Compleet stroomverbetering artikel (kabel/groep/stopcontact)

Gestart door myself, september 24, 2025, 23:45:37

Vorige topic - Volgende topic

myself

In geval je n 3-fase aansluiting hebt, is het ook nog handig om door te laten meten op welke fase het meeste storing/noise zit.

Tegenwoordig met zonnepanelen, laadpalen, ledverlichting etc kan dat nog wel n verschil geven.
Sommige gaan zelfs zo ver om de audiogroep een eigen aardlekschakelaar te geven
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Kjelt

Citaat van: myself op september 29, 2025, 01:12:54Sommige gaan zelfs zo ver om de audiogroep een eigen aardlekschakelaar te geven
Tegenwoordig is het normaal dat IEDERE groep zijn eigen aardlekschakelaar heeft, dat noemen ze een aardlekautomaat.
Ik heb twee jaar geleden mijn hele groepenkast vervangen op deze manier, ideaal.

Nog een ding voor degenen die veranderingen aanbrengen aan hun groepenkast:
als je significante veranderingen aanbrengt in een bestaande groepenkast (denk aan >25% verandering) dan MOET je groepenkast voldoen aan de laatste NEN standaard.
Je blijft zelf verantwoordelijk maar wil het wel gezegd hebben zodat er niet later als er iets gebeurd er gezegd wordt: "dat wist ik niet".

myself

Citaat van: Kjelt op september 29, 2025, 08:59:09Tegenwoordig is het normaal dat IEDERE groep zijn eigen aardlekschakelaar heeft, dat noemen ze een aardlekautomaat.
Ik heb twee jaar geleden mijn hele groepenkast vervangen op deze manier, ideaal.

Das nogal n verandering. Bij mij is het nog dat max 4 groepen op 1 aardlek mag zitten.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Kjelt

Citaat van: myself op september 29, 2025, 14:59:25Das nogal n verandering. Bij mij is het nog dat max 4 groepen op 1 aardlek mag zitten.
Ja dat is inderdaad nu anders, je hoeft niet perse een aardlekautomaat per groep te hebben maar je mag met de huidige NEN alleen een driefase aardlekschakelaar gebruiken voor een driefase groep of 3 1 fase groepen ieder eigen fase.
Maar zeker geen vier groepen meer op 1 aardlekschakelaar.

gastje13

Citaat van: ... op september 25, 2025, 20:38:34:embarassed:
Waarom?
Een kabel bestaat uit een spoel, condensator en een weerstand.
Bij een grote capaciteitswaarde van de kabel krijg je energieopslag en vertraging.
https://www.alpha-audio.net/nl/achtergrond/een-gesprek-over-power-cables-met-oephi-cables/

Ik heb naar het interview gekeken van Alpha Audio met OeiPhi en de verklaring die worden gegeven roepen mij eigenlijk meer vragen op, het is naar mijn inziens heel erg tegenstrijdig.

Als ik ze goed begrijp is het probleem dat de voedingsspanning (AC, via je netsnoer) gemoduleerd wordt met het audio signaal. Simpel gezegd: elke keer als een versterker veel stroom moet leveren zakt op hetzelfde moment de netspanning op de maat van de muziek.

Nu lijkt het me dat de condensatorbank als een laag doorlaat filter functioneert waardoor hooguit extreme bass pieken, wanneer de condensatoren tekort schieten, de netspanning daadwerkelijk "moduleren." (Plus de bijbehorend laad effecten van de condensatoren / gelijkrichter effecten)
Het netsnoer heeft een bepaalde weerstand, ofwel er is een spanningsval en die is hoger als er meer stroom geleverd moeten worden.

Op 11:30 wordt beweerd dat het netsnoer  deze modulatie moet "afvoeren" en hoe sneller dit gebeurd des te beter (strakker laag etc) het geluid. Nu zou een langer netsnoer juist beter helpen hiertegen omdat lage frequenties een langere golflengte hebben en vanuit de transmissie lijn theorie geld hoe langer de kabel hoe meer (een gedeelte van de) golven zich kan ontwikkelen in de kabel.

Maar een langere kabel heeft ook een sterker modulerend effect omdat de weerstand hoger is dus vererger je de sterkte van de modulatie (I2R, er is meer gemoduleerd vermogen in de kabel).

En hoe beter je een golf kan vormen in een kabel (langere kabel) hoe beter een golf juist blijft "hangen" in een kabel. Je krijgt reflecties als de kabel lang genoeg is.

Ter referentie, de golflengte op 50Hz is 6000km !! Dus die ene meter meer netsnoer . . .

