Simsalabim’s luisterruimte

Gestart door simsalabim, augustus 13, 2024, 12:20:35

Vorige topic - Volgende topic

Struis

Ah ja, mijn Thorens TD124, Nakamichi 682ZX en dCS Verona klaagden al flink (251v!), maar het was de Philips CD960 die het werkelijk begaf van de hoge spanning. Sindsdien toch maar een PS Audio Power Plant er voor die 230v uit doet.. Dus ik ga met Ralf mee...

Citaat van: Ralf67 op augustus 21, 2024, 12:02:30Stomme vraag misschien, maar heb je ook zonnepanelen op het dak liggen ?

Als dat zo is, een keer de netspanning in huis meten .

Hier bij mij wel, en de spanning komt op zonnige dagen ver boven de 240 V.

De voedingen van wat oudere apparatuur vind dat niet altijd fijn.

Lees zo hier en daar dat er zelfs spullen stuk gaan.

Bij mij staan de Musical Fidelity X set van 25 jaar oud overdag uit en wordt meestal in de avonduren gebruikt.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

chansig

Zo'n speaker die altijd in mijn geheugen is blijven hangen. Niet qua weergave, want nooit gehoord. Qua uiterlijk vond ik hem er erg mooi uitzien. Nog steeds overigens.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

simsalabim

Citaat van: Contour op augustus 22, 2024, 22:00:39Zien er ook super uit!

Heb nu weer die Mozart symphonie opgezet die ik op repeat heb gehad tijdens het maken.

De klanken met de ref XLR op de Copland zijn nog vers en mijn doel is wel bereikt.

De Copland is een beetje een koele kikker qua sound en had wat meer rijkdom nodig.

Mijnsinziens is dat prima gelukt.

Hier komt weer zo een audiofiele dooddoener:
mijn partner (die van zichzelf een erg skeptisch mens is) vindt het warmer, ronder, minder dominant en prettiger in het gehoor, ik vroeg zou je het omschrijven als best een verschil?
Zij vindt van wel.

Wat vind ik?
Het klinkt iig zeker minder transparant, te veel transparantie vind ik ook niet zo fijn in het gehoor, en de Grandinote Mach 4 zijn dat al heel sterk van zichzelf, dat kan mij luistermoeheid geven met een bron als de Copland.

Hoe het nu klinkt met de Copland en de net gemaakte Luter Symphonie is luistermoeheidvrij (scrabble woord?)

Hoe het exact met de afbeelding zit zal ik echt meer voor moeten luisteren en vergelijken (heb nu 3 totaal andere XLR ontwerpen qua kabels, dus vergelijkings materiaal genoeg)
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsalabim

Citaat van: Ralf67 op augustus 22, 2024, 22:10:04Je hebt de Diapason Amadantes gehad ?

Wat vond je ervan ?

Goede luidsprekers, zeker voor een kleinere ruimte.
Maar eerlijkheid dient me te zeggen dat ik ze nooit zo gemist heb (dit in tegenstelling tot de Blumenhofer, die ik persoonlijk mooier vind).

simsalabim

Citaat van: chansig op augustus 22, 2024, 22:16:34Zo'n speaker die altijd in mijn geheugen is blijven hangen. Niet qua weergave, want nooit gehoord. Qua uiterlijk vond ik hem er erg mooi uitzien. Nog steeds overigens.

Gr. Hans

Diapason is ook zeker erg fraai gemaakt, helemaal massief hout in facetten.

Richi

Citaat van: simsalabim op augustus 22, 2024, 22:25:08Heb nu weer die Mozart symphonie opgezet die ik op repeat heb gehad tijdens het maken.

De klanken met de ref XLR op de Copland zijn nog vers en mijn doel is wel bereikt.

De Copland is een beetje een koele kikker qua sound en had wat meer rijkdom nodig.

Mijnsinziens is dat prima gelukt.

Hier komt weer zo een audiofiele dooddoener:
mijn partner (die van zichzelf een erg skeptisch mens is) vindt het warmer, ronder, minder dominant en prettiger in het gehoor, ik vroeg zou je het omschrijven als best een verschil?
Zij vindt van wel.

Wat vind ik?
Het klinkt iig zeker minder transparant, te veel transparantie vind ik ook niet zo fijn in het gehoor, en de Grandinote Mach 4 zijn dat al heel sterk van zichzelf, dat kan mij luistermoeheid geven met een bron als de Copland.

Hoe het nu klinkt met de Copland en de net gemaakte Luter Symphonie is luistermoeheidvrij (scrabble woord?)

Hoe het exact met de afbeelding zit zal ik echt meer voor moeten luisteren en vergelijken (heb nu 3 totaal andere XLR ontwerpen qua kabels, dus vergelijkings materiaal genoeg)
Ik ben heel benieuwd hoe je de 3D weergave en plaatsing ervaart met de gevlochten interlink (en speakerkabel). Ik heb hier ook mee geëxperimenteerd en ik kwam steeds tot de conclusie dat het beeld diffuser werd. Vandaar mijn voorkeur voor solid core kabels.

Maar je hebt zonder twijfel een paar schitterende kabels gemaakt! Was je niet bang dat de XLR plug het zou begeven met dat zware soldeerwerk (als in dat ie smelt)?

Hartelijke groet,
Richard
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

joostb

simsalabim

Citaat van: Richi op augustus 23, 2024, 07:24:14Ik ben heel benieuwd hoe je de 3D weergave en plaatsing ervaart met de gevlochten interlink (en speakerkabel). Ik heb hier ook mee geëxperimenteerd en ik kwam steeds tot de conclusie dat het beeld diffuser werd. Vandaar mijn voorkeur voor solid core kabels.

Maar je hebt zonder twijfel een paar schitterende kabels gemaakt! Was je niet bang dat de XLR plug het zou begeven met dat zware soldeerwerk (als in dat ie smelt)?

Hartelijke groet,
Richard

Hi Richard,

de pinpointing met de XLR is denk ik minder dan mijn andere kabels, maar daarentegen klinkt de nieuwe kabel weer heel vol en rijk.
De tijd zal het leren of deze kabel een vaste plek in de set zal krijgen, voor nu doet die precies waar ik op hoopte, en dat is de sound warmer en ronder krijgen.
Volgende week gaat de set naar de nieuwe luisterruimte en dan kan ik alles eens rustig gaan vergelijken.

Mijn speakerkabels zijn trouwens ook solidcore, iedere solidcore zit appart in een katoenen mantel en dit gevlochten.

Betreffende het solderen;
De XLR kabel heb ik met klemtools zo geklemd dat er minimale spanning op de te solderen elementen komt, dat scheelt alles, de pluggen zijn helemaal mooi door het soldeerwerk heen gekomen :)

Contour

Vroeger toen er nog geen speakon bestond, paste men XLR ook toe voor speakerkabels, daar kan dus gewoon een dikke draad aan gesoldeerd worden.

simsalabim

Met de nieuwe kabel klinkt het een stuk smoother