CoN's sets in de woonkamer en werkkamer

Gestart door Church of Noise, juni 10, 2025, 20:29:09

Vorige topic - Volgende topic

Church of Noise

Nadat m'n eerste poging tot showcase verdween , hier dus een tweede versie, met dank aan @WillyP die het originele topic nog open had staan.

Gezien ik hier een beetje een nieuweling ben, even een korte historiek en beschrijving van de huidige setup.
Belangrijk om weten is dat dit dus geen aparte ruimte betreft, en er dus wel wat randfactoren zijn die meespelen.

Alles bij elkaar genomen, ben ik een 'beginneling' en dus erg blij dit forum gevonden te hebben.

Een historisch overzichtje dan:

Alles is te wijten aan de kindertijd

Mijn ouders hadden een leuke stereo setup die ze hadden doorgekregen van mijn grootvader. De exacte types ontgaan me, maar na wat Googlen zou het wel eens een set met een paar Pioneer CS 701 speakers kunnen geweest zijn.
Je kon me vaak vinden met cassettes en CDs, luisterend naar muziek. Verder was muziek een belangrijk deel van onze opvoeding.

De eerste eigen set (1997)

Na een eerste vakantiejob, besliste ik om het verdiende bedrag 'verstandig te investeren' enveen eerste set voor op m'n eigen kamer aan te schaffen. Dus samen met m'n vader naar de FNAC en na wat testen geland bij een Pioneer VSX 808 RDS, in combinatie met een paar Bowers & Wilkins DM302 en een setje center + surrounds van Audio Pro (maar nog geen
surround bronnen ) en een Yamaha sub.

Gradueel kwam daar dan een Sony CD-wisselaar (moet eens opzoeken welke dat is) en een Sony MD-speler.
Toen ik na m'n studies een eigen stek had gevonden, werden de DM302's naar 'achter' verbannen, en kwamen vooraan DM305's. De center werd een B&W CC 3 uit de zelfde reeks, en er kwam een ASW 600 subwoofer.
Als laatste upgrade kwam er een Pioneer VSX 923K om de nodige HDMI aansluitingen toe te laten (voor o.a. een HTPC en een PS3)

Het mag wat minder (2017)

Na een eigen huis te hebben gekocht, bleek dat de president van het gezin toch graag iets minder 'aanwezig' wilde in de woonkamer. De originele set ging op zolder en een setje Bowers & Wilkins MT-60D kwam in de plaats.
(Die omvat 5x de M-1 en als sub de PV1-D.)

Het moet toch beter kunnen (2025)

Beetje bij beetje begon het toch te kriebelen om een mooier geluid te vinden. Deels ingegeven door een auto die we kochten met een erg leuke geluidsinstallatie in (geen unts-unts toestanden, een fabrieks-originele installatie)

Een aantrekkelijke deal voor een Marantz Cinema 30 was de eerste stap, en dan was het natuurlijk aan de speakers.

Na meerdere uren lezen, leek het best een goed idee om eens een paar Sonus Faber Cremona's te gaan beluisteren.
Ik hield de typische verkoopssites een beetje in de gaten en na met een paar aanbieders contact gehad te hebben, ging het een eind oostwaarts richting Heerlen. Niet goed wetende of de speakers gingen voldoen aan de verwachtingen, ging ik schoorvoetend bij de verkoper binnen.

Een paar minuten nadat die de eerste track had gestart, was het duidelijk - JA!

Zoals velen aangeven, herontdek ik veel muziek opnieuw, met het timbre en de typische sound van old school Sonus Faber. En niet alleen de muziek, maar ook de hobby van het naar muziek luisteren heb ik herontdekt.
(neemt niet weg dat we met een zekere regelmaat concerten doen, van opera over jazz
tot pop)

Sindsdien was ik ook op zoek naar vervanging voor de center speaker, eerst kwam een Sonus Faber Domus center die ik van een forumlid hier kocht,

en met een beetje geluk vond ik recent ook een Sonus Faber Cremona center die dus bij
de fronts past. (de Domus center is momenteel in de markt sectie te vinden).
Ik heb nog geen voet, dus een Ikea kast doet momenteel even dienst als tijdelijke MacGyver oplossing.

Ondertussen was ik ook aan't denken om ook de sub te upgraden (zie ook het aparte topic).
De woonkamer is een beetje specifiek qua vorm (T-shape) en met een dikke 50 m2 ook niet zó klein.
Ik wil voornamelijk iets dat de Cremona's - die 'tot 32 Hz gaan' - mooi aanvullen bij muziek, enook zou werken bij de occasionele film.

Een eerste stap was het inschakelen van een DSpeaker Anti-Mode 8033 Cinema.
Die zorgde ervoor dat de 'pieken' in de output van de sub eruit gehaald werden, waardoor de hele output van de sub een beetje sterker kon en het detail in het laag verbeterde en er wat meer rust kwam.

Verder lezen en contact met Stephan van CinéHome hier, Enrico van Rythmik en Peter Werner van Merovinger brachten me tot het besluit om een stevige sub met servo te kiezen.

Het is uiteindelijk een custom versie van de Merovinger Monaco 53 geworden.
De '53' slaat op de diameter van de speaker... en die wordt aangestuurd door een versterker van 3,2kW (5kW piek).

De Merovinger is er, en ie is...

...groot!

Erg blij met de curve, wel nog een paar dipjes aan de ~50 en 60Hz, dus dat wordt een beetje experimenteren met plaatsing en zo. De ruimte is zeker akoestisch ook helemaal niet perfect, dus daar is nog wel wat mogelijk.

Eerste indrukken zonder inregelen waren al erg goed, en na inregelen met de ingebouwde DSP is die indruk alleen nog maar beter: erg indrukwekkend. Gecontroleerd en erg krachtig.
Muziek klinkt nu al completer.

Ondertussen is de Anti Mode verkocht aan een forumlid, gezien de inregeling van de sub via de ingebouwde DSP gebeurt, en verdere fijnregeling van het hele gebeuren gebeurt nu via Audyssey One (A1) Evo Acoustica. Erg indrukwekkend wat daar allemaal mee kan.

Op korte tijd is er dus behoorlijk wat veranderd en dat heeft m'n vrouw ook duidelijk gemerkt...
De grootste schok kwam met de Cremona's, die zijn niet bepaald klein en de 'president' deelt mijn liefde voor hun design duidelijk niet. Ondertussen zijn de plooien weer gladgestreken, ik heb in alle eerlijkheid veel geluk dat ze zo
begripvol is.

Om het geheel er wat rustiger en eleganter uit te laten zien, zal ik kijken voor ander meubilair. De huidige ikea kasten zijn nogal bulky en de boeken kunnen naar een andere plek in het huis, bij de andere boeken. Doel is om iets eenvoudiger, eleganter, minder breed en lager te nemen, zodat de speakers wat achteruit kunnen (in de mate dat dat het geluid niet impacteert uiteraard...). De tv komt dan ook aan de muur.
De sub staat ondertussen in een hoek..

Ik voeg later nog wat foto's (opnieuw) toe.

Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (LCR) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  | Rythmik E15HP x2  |  Electrocompaniet AW180 x2  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michel Iso  |  customer platenspeler  |  Bluesound Vault 2

Ralf67

Welkom op het forum  :D

brt

Ik kan de openingspost niet lezen. Jullie wel?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

WillyP

Citaat van: brt op juni 10, 2025, 22:31:21Ik kan de openingspost niet lezen. Jullie wel?
Geen probleem hier.

CinéHome

Is de grafiek van een soort app?
Ik neem aan dat het puur de subwoofer is. De overlap met de speakers is ook van belang. In de eerste plaats om te voorkomen dat er uitfasering is tussenbeide signalen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Church of Noise

Citaat van: CinéHome op juni 11, 2025, 08:39:42Is de grafiek van een soort app?
Ik neem aan dat het puur de subwoofer is. De overlap met de speakers is ook van belang. In de eerste plaats om te voorkomen dat er uitfasering is tussenbeide signalen.
De graf komt uit REW, is in room en puur de subwoofer inderdaad.
Ik deel dit weekend wat meer grafieken, van de individuele speakers ook.

De volgorde van inregeling was:
- sub individueel, daarvan zie je hierboven het resultaat
- Audyssey 32XT (met app) om het geheel op elkaar af te stemmen.
- nadien met A1 Evo Acoustica, op basis van de Audyssey meetdata, verder verfijnd. Het resultaat is - voor mijn minder ervaren oren - erg indrukwekkend en een pak beter dan wat Audyssey had opgeleverd. A1 neemt het afstemmen dus op zich.
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (LCR) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  | Rythmik E15HP x2  |  Electrocompaniet AW180 x2  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michel Iso  |  customer platenspeler  |  Bluesound Vault 2

Richi

Leuk! Vooral ook de foto's. Daar zijn we altijd dol op. :D
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

CinéHome

In REW zou ik de sub iets luider meten (tussen 80 en 90 db) en de schaal op de Y-as beperken tussen 50 en 100db. Dat maakt de verschillen beter zichtbaar.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Church of Noise

Ondertussen zijn er op veelvuldig verzoek wat foto's opnieuw in de openingspost toegevoegd.

Church of Noise

Sinds kort ben ik wat aan het stoeien met de Peachtree Grand Integrated X-1 van @NeoPhix . Die is aangesloten als Ht bypass momenteel, en daar merk ik geen effect van het hoge vermogen ervan (770 W/kanaal bij 4 Ohm!) .
Op zich nog niet echt veel tijd gehad helaas door business trips... 

Volgende is de sacd speler er op aansluiten en zien wat de dac en tube buffer kunnen!

Church of Noise

Kleine update hier ondertussen.

Vandaag bij @Contour langsgeweest om de Gigawatt PF-1 mk2 en die intussen aangesloten.
Werkt uiteraard perfect - nogmaals dank voor de gastvrijheid, het aangename gesprek en de goede koffie!

Ondertussen gezien ik in de buurt was meteen eens langsgeweest bij een niet-forumlid die een paar Tannoy Arden's had staan, aangesloten op wat 80s McIntosh versterker-geweld (ter verkenning). Wat een prachtig paar speakers en wat een body heeft de muziek die daar uit komt zeg! Tegelijk is het erg verschillend van de sound van de Cremona's - veel 'smeuïger' als dat een bruikbaar woord is in deze context. De eigenaar kreeg zelf 'lichtjes in de ogen' bij het beluisteren ervan.
(de Cremona's gaan overigens nergens heen)

Laatste puntje: ik ben nog steeds érg onder de indruk van de Merovinger subwoofer. Gecontroleerd, heel potent maar op een gecontroleerde, bijna bescheiden manier en heel snel tegelijk.
Tegelijk werd ik recent getriggerd door iemand die interesse toonde in de mogelijke aankoop ervan. Misschien moet ik toch overwegen om 2 (of meer) kleinere subs te nemen in de plaats, gezien ik sinds het in gebruik nemen van de Cremona's toch eerder 90 - 95% muziek luister (en het belang van kelderdiepe subfrequenties dus iets minder is)...

Stof tot nadenken (en ondertussen vervelen we ons niet 8) )

chansig

De weergave van de set van  Contour heb je niet beluisterd ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Church of Noise

Neen, daar hadden we beiden de tijd niet voor helaas...

Ik heb 'm wel te zien gekregen - zeer indrukwekkend, maar de visuals zijn natuurlijk niet echt het allerbelangrijkste aan een set   ;D

Contour

Heel fijn dat het Gigawatt PF-1 mk2 blok een mooi nieuw huis krijgt, zonde om zo'n fraai blok niet te gebruiken!

Church of Noise

Vandaag een BK XXLS 400 en een setje Bowers & Wilkins DM2a (eerste serie, met de hand gemaakt als ik me niet vergis) gescoord voor de werkkamer.

Over de DM2a's:

Wat
Een
Heerlijk
Geluid!

Ruimtelijk, warm (een beetje smeuïg zelfs, maar niet zo als de Tannoy Arden's die ik een paar weken terug hoorde), gedetailleerd, ... Zelfs een absolute newbie als ik kon dat makkelijk waarnemen.

Over de BK XXLS400:

Mogelijks is de BK zelfs overbodig bij de DM2a's - ik heb 'm voorlopig met erg kleine gain en lage crossover frequentie staan... Erg leuke sub - geen vergelijk met de Merovinger uiteraard, maar voor de toepassing zeer gepast.

Versterker:

Aansturen gebeurde door de Peachtree Audio Grand Integrated X-1 die andermaal aantoonde hoe veelzijdig ie is, en hoe goed is verschillende speakers kan aansturen. Bron was via de USB ingang (dus de DAC van de Peachtree werd aangesproken) vanaf de laptop, met verschillende platformen.

En binnen een tweetal weken komt er nog een paar speakers - die waarschijnlijk wel wat versterking in 't laag kunnen gebruiken. Eens ik alles heb kunnen afregelen, ga ik de DM2a's met de andere set vergelijken en beslissen wat blijft en wat in de verkoop gaat.

Foto's volgen  8)

Church of Noise

Snelle pic van een van de twee DM2a's en de XXLS400.
Momenteel nog onder bureau want moet plaats maken voor de DM2a's.

20250806_191850.jpg

Eerste ervaringen bevestigen dat de positionering van de DM2a's een
 erg grote impact heeft. Lees: als ik op de grond ga zitten, kunnen ze laten zien wat ze kunnen (vind ik op zich niet zo erg, bij m'n ouders thuis heb ik zo uren versleten...). Als ik aan bureau zit mis ik vanzelfsprekend erg veel. Dus ik ga ofwel originele stands opsnorren, of een andere oplossing vinden - als ze blijven.

Andere bedenking : de speakers bezitten een knop om de supertweeter te regelen. Ik heb die op het minimum staan, anders vind ik ze best scherp. Is dat herkenbaar voor mensen die ze al hoorden?

Church of Noise

Context van deze post: werkkamer-set

Ondertussen heb ik een Anti Mode 8033 S-II toegevoegd, om de roommodes in het lage gebied een beetje in bedwang te houden. Niet dat ik er last van had - daarvoor had ik nog niet genoeg geluisterd - maar voorkomen is beter dan genezen. De 8033 Cinema ging dus voor de tweede keer de deur uit (eerste keer naar @hifiman , van wie ik 'm terugkocht en pas later inzag dat ik een 8033 S-II zou nodig hebben gezien de Grand Integrated geen sub of LFE-output heeft, enkel L en R pre-out).

Vandaag nog wat muziek geluisterd, van de snoeiharde gitaren van Knives van Therapy? over wat klassiek (Mozart, Elgar, Fauré, Barber en wat Bach) tot wat Kraftwerk (The Robots!) en de diepe bassen van Limit to your Love van James Blake (wat gaat dit diep!) en nu wat old school bossa nova. De combo speelt het allemaal érg goed, en ik geniet er met volle teugen van.
Misschien minder verfijnd dan de SF Cremona's in de woonkamer, maar met een karakter, kleur, warmte en power die ik zeker kan appreciëren.

Verder nog een Supra MD06 stekkerblok en LoRad 2.5CS stroomkabel aan de set toegevoegd.
En met bijkomend voordeel dat ik muziek kan luisteren terwijl de huisgenoten in de woonkamer aanwezig zijn!

Het is wel heel duidelijk dat de DM2a's een stevige versterker (want vermogen) nodig hebben.
De Grand Integrated met zijn 2x 440W bij 8 Ohm doet dat erg goed, de 90s Harman Kardon bij de verkoper van de speakers kon er ab-so-luut geen mooi geluid uittoveren.

RZeemering

Foutje! Deze post had in mijn eigen topic gemoeten...

Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Church of Noise

Ondertussen een tweede paar speakers in de werkkamer, een setje eerste generatie Sonus Faber Electa Bi-Wiring. Ik heb er IsoAcoustics ISO-155 onder.
(het is wat verwarrend, maar deze noemen dus niet Amator of Minima...)

Erg old school geluid, en ik weet eigenlijk niet of ik deze of de set Dm2a leuker vind...

Ze klinken erg warm, met een erg indrukwekkende, ruime soundstage (eerste keer dat ik dat woord bewust gebruik, omdat het de eerste keer is dat ik het zelf in die mate ervaar, nog een pak meer dan momenteel bij de Cremona's - wat ik toeschrijf aan de opstelling waar ik nog aan moet verfijnen).

20250821_224918.jpg

(het postkaartje met de Countach ervoor is waarschijnlijk van dezelfde periode, moet ergens 1987-1990 zijn...)

Church of Noise

Extra versterking van sommige frequenties
20250822_130121.jpg

Kwabbernoot

Merowinger Monaco zei mij helemaal niets. Maar dat is een beste sub. Sodeju!

Waarom heb je voor die gekozen?

Groeten...

Church of Noise

Goede vraag.

Zijn een paar redenen voor, ik wilde
  • headroom, en veel. Soort van een 'one and done' aanpak
  • vanuit 'technisch' standpunt een sub met servosturing, is echt snel
  • iets met ingebouwde eq
  • Misschien ook wel iets custom built

Er was een long en dan een short list, en uiteindelijk is't beslist op basis van de gesprekken met Peter Werner.

Merovinger is in Duitsland en Oostenrijk bekend en sterk gerespecteerd, en hier uiterst onbekend. Ik ben blijkbaar de 2de klant in België.
Gevalletje focus op productkwaliteit boven marketing.

Ik ben er erg blij mee in ieder geval.

Church of Noise

Ondertussen de Sonus Faber Electa's nog een beetje aan het leren kennen.

Wat online onderzoek leert ook dat de tweeters, de 'befaamde' Dynaudio Esotar T330D wel eens durven kapot gaan.

Nu wilde ik dat even checken, dus ik deed 2 zaken:

• Gezien de speakers sowieso wat warmer en misschien zelfs doffer klinken dan wat ik gewoon ben, heb ik een aantal nummers opgezocht waar de hogere frequenties merkbaar in aanwezig zijn zoals Superstition van Stevie Wonder. Daarbij hoor ik inderdaad de high hats niet erg 'verfijnd' in terug, in een nummer als This is what you are van Mario Biondi vind ik niks verkeerd aan de high hats...
  • Even met REW gemeten, en daar lijkt op het eerste zicht niks vreemd aan:

De tweeter zou moeten overnemen aan 2 kHz, dus als die naar de filistijnen zou zijn zou je 't hierboven moeten merken

Kan dit toch de tweeter zijn of is dit eerder de klank van de speakers?
(ik merkte het warme, smeuïge karakter van de speakers meteen maar het heeft me eigenlijk niet gestoord tot nu toe, en leent zich perfect voor jazz en klassiek...)

Tabcam

Hoe heb je het gemeten, op de Main Listening Position op hoeveel meter afstand van de luidsprekers? En heb je een Impulewindow en smoothing gebruikt? Als ik naar de grafiek kijk verwacht ik een meter of drie met 1/6 octaaf of psychoacoustic smoothing.

Maak je plaatjes, is het vaak handiger meer in te zoomen, zeg dat je elke dB lijn kan zien. Als alles +/- 1.5 dB zit, zit je erg goed, anders is het gekleurd. Ik heb ingezoomt en twee hulplijnen getekend om het een beetje te kunnen duiden:

ChurchOfNoise-20250823-SPL-guidelines-zoom.png

Wat je dan kan zien is dat je of een flinke bult van 100 Hz - 1 kHz en van 4.5 kHz - 16 kHz hebt. Als je de paarse lijn pakt, heb je nog steeds een flinke bult van 200 Hz - 1 kHz en een 'dip' 1.1 kHz - 4.5 kHz.

Kortom, het is tonaal niet neutraal. Het 'niet sizzlen van bekkens kan best kloppen door de grote bult die dat een soort van maskeert/wegdrukt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i