Hype of niet

Gestart door Rowdy, april 1, 2025, 18:27:30

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

Lees regelmatig recensies van audio apparatuur op de diverse audio media (lees: websites, hifi magazine, enz.). Bij de nadelen van een apparaat lees ik dingen en denk bij mijzelf waarom is het een nadeel. Persoonlijk vind ik heel veel dingen wat er staat geen nadeel, maar soms een voordeel dat het er niet op zit.

Voorbeelden:
- geen XLR uitgang
Vind het geen nadeel als deze er niet op zit, bij goedkopere apparatuur is het meestal een nep XLR uitgang. Dit doen ze door een fasesplitser te gebruiken.
- geen ingebouwde DAC in de versterker
Het hoofddoel van een versterker is versterken, een DAC in een versterken is een extra.

Ik denk dat de hifi media door dit soort dingen als nadeel te noemen in hun lijstje een hype willen neerzetten, zodat meerdere fabrikanten het toepassen, anders wordt het niet verkocht.

Zijn er meer dingen wat een hype is of niet? Vooral dingen die voorgetrokken worden in de hifi media.

Struis

Ach, ik weet niet. Geen XLR uitgang is modern. Het ding kan prima volledig gebalanceerd zijn opgebouwd en nog steeds alleen ongebalanceerde uitgangen hebben. Tegenwoordig kan dat volgens mij (zo goed als?) even goed klinken. Zeker op goedkope spullen inderdaad.

En geen ingebouwde DAC. Ik ben het met je eens dat dat het hoofddoel is. Maar veel mensen willen gewoon alles bij elkaar, en dus een DAC er in. Is dat hype? Not sure...

Voor mij is het heel vaak: "Nieuw, alles veranderd", en effectief is het bijna hetzelfde met wat andere accenten. Maar ja, bij auto's e.d. is het niet beter.

Is het hype? Ik denk gewoon meer commercie... Alleen als je uber high-end bent, gaat het waarschijnlijk om woord op mond en deskundigen. Reclame en hype heeft weinig zin als het voor 95% van de mensen onbetaalbaar is :)
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

morca

Xlr kabels zijn beter af te schermen.
Dat zou een voordeel zijn denk ik .

vanzomereng

Ze willen gewoon perse 1 of wat enkele negatieve zaak opnoemen, naast de tientallen jubel zaken, die zijn benoemd, zo lijkt het net of ze een kritische review hebben afgeleverd. :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Rowdy

Dat denk ik ook. Ben soms verbaasd over de nadelen die worden geschreven bij een apparaat.

brt

Citaat van: vanzomereng op april  1, 2025, 20:52:28Ze willen gewoon perse 1 of wat enkele negatieve zaak opnoemen, naast de tientallen jubel zaken, die zijn benoemd, zo lijkt het net of ze een kritische review hebben afgeleverd. :colgate:

Vaak denk ik dat dit soort zaken meer over de profileerdrang van de reviewer zelf gaat. Zo van: kijk mij eens op dingen komen en er dus verstand van hebben die anderen niet bedacht hadden!
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

Over hype gesproken: al die vervormingscijfers ver achter de komma. De ASR fetishisten zeg maar. En dan heb ik het over cijfers voorbij het hoorbare.

Dus eigenlijk is dan de hype: wat doen de cijfers, los van de sound. 
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Rowdy

Citaat van: brt op april  1, 2025, 23:52:54Over hype gesproken: al die vervormingscijfers ver achter de komma. De ASR fetishisten zeg maar. En dan heb ik het over cijfers voorbij het hoorbare.

Waarom vervormingscijfers van 3 of meer cijfers achter de komma voor apparatuur als de luidsprekers hogere vervormingscijfers hebben? Is mijn vraag.

chansig

Alleen in het zwart vind ik ook altijd wel een sterke.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: brt op april  1, 2025, 23:52:54Over hype gesproken: al die vervormingscijfers ver achter de komma. De ASR fetishisten zeg maar. En dan heb ik het over cijfers voorbij het hoorbare.

Daar doet de ASR fetisjist dan weer niets mee. De cijfers zijn de cijfers.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mao

Citaat van: morca op april  1, 2025, 20:50:05Xlr kabels zijn beter af te schermen.

Waarom zouden xlr kabels beter afgeschermd zijn ? Zit alleen 1 draadje xtra in.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Soms moet ik wel erg lachen als een recensent wat nadelen opsomt. Wat hij als een nadeel ziet kan voor de ander juist een voordeel zijn. Zo las ik een resensie over een versterker high end viel weinig slechts over te melden, ja de prijs van 23.000€ maar dat werd niet gemeld, maar wat hij wel had gevonden was het gewicht van de versterker 28 kg. Tja alsof je hem iedere dag versleept, het is geen P.A. Versterker.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Struis

Tsja, ik denk dat we in een tijd leven dat er heel veel gemaakt wordt, en er maar weinig echte zooi is. Zeker niet meer als je een paar honderd euro uit geeft. Mijn Topping A90 (toch?) koptelefoonversterker. Niet duur, maar echt goed.