Op 6:30 proberen ze uit te leggen dat de laatste meter het meeste uitmaakt omdat het netsnoer een deel is van de voeding en niet de generator. Maar als het een golf van 6000KM moet afvoeren dan maakt juist!! alles wat voor het stopcontact komt een groot verschil . . .

Die elektrische auto die zijn systeem verstoord is niet vanwege modulatie op het net, maar puur omdat hij geen filters en geen afscherming wilt in zijn bekabeling. . . . .

Vergeet niet dat de voeding die AC in accepteert en DC uit geeft, 1 mega groot low pass filter is. Dus zijn afkeer tegen filters snap ik niet helemaal.

gastje13

Over modulatie/vervuiling gesproken op het net:

Ik heb een cassettedeck dat werkt op 110V. Uiteraard netjes een transformator ertussen om de levensduur te bevorderen (joke)

Nu hoor ik die transformator zachtjes brommen, en die brom veranderd soms van toon als er een zware vervuiler op het net in of afgeschakeld wordt. Goedkope ledlampen zie je dan ook iets knipperen of in felheid veranderen.

Ik heb nog nooit een verschil in geluid gehoord wanneer die bromtoon veranderd.

Uiteraard als ik die trafo te dicht hij het cassettedeck leg hoor de brom in het audio, het straalt in op de kop. Afscherming hier is de key, niet wat er op het net binnenkomt. Trafo ver genoeg -> geen hoorbare brom.

Zo zou in theorie ook het netsnoer van een hele zware versterker op de kop kunnen instralen. Een langere kabel gebruiken gaat dit alleen maar erger maken.

Dit alles geld ook voor platenspelers, beide hebben magnetische pickup en een high gain versterker.

Naar mijn mening is afscherming in netsnoeren wel degelijk gewenst in bepaalde omstandigheden. Veel meer dan het vage Alpha verhaal dat het averechts werkt . . .

morca

Citaat van: gastje13 op september 29, 2025, 22:07:51Over modulatie/vervuiling gesproken op het net:

Ik heb een cassettedeck dat werkt op 110V. Uiteraard netjes een transformator ertussen om de levensduur te bevorderen (joke)

Nu hoor ik die transformator zachtjes brommen, en die brom veranderd soms van toon als er een zware vervuiler op het net in of afgeschakeld wordt. Goedkope ledlampen zie je dan ook iets knipperen of in felheid veranderen.

Ik heb nog nooit een verschil in geluid gehoord wanneer die bromtoon veranderd.

Uiteraard als ik die trafo te dicht hij het cassettedeck leg hoor de brom in het audio, het straalt in op de kop. Afscherming hier is de key, niet wat er op het net binnenkomt. Trafo ver genoeg -> geen hoorbare brom.

Zo zou in theorie ook het netsnoer van een hele zware versterker op de kop kunnen instralen. Een langere kabel gebruiken gaat dit alleen maar erger maken.

Dit alles geld ook voor platenspelers, beide hebben magnetische pickup en een high gain versterker.

Naar mijn mening is afscherming in netsnoeren wel degelijk gewenst in bepaalde omstandigheden. Veel meer dan het vage Alpha verhaal dat het averechts werkt . . .
De ringkernen van mijn hypexen brommen ook.
Met afgeschermde power cord is dat weg.
En de bas is veel strakker.

gastje13

Dat is een interessante. Ik kan me twee verklaringen inbeelden:

- Er straalt iets in op het onafgeschermde netsnoer dat je transformator hoorbaar laat trillen (moet wel erg harde instraling zijn . . .)

- de afscherming van de afgeschermde kabel heeft een condensator werking waardoor de kabel als filter werkt en rommel op het net filtert.

In beide gevallen lijkt me de afscherming dus gewenst. Het audio verschil heb ik geen verklaring voor, ik zou als er hoorbaar verschil is het juist in het mid en hoog verwachten . . . (Daar waar ik van mening ben dat een goede voeding voldoende filtert dat een netsnoer geen invloed heeft)

Spijkie

Lengte van de kabel is iets waar furutech ook stellig in is met minimaal 1.8 meter geloof ik. Verder ben ik afgehaakt in het filmpje , ik neem dit soort dingen tegenwoordig mee in overweging en luister thuis zelf wat ik ervan vind. Elk kabel merk heeft een eigen filosofie erbij en dat is prima natuurlijk.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

morca

Citaat van: Spijkie op september 30, 2025, 08:56:20Lengte van de kabel is iets waar furutech ook stellig in is met minimaal 1.8 meter geloof ik. Verder ben ik afgehaakt in het filmpje , ik neem dit soort dingen tegenwoordig mee in overweging en luister thuis zelf wat ik ervan vind. Elk kabel merk heeft een eigen filosofie erbij en dat is prima natuurlijk.
Mijn is 125 cm verteld.
Iig dat heb ik ooit gelezen hier ergens.

Ik was zeer verbaasd iig wat de uitwerking was.

Mao

Wat mij een beetje ontgaat is als je een nieuwe groep voor je audio aanmaakt dat dit beter zou klinken. Uiteindelijk zit dit groep aangeknoopt op dezelfde toevoer als de andere of ga je een andere fase gebruiken. Dan kan ik het mij wel voorstellen. Zit hem het er in dat je zeg maar rechtstreeks naar je audio gaat zonder inderdaad onderbreking van je bedrading.

Nogmaals uiteindelijk knoop je toch weer alles aan elkaar.(behalve bij andere fase uit je net, maar in je huis heb je maar 1 fase tenzij je 3 fase hebt voor koken of iets degelijks)
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

morca

Citaat van: Mao op oktober  1, 2025, 10:04:41Wat mij een beetje ontgaat is als je een nieuwe groep voor je audio aanmaakt dat dit beter zou klinken. Uiteindelijk zit dit groep aangeknoopt op dezelfde toevoer als de andere of ga je een andere fase gebruiken. Dan kan ik het mij wel voorstellen. Zit hem het er in dat je zeg maar rechtstreeks naar je audio gaat zonder inderdaad onderbreking van je bedrading.

Nogmaals uiteindelijk knoop je toch weer alles aan elkaar.(behalve bij andere fase uit je net, maar in je huis heb je maar 1 fase tenzij je 3 fase hebt voor koken of iets degelijks)
Ik weetook niet precies waarom.
Het heeft met overgang weerstand te maken lees ik.

Ik deed mijn set in de stekker vd bel in de meterkast.
Dat scheelde al echt veel ipv in de muur in de kamer.
Was dezelfde groep btw.

Later een losse groep gemaakt dat scheelde minder als de kabel direct baar de meterkast.

Mao

Citaat van: morca op oktober  1, 2025, 10:18:19Ik weetook niet precies waarom.
Het heeft met overgang weerstand te maken

Later een losse groep gemaakt dat scheelde minder als de kabel direct baar de meterkast.

Dan zou mijn redenatie zijn geen 2,5mm2 gebruiken maar 4mm2.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Spijkie

Ik had altijd het idee dat als de koelkast aanslaat dat die verstoring niet op de Audiogroep plaats vind oid.

En je hebt natuurlijk ook een aparte aarde , dat zal ook wat uitmaken.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

morca

Citaat van: Mao op oktober  1, 2025, 11:42:09Dan zou mijn redenatie zijn geen 2,5mm2 gebruiken maar 4mm2.
Er ligt nu 2,5.
Als er een Supra komt word die ook 2,5 denk ik.

J.A.F._Doorhof

Minder storing = meer detail / betere plaatsing = verbetering

Stroom kan een flinke stoor zender zijn, denk alleen al aan aardlussen bij bepaalde apparatuur :)

Als we een HT helpen aanleggen zorgen we altijd voor een inbouw waar aan 1 kant alle stroom loopt, voedingen liggen naast elkaar indien van toepassing.

Netwerk switch kan in de kast maar als je merkt dat je hoogfrequente storingen hoort dan buiten de kast plaatsen en voeding op een andere groep als problemen blijven. Of een andere voeding kopen ;) maar bij ons ligt de switch ook gewoon in de kast.

Het scheiden van signaal en stroom kan een flinke optelsom zijn van hele kleine verbeteringen.

Heb bij de opname apparatuur bv nu geen blokjes op de console na het scheiden van stroom en het plaatsen van een goedkoop Adam audio stroom filter, daarvoor knipperde er altijd 1-2. Bijna niet te horen maar je zag het op de display ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

gastje13

Citaat van: Mao op oktober  1, 2025, 10:04:41Wat mij een beetje ontgaat is als je een nieuwe groep voor je audio aanmaakt dat dit beter zou klinken. Uiteindelijk zit dit groep aangeknoopt op dezelfde toevoer als de andere of ga je een andere fase gebruiken. Dan kan ik het mij wel voorstellen. Zit hem het er in dat je zeg maar rechtstreeks naar je audio gaat zonder inderdaad onderbreking van je bedrading.

Een aardlek/automaat/zekering is, wanneer ingeschakeld, een harde doorverbinding.

Wat eventueel wel uitmaakt is de route van kabels.

Stel, van automaat/zekering A vertrekt een set kabels naar de laadpaal en een set kabels naar een stopcontact met je audio installatie. De kabels van de laadpaal lopen vlak achter je phonoversterker langs. Je ervaart instraling op je phono versterker. Stel in de meterkast ontkoppel je nu de set kabels naar de audio set en die sluit je aan op een losse automaat B. Je hoort nog steeds de instraling omdat de kabels van de laadpaal nog altijd achter je phono versterker lopen.

Stel dat je op dezelfde groep A van de laadpaal in de meterkast nu een set kabels naar een totaal andere ruimte laat lopen, ofwel zelfde vertrekpunt maar andere richting op dan de laadpaal, en in die ruimte een tweede installatie hebt: geen instraling want de bekabeling loopt niet nabij de bekabeling van de laadpaal.

Een automaat/aardlek/zekering is elektrische gezien gewoon een stuk draad die hard doorverbind. Het enige verschil is dat deze snel opent zonder gevaarlijke effecten als er teveel stroom loopt. Het verbind door, het scheidt niet in normale omstandigheden, eerder het omgekeerde.

myself

Zoals in de eerste post van dit draadje staat is het idd kabel uit 1 stuk wat flink wat impact maakt. Dit voorkomt lassen in centraaldozen (elke overgang is weerstand). En idd ook storing die de kabel oppikt als hij langs andere stroomkabels loopt.
En als in dezelfde groep ook nog bijv led voedingen zitten, krijg je ook die ruis op de andere kabels.

myself

Ik heb het artikel vd 1e post nog eens n paar keer gelezen en je kunt daaruit opmaken dat de kabel (uit 1 stuk) evenveel impact maakt als n dedicated groep met betere automaat.

Als je daarnaast de feedback ziet waarom een standaard XMVK buitenkabel niet de meest beste kabeloplossing is, leg je de link naar wat belangrijk is voor de nieuwe kabel.

" Well, personal experience shows that insulation materials have a huge effect on how a conductor sounds. This cable uses three layers of low-grade plastic of which the outer two are very thick and very likely of the sort that stores energy and returns it with a delay. It is not a coincidence that fast-sounding cables often use PE or Teflon or similar higher-grade plastics. ".

Dit zou er dus voor zorgen dat bijv een drum niet klinkt als 'tok tok' maar meer als 'toook toook'. Dus geen strakke start en eind van een noot.

chansig

Persoonlijke ervaring...

Wat mij betreft neem je die als leidend.

Maar ik ben per definitie voorzichtig met andermans persoonlijke ervaringen algemeen geldend te maken.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

myself

Citaat van: chansig op oktober  5, 2025, 09:17:51Persoonlijke ervaring...

Wat mij betreft neem je die als leidend.

Maar ik ben per definitie voorzichtig met andermans persoonlijke ervaringen algemeen geldend te maken.

Gr. Hans
In t land der blinden, is 1 oog koning.
Er is gewoon heel weinig te vinden over reviews van dergelijke kabels (behalve wc eend reviews van fabrikanten zelf).
Dus iemand die echt de moeite neemt om n aantal kabels naast elkaar te reviewen en ook nog eens n heel aantal jaar ervaring op dat gebied heeft, is iig input wat ik mee kan nemen in mn keuze

chansig

Ow zeker.

Zeg ook niet dat je er niets aan hebt als je er wat mee hebt.

Maar je post leest alsof het allemaal een gegeven is. Thats all.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: chansig op oktober  5, 2025, 13:27:48Ow zeker.

Zeg ook niet dat je er niets aan hebt als je er wat mee hebt.

Maar je post leest alsof het allemaal een gegeven is. Thats all.

Gr. Hans
Wij zijn ook voorzichtig Hans.
Geen advies mbt kabels van jouw aan te nemen  :P .
Zie je ,we nemen niet alles voor waar aan   :angel:

Spijkie

Citaat van: myself op oktober  5, 2025, 13:26:09In t land der blinden, is 1 oog koning.
Er is gewoon heel weinig te vinden over reviews van dergelijke kabels (behalve wc eend reviews van fabrikanten zelf).
Dus iemand die echt de moeite neemt om n aantal kabels naast elkaar te reviewen en ook nog eens n heel aantal jaar ervaring op dat gebied heeft, is iig input wat ik mee kan nemen in mn keuze

Volgens mij heeft peacock audio weleens wat vergeleken maar is alweer een tijd geleden .