Wat is jullie speaker reis?

Gestart door Unkhman, juli 1, 2025, 19:53:47

Vorige topic - Volgende topic

ruud2

more creepy..

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Faxe

Ooit begonnen met Panasonic speakers als ik me het goed herinner. Overgekocht van mijn broer.

In 1993 een paar MB Quart 600 speakers gekocht

Deze gebruik ik nog bijna dagelijks op zolder.

In 2013 een paar Tannoy Precision 6.4 gekocht

In 2022 mijn huidige speakers gekocht. Paradigm Persona 3F
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

Mao

Leuk Topic.

Mijn luidsprekers vanaf 1970.

Altec Lansing 816, waren luidsprekerkasten voor een P.A. ( eigenlijk het laaggedeelte van de Voice of Theater A7)

Altec Toledo mooi hifi met 10 of 12 inch laag was 3 weg.

Rond 1974

Jawel Tannoy Berkely 15" geweldig mooie luidspreker

1976 Tannoy's waren een beetje te groot toen ik ging samenwonen en heb toen de Solosound electrostaten gekocht. Mischien wel een van de mooiste luidsprekers die in Nederland gebouwd zijn.

2003 De JBL 4315 waren toen al vintage. Was wel ff wennen na de Solosounds.

2008 De JBL 4350 ze zijn wat lomp maar dat heb ik er wel voor over van wege de
beleving als ze spelen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Richi

Wat een leuk topic inderdaad! Ik moest er toch even voor gaan zitten om te bedenken wat hier allemaal de revue is gepasseerd. Wat een gesjouw allemaal met al die kasten! :D

Begonnen met B&W DM110i speakers die nu nog bij mijn ouders op zolder staan. Ze doen het nog steeds! Toen ik de kans kreeg een nieuw paar Infinity Kappa 90 aan te schaffen, heb ik daar niet lang over getwijfeld. Maar wat een bakbeesten waren dat! Ze klonken wel heel fijn. Maar toch snel daarna overgestapt op Tannoy Saturn S6 en later de S8 (de S6 werden toen rears). De Saturns konden me nooit 100% bekoren, dus toen verder gaan kijken en op de Dimension TD8 uitgekomen. Deze heb ik nieuw gekocht en later heb ik er een 2e paar bij gekocht als rears. Alle 4 zijn door Louis Raatjes van ArtSpeak onderhanden genomen en klonken daarna heel erg fijn.

Mijn vrouw vond de Tannoy TD8 niet in ons interieur passen toen we ons huidige huis betrokken, dus uiteindelijk hebben ze het veld geruimd en heb ik een paar Pioneer S-1EX aangeschaft. Wat een heerlijke speakers waren dat. Ze staan nog bij een forumlid en ik zou ze zo weer terug nemen. Maar ook die vond mijn vrouw - uiteindelijk - niet in ons interieur passen en dus kwam er iets kleiners: Dynaudio Contour S3.4LE. Een fijne speaker die het hier erg goed deed, maar toch weer te groot werd bevonden. Dus naar een nog kleinere (actieve) speaker overgestapt: de Elac Navis ARF51. Ook een heel fijne speaker, maar deze viel wel flink af in het hoog, wat de weergave heel vriendelijk maakte, maar ik miste wel sprankeling in de weergave.

Toen kreeg ik de kans een paar Dynaudio Confidence C2 mkII over te nemen van een vriend. Weliswaar weer hoge luidsprekers, maar met een emotionele lading waardoor ook mijn vrouw er mee kon leven. En deze speakers staan nu op zolder in mijn luisterruimte, waardoor de woonkamer voor het eerst vrij is van luidsprekers. Nou ja, op een Sonos soundbar na dan.

Schermafbeelding 2025-07-04 115501.png

Schermafbeelding 2025-07-04 115528.png 
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Ohm Ivo

Hmmm... zonder foto's is dit topic toch een beetje karig, dus laat ik toch maar eea illustreren met afbeeldingen van genoemde speakers...

BNS E5 speakers;

BNS E5, foto geleend van internet.jpg

T&A Criterion TMR 120;

T+A Criterion tmr 120, plaatje van internet. Deze kleur had ik ook..jpg

T&A Criterion TMR 160mk2:

slaapkamersetje met T+A Criterion tmr160mk2.jpg

T&A Criterion TMR 220:

set 2020 onder de rokken.jpg

Edit: De eerste 2 foto's zijn van internet, de laatste 2 zijn eigen foto's.

Groet van Evert   

Spijkie

Het mooiste zou zijn om dezelfde line up speakers die iedereen heeft gehad op de huidige set aan te kunnen sluiten en te luisteren wat je er precies op vooruit bent gegaan  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Richi

Citaat van: Spijkie op juli  9, 2025, 10:09:16Het mooiste zou zijn om dezelfde line up speakers die iedereen heeft gehad op de huidige set aan te kunnen sluiten en te luisteren wat je er precies op vooruit bent gegaan  :colgate:
Of achteruit. :devil:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

brt

Citaat van: Spijkie op juli  9, 2025, 10:09:16Het mooiste zou zijn om dezelfde line up speakers die iedereen heeft gehad op de huidige set aan te kunnen sluiten en te luisteren wat je er precies op vooruit bent gegaan  :colgate:

Zeg, zullen we het niet te pijnlijk maken hier ;)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Ohm Ivo

Nou, ik heb toch een prima beeld van de vooruitgang die ik op mijn speakerreis heb geboekt. En elke stap (= elke overstap naar de volgende speaker) was een vooruitgang, zonder ergens op in te leveren.

Groet van Evert

Struis

Wow, cool om de verhalen te lezen en die prachtige foto's van iedereen. Grappig hoe je bepaalde merken en zelfbouw dingen duidelijk vaker terug ziet!

Ikzelf begon met een paar zelfbouw speakers van mijn vader uit de 60s. Oude papieren Philips speakers. Klonk nergens naar, maar ze waren robuust en deden het altijd.

Toen ging ik op kamers. En ik nam een setje Goodmans mee. Geen idee wat voor. Ze kwamen bij de ouders van een vriend van me vandaan. Uit de 70s vermoedelijk. Maar hey, ze deden het!

Thuis had mijn vader zijn eigen speakers geupgrade naar B&W DM330i's in 1989. Geweldig! (ik vind ze nog steeds fijn). En een jaar later gingen mijn ouders scheiden. En zo, in 1992, vond mijn moeder die konijnenhokken in de weg staan (zij ging voor kleine Mission speakers die ik nu boven heb staan). Dus in 1992:

bowers-wilkins-bw-dm-330i-high-end-lautsprecher-aus-uk.jpeg

Daar heb ik jaaaaaaren met heel veel plezier mee gedraaid. Tot ze, na 27 jaar trouwe dienst, besloten er de brui aan te geven. Net nadat we waren verhuisd en geen geld meer hadden. De lokale shop bood soelaas (Musifoon) en bood gebruikte, door hen gemodificeerde, B&M 603S3's aan voor 300 euro. Echt een koopje!

B&M 6033.jpg

Gek genoeg hadden die meer detail, en misschien neutralere balans, maar ik heb er nooit het gevoel bij gehad die ik bij de 330i's had. Dus toch op zoek naar beter gegaan.
En zo kwam ik bij Harbeth. Ik had de Super HL5 en M30.1's gehoord achter elkaar en vond ze beiden GEWELDIG.
Nou, zoeken dus! 
3x moest ik weer afblazen omdat bv een vaatwasser en een wasmachine het begaven. Maar... In een zomer waren er 3 sets Super HL5's te koop, dus dat ging het worden. En ik vond een mooie set met handgemaakte prachtige stands!

super hl5.jpg

Daar heb ik vele jaren met plezier mee gedraaid. 7,5 jaar denk ik.. Toen kreeg ik wat bijgeluiden, en is hij voor een service naar Musifoon gegaan. (de set).
En op Marktplaats kwam een NOS M30.1 set in Tiger Ebony langs. En tsja, dat was die andere set die ik ook geweldig vond toen. Hmm, doen? Ja, tuurlijk!

m30.1-tiger.jpg

En daar draai ik nog steeds mee.

De Super HL5en kwamen nog terug. Weer op de (ondertussen behoorlijk geupgrade) set gehangen. Allemachtig, wat zijn die speakers toch geweldig! Maar goed, een goede vriendin audiofiel droomde al jaren van deze speakers, dus nu heeft zij ze.
En wat kreeg ik terug? Deze als tweede set (die ik nu niet gebruik, maar goed): de Harbeths die ik ook mooi vind, maar nog niet had gehad.. P3ESR 40th Anniversaries. Milder dan de XD's (op een fijne manier), maar een vrijer mooier hoog dan de standaard versies en de M30.1's.

Helaas mag ik daar geen plaatjes meer voor plaatsen. Ze zijn compleet met de Skylan stands gevuld met vogelzand. En die staan nu in mijn Kallax 5x5 platenkast in een van de vakken..

Mijn filosofie wijkt wel fiks af van de rest, dus mijn speakers zijn relatief goedkoop tov de rest van de set. Al zou ik best eens een setje TAD The Evolution 2's, of misschien iets exotischer, een set ø audio Icon 12's willen proberen.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

brt

Citaat van: Struis op juli  9, 2025, 19:48:12Wow, cool om de verhalen te lezen en die prachtige foto's van iedereen. Grappig hoe je bepaalde merken en zelfbouw dingen duidelijk vaker terug ziet!

Ikzelf begon met een paar zelfbouw speakers van mijn vader uit de 60s. Oude papieren Philips speakers. Klonk nergens naar, maar ze waren robuust en deden het altijd.

Toen ging ik op kamers. En ik nam een setje Goodmans mee. Geen idee wat voor. Ze kwamen bij de ouders van een vriend van me vandaan. Uit de 70s vermoedelijk. Maar hey, ze deden het!

Thuis had mijn vader zijn eigen speakers geupgrade naar B&W DM330i's in 1989. Geweldig! (ik vind ze nog steeds fijn). En een jaar later gingen mijn ouders scheiden. En zo, in 1992, vond mijn moeder die konijnenhokken in de weg staan (zij ging voor kleine Mission speakers die ik nu boven heb staan). Dus in 1992:

bowers-wilkins-bw-dm-330i-high-end-lautsprecher-aus-uk.jpeg

Daar heb ik jaaaaaaren met heel veel plezier mee gedraaid. Tot ze, na 27 jaar trouwe dienst, besloten er de brui aan te geven. Net nadat we waren verhuisd en geen geld meer hadden. De lokale shop bood soelaas (Musifoon) en bood gebruikte, door hen gemodificeerde, B&M 603S3's aan voor 300 euro. Echt een koopje!

B&M 6033.jpg

Gek genoeg hadden die meer detail, en misschien neutralere balans, maar ik heb er nooit het gevoel bij gehad die ik bij de 330i's had. Dus toch op zoek naar beter gegaan.
En zo kwam ik bij Harbeth. Ik had de Super HL5 en M30.1's gehoord achter elkaar en vond ze beiden GEWELDIG.
Nou, zoeken dus! 
3x moest ik weer afblazen omdat bv een vaatwasser en een wasmachine het begaven. Maar... In een zomer waren er 3 sets Super HL5's te koop, dus dat ging het worden. En ik vond een mooie set met handgemaakte prachtige stands!

super hl5.jpg

Daar heb ik vele jaren met plezier mee gedraaid. 7,5 jaar denk ik.. Toen kreeg ik wat bijgeluiden, en is hij voor een service naar Musifoon gegaan. (de set).
En op Marktplaats kwam een NOS M30.1 set in Tiger Ebony langs. En tsja, dat was die andere set die ik ook geweldig vond toen. Hmm, doen? Ja, tuurlijk!

m30.1-tiger.jpg

En daar draai ik nog steeds mee.

De Super HL5en kwamen nog terug. Weer op de (ondertussen behoorlijk geupgrade) set gehangen. Allemachtig, wat zijn die speakers toch geweldig! Maar goed, een goede vriendin audiofiel droomde al jaren van deze speakers, dus nu heeft zij ze.
En wat kreeg ik terug? Deze als tweede set (die ik nu niet gebruik, maar goed): de Harbeths die ik ook mooi vind, maar nog niet had gehad.. P3ESR 40th Anniversaries. Milder dan de XD's (op een fijne manier), maar een vrijer mooier hoog dan de standaard versies en de M30.1's.

Helaas mag ik daar geen plaatjes meer voor plaatsen. Ze zijn compleet met de Skylan stands gevuld met vogelzand. En die staan nu in mijn Kallax 5x5 platenkast in een van de vakken..

Mijn filosofie wijkt wel fiks af van de rest, dus mijn speakers zijn relatief goedkoop tov de rest van de set. Al zou ik best eens een setje TAD The Evolution 2's, of misschien iets exotischer, een set ø audio Icon 12's willen proberen.

Mooie reis ook  :thumbs-up:

Geinig dat je die laatste noemt, O Audio. Die heb ik weleens in een winkel gehoord en dat vond ik een prachtige klank hebben waar een enorme rust en authoriteit vanuit ging.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Struis

De reis is qua merken misschien wat saai. B&W en Harbeth effectief. Al heb ik ook nog Q-Acoustics, Mission en Tannoy speakers staan nu.

Ja, ik vond dat die TAD's (de meesten vind ik wat te analytisch) en die Ø audio speakers echt een prachtige balans hadden. Maar ja, de prijs he :) Hopelijk komen ze nog eens gebruikt binnen bereik... Tot die tijd vind ik de Harbeths ook een prachtige balans. Eerlijk gezegd...

Citaat van: brt op juli  9, 2025, 23:11:30Mooie reis ook  :thumbs-up:

Geinig dat je die laatste noemt, O Audio. Die heb ik weleens in een winkel gehoord en dat vond ik een prachtige klank hebben waar een enorme rust en authoriteit vanuit ging.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

oortjes

Citaat van: oortjes op juli  2, 2025, 19:14:22Ik zou graag nog eens een keer de Audiolab Axis willen kopen om ze te horen op mijn huidige set. Het zijn speakers van 25 jaar oud maar vervelen nooit, heel natuurgetrouwe weergave. Ik heb spijt dat ik ze destijds heb verkocht. Had er graag een tweede setje mee opgebouwd maar dat ging niet ivm ruimte. Zou nu prima in ons zomerhuisje passen die zo gereed is.

Hoe snel kan het gaan. Toevallig kwam afgelopen week een setje mooie Axis LS beschikbaar op MP en ik heb ze vandaag kunnen ophalen. Straks maar ff aansluiten en eens luisteren of ze inderdaad nog zo goed klinken als in mijn herinnering.

Waar ik in het verleden de Audiolab Axis heb kunnen vergelijken met de BMW 804D kan ik dat nu doen met mijn huidige speakers Focal Sopra 2.
Afbeelding 6.jpgIMG_2778.jpeg 
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N+S; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc
Thorens TD124 `MK2 (nog in revisie)

brt

Citaat van: oortjes op juli 21, 2025, 20:11:41Hoe snel kan het gaan. Toevallig kwam afgelopen week een setje mooie Axis LS beschikbaar op MP en ik heb ze vandaag kunnen ophalen. Straks maar ff aansluiten en eens luisteren of ze inderdaad nog zo goed klinken als in mijn herinnering.

Waar ik in het verleden de Audiolab Axis heb kunnen vergelijken met de BMW 804D kan ik dat nu doen met mijn huidige speakers Focal Sopra 2.
Afbeelding 6.jpgIMG_2778.jpeg 

Interessant! Ben benieuwd naar je bevindingen.
Qua design heeft de tijd niet stil gestaan, zo veel is zeker :)

Richi

Citaat van: oortjes op juli 21, 2025, 20:11:41Hoe snel kan het gaan. Toevallig kwam afgelopen week een setje mooie Axis LS beschikbaar op MP en ik heb ze vandaag kunnen ophalen. Straks maar ff aansluiten en eens luisteren of ze inderdaad nog zo goed klinken als in mijn herinnering.

Wat een fraaie set! Ik ben heel benieuwd hoe de Audiolabs zich houden ten opzichte van de Focals. :thumbs-up: