? Door geld te storten op je PayPal rekening? Of koppel je tijdelijk je bankrekening?

Ik stoort om de zoveel tijd meestal eens in de 2 jaar ofzo 100 euro op mijn paypal rekening en dat is dan genoeg om 2 abonementen maandelijks weer een jaar of 2 te kunnen betalen. Mijn bankrekening is niet gekoppeld.

Toch nog maar weer eens gekeken naar mijn settings. En mijn bankrekening stond wel gekoppeld heb deze weer snel los gekoppeld. Denk dat ik hem laatst een keer tijdelijk gekoppeld had. Koppeling is nu weer weg.

J.A.F._Doorhof

2fa, 2fa, 2fa
En NOOIT klikken op linkjes en telefoon erop gooien.

Vriend van ons is alle Crypto kwijt geraakt door een belletje van de exchange. Was in de avond hij was moe en leek te kloppen.

Wij hebben dagelijks een telefoontje over betalingen die vast zitten of een bevestiging nodig hebben allemaal scammers.

Banken sturen een brief, exchanges gebruiken tegenwoordig code namen in hun mails etc.

Je hebt ergens vrees ik een fout gemaakt met je account.

Stap 1
Check in je keychain of er wachtwoorden in een lek zijn geweest
Stap 2
Zorg dat je op alles 2fa aan hebt staan

En klik nooit op links in mails of sms
Mijn ouders hadden onlangs een abbo van 40,00 per maand. Na uitzoeken bleek het te komen van een aanbieding die ze online hadden gezien van de Lidl. Bleek alleen helemaal niet van Lidl te zijn maar ze hadden wel de gegevens. De site leek sprekend op een paar kleine details na.

Ze worden steeds slimmer en je moet er boven op zitten. Hier is het 1x bijna mis gegaan en dit geloof je niet ....

Krijgen 2 weken voor de fotodays een mail van onze partner, email naam alles klopt. Met de opzet van de stand naam van model etc alles erbij. Klik op de bijlage en je moet inloggen bij Microsoft ?  Excuse me ?

Partner gebeld en die lag lekker aan het strand. Hoe krijgen ze het zo echt ?

Sociale media, gekoppeld aan de aangekondiging dat wij er zouden zijn etc. Bizar hoe geraffineerd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Richi

Citaat van: AudioEnZo op oktober 28, 2025, 09:28:27Is een koppeling met een CC dan zoveel veiliger als een gekoppelde bankrekening? Nu gingen ook om de sms- of app controle heen op een of andere manier. Kan dat met een CC ook niet gebeuren? Of ben je via de CC maatschappij gedekt voor dit soort schades?
2 Factor authenticatie staat aan op PayPal en ook op de credit card. Dus ik moet een transactie dubbel goedkeuren. Als je bankrekening gekoppeld is aan je PP account, dan vindt die 2e authenticatie niet plaats ten tijde van de betaling. Daarom heb ik de bankrekening ontkoppeld van mijn PP account.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

J.A.F._Doorhof

We moeten altijd een 2fa doen met PayPal. Ook met een bank koppeling.
Of bedoel je wat anders.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 28, 2025, 11:15:27We moeten altijd een 2fa doen met PayPal. Ook met een bank koppeling.
Of bedoel je wat anders.
Ik had een HBO Max abonnement lopen via mijn PayPal die gekoppeld was aan mijn bankrekening en die werd elke maand automatisch afgeschreven zonder mijn tussenkomst. Ik dacht dat het bij een bank koppeling niet nodig was, maar ik kan het fout hebben.

J.A.F._Doorhof

Bij een abonnement klopt dat
Daar hoef je alleen een eerste keer een 2fa te doen daarna gaat het automatisch
Custom installer

Porsche4Life

Maar even terug naar TS, het gaat dus om een in app aankoop? Speel jij of iemand in je gezin dit spel uberhaupt? Heb je aankoop verificatie aanstaan (goedkeuring gezinshoofd?) of kan iedereen zo maar (on)betaalde apps downloaden en in app aankopen doen?
https://www.eneba.com/gb/garena-garena-free-fire-2180-diamonds-key-global?srsltid=AfmBOopdQYeXg8QKwjnmkNLkQiIG0cWlR30k9mudECkOnliaz-ZLoAu8

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Porsche4Life op oktober 28, 2025, 11:55:02Maar even terug naar TS, het gaat dus om een in app aankoop? Speel jij of iemand in je gezin dit spel uberhaupt? Heb je aankoop verificatie aanstaan (goedkeuring gezinshoofd?) of kan iedereen zo maar (on)betaalde apps downloaden en in app aankopen doen?
https://www.eneba.com/gb/garena-garena-free-fire-2180-diamonds-key-global?srsltid=AfmBOopdQYeXg8QKwjnmkNLkQiIG0cWlR30k9mudECkOnliaz-ZLoAu8
Nee, nee, nee en ik ben de enige gebruiker. Maar ik heb inmiddels via via (alhoewel stond gewoon in de media: echter gemist) vernomen dat PayPal medio Augustus slachtoffer geworden is van een grote hack. Fijn dat ze gebruikers hierover ook informeren. Niet dus.
Maandag j.l. wederom telefonisch contact gehad met PayPal en mijn vermoeden werd bevestigd: eerste onderzoek/ afwijzing is AI gegenereerd. Dus ik ga nu een bezwaar indienen/ in verweer. Nogmaals het is technisch onmogelijk om 5 betalingen te verrichten i.c.m. sms-verificatie codes binnen dezelfde (lees: 1) minuut.   

P.s. Maakte al jarenenlang naar tevredenheid gebruikt van PayPal en dit is 1e keer dat ik schade lijd door een hack. Verder voor mij een principekwestie.

i2Paq

Door dit verhaal heb ik 2FA aangezet voor PayPal.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

J.A.F._Doorhof

Advies.
Doe het voor ALLES

En voor mensen die het onderschatten, niet doen.

Gebruik :
2FA
En gebruik in vredesnaam de keychains van Apple of Google met voor elke belangrijke website een sterk wachtwoord.

Toen wij het computer gedeelte nog runde speelde dit al, en dit is al bijna 15 jaar geleden, en tegenwoordig zijn ze vele malen slimmer en trappen zelfs mensen die echt bij de tijd zijn erin. als je denkt dat je slimmer bent dan een hacker ben je al te laat.
Custom installer

SpeedyAndré

De hack van augustus staat nog ter discussie, het kan zijn dat data van de hack in 2022 online is gezet maar dat is lastig te checken (tenzij je die data al hebt).
Toch naast 2FA m'n password maar weer gewijzigd en een rekening gekoppeld die meestal leeg is, ik heb andere betaalmogelijkheden die meer zekerheid geven en net zo snel werken.
Straks kijken of er nog dingen automatisch via Paypal gaan, dat gaat natuurlijk fout zonder saldo ;)

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB