Compleet stroomverbetering artikel (kabel/groep/stopcontact)

Gestart door myself, september 24, 2025, 23:45:37

Vorige topic - Volgende topic

myself

Ik kwam dit artikel tegen wat n volledige beeld/opsomming geeft wat&waar verbeteringen mogelijk zijn op de gehele keten in huis van meterkast t/m stopcontact. Er staan zaken in, die andere posts over stroom amper benoemen en in andere gevallen ook n andere zichtspunt geven. Leek me iig n handige summary

Artikel: https://www.hifi-advice.com/blog/review/accessories-reviews/gigawatt-part-1/ (bestaat uit 2 pagina's en is geschreven door n nederlander)
Pagina 2

voor de samenvatting lovers onder ons:
Kabel
Belangrijk is om overgangen te voorkomen omdat elke overgang weerstand/impedantie toevoegt.
in volgorde van testen vd kabel tussen meterkast en stopcontact:
- vervang de klemconnectors in je verdeeldoos in plafond etc door ouderwetse draaiconnectors. Die hebben meer contactvlak. Dit maakt al n groot verschil. Resultaat is dus bestaande 2.5mm2 solid core kabels + connectors in de verdeeldozen. => Toename bas, dynamiek, meer rust/schoner geluid, minder scherpte
- Kabel uit 1 stuk, zelfde 2.5mm2 solid core kabels als al door je buis in huis loopt, maar dan uit 1 stuk. => meer definitie, meer rust (minder noise op de lijn dus) en iets meer micro dynamiek
- kabel uit 1 stuk, XMVK buitenkabel 2.5mm2 dubbel geisoleerd => verslechtering... klinkt trager, haalt details weg, dynamiek is minder etc. Dit ligt waarschijnlijk aan slechter koper en slechtere isolatie materialen (goedkoop plastic) waardoor ook bijv reflectie kan optreden. Snel klinkende kabels gebruiken niet voor niets teflon of beter als isolatie
- kabel uit 1 stuk, 4mm2 met goede aarding. Deze is wel lastiger door een buis heen te halen dus overstappen naar kabelgoot is geprefereerd. => beter op alle gebieden, nog meer microdetails etc

Groep in meterkast
Hier wordt ingegaan op zekeringhouder vs audiofiele automaat.
Zekering houder met verschillende zekeringen/klein draadje die simpel/met weinig eisen te produceren zijn vs 2 polige automaat die speciaal voor audio ontwikkeld is en aan veel eisen moet voldoen. Het hebben van meer contactvlak lijkt me n argument wat hout snijd.
Meer contactvlak zou de oorzaak kunnen zijn dat er minder weerstand in de keten aanwezig is en stroom leveren dus nog beter/sneller kan, waardoor je dynamiek toeneemt en diepte/breedte toeneemt
Note: er zijn best veel merken die zekeringhouders maken, en zeer weinig die audiofiele automaten maken. Wat prijs betreft zijn zekeringhouders met dure zekeringen gelijk aan dergelijke goede automaten.

Wandcontactdoos
Als laatste element in de keten heeft een stopcontact met schroefcontacten de voorkeur boven klemcontacten. Dit omdat het meer contactvlak oplevert (wat ook al opgemerkt was bij de stroomkabel zelf). Koper contacten schijnen de voorkeur te hebben boven rhodium en goud

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

J.A.F._Doorhof

Sorry maar bij snelle stroomkabel is elke geloofwaardigheid weg.

En ja ik ben een grote voorstander van schone stroom alles van HT tot geluidsstudio heeft een eigen groep en filters.

Maar snelle stroomkabels ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Spijkie

Ik ga het hele artikel nog eens lezen, zeer interessant
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

P_j_V

Daar hou ik van: in september beginnen met de voorbereiding van een 1 April-grap.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

chansig

Mijn schoonzoon moet aangespoord worden. Al een jaar bezig om hier de start te maken met een aparte groep.

Hetgeen ik in de samenvatting lees neem ik met een korrel zout. Het zou leuk zijn als ze wegblijven van technische duidingen.

Maar ook die hoop heb ik opgegeven. Duiden is alleen ingewikkeld als dit vanuit de psyche gebeurt.

Maar wie weet gaat het bij mij snel gebeuren. Neem gewoon standaard spul. Geen idee of dat snel/langzaam is.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Eigen groep scheelt soms veel soms niets.
Bij ons was het een flinke winst. (industrie terrein)

En inderdaad gewoon goede kwaliteit kabel kopen bij de bouwmarkt en goede kwaliteit stekkers en klaar.

Voordeel van eigen groep is ook handig met vakanties, je kan alles ineens uitzetten.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 25, 2025, 07:14:40Sorry maar bij snelle stroomkabel is elke geloofwaardigheid weg.

En ja ik ben een grote voorstander van schone stroom alles van HT tot geluidsstudio heeft een eigen groep en filters.

Maar snelle stroomkabels ;)
Snel in dynamiek dus dan hoorbaar snellere response en uitdoving.

J.A.F._Doorhof

@morca
Geen idee of je dit serieus bedoeld.
Maar zonder iemand te benadelen, ik zou dan graag daar metingen van willen zien en wetenschaplijk bewijs.

Want een snelle stroomkabel is echt onzin.
Waar je met stroom wel mee moet oppassen is dat je de juiste dikte qua kabels gebruikt. Vooral bij HT gebruik is de dynamiek vaak flink hoger als bij de meeste muziek en zijn transients ook beter te horen. Daar moet de versterker zelf snel genoeg voor zijn maar hij moet ook juist aangesloten zijn.

Heb bij tours wel bij klanten super dunne kabels naar flinke eindblokken zien gaan die ook behoorlijk warm werden. In zo een geval denk ik inderdaad dat je verschil gaat horen. Maar niet door een mythische kracht maar simpele natuurkunde van de juiste kabel dikte berekenen waardoor de versterker zijn werk beter kan doen. 

Custom installer

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 25, 2025, 13:16:57@morca
Geen idee of je dit serieus bedoeld.
Maar zonder iemand te benadelen, ik zou dan graag daar metingen van willen zien en wetenschaplijk bewijs.

Want een snelle stroomkabel is echt onzin.
Waar je met stroom wel mee moet oppassen is dat je de juiste dikte qua kabels gebruikt. Vooral bij HT gebruik is de dynamiek vaak flink hoger als bij de meeste muziek en zijn transients ook beter te horen. Daar moet de versterker zelf snel genoeg voor zijn maar hij moet ook juist aangesloten zijn.

Heb bij tours wel bij klanten super dunne kabels naar flinke eindblokken zien gaan die ook behoorlijk warm werden. In zo een geval denk ik inderdaad dat je verschil gaat horen. Maar niet door een mythische kracht maar simpele natuurkunde van de juiste kabel dikte berekenen waardoor de versterker zijn werk beter kan doen. 

Dat mag jij vinden Frank.
En net als bij veeel kabel eigenschappen zal het wel niet te meten zijn.
Dus dit is vragen naar de bekende weg  ;D

Ik weet alleen wat ik ervaren heb.
En dat klopt aardig met de beschrijving die hij maakt.
Veel meer dynamiek en details.
Ik heb geen audio zekering btw.
Alleen een aparte groep.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Kjelt

Eerste kabel is alleen voor de US, isolatiewaarde 300V moet voor de EU 750V zijn, daar begint het al.

J.A.F._Doorhof

Ps
Vergeet niet dat dikte kabel en wat kjelt noemt allemaal verklaarbare invloed kan hebben.

Het is alleen geen mystieke verklaring.
Dus wat je gehoord hebt kan best alleen is het geen voodoo of snellere mantel ;)
Custom installer

Kjelt

Zonder AB test kun en mag je alles vinden het heeft alleen weinig waarde.
Veel plezier met de psycho akoestieke winsten.

morca

A was zonder aparte groep.
B was met.
Goede ab test imo.

Iedereen die dat niet zonder ab test hoort kan beter een andere hobby zoeken   ;D

myself

Citaat van: morca op september 25, 2025, 08:55:53Snel in dynamiek dus dan hoorbaar snellere response en uitdoving.
Precies. Vergeet even t woordgebruik van snelheid ed. Das meer n gevolg van meer dynamiek hebben/beleven. En minder noise op de kabel zorgt ervoor dat je zachtere details beter gaat horen

Bijv shunyata heeft n meetkastje die meet hoeveel capaciteit/stroom een kabel in korte tijd kan leveren. En eindtrappen hebben juist veel stoom nodig in korte tijd om de dynamische pieken te kunnen leveren en/of condensators snel te kunnen vullen.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

myself

Citaat van: Kjelt op september 25, 2025, 14:04:03Eerste kabel is alleen voor de US, isolatiewaarde 300V moet voor de EU 750V zijn, daar begint het al.
Goed punt.
Omdat het artikel in t engels is, zou t best kunnen zijn dat de auteur n us plaatje heeft gebruikt.
Zelfde kabel in eu zal aan onze nen normen moeten voldoen verwacht ik

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 25, 2025, 07:14:40Sorry maar bij snelle stroomkabel is elke geloofwaardigheid weg.
:embarassed:
Waarom?
Een kabel bestaat uit een spoel, condensator en een weerstand.
Bij een grote capaciteitswaarde van de kabel krijg je energieopslag en vertraging.
https://www.alpha-audio.net/nl/achtergrond/een-gesprek-over-power-cables-met-oephi-cables/

Spijkie

Artikel gelezen en door de regels heen kunnen lezen van wij van wc eend...... ik kan me er in hoofdlijnen wel in vinden als in:

- een aparte Audiogroep met een iets "betere" kabel dan gewoon installatie draad naar je stopcontact voor je audio. Apart audiofiel stopcontact ( heb m ook van furutech ) , klemt inderdaad wel mooier maar of t ook heel veel doet geen idee. T staat wel mooi  :colgate:
- als je dan een aparte groep doet kan dat zekeringetje er ook nog wel af , heb een Siemens zekering ertussen.

Al met al denk ik wel dat je binnen deze hobby hiermee voor vrij weinig een hele solide basis neer legt.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

myself

Bijna iedereen die n aparte groep + dedicated kabel heeft laten aanleggen geeft als feedback dat t veel goeds gedaan heeft. Over de hele wereld.

J.A.F._Doorhof

@myself
Dat is logisch want je scheidt dan je apparatuur van de rest. En vaak kies je net wat dikkere en betere afgeschermde kabel met maar 1 goed aansluitpunt.
Custom installer

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 25, 2025, 22:11:56@myself
Dat is logisch want je scheidt dan je apparatuur van de rest.
Nee hoor hangt zeer laagohmig aan elkaar, door dikkere 4mm2 te gebruiken hangt het nog laagohmiger aan elkaar.
Als je nou echt iets wilt bereiken koop dan een thuisbatterij van 5kWh met UPS modus en als je gaat luisteren koppel je je set van het lichtnet af aan de thuisbatterij. Als je nog een grotere stap wilt maken, modificeer al je apparatuur om DC gevoed te worden en gebruik een grote batterijbank als voeding.
Maar dit soort dingen maken zo weinig uit dat een hond het verschil niet kan beluisteren puur omdat de fabrikant zoveel moeite in de ontwikkeling van de voeding heeft gestopt dat invloeden van de netspanning verwaarloosbaar zijn.
Maar het is leuk om te tweaken en de echte tweaks die echt zoden aan de dijk zetten zijn voor niet techneuten niet uit te voeren dus veel plezier met knutselen.

J.A.F._Doorhof

Toen wij de nieuwe groep kregen waren we kleine storingen kwijt.
Hoefde maar wat te gebeuren of we hoorde het in de set.

Uiteindelijk ook Line-rs neer gezet en daarna was alles voor ons perfect.

Denk dus dat het allemaal wel te verklaren is zonder voodoo.
Custom installer

myself

Citaat van: morca op september 25, 2025, 22:29:11Nee hij is 2,5 mm.
Maar wel uit 1 stuk waarschijnlijk? Dus zonder extra overgangsweerstanden. Dat zou dan wel in t verlengde liggen van dat artikel

morca

Citaat van: myself op september 25, 2025, 23:38:10Maar wel uit 1 stuk waarschijnlijk? Dus zonder extra overgangsweerstanden. Dat zou dan wel in t verlengde liggen van dat artikel
1 stuk idd .