Handelsoorlog USA

Gestart door Mao, maart 13, 2025, 13:46:06

Vorige topic - Volgende topic

Mao

Het kan niemand ontgaan zijn maar Trump heft importheffingen op een x tal producten. Als tegenmaatregel gaat de EU hetzelfde doen. Vond het wel grapig dat met name Harley Davidson en dure Wiskey van extra heffingen belast gaan worden. Voor mij is het slechts psychologisch want wie ligt wr in Europa wakker van extra heffing op Harleys.

Het is een symbool van Amerikaanse iconische merken. Nu komt het in onze hobby hebben we er ook wel wat Neem nou merken als McIntosh en JBL. Nu is JBL al lang geen echt Amerikaanse merk meer sinds Samsung eigenaar is.
In onze hobby zijn er wel wat meer merken made in USA bij. Even voor de goede orde over extra of hogere invoerheffingen op producten van onze hobby is geen sprake.

Je zou maar volgende week 25% meer moeten betalen voor je AQ interlink.

Hoe ver zou jij daar in meegaan of maak je toch een andere keuze?
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Richi

Die AQ interlinks worden in Roosendaal geproduceerd, dus daarvoor gaat het niet op volgens mij.

Maar McIntosh kon hierdoor wel eens duurder worden.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

jazzy

De discussie hier graag puur over recente Amerikaanse importheffingen, de reacties daarop en de gevolgen voor onze hobby. Algemene discussie over de ontwikkelingen aldaar kunnen in Amerikaanse politiek en de 2024 presidentsverkiezingen.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

El Nino

Gaat gewoon in de prijzen worden doorberekend aan de consument, waardoor audio gemaakt en geimporteerd in de USA in Europa zich simpelweg de markt uit prijst (het beoogde effect van handelstarieven). Dus gewoon Europese makelij gaan kopen, er is toch genoeg keuze!
Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond

FS249

Ik kijk nu wel of iets uit de VS komt. Dat koop ik dan niet, staat voor mij los van de heffingen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

DofN

Citaat van: El Nino op maart 13, 2025, 17:13:04Gaat gewoon in de prijzen worden doorberekend aan de consument, waardoor audio gemaakt en geimporteerd in de USA in Europa zich simpelweg de markt uit prijst (het beoogde effect van handelstarieven). Dus gewoon Europese makelij gaan kopen, er is toch genoeg keuze!

Met terugwerkende kracht had ik niet voor JL subs gekozen maar voor Arendal.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

jazzy

Heel eerlijk gezegd, uiteindelijk is prijs maar één van de factoren die bepalen wat je koopt. Zeker in een markt als die waar wij het hier over hebben, simpelweg luxeartikelen waar altijd wel iets goedkopers beschikbaar is maar we toch dat ene merkje of modelletje een keer willen proberen. Zie mezelf niet direct andere afwegingen gaan maken.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

J.A.F._Doorhof

De vraag is hoe lang deze gekte duurt en hoeveel er op voorraad is.

Duurt het lang kun je de stijgingen van 10-25% verwachten het hoeveel de distributeur het zelf wil slikken.

2-3% is nog te doen maar een distributeur maakt geen enorme marges dus dan is het aan de dealers. Dus ik verwacht dat je het uiteindelijk wel gaat merken maar niet direct.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

El Nino

Citaat van: jazzy op maart 13, 2025, 20:40:15Heel eerlijk gezegd, uiteindelijk is prijs maar één van de factoren die bepalen wat je koopt. Zeker in een markt als die waar wij het hier over hebben, simpelweg luxeartikelen waar altijd wel iets goedkopers beschikbaar is maar we toch dat ene merkje of modelletje een keer willen proberen. Zie mezelf niet direct andere afwegingen gaan maken.

Bij HiFi zit er wel een bepaalde prijselasticiteit in, waardoor kopers zich wat meer kunnen veroorloven. Gaat wel een grote(re) rol spelen als je over Hi-End apparatuur. Als je bijvoorbeeld in een nieuwe set van McIntosh gaat investeren (processor en EV's), dan gaat het fors in de papieren lopen. Gaan de meeste mensen toch andere afwegingen maken. Prijselasticiteit is niet asymtotisch........
Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond

J.A.F._Doorhof

Vraag me af of er wel zoveel rek inzit.
Tot een bepaald punt absoluut maar de omzet snelheid is veel lager dan van budget merken en je moet wel je winkel open houden, service geven (bij ons is service veel meer tijd dan bv de verkoop zelf en word niets voor gerekend) etc.

Daarnaast krijgt die branche zometeen enorme klappen want als je in de supermarkt meer betaald, aan de pomp, energie en verzekeringen gaan ook alleen maar omhoog dan blijft er minder te besteden over.

Onderschat dit niet.
Een aantal gezonde bedrijven met een goede toekomst kunnen volledig onderuit gaan in dit soort tradewars.

Een van onze vrienden in Amerika zit met de handen in het haar. Ze doen het heel erg goed al jaren en het merk groeit hard maar met de nieuwe maatregelen zouden ze zometeen alleen nog de concurrentie in Amerika zelf aankunnen en laat dit voor hun niet de belangrijkste markt zijn. Productie ergens anders is heel erg moeilijk en lokaal de materialen en arbeid laten doen is een switch die ze niet 123 kunnen maken.

En zo worden gezonde bedrijven door Trump de nek omgedraaid.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mao

Distributeurs zijn naar mijn mening de klos. Detailist kan een ander merk in zijn assortiment nemen.
Nu is het wel zo hoge omloopsnelheid wat kleinere marges lage omloopsnelheid zijn de marges wat hoger. Maar de kachel moet blijven branden.

Maar waar het mij ook om gaat is je hebt je zinnen gezet op een McIntosh maar dan stijgt de prijs enorm. Ga je door sparen of stap je van je geloof af. Ik ben een McIntosh fanaat maar de liefde houdt ook een keertje op. Ook voor dit merk en prijsklasse zijn genoeg gelijkwaardige alternatieven te vinden die niet uit USA komen. Nu praat ik over een McIntosh maar van made in USA apparatuur heb je natuurlijk ook goedkopere merken maar die zijn ook in prijs gestegen ten opzichte van non USA broeders.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

El Nino

Hoop niet dat je ook van Harley's houdt, dan ben je dubbel de klos.....

hatfylld

of en bourbon...
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

Xander32

... dan maar snel nog een AQ Vodka scoren 🤓
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

J.A.F._Doorhof

@Mao
Niet helemaal waar
Distributeurs hebben vaak meerdere merken en die gaan omvallen dan raak je simpelweg hele product lijnen weg. En zonder distributeur is er geen detailhandel.

En even een ander product opnemen is maar voor sommige branches mogelijk. Vaak zitten de merken bv al bij andere dealers of zijn er simpelweg geen opties om bepaalde merken te doen. Of past het simpelweg niet bij de visie en bedrijf van de onderneming.

Een handelsoorlog wint niemand en het kan zoals het nu gespeeld word zorgen voor het verdwijnen van heel veel kleine tot middelgrote merken.
Custom installer

Mao

Ben zelf werkzaam geweest in de audio zowel als fabrikant distributeur en leveringen aan eindgebruikers.

Maar waar het mij omging in deze ga jij je keuzes wijzigen vanwege zo een handels oorlog. Voorlopig is audio of electronica nog niet aan bod.

Als Europa hierop invoer heffingen op legt weet ik maar 1 product waar je goed mee kan terugslaan. Apple, genoeg alternatieven voor.

minplus

Is Microsoft niet ook uit de VS?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DofN

Citaat van: jazzy op maart 13, 2025, 20:40:15Heel eerlijk gezegd, uiteindelijk is prijs maar één van de factoren die bepalen wat je koopt. Zeker in een markt als die waar wij het hier over hebben, simpelweg luxeartikelen waar altijd wel iets goedkopers beschikbaar is maar we toch dat ene merkje of modelletje een keer willen proberen. Zie mezelf niet direct andere afwegingen gaan maken.
Citaat van: minplus op maart 15, 2025, 17:19:58Is Microsoft niet ook uit de VS?

:devil:

Privé.. Open Office gebruiken. Ik gebruik privé nog wel Microsoft, maar geen officeproducten meer.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

jazzy

Citaat van: minplus op maart 15, 2025, 17:19:58Is Microsoft niet ook uit de VS?
Uiteraard, maar hun producten en diensten zijn op dit moment nog niet geraakt door de handelsoorlog.

minplus

Maar dus wel van de VS en Trump?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J.A.F._Doorhof

@minplus
Dat is dus een echt probleem.
En dan bedoel ik dit soort opmerkingen.

Ook op een gitaar groep mensen die al hun PRS gitaren verkopen omdat het een us fabrikant is.

Voor de duidelijkheid het zijn Trump en Musk die dit doen niet een fabrikant van een product. Die lijden er misschien nu nog wel harder onder dan de consument.

Ook opmerkingen als er zijn alternatieven is niet zo makkelijk. Apple word bv genoemd. Maar wat verwacht je dan... Dat mensen hun hele huis en bedrijf omzetten en naar Android gaan (oops Google).

Voor de duidelijkheid Apple gaat voor een groot deel juist in tegen Trump waar Google veel gewilliger is naar Trump. Dus als je dan consequent wil zijn moet je alle mobiele telefoons weg doen.

Software zijn alternatieven voor maar wat ga je dan doen als er over 4 jaar weer een normale situatie is ?

Wat denk ik nu het beste is, is niets te vervangen wat daar weg komt. Maar Apple en Microsoft eruit gooien is gewoon ridicuul dat werkt alleen als je af en toe een mailtje moet sturen en wat internet.

Werk je bedrijfsmatig is overstappen gewoon geen optie.

@Mao
Zal per product groep (gelukkig) schelen.
Tot nu toe hebben we ook nog geen producten die er onder vallen. Mijn opmerking was ook meer algemeen dat er geen winnaars zijn en vooral kleinere en middelgrote merken kunnen gaan verdwijnen die wel onder de heffingen gaan vallen.

Helemaal met de keten tegenwoordig.
En aangezien je met Trump niet weet wat hij gaat doen is de kans er altijd. Geen fijne periode dit.
Custom installer

gerard1

Uit welk land mag je nog wel producten kopen, of cancelen we alleen Amerika.

Ik vind het nogal zielig overkomen dat cancelen.
Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.

BJF

Ik heb begrepen dat er vanuit Europa een 100% heffing komt op skin tan producten. Dan is het zo klaar met die handelsoorlog.
Niks. Oh nee? Nee. Oh.

J.A.F._Doorhof

@gerard1
We zijn het met elkaar eens  :pompom:  :pompom:  :headbanging:  :headbanging:

Het word in het belachelijke doorgetrokken dat cancellen.
Dat je Tesla cancelled (sorry jongens) ben ik het mee eens, dat is Musk voor een heel groot deel, maar merken als PRS, Apple, Microsoft dit zijn allemaal bedrijven die niet blij zijn met dit soort acties en er zelf ook enorme klappen door krijgen.

Dat Apple in de VS een deel gaat produceren is denk ik ook een indekking tegen Trump.
Apple is sterk in DEI en wil niet als criminele/frauduleuze organisatie bestempeld worden.
De investering is voor Apple waarschijnlijk "peanuts"

Custom installer