Simsalabim’s luisterruimte

Gestart door simsalabim, augustus 13, 2024, 12:20:35

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Citaat van: simsalabim op augustus 19, 2024, 16:53:58pas wel op, vooral metaalweerstanden liggen zwaar op de maag ;)

Bij metal-rock niks beter als metaalfilmweerstanden  :smile:

FF serieus, heb vaak discussies meegemaakt over wel/geen gehoormatige verschillen tussen CD-spelers en versterkers
maar hiero gaat de materie wel een stuk dieper, gehoormatige verschillen tussen diverse weerstanden en condensatoren, afhankelijk van gebruikte materialen en/of merk.  ???

Om ff een voorbeeld te noemen,  een weerstand van 100 Ohm met een tolerantie van 2%, blijft m.i.z. toch altijd
een weerstand van 100 Ohm met een tolerantie van 2%, ongeacht merk of de toegepaste materialen.  ???

Hierbij moet ik aantekenen, dat ik geen gouden oortjes heb maar ben wel benieuwd naar het hoe en waarom ?

Om dit draadje niet te vervuilen heb ik een topic hiero (klik) geopend, waarop deze discussie verder gevoerd kan worden.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

simsalabim

Er kunnen in mijn beleving (geen graadmeter dat geef ik direct toe) klankmatige verschillen ontstaan als je de voedingscaps op bepaalde plekken groter uitvoert, alleen de uF waarde en niet de Voltages, met weerstanden kun je experimenteren door de Wattage iets hoger te nemen.
Je moet oppassen dat alles wel exact hetzelfde blijft (meten!) want je wilt niet dat er gekke dingen gaan gebeuren (impedantie verandert bv).
Kijk, ik pretendeer helemaal niets te weten of te begrijpen waarom ik de verschillen hoor en mijn gehoor is alles behalve zaligmakend.
Heb mijlenhoog respect voor mensen met echt technisch onderbouwde kennis en zal dat nooit afdoen.
Ik rommel gewoon wat aan als hobby en post dat hier, maar zal in het vervolg voorzichtiger zijn met hoe ik dat doe, en (door mij) waargenomen verschillen met een disclaimer presenteren dat het net zo goed tussen mijn oren kan zitten.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Ralf67

Stomme vraag misschien, maar heb je ook zonnepanelen op het dak liggen ?

Als dat zo is, een keer de netspanning in huis meten .

Hier bij mij wel, en de spanning komt op zonnige dagen ver boven de 240 V.

De voedingen van wat oudere apparatuur vind dat niet altijd fijn.

Lees zo hier en daar dat er zelfs spullen stuk gaan.

Bij mij staan de Musical Fidelity X set van 25 jaar oud overdag uit en wordt meestal in de avonduren gebruikt.

simsalabim

Citaat van: Ralf67 op augustus 21, 2024, 12:02:30Stomme vraag misschien, maar heb je ook zonnepanelen op het dak liggen ?

Als dat zo is, een keer de netspanning in huis meten .

Hier bij mij wel, en de spanning komt op zonnige dagen ver boven de 240 V.

De voedingen van wat oudere apparatuur vind dat niet altijd fijn.

Lees zo hier en daar dat er zelfs spullen stuk gaan.

Bij mij staan de Musical Fidelity X set van 25 jaar oud overdag uit en wordt meestal in de avonduren gebruikt.

Ah, dat is wel apart ja, had ook al her en der iets gelezen.

Nee, wij hebben geen zonnepanelen.

Ralf67

Mooi , kan je die afvinken.

simsalabim

1 deel af!

my god wat een werk haha, maar leuk!
En altijd weer benieuwd of het resultaat dan weer bevredigend is qua sound, (daar gaan we de eerdergenoemde disclaimer :tounge: ) in mijn beleving en ervaring geeft koper draad (ja het is afgezaagd ik weet het) een warmere rijkere klank dan zilver, en daar ik mijn andere XLR voorzien had van zilver en dat op mijn van zich zelf al zijnde beetje koel klinkende Copland CD speler daar niet het mooist mee klinkt dacht ik, why not, ik vlecht nog eens een kabel in elkaar.

Ik had nog een rol Vanguard occ in teflon liggen en een paar vergulde Neutriks, dus tel uit je winst, maken maar.

Hopelijk geeft het me meer dan alleen het 'tussen de oren' verschil, maar zal de laatste zijn die zou zeggen dat het niet inderdaad toch allemaal tussen mijn oren zit, zal de laatste keer niet zijn dat ik het mis heb  ::)

En nu weet lekker verder met deze IC af maken!

IMG_1504.jpeg
IMG_1503.jpeg

simsalabim

Ik weet het, ik ga deze kabel symphonie noemen, mijn hobby naam is Luter, dus de Luter Symphonie, omdat ik het een lijnenspel van een symphonie vindt (en omdat ik nu al uren tijdens het vlechten naar een Mozart Symphonie zit te luisteren op repeat, dat kan er ook mee te maken hebben  :cheesy: )

en.. de tweede is altijd strakker en net iets beter pff :tounge2:
IMG_1511.jpeg

Contour

Wow, zeer mooi gemaakt zeg!

Kwabbernoot

Nu nog een mooie krimpkous er omheen.  :pompom:

Groeten...

simsalabim

Citaat van: Contour
quote author=Contour link=msg=3745076 date=1724271801]
Wow, zeer mooi gemaakt zeg!

Thanks!
Bijna klaar  :yinyang:

simsalabim

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 21, 2024, 22:44:33Nu nog een mooie krimpkous er omheen.  :pompom:

Groeten...

Ja, vooral bij de eerste heb ik niet helemaal door kunnen vlechten tot de XLR's, bij de tweede is dat veel beter gelukt, maar het stukje achter de XLR kan zeker een mooi stukkie krimp omheen.

RZeemering

Dan moet je dus eigenlijk een derde maken ;)
Ziet er prachtig uit! Als het net zo klinkt, dan heb je iets moois!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

simsalabim

Deze is helemaal tot aan de XLR mooi, ach het is prima, in principe zit het toch achter de set  :D

Maar ik ben tevreden :pompom:

Mooie Jenalabs clone geworden, met de eigen handjes gemaakt.

IMG_1512.jpeg

simsalabim

Citaat van: RZeemering  op augustus 21, 2024, 22:48:14Dan moet je dus eigenlijk een derde maken ;)
Ziet er prachtig uit! Als het net zo klinkt, dan heb je iets moois!

Thanks, hope so!

Ralf67

Zoek de verschillen  :clapping:

simsalabim

Citaat van: Ralf67 op augustus 21, 2024, 23:10:38Zoek de verschillen  :clapping:

Rode en zwarte krimpkous!

Ga ik ook eens ergens opsnorren.
Moet echt mooie dikke kwaliteit zijn die makkelijk over een XLR heengaat en minimaal 1:2 krimpt.

Iemand tips?

Contour

Het is wel gigantisch veel koper om een zeer miniem stroompje over te dragen, mijn ervaring is dat dunnere draden beter klinken voor interlinks, minder versmering in het geluid.

simsalabim

Citaat van: Contour op augustus 22, 2024, 08:14:18Het is wel gigantisch veel koper om een zeer miniem stroompje over te dragen, mijn ervaring is dat dunnere draden beter klinken voor interlinks, minder versmering in het geluid.

Daar heb je een punt, ik werk ook altijd met dun draad, maar had dit over en besloot hiermee een Jenalabs Valkyre clone te maken, die heb ik gehoord bij een kennis en dat vond ik een fraaie IC.
Het is idd een bizarre dikte koper, met de 100W bout moeten stoken, met loodhoudend tin gesoldeerd, goed gelukt.

De kabel is nog niet af, dus of het presteert als een Jenalabs weet ik nog niet, het zou ook zo maar kunnen zijn wat jij zegt, en dan is het weer exit, dan kan het allemaal weer in het 'ervaringsschriftje', als je niet eens wat probeert, weet je het ook niet ;)

simsalabim

simsalabim

Zo, klaar  :yinyang:

Net gesoldeerd dus niet meteen te zeggen hoe het presteert, maar eerste klanken zijn zeker niet slecht, maar zal het op den duur rustig gaan vergelijken met mijn voor mij referentie XLR die nu bestemd is voor de phono pre.

Nu lekker luisteren.

IMG_1515.jpeg
IMG_1516.jpeg
IMG_1517.jpeg
IMG_1519.jpeg   

simsalabim

Het is een beetje in de stijl van mijn speakerkabels, de Luter Signal (ik kon even geen creatievere naam bedenken  :tounge: )
Deze heb ik gemaakt met solidcore in katoen.
Vind ik ook erg fraai, al zal de looks velen totaal niet bekoren, gelukkig dan maar dat diegene er niet naar hoeven kijken (okee hier op het forum via deze foto dan  :D )

Foto nog van een paar sets geleden  ;D

IMG_3780.jpeg
IMG_3778.jpeg   

chansig

Mooie kabels om te zien. Zelf gemaakt, lekker kort dus helemaal top.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

simsalabim

Citaat van: chansig op augustus 22, 2024, 21:45:17Mooie kabels om te zien. Zelf gemaakt, lekker kort dus helemaal top.

Gr. Hans

Thanks!

Alleen ze zijn langer dan je zou verwachten van de foto, 1.10 meter is de lengte ;)

Contour

Ralf67

Je hebt de Diapason Amadantes gehad ?

Wat vond je ervan ?