Wat is jullie speaker reis?

Gestart door Unkhman, juli 1, 2025, 19:53:47

Vorige topic - Volgende topic

Unkhman

Wat is jouw speaker reis?

Ik heb speakers altijd het meest intrigerende onderdeel van de audioketen gevonden. Weet nog dat ik met mijn neus tegen de ruit van de plaatselijke hifi boer stond om de nieuwste Philips MFB speakers te bewonderen. Kan me niet voorstellen dat er hier niet veel meer mensen zijn met een voorliefde voor speakers. Daarom hoor ik graag welke speaker reis jullie hebben afgelegd. Ik zal aftrappen met mijn eigen luidsprekerreis:
Na mijn eerste mono cassetterecordertje kwam een Realistic 1000 (of zoiets) draagbare radiocassettespeler met afkoppelbare boxen. Kick ass!

Mijn eerste 'serieuze' speakers waren een setje Jamo Compact 70 die ik langdurig heb geleend van een vriend.

En uiteindelijk mijn eerste hifi speakers zelf aangeschaft, een splinternieuw paartje BNS Jubilees. Na een jaar had ik al de eerste tweeter opgeblazen met een Yamaha A-500 versterker, maar die ook weer kunnen herstellen.

Daarna raakte ik bevriend met iemand die enkele jaren ouder was, op zichzelf woonde, en een in mijn ogen high end set had staan, met een Linn platenspeler, JK Acoustics monoblokken en Rogers Monitor mkIII labyrint speakers van 85 kilo schoon aan de haak. Impressive! Hij had ze zelf gebouwd. Dat bracht mij dan ook in de zelfbouwhoek. Na menig bezoek aan Speakerland in Oss werd dan uiteindelijk mijn eigen zelfbouwproject uitgekozen; de Speakerland Vector III. Nadat deze waren afgerond gingen ze meteen mee naar mijn nieuwe studentenkamer, want ik was inmiddels gaan studeren.

Echter na 1 jaar verkocht de vriend zijn Rogers om verder te gaan met een set Audiostatic electrostaten. Hoewel ik erg tevreden was met mijn Vectors, had ik natuurlijk al heel lang gekwijld over de Rogers. Dus die belanden op mijn studentenkamertje van 3 bij 4 meter. De Vectors werden overgenomen door een huisgenoot. De Rogers heb ik 14 jaar in bezit gehad.

Ik was inmiddels aan het werk, dus had wat meer te besteden. Opnieuw bij Speakerland mijn slag geslagen, en een paartje Scan Speak Reference Plus gebouwd. Dat was ineens een openbaring na de behoorlijk kleurende Rogers. Natuurlijk groeide de rest van de set ook mee, inmiddels was er een complete Musical Fidelity A5 set in huis.

Na 5 jaar begon het natuurlijk toch weer te kriebelen, en ik was ondertussen alle speakerreviews aan het doornemen die er online te vinden waren. Via een 6moons test kwam ik bij de Gallo Reference 3.1 uit. Ik was compleet gebiologeerd door dat te gekke 'Star Trek' uiterlijk, alles van metaal, en die mysterieuze rondstralende tweeter. Maar het is natuurlijk de vraag óf, maar wannéér die vermaledijde upgraditis weer toeslaat.

Na 5 jaar was het weer zover, ik werd verleid door een té aantrekkelijk aanbod op een paar demo exemplaren van de Piega Coax 70.2. Na een hoop twijfel tóch in het diepe gesprongen en de Piega's aangeschaft. Big mistake! Ondanks dat ik de set uitgebreid had getest, incl. mijn gehele eigen set die ik naar de winkel had meegesjouwd (Pass Labs is best wel zwaar...), bleek het thuis een groot drama. Ik kreeg door het schuurpapier karakter van het middengebied zó'n hekel aan die speakers dat ik maandenlang de set niet heb aangehad.

