Hype of niet

Gestart door Rowdy, april 1, 2025, 18:27:30

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: mmuetst op augustus 13, 2025, 00:42:37Niet correct, afscherming heeft niks te maken met gebalanceerd of ongebalanceerd. Beide kunnen goed of minder goed afgeschermd zijn. Bij gebalanceerd heb je geen last (of veel minder kans) op brom via een aardlus. Storingen onderweg worden door gebalanceerd ook beter onderdrukt. Maar dit staat los van de afscherming. Ongebalanceerd kun je ook prima afschermen. Maar veel audio mensen vergeten dat moderne audio bronnen een lage uitgangsimpedantie hebben en dan boeit die afscherming niet. Uit mijn streamer een draad naar mijn versterker laten lopen zonder afscherming en die om mijn mobiel gewikkeld en met mijn oor in de luidsprekers (boven de 90dB+ gevoeligheid en volume aardig omhoog op oorlogsterkte,), niks te horen.
Gebalanceerd heeft meer invloed bij kleinere signalen zoals van je microfoon of gitaar element. Soms vind ik het vreemd dat aansluitingen van elementen van draaitafels niet standaard gebalanceerd zijn.
Is het meetbaar? Ja! Maar dan hebben we het over onhoorbaar tot nog meer onhoorbaar lagere ruisvloer. Dus met een ongebalanceerde aansluiting kun je een prima een transparante verbinding hebben.
Niet  correct.
Het is algemeen bekend dat xlr beter tegen invloeden van buitenaf is.

mmuetst

Citaat van: morca op augustus 13, 2025, 13:31:07Niet  correct.

Dat zeg ik ook: "Storingen onderweg worden door gebalanceerd ook beter onderdrukt",
maar dat heeft niets te maken met afscherming zoals jij beweert
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

morca

Citaat van: mmuetst op augustus 13, 2025, 13:34:44Dat zeg ik ook, maar dat heeft niets te maken met afscherming zoals jij beweert
Jij je zin.
Ik bedoelde niet alleen de afscherming igg.
Daar blijf jij weer op hangen zoals gewoonlijk  :tounge:  ;D

Mao

Afscherming heeft in mijn geschetste geval wel degelijk te maken met afscherming. Immers de afscherming van de kabel liet geen invloeden van buiten af binnen. Sony x-over is ongebalanceerd en heeft RCA connectoren die vervangen zijn door xlr vanwege de uniformiteit, maar die xlr aansluitingen blijven gewoon ongebalanceerd. Belden multikabel is per aderpaar in folie gewikkeld en een totaal afscherming.

Stel dat je een slechte afscherming zou hebben dan bij een gebalanceerde kabel lift de storing mee op beide aders. In je ontvangende apparaat wordt vervolgens het ene sigaal van de ander zeg maar afgetrokken storing lift mee op beide dus verschil is nul geen storing. Microfoons hebben eennzeer lage uitgangsspanning en daarmee grotere kans op storing vandaar gebalanceerd. Bij  line signalen ongebalanceerd is die kans vele male kleiner en als zodanig gebalanceerd een beetje overdone.

Jullie moesten een weten hoeveel xlr connectoren op hifi apparaten zitten zonder dat die gebalanceerd zijn. Tja het staat beter en... een xlr kabel is doorgaans wat duurder.
En daar gaat het om in de handel.

In Hifi land zie ik het als een hype maar als iemand vind dat hij of zij vind dat het beter klinkt moet je dat gewoon doen. Mijn set is volledig gebalanceerd en ongebalanceerd uitgevoerd maar alles met RCA, ongebalanceerd natuurlijk, bekabeld.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: morca op augustus 13, 2025, 13:31:07Niet  correct.

Het verschil zit hem in gebalanceerd of ongebalanceerd niet in xlr dat is slechts de benaming van de stekker. Bij vaste installatie worden de kabel gewoon met een schroef verbinding gemaakt vaak ook gebalanceerd.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: Mao op augustus 13, 2025, 17:29:46Het verschil zit hem in gebalanceerd of ongebalanceerd niet in xlr dat is slechts de benaming van de stekker. Bij vaste installaties worden de kabels gewoon met een schroef verbinding gemaakt vaak ook gebalanceerd.

Mao

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  2, 2025, 13:44:15Gebalanceerde aansluitingen scheelt enorm.
Als ik hier per ongeluk een standaard jack gebruik op bepaalde toestellen dan is het 1 grote brom.

Het is nog steeds een raadsel waarom ze niet in home audio met gebalanceerd werken.

Omdat het voor home audio nutteloos is.

Ben bang dat de brom die optreed meer met de verbinding te maken heeft slechts kontakt en dan heb je nog van die fijne jack entrees met allerlei fratsen. Herken het probleem wel in pro audio. Vandaar dat wij op de vooral op randapp. een switch hadden zitten waarbij je de aarde kon uitschakelen. En in het laaste geval kwam er een blauwe doos tussen, je weet wel sescom D.I. of de andere truuk zwevend in.

J.A.F._Doorhof

Yep. Vintage apparatuur.
Mono jack is bij een aantal apparaten echt niet om aan te horen, gebalanceerde aansluiting en stil ;)

En heb in de keten 1 Line isolator bij de DI en een stereo versie voor de inputs op de console van het rack.

De stereo versie heeft aan beide kanten een earth lift.... Moet nog even opzoeken waarom er aan beide kanten 1 zit. Of misschien weet iemand hier dat.

Bij HT is het veel minder nodig.
Aan de andere kant. Voor de purist. Er is bijna geen betere verbinding dan een rejecfion systeem zoals de XLR.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"