En ik denk ook dat met al die nieuwe merken, veel op elkaar lijkt. Zeker qua DACs e.d. Allemaal meten ze perfect, klinken ze ongeveer hetzelfde met ongeveer dezelfde feature set.

En ja, als je 23k voor een versterker uit geeft mag ik toch hopen dat je moet zoeken naar nadelen toch?
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

morca

Citaat van: Mao op juni  2, 2025, 10:38:34Waarom zouden xlr kabels beter afgeschermd zijn ? Zit alleen 1 draadje xtra in.

XLR-kabels bieden over het algemeen een betere afscherming vergeleken met ongebalanceerde kabels zoals RCA of 1/4"-aansluitingenDankzij hun gebalanceerde ontwerp en het gebruik van afschermingsmaterialen zijn ze beter bestand tegen ruis en interferentie, vooral in lawaaierige omgevingen of met lange kabellengtes.

Gebalanceerd ontwerp:
XLR-kabels maken gebruik van een gebalanceerde signaaloverdracht waarbij het audiosignaal via twee geleiders wordt geleid en een derde geleider als aarde fungeert. Deze configuratie helpt ruis en interferentie te onderdrukken die over de lengte van de kabel kunnen worden opgepikt.
Afschermingsmaterialen:
XLR-kabels bevatten vaak een gevlochten koperen afscherming of andere afschermingsmaterialen om het signaal extra te beschermen tegen elektromagnetische interferentie (EMI) en radiofrequentie-interferentie (RFI).
Ruisonderdrukking:
Volgens Audionation minimaliseren het evenwichtige ontwerp en de afscherming effectief ruis en interferentie, wat resulteert in een schonere en nauwkeurigere audioweergave .

chansig

Chat gtp ?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Gebalanceerde aansluitingen scheelt enorm.
Als ik hier per ongeluk een standaard jack gebruik op bepaalde toestellen dan is het 1 grote brom.

Het is nog steeds een raadsel waarom ze niet in home audio met gebalanceerd werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Struis

Nou ja, duidelijk duurder? En meestal is het voor afstanden. In mijn systeem is het belangrijker of de apparaten gebouwd zijn om beter te zijn met RCA of met XLR. En dat werkt dan ook beter. dCS is een XLR fan, dus die klinken beter. Mijn Accuphase maakt het eigenlijk weinig uit. Maar des te minder de apparatuur kost, des te groter de kans dat RCA in mijn systeem beter klinkt in mijn ervaring.

Maar brom is meer een aarde probleem lijkt mij? Dat is het voordeel van XLR. 2 signalen die je over elkaar kan laten vallen zodat je die delta (verstoring) kan negeren.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  2, 2025, 13:44:15Gebalanceerde aansluitingen scheelt enorm.
Als ik hier per ongeluk een standaard jack gebruik op bepaalde toestellen dan is het 1 grote brom.

Het is nog steeds een raadsel waarom ze niet in home audio met gebalanceerd werken.

J.A.F._Doorhof

@Struis
In mijn HT set is het fluister stil ;)

De brom zit in de opname opstelling
Niet extreem maar je hoort gewoon wel dat er troep in het signaal zit als je een gitaar met gain gebruikt. Vooral single coils vs humbuckers

(Strats hebben vaak single coils die erg gevoelig zijn voor ruis en eigenlijk altijd wel brommen of ruisen. Een Gibson bv gebruikt jumbuckers wat in feite 2 single cpiks zijn die daardoor de ruis en brom weg drukken)

Als ik daar een jack zonder TRS gebruik dan hoor je de strat echt te hard. Niet voor opnames geschikt. Pak ik een TRS jack is het meteen stil

Nu is dit een zeer vijandige omgeving. Maar dit zou dus in HT en audio opstellingen veel geld besparen op bv kabels ;)

Geen idee of het veel extra kosten zijn. Als ik zie dat op apparaten van 60-70 euro gebalanceerde xlrs of TRS aansluitingen zit kan het nooit een impact hebben op een versterker van 4k ;)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Struis

Ja precies. Opname omgevingen met inherent veel ellende. Daarom is de XLR standaard ook precies bedacht natuurlijk!

Maar in gewoon thuis HT of audio zou dat normaal niet echt een issue moeten zijn.

En tsja, Audioquest Black Beauty kost RCA volgens mij 800 euro per paar en 1100 voor XLR... En waarschijnlijk is die 4k versterker ook nog steeds geoptimaliseerd voor RCA, dus jeej! :)

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  2, 2025, 18:56:43@Struis
In mijn HT set is het fluister stil ;)

De brom zit in de opname opstelling
Niet extreem maar je hoort gewoon wel dat er troep in het signaal zit als je een gitaar met gain gebruikt. Vooral single coils vs humbuckers

(Strats hebben vaak single coils die erg gevoelig zijn voor ruis en eigenlijk altijd wel brommen of ruisen. Een Gibson bv gebruikt jumbuckers wat in feite 2 single cpiks zijn die daardoor de ruis en brom weg drukken)

Als ik daar een jack zonder TRS gebruik dan hoor je de strat echt te hard. Niet voor opnames geschikt. Pak ik een TRS jack is het meteen stil

Nu is dit een zeer vijandige omgeving. Maar dit zou dus in HT en audio opstellingen veel geld besparen op bv kabels ;)

Geen idee of het veel extra kosten zijn. Als ik zie dat op apparaten van 60-70 euro gebalanceerde xlrs of TRS aansluitingen zit kan het nooit een impact hebben op een versterker van 4k ;)

J.A.F._Doorhof

Exact ;)

Verdien model stort in ;)
Custom installer

Struis

Tsja, ik heb dus 2 sets XLR's waarvan 1 in gebruik en alle rest is RCA. Ook duidelijk goedkoper via Marktplaats. Win-win hoor :)

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  2, 2025, 22:38:27Exact ;)

Verdien model stort in ;)

J.A.F._Doorhof

In een HT set is inderdaad de vraag hoeveel het scheelt met korte runs en vaak een zeer beperkt aantal koppelingen. In mijn bescheiden opname set zitten even uit mijn hoofd al meer dan 150 kabels :D

Wat wel weer "lachwekkend" is waarom de XLR versie zoveel duurder moet zijn.
Als ik voor de muziek TRS of Standaard of XLR versies koop praat je over een paar euro verschil.
TRS en standaard Jacks zit zelfs helemaal geen prijs verschil in.

Misschien weten we in de muziek opname business gewoon teveel van de technieken :D
Custom installer

Mao

Gebalanceerd of niet zeker op line niveau is kul.
Gebruikte in de jaren 70/80 een Sony Tad88 x over ongelananceerd. De Signalen ging over een multikabel (belden) van ruim 90 meter! naar de P.A. versterkers op het podium. Deze multikabel met de ongebalanceerde signalen langs lichtdimmers en meer van die vervuilers. In de P.A. was gewoon stil geen rateltje te bekennen. Je praat wel over alle ingrediënten die in het forum genoemd worden waar mogelijk storing uit voortvloeit. XLR in/uitgangen heeft zeker in hifi land een commerciële kant.

mmuetst

Citaat van: morca op april  1, 2025, 20:50:05Xlr kabels zijn beter af te schermen.
Niet correct, afscherming heeft niks te maken met gebalanceerd of ongebalanceerd. Beide kunnen goed of minder goed afgeschermd zijn. Bij gebalanceerd heb je geen last (of veel minder kans) op brom via een aardlus. Storingen onderweg worden door gebalanceerd ook beter onderdrukt. Maar dit staat los van de afscherming. Ongebalanceerd kun je ook prima afschermen. Maar veel audio mensen vergeten dat moderne audio bronnen een lage uitgangsimpedantie hebben en dan boeit die afscherming niet. Uit mijn streamer een draad naar mijn versterker laten lopen zonder afscherming en die om mijn mobiel gewikkeld en met mijn oor in de luidsprekers (boven de 90dB+ gevoeligheid en volume aardig omhoog op oorlogsterkte,), niks te horen.
Gebalanceerd heeft meer invloed bij kleinere signalen zoals van je microfoon of gitaar element. Soms vind ik het vreemd dat aansluitingen van elementen van draaitafels niet standaard gebalanceerd zijn.
Is het meetbaar? Ja! Maar dan hebben we het over onhoorbaar tot nog meer onhoorbaar lagere ruisvloer. Dus met een ongebalanceerde aansluiting kun je een prima een transparante verbinding hebben.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

J.A.F._Doorhof

@Mao
Verschil tussen +4db en -10db ?
minder troep in de lucht wat instraalde. Of waren het misschien TRS jacks ?
De TRS jacks hadden we ook in de studio vooral voor effect inserts (en gebruik ik nu nog) die kunnen wel langere runs en werden toen ook veel gebruikt met patch panelen.

Als ik nu kijk hoeveel computers, wifi etc problemen kunnen geven dan is het wel een andere situatie die meer troep in het signaal kan brengen. 

Geen idee. Maar lange runs ongebalanceerde snakes zou ik niet verwachten dat die zonder storingen werkt. Vandaar ook de XLR.

Algemeen :
Het hele nut van XLR zit niet alleen in afscherming, maar in een techniek genaamd common rejection

De ontvangende apparatuur is ontworpen om signalen die in fase zijn te negeren. Omdat de ruis in beide signalen van de gebalanceerde verbinding in fase is, wordt deze effectief geneutraliseerd of "weggerejecteerd", waardoor het schone audiosignaal overblijft.

Ik vergelijk het soms met humbuckers. Waarin 2 magneten (n-z) gebruikt worden om het signaal zo schoon mogelijk te houden door de troep van de schone signaal te scheiden.
Custom installer