Na ongeveer een half jaar kwam ik een Wilson Benesch A.C.T. C60 occasion set op het spoor, véél te duur, maar na wat onderhandelingen heb ik ze toch gekocht. En zo verschrikkelijk als ik de Piega's vond, zo fantastisch vond ik de WB's. Zo'n geluidsbeeld waarin je kon rondlopen had ik nog niet eerder ervaren. Aangestuurd door een fraaie Luxman klasse A eindversterker heb ik hier ook weer jaren ontzettend veel plezier van gehad. Na een paar jaar zelfs nog een Wilson Benesch Torus subwoofer toegevoegd.

Echter ik begon ondertussen ook zwaar sacherijnig te worden van mijn audiophilia nervosa, die verschrikkelijke drang tot alsmaar weer betere (en duurdere!) audiocomponenten. En dat viel samen met mijn ontdekking van de Audio Science Review site. Die site heeft me een geheel andere kijk gegeven op audio weergave. Ik had tot dan het 'normale' audiofiele pad bewandelt van het 'op gehoor' / op goed geluk combineren van speakers en versterkers, dacs, streamers en kabels. Ik betrapte mezelf erop dat ik naar interlinks van 1000 euro zocht. En ondertussen ook op het spoor van Bruno Putzeys gekomen met zijn Mola Tambaqui DAC. Dat was een beetje de turningpoint, mijn grens was bereikt. Waarom zou ik niet van muziek kunnen genieten zonder om de zoveel tijd apparaten te wisselen? Via ASR belande ik al snel in de wereld van wetenschappelijk ontwikkelde audiocomponenten, en vooral actieve systemen. Bovendien had ik al snel door dat een puur digitale audioketen (die ik al ruim 20 jaar had) ook de mogelijkheden tot digital room correction met zich mee bracht.

Aan het eind van de corona periode bezocht ik weer eens het Dutch Audio Event in Veldhoven, en daar stuitte ik op Bruno Putzeys die, als volleerd dj vanachter zijn laptop zijn Kii Three BXT set aan het demonstreren was. Ik was compleet knock out! Heb uren in die ruimte gezeten, het ene naar het andere nummer aangevraagd, en intens gelet op alles wat verkeerd zou klinken aan die klasse D versterkers in de Kii's. Want ik had toch al jaren genoten van die warme zweem van mijn klasse A versterkers. Ik had toch alleen maar gelezen via de traditionele audiofiele kanalen dat klasse D onderkoeld klonk, en scherp, en hard, en niet muzikaal? Welnu, niets van dat alles! De Kii's deden werkelijk álles goed, en op welke volume dan ook. Komt nog bij dat ik als drummer voor het eerst een kick drum realistisch uit een stel speakers hoorde komen, én op realistisch volume. Opnames die een meer warme productie hadden kwam ook warm uit de Kii's, alsook de kille jaren 80 masters van zoveel muziek uit mijn jeugd ook kil werden weergegeven, maar toch nog beluisterbaar omdat er zo ontstellend veel detail in de weergave zat. Een blik op het prijskaartje deed met de set echter al snel (moeten) vergeten. Totdat er een demo set van de Kii Three BXT's beschikbaar kwam, en ik mijn toenmalige set ging inschatten op potentiele verkoopwaarde. Met een beetje geluk kon ik mijn set financieel gezien 1 op 1 inruilen op de Kii's. Heb toen de Kii's een week thuis op proef gehad, en de rest is geschiedenis. Ik weet het, heb het vaker gezegd, maar de Kii's zijn voor mij eindstation materiaal. De toekomst zal het uitwijzen...

Ben erg benieuwd naar jullie speaker reis!

Ohm Ivo

Leuk topic, en welke audionerd houdt nu niet van speakers? Ik wel iig, ik luister nauwelijks via hoofdtelefoon.

In mijn eigen showtopic heb ik mijn audioreis uitgebreid en chronologisch uit de doeken gedaan, (dus ook speakers) dus dat ga ik hier niet herhalen, maar hier volgt een zeer korte samenvatting:

-BNS E5 speakers, mijn eerste speakers, in 1985;
-T+A Criterion TMR 120 vierweg transmissielijn speakers in 1989,
-T+A Criterion TMR 160mk2 vierweg transmissielijn speakers rond 1991 ofzo;
-T+A Criterion TMR 220 vijfweg transmissielijkkisten in 1998 (2ehands).

Deze laatsten heb ik nog steeds en zijn mee-geemigreerd naar Portugal. Ze blijven me positief verbazen. De voornaamste veranderingen in de laatste jaren in het geluid betreft meer akoestische aanpassingen in de luisterruimte en tenslotte de toevoeging van DSP.

In de jaren 90 heb ik heel veel naar magnetostaten en electrostaten geluisterd (in winkels, bij anderen en bij mijn toenmalige vriendin die Quad ESL57 had en haar vader, die de ESL 64 had). Maar ik had mijn definitieve koers al bepaald: dynamisch, passief, groot en transmissielijn.

Ruim 2 jaar geleden heb ik nog een luistersessie gehad in een omhooggevallen highendzaak (omdat deze zaak als enige het merk Magico voert) maar dat werd een deceptie. Ik was benieuwd of er inmiddels stappen gemaakt waren in luidsprekertechniek (de mijne waren inmiddels 36 jaar oud) maar dat bleek niet het geval. Mijn luidsprekerreis staat voorlopig stil en dat vind ik prima!

Groet van Evert

sschot

Allereerste serieuze setje waar ik mee "begon" was

Wharfdale Diamond 5

Wharfedale_Diamond_5.2.jpg

Deze eerst in mijn kast gehad die ik toen op mijn slaapkaner had staan, netjes met boeken ertegenaan, om er een echte boekenplank speaker van te maken.

Later heb ik toen zelf van multiplex stands gebouwd, geverft. Ik weet nu niet meer of ik deze toen gevuld had of niet, maar met deze LS vele jaren gedaan.

Daarna heb ik de overstap gemaakt naar een set KEF zelfbouwluidsprekers. Welk model weet ik niet. Ze waren groot, breed en diep. Waren al heel wat jaartjes op leeftijd toen. Het was een 3 weg systeem, en ze gingen wel goed diep. Hier heb ik tot aan mijn huwelijk gebruik van gemaakt.

Op onze huwelijksdag "kregen" we een paartje B&W DM603 S2. Deze zijn ook een zeer lange tijd meegegaan en hier heb ik met ontzettend veel plezier naar geluisterd.

pxgzuCD.jpeg

Na een interieur wijziging is toen het GEOH begonnen doordat in de nieuwe situatie ik veel meer last van roommodes heb gekregen.

Dus gaan zoeken naar alternatieven en oplossingen, langs diverse wegen.

Eerst setje B&W 685 S2 in Duitsland gekocht. Waarom, meerdere redenen. Standmount, basreflex aan de voorkant en iets jonger als de DM's die ik had.

Echter deze vielen mij zo tegen, doordat de sounds al enorm verandert was, dat ik hier absoluut niet blij van werd. Dus deze snel weer doorverkocht en afstand van dit experiment genomen.

da2GPaD.jpeg

Hierna heb ik puur op onderzoek en reviews een set Wharfdale EVO 4.2 inclusief stands gekocht. Reden was dat er veel lovende woorden over waren, de basreflex aan de onderkant, dus niet rechtsteeks naar achter tegen de muur.

Qua plaatsing, qua muziek die los kwam en qua performance vielen deze tegen en maakten absoluut niet waar wat ik had gedacht en verwacht op basis van de recenties.

xsRvmMe.jpeg

Dit is ook de tijd dat ik gestart ben om met REW te meten. Wat mij vooral opvalt tov nu, is dat het gebied tussen 60 en 100 Hz veel beter in balans was, meettechnisch, dan wat nu het geval is.

Aanspraak op de roommode bij 48Hz was wel enorm groot, Piek van 25 a 30 dB.

Vanuit de onvrede ben ik toen verder gaan zoeken. En zodoende uitgekomen bij een setje Sonus Faber Lumina II.

Deze heb ik in België gekocht. Al met al was ik van deze kleine rakkers zeer onder de indruk. Als ik naar de REW meting kijk, dan maakte deze beduidend minder aanspraak op de roommodes dan de Wharfdales. Dit heeft ertoe geleid dat de Wharfdale zijn verkocht en ik met de Lumina II verder ging. Qua afwerking en looks vind ik het nog steeds een heel mooi speakertje. Het 60 - 100 Hz gebied vertoonde ook niet de aspecten die ik hier nu zie en ervaar.

In die tijd een sub toegevoegd, omdat de Lumina's niet zo diep gingen. Hier is toen ook direct het 60 - 100 Hz issue zichtbaar geworden tov de Lumina zonder sub.

Omdat de R3 META uitkwam, kelderde de R3 enorm in prijs. Deze heb ik toen besteld om te kijken hoe deze zich tot de Lumina II zouden verhouden.
Duidelijk was al snel dat daar waar de Lumina's "vol" liepen (vooral in het laag), daar zette de R3 een keurige performance neer. Dit verschil was zo groot en het prijs verschil zo relatief klein, dat besloten is om de R3 te houden en de Lumina's te verkopen.

Tot op dit moment staan de R3,s hun werk te doen, en tot op heden ben ik over deze LS tevreden en er nog steeds blij mee.  Qua sounds, imaging en performance zijn het voor mij fijne LS.

Wel hou ik wat uitdagingen tussen 60 en 100Hz als ook op de roommode van 48 Hz. Hier wil ik met schuiven nog eens verder naar kijken hoe ik hier invloed op kan uitoefenen zonder enige vorm van DSP. Daarnaast ben ik met het huidige DSP wat ik gebruik meer tevreden dan met het vorige, dus wat dat betreft lijkt het erop, dat er aan de kant van aansturing en streaming weer het een en ander definitief anders gaat worden, maar dat staat los van de LS reis.

TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

J.A.F._Doorhof

Redelijk kort eigenlijk.

Ooit op de zolder bij mijn moeder begonnen met AKAI en later als eerste serieuze speakers Goodmans.

Daarna op onszelf redelijk snel bij B&W uitgekomen en qua subs heel veel getest van B&W tot bagend maar nooit wat gevonden wat werkte

Klant van ons bouwde zelf speakers op Urk. Speciaal bedoeld om kerkmuziek volledig weer te kunnen geven. In het kort ze speelde alles weg wat ik gehoord had binnen een normaal budget.

Op dat moment hadden ze 2 speakers. De bazuin en oktaaf.

We hebben toen een testopstelling gemaakt in 7.1 met 2 bazuinen en de rest oktaven en de toen al zelf gemaakte sub.

Beslissing was snel gemaakt.
Alleen de center paste naar mijn gevoel minder. Ze hebben toen speciaal op maat een bazuin ontworpen die horizontaal kan liggen. Flink diep maar iets minder breed.

Sindsdien nooit meer de behoefte gehad om te upgraden :)

De sub is een "monster"
Via een bevriende dealer die failliet ging kregen we een mooie sub speaker in handen. loeizwaar en de review gaf aan "als je de magnetische pool van de aarde wil omdraaien , dit is hem"

Dus gesloten systeem van gemaakt met versterker goed beschermt erin, 5 minuten en niets meer... Kast open gemaakt en een deel van de onderdelen was van de print getrilt ;)

Nieuwe versterker extern aangesloten en de sub staat er nog steeds, ben ook bang hem weg te halen want toen we hem op zijn spikes zetten zakte ze een paar mm de houten plaat in. Dus was blij dat hij meteen recht stond ;)

Zelfbouw was voor ons de perfecte oplossing mede omdat film 90% van ons menu is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Spijkie

Leuk topic !

Lang , lang geleden had ik eens ......

- een setje technics monitor speakers waarvan ik het type niet meer weet
- een setje mission 732 , een prachtige combi met mijn marantz 66ki of 67ki versterker op mijn ruime zolderkamer. Heerlijk genoten van muziek.
- een setje Xanadus 14 omdat m'n pa een setje ds17e kocht.
- een setje xtz vloerstaanders met extern filter, groot lomp hoogland
- een setje piega 3.2 omdat de vrouw die zwarte monsters te lomp vond

Toen , das wel grappig in dit topic: een setje piega coax 30.2 , dit waren mijn endgame speakers toen. Wat ongelooflijk open en helder en wat een laag. Heerlijk! Totdat ik een setje Sonus Faber guarneri 5 hoorde. Tja dat was anders en ook heel mooi, erg mooi zelfs maar een beetje prijzig.

Via het forum hier op audiosolutions geattendeerd waarbij de bedoeling een Figaro S2 was maar het is een BL2 geworden.

Herkenbaar ook van het all in one gebeuren. Het upgraden, kijkend naar kabels van 1000 of meer ( doe ik nog steeds hoor  :colgate: ) nu gekozen voor de T+A symphonia, hoef ik maar 1 stroomkabel eventueel te upgraden hahahah.

Just add speakers bevalt me wel.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

brt

Leuk draadje @Unkhman !

Als je naar één set speakers uit je reis terug zou mogen/moeten, welke zou dat zijn? En dan mag je dus niet je huidige kiezen  :tounge2:

PS: heb jij ze daadwerkelijk in 't rood?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Unkhman

Citaat van: brt op juli  2, 2025, 09:38:39Leuk draadje @Unkhman !

Als je naar één set speakers uit je reis terug zou mogen/moeten, welke zou dat zijn? En dan mag je dus niet je huidige kiezen  :tounge2:

Ik heb voorafgaand aan de Kii's het mooiste geluid gehad met de Wilson Benesch set. Maar daar moet dan ook weer mijn volledige oude set achter hangen. En al die losse spulletjes gaat niet meer gebeuren!
En ja ik heb de Kii's in het rood, baton rouge heet dat (net wat ander rood dan op het plaatje)

brt

Citaat van: Unkhman op juli  2, 2025, 11:15:25Ik heb voorafgaand aan de Kii's het mooiste geluid gehad met de Wilson Benesch set. Maar daar moet dan ook weer mijn volledige oude set achter hangen. En al die losse spulletjes gaat niet meer gebeuren!
En ja ik heb de Kii's in het rood, baton rouge heet dat (net wat ander rood dan op het plaatje)

Nice! Ik had al zo'n vermoeden, zoals je over de WB schreef.

Maar zijn de Kii's (toch) beter?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

In mijn studententijd een beetje de hifi ontdekt, en een setje vloerstaanders gekocht van Dali bij Hobo hifi in Kampen. Type weet ik niet meer. Lang mee gespeeld, zelfs toen ik naar een zolderkamertje in Zwolle verhuisde van 3 x 3 meter. Één speaker stond te dicht tegen de gaskachel, dat vond ie niet leuk :)

Vele jaren later ontdekte ik Focal en kocht ik deze via mp
De Electra 926

Achteraf vond ik dat geluid veel te schel, en was de speaker veel te groot, maar toen was het wel stoer  :headbanging:

Na de 926 via een luistersessie (ik kwam voor andere merken) bij Stassen het merk Triangle ontdekt.
De Delta Signature. Natuurlijk ook veel te groot voor mijn toenmalige woonkamer, maar een erg mooie match met mijn Unison S9 buizenbak.

We verhuisden daarna wegens gezinsuitbreiding naar een groter huis en daar kwamen ze qua formaat op zich goed tot hun recht. Alleen bleek ook dat geluid in die grote harde kwamer veel te schel. Enorme room modes en geklooi met de opstelling. Toen ook lid geworden van dit forum en voor het eerst van dsp gehoord. Met mini-dsp aan de haal gegaan, maar ik kreeg het nooit lekker en vond het eigenlijk ook gewoon veel te grote, prominente speakers.

Daarna, het was inmiddels 2016 de Focal Sopra 1 gekocht nav lyrische recensie bij Alpha Audio, die het vele jaren als hun referentiespeaker hebben gehad. Daar speel ik inmiddels al bijna 9 jaar mee. Best wat apparatuur is gekomen en gegaan en af en toe heb ik weleens een andere speaker geprobeerd (Borresen, Buchardt, Dynaudio Contour en Focus), maar vooralsnog kunnen ze de Sopra niet van hun troon stoten. Visueel blijven het ook beauties voor mij  :wub:

Inmiddels net als @Unkhman ook geintrigeerd door actieve speakers en aanbeland bij pro audio monitoren. Meten en klinken extreem neutraal en zijn relatief zeer betaalbaar. Veel zijn te lelijk voor de huiskamer, maar ik heb tóch wat gevonden :)
Op dit moment test ik met veel plezier de Antelope Atlas i8. Erg goede speakers! Of het een voorlopige eindbestemming van mijn reis is, zal nog moeten blijken. Maar de eerste indrukken zijn veelbelovend.

Wordt ongetwijfeld vervolgd  :angel:  :coffee:

FS249

Citaat van: brt op juli  2, 2025, 09:38:39Leuk draadje @Unkhman !

Dat waren bij mij de Hepta Spring Excellence. Heb ze vorige week weer gekocht.

Ik begon ooit met zelfbouwkasten met breedbanders erin.
Daarna "echte" speakers van Luxor.
loudspeaker-luxor-5061.preview.jpg
De wooferranden gingen snel kapot.
Toen wel echte speakers, de Celestion Ditton 15 XR. Die heb ik heel lang gehad.
Toen moest het "kleiner" worden vn hare maje, B&W Solids met Acoustimas sub.
Surround kwam in de mode, een Marantz SR 6009 met JVC zilverkleurig melk pakket.
Daarop nog wat gestoeid met Tannoy Sixes 613 en 615, Revolution R2 en de surround ging weg toen ik een setje Hepta Spring en Ace vond. Vervolgens van Hepta de Gem (Heb ik nog in de achterkamer beneden), Hepta Fourtune en Exposure gehad. IMF kwam in beeld, een hele mooie set TLS 40 MK II gevonden en daarna ook de super compact. Door met transmissionline: Studio 2 en 3 van TDL. Joekels!.

Inmiddels vond hare maje dat het TV meubel een vaste kast moest worden en stonden de Hepta Fourtune in de weg. Fijne speaker! Het moesten toen monitoren worden. Ik las een positief verhaal over de Elac CL 82 Mk II en dat was zeker positief! Dat was het begin van mijn Elac reis. De BS 204, FS 187 Hobo, FS 247, BS 244.3, CL 330, BS 403, BS 312.2, en dan nu nog de oudere BS 403 (TV set) en boven de Vela BS 403 en de FS 249.3. De Vela BS 403 staan te koop, omdat ik daar nu de Hepta Spring heb staan. Plaatjes heb ik even achterwege gelaten, want anders zou het verhaal wel erg lang worden. De 249.3 kun je zien in mijn avatar, dat zijn blijvers.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

JoWa

Leuk item.

Ooit begonnen met een drieweg systeem wat er indrukwekkend uitzag, maar gewoon erg slecht was. Er zat zo'n metalen spreader voor de tweeter en een vaste kabel aan de luidsprekers.
Het interne filter bestond uit één dipool elco en een weerstand...

De volgende luidsprekers waren een setje Mission 761, die nu nog bij mijn ouders staan. Hele leuke speakers voor het geld en toen mi beter dan de 200 serie van B&W, die waren mij te schel in het hoog.

Ik bleef bij Mission door de aanschaf van een setje 751 met bijpassende stands. Het was de versie met de metal tweeter. Daar was al snel wat mee aan de hand. 1 tweeter resoneerde bij sommige muziek. Dit is toen onder garantie opgelost.
Best lang mee gespeeld tot ongeveer 2002.
Soms check ik MP nog wel eens of er een setje voor weinig langs komt. 

De volgende stap waren de Xanadu DS-17E met het befaamde dakje.
Deze klonken zeer goed, maar hadden wel goede aansturing nodig op het laag.
Heel lang gehad, zelfs nog nieuwe units in gezet en pas in 2019 andere speakers gekocht.

De opvolgers waren een set Dynaudio Focus 30XD icm met een Linn Akurate Systemhub.
Speelde dus helemaal digitaal.
Dit klonk in ons vorige huis prima, maar kreeg ze niet goed aan de praat in de huidige woning door problemen in het laag.

Van het voorjaar weer overgestapt naar een analoge opzet, bestaande uit een Linn Akurate vv/ev en een set Spendor D7 luidsprekers.
Die doen het goed in de huidige woning en geen last meer van laagproblemen.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

chansig

Jamo Graduate Three
KEF q nog wat
JM Lab Profill 66
Audio Physics Spark
Scan Speak Event
LUA
Klare
Scan Speak zelfbouwers: active 3, reference 
A-Capella
von Schweikert VR 2
Dutch & Dutch m8
Zelfbouwers wannabee Kii/Dutch & Dutch bxt

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Spijkie

Wat grappig om te lezen, ook mission en xanadu dus  :colgate: . Misschien had ik ook wel de 751, het was een monitor met de tweeter onder de woofer,
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

oortjes

1: B&W DM 620

2: B&W Matrix 3

3: B&W Matrix 804 (hele fijne luidspreker)
Afbeelding.jpeg

4: Naim 400

5: B&W 804 D2 (vond ik te scherp in het hoog)

6: Audiolab Axis (geweldige speaker, zeker voor zijn geld)
IMG_0002.jpeg

7: Focal Spectral 40th anniversary, fijne luidsprekers, niks mis mee
IMG_6032.jpeg 

Huidige speakers: Focal Sopra 2, tov Spectral is het stereobeeld veel mooier, meer detail en zeker het laag vind ik fijner.

Ik zou graag nog eens een keer de Audiolab Axis willen kopen om ze te horen op mijn huidige set. Het zijn speakers van 25 jaar oud maar vervelen nooit, heel natuurgetrouwe weergave. Ik heb spijt dat ik ze destijds heb verkocht. Had er graag een tweede setje mee opgebouwd maar dat ging niet ivm ruimte. Zou nu prima in ons zomerhuisje passen die zo gereed is.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N+S; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc
Thorens TD124 `MK2 (nog in revisie)

Jean Sibelius

Qua front speakers

Rond 1984
1)vPioneer

Rond 1988
2) Magnat All Ribon 10p

Vanaf 2002 (foto gemaakt rond 2005)
3) Dynaudio Contour 3.3 (staan nog steeds in de woonkamer, maar op een andere locatie).

IMG_0808.png

Vanaf 2011 (foto gemaakt in 2011)
4) Dynaudio Confidence C4 (nu als rear in de luisterruimte)

IMG_0809.png

Vanaf 2015 (foto uit 2020)
5) Von Schweikert VR10 MK2 (bestaande main + sub towers)

IMG_0810.jpeg
Foto van de main towers

IMG_0811.jpeg
(In de hoeken staan de bijbehorende sub towers, maar die vallen in de praktijk niet echt op) :D

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Nog wat foto's.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

brt

Mooie reis ook Hans!
Bij jou ook wel benieuwd: naar welke speakers zou je teruggaan als het kon / moest?

Henkjan_O

zo, gaaf topic zeg  :pompom:

ik zal daar later eens goed voor gaan zitten om mijn reis te beschrijven
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

chansig

Citaat van: brt op juli  3, 2025, 08:52:56Mooie reis ook Hans!
Bij jou ook wel benieuwd: naar welke speakers zou je teruggaan als het kon / moest?

Qua mooiheid de von Schweikert speakers. Qua weergave de Dutch & Dutch incl 4 subs. En alleen als het moest. Als het kan dan blijf ik waar ik ben.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

ruud2

de reis, tja  ooit begonnen met zelfbouw componenten uit de Philips personeelswinkel.
daarna wat kleine modelletjes van hetzelfde merk.
waarvan overigens nog steeds een paartje dienst doet in de huiskamer, ze liggen in de convectorput.

De eerste echte gekochte boxen waren de IMF TSL 50 studio monitor.

en daarna heeft het zelfbouwvirus weer toegeslagen en moet me "behelpen" met een Avalon clone.

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

J.A.F._Doorhof

Die laatste doet me altijd denken aan de Babylon 5 aliens :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Unkhman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  3, 2025, 16:36:59Die laatste doet me altijd denken aan de Babylon 5 aliens :D

de Vorlons?  :headbanging:

J.A.F._Doorhof

Ja exact :)
Custom installer

Unkhman

Citaat van: morca op juli  3, 2025, 17:21:44Gave serie was dat.
ondanks heel veel fantastische series is Babylon 5 mijn goat 🤪