CoN's sets in de woonkamer en werkkamer

Gestart door Church of Noise, juni 10, 2025, 20:29:09

Vorige topic - Volgende topic

Church of Noise

Dank!
Afstand is 90cm gezien ik daar meestal luister (de speakers staan links en rechts op het bureau) ,en inderdaad psychoachoustic smoothing.

Ik deel beter ingezoomde beelden eens ik de computer terug aangezwengeld heb!

Vergelijkend met de gemeten, weinig gedetailleerde, curve uit een review van de periode wanneer deze nieuw waren, zit wat ik meet er niet eens zo ver naast...
Screenshot_20250823_161448_Firefox Beta.jpg
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  |  Rythmik E15HP (x2)  |  Electrocompaniet AW180 (x2)  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Bluesound Vault 2

Tabcam

Met 90cm heb je waarschijnlijk vrijwel geen afval, iig veel minder dan ik met de lijnen heb getekend. Je kan dan wel rechte lijnen tekenen maar ook dan heb je flinke hoogtes en brede laagtes zoals eerder geschetst.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Church of Noise

Dit is met 1/6 smoothing ipv psychoacoustic
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  |  Rythmik E15HP (x2)  |  Electrocompaniet AW180 (x2)  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Bluesound Vault 2

Tabcam

Citaat van: Church of Noise op augustus 23, 2025, 16:40:45

Dit is met 1/6 smoothing ipv psychoacoustic
Als ik niet kijk naar de pieken en dalen onder de 200 Hz en ik er vanuit ga dat je bij ~85 dB meet, heb je een 9 dB piek bij 300 Hz (kan nog steeds akoestiek zijn) een 6dB plateau tot 1 kHz en -4.5 dB breed plateau van 1.5 - 5 kHz.

Je luisterervaring komt overeen. Heb je (P)EQ mogelijkheden?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Church of Noise

Citaat van: Tabcam op augustus 23, 2025, 17:10:27Als ik niet kijk naar de pieken en dalen onder de 200 Hz en ik er vanuit ga dat je bij ~85 dB meet, heb je een 9 dB piek bij 300 Hz (kan nog steeds akoestiek zijn) een 6dB plateau tot 1 kHz en -4.5 dB breed plateau van 1.5 - 5 kHz.

Je luisterervaring komt overeen. Heb je (P)EQ mogelijkheden?
Dank!

Ik was ook tot de voorzichtige conclusie gekomen dat mijn luisterervaring pastte.
Wat me initieel vooral interesseerde, was de 'conditie' van de Electa's gezien ze nog maar een dikke week hier zijn, maar dat lijkt - voor zover de 'geodriehoek' frequentie respons aangeeft - redelijk ok.

De speakers zitten rechtstreeks op de Peachtree Audio Grand Integrated X-1, die geen EQ mogelijkheden bezit.
Wat ik zou kunnen doen, is op bron-niveau spelen.
Momenteel zijn er 2 bronnen:
  • een laptop (via USB) --> daar kan mogelijks wel iets gebeuren
  • een Bluesound Vault 2 (vnl om CD's te rippen, en occasioneel om muziek te luisteren als ik de laptop niet aan wil)

Op zich heb ik wel een zekere affiniteit voor het 'karakter' van de speakers, maar ga toch eens met EQ spelen.

RZeemering

Citaat van: chansig op augustus 23, 2025, 16:35:51Deze tabel is nog met een geodriehoek getekend. 😂
Nee joh, Italianen doen dat gewoon nog steeds :P
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Church of Noise

Ik heb misschien een paar Michell Alecto mono mk1 gekocht...

Morgen aansluiten en luisteren...

Spijkie

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Church of Noise

Citaat van: Spijkie op september 20, 2025, 08:09:15Misschien ?  :colgate:
OK, niet misschien, heel zeker  ;D

Ze zijn optisch in absolute nieuwstaat. Verkoper was een speakerbouwer uit het Antwerpse die verhuisde.

Xander32

Waarom deze mono's? Hoe ben je bij deze terecht gekomen, was je er specifiek naar op zoek?
Hoe dan ook; veel muziekplezier gewenst 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Contour

Bijzondere versterkers, heb je een foto ervan?

Church of Noise

Citaat van: Xander32 op september 20, 2025, 08:44:55Waarom deze mono's? Hoe ben je bij deze terecht gekomen, was je er specifiek naar op zoek?
Hoe dan ook; veel muziekplezier gewenst 🎶

Terechte vragen :)
Het was gisteren wat laat om er dieper op in te gaan, maar bij deze:

Toen ik de Cremona's kocht, hoorde ik die spelen op de installatie van de verkoper. 
Die man was een overtuigde buizenversterker-adept, en ik moet zeggen dat het geheel fantastisch klonk - uiteraard ook waarom ik de Cremona's daar en dan gekocht heb.

Eens thuisgekomen heb ik de Cremona's aangesloten op de Marantz Cinema 30 die ik al had, en ook dat klonk naar mijn mening erg goed. Tegelijk bleef ik in de achtergrond een beetje op zoek naar 'net iets beter/meer'. Ik ben me er terdege van bewust dat een belangrijk element daar uiteraard de ruimte waarin alles is opgesteld, meespeelt, alleen is daar niet érg veel aan te doen wegens open leefruimte (en ik wil de Cremona's in eerste instantie ook niet naar de werkkamer verhuizen).

Een eerste experiment rond de zomer was de Peachtree Audio Grand Integrated X-1 die ook een HT bypass functionaliteit heeft, zodat ik 'best of both' kon hebben. Daarnaast heeft ie een tube stage, wat me erg nieuwsgierig maakte.
In de praktijk vond ik het verschil met de Cinema 30 'alleen' niet significant (maar de Grand Integrated speelt nu wel een centrale rol in de werkkamer - niet relevant hier).

Zoals ik vaak doe, heb ik ook nu uren gesleten aan het opzoeken van allerlei reviews, fora, ...
Daarnaast ook bij een aantal liefhebbers (incl. @AudioLaan ) wat geluisterd. Op een bepaald ogenblik was ik richting McIntosh aan het kijken, ook al omdat ik wappers wel kan appreciëren :) . Uiteindelijk toch van afgezien, voornamelijk omwille van de grootte. Ik had ook een Primare A30.5 gehoord toen ik de Cremona Center was gaan kopen, en die was nu ook te koop (van dezelfde man, die was z'n home cinema set aan het verkopen omdat ie enkel nog z'n Wilson Watt/Puppy + Linn combo gebruikte (daar ook een demo van gekregen - onvoorstelbaar!). Opnieuw vond ik de omvang te groot (ik had al een serieuze aanslag op de leefruimte gepleegd). Via via kwam ik bij de Michell Alecto uit. De beschrijving van het karakter ervan sprak me meteen aan, het verhaal erachter ook, en ook het design ervan vind ik iets hebben. Verder vind ik ze qua design erg slim aangepakt.

Hoe ervaar ik ze nu?
Wel, voor het eerste punt ga ik @HuubF even quoten: 'ik wil niet geloven dat er een verschil is, maar ik hoor het wel'. (is me bijgebleven sinds het bezoek aan @AudioLaan , ging op dat moment over een kabeltje)
In theorie zou een eindversterker die over voldoende vermogen beschikt over de nuttige range, niet (veel) mogen uitmaken. De Cinema 30 is ook in stereo best een indrukwekkend toestel, en komt niets tekort om de Cremona's aan te sturen.

En toch hoor ik nu wel verschil. Down the rabbit hole it is...
De Alecto's hebben duidelijk genoeg power om de Cremona's aan te sturen (niet dat die erg moeilijk zijn) met een output van 116W bij 8 Ohm en 215W bij 4 Ohm. Vele reviews geven aan dat ze meer vermogen dan dat lijken te hebben, dat is iets wat ik niet kan verifiëren. Het gevolg is dat, in pure stereo, de muziek gedetailleerd en dynamisch klinkt.

Verder merk ik wat meer textuur (bij stemmen en contrabas bvb), en een bredere, meer open soundstage met wat meer 'sparkle' (for lack of a better word...). En tegelijk gaat er geen 'warmte' verloren - best wel belangrijk voor me.
Daarnet mezelf betrapt op erg enthousiast zitten 'meedrummen' bij de Blue Note, Tokyo live versie van World Changes van het Giovanni Mirabassi trio, een van m'n referentienummers. En ook It's no use van de meest recente live plaat van Jazzanova lijkt net wat meer 'echt', driedimensioneel en neemt me nog iets meer me.

Sommige reviews geven aan dat ze het midden vinden tussen Solid State en buizenversterkers, misschien is dat wel een goede conclusie, gebaseerd op mijn beperkte ervaring. 

Rond die 'pure stereo' overigens, ik merk dat ik tijdens het uittesten van de Alecto's in 2.0, eigenlijk geen subs nodig heb voor muziek. En tegelijk luister ik, door de 'nieuwe' setup sinds de Cremona's etc eigenlijk veel meer muziek, en kijken we veel minder films (pluszoon is nu 16 en spendeert meer tijd bij vrienden/op z'n kamer). Ik ben dus eigenlijk m'n sub setup aan het heroverwegen.
(Kleine voetnoot: ik heb sinds deze zomer een Arendal 1723 2 staan rechtsachter om te zien als een tweede sub naast de Merovinger Monaco 53 iets bijbrengt. Conclusie daar is 'iets' maar eigenlijk niet zeer veel, en enkel voor films in specifieke situaties. Dus de Arendal zal gaan verkocht worden.)
De Monaco 53 misschien ook, om dan een kleinere Merovinger - of misschien 2 kleinere - te gaan gebruiken die goed genoeg zijn voor de mate waarin wij films kijken en die minder plaats innemen. Win ik meteen ook wat punten mee bij m'n vrouw ;) .

Zoals je kan lezen, geen echt lineaire aanpak, maar ik vind het best leuk wat te kunnen experimenteren, en zo beetje bij beetje te ontdekken wat ik écht leuk vind klinken.

Zo meteen: foto's! ( @Contour )

Xander32

Dank voor je uitgebreide reactie, welke overigens naast interessant, ook leuk is om te lezen 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Church of Noise

Citaat van: Xander32 op september 20, 2025, 13:22:40Dank voor je uitgebreide reactie, welke overigens naast interessant, ook leuk is om te lezen 👍🏻
Dankje, da's leuk om te horen euh lezen! 

Church of Noise

Hier zijn wat foto's, eerste is bij het testen, volgende zijn netjes in hun hokjes.

1000037112.jpg 1000037119.jpg 1000037117.jpg 1000037118.jpg

Ik voeg zo meteen foto's die ik online vond toe, ze zijn beter dan degene die ik voordien had gemaakt  :embarassed:

RZeemering

Fraai! Naast de tv vind ik ze ook wel gaaf staan. Helemaal omdat ze er niet uit zien als versterkers
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Contour

Echt een apart ontwerp!

Church of Noise

Citaat van: RZeemering op september 20, 2025, 19:49:15Fraai! Naast de tv vind ik ze ook wel gaaf staan. Helemaal omdat ze er niet uit zien als versterkers

Die mening deel ik met je - en daar hebben ze welgeteld een uurtje gestaan...
(SWMBO was niet volledig akkoord :) )

Ik heb wel 't plan om een maatmeubel te laten maken waar alles een mooie plaats heeft, en het geheel toch rust uitstraalt.
(de kleine collectie boeken gaat dan naar de bibliotheek/werkkamer)

IMG-20200621-WA0005(1).jpg

Eerst nog eens wat nadenken wat ik met de sub opstelling doe...

Contour

Erg fraai, zo denk ik er zelf wel eens over weer een Audioanalyse B90 aan te schaffen, die looks...  :wub:

Spijkie

Ik dacht eerst: waarom een foto van een hoed met een schoenendoos erachter maar dat zijn dus monoblokken  :colgate:

Super mooi ontwerp inderdaad omdat ze niet als versterkers eruit zien  :pompom: .
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

In 2013 heeft hier op het forum al een naakte Michelle gestaan

Linkje
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

CinéHome

Citaat van: mmuetst op september 20, 2025, 20:43:25In 2013 heeft hier op het forum al een naakte Michelle gestaan
Tijden zijn veranderd. Anno 2025 kan je bepaalde (naakte) content niet zomaar meer plaatsen. 😉
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

mmuetst

Is SWMBO ook de gene die live muziek produceert op het instrument wat ik rechts op de foto zie? Zo ja, wat heeft u dan te klagen, beter dan dat wordt het niet met luidsprekers, versterkers en kabeltjes  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Church of Noise

Citaat van: mmuetst op september 21, 2025, 00:06:17Is SWMBO ook de gene die live muziek produceert op het instrument wat ik rechts op de foto zie? Zo ja, wat heeft u dan te klagen, beter dan dat wordt het niet met luidsprekers, versterkers en kabeltjes  :D
Neen, dat ben ik.  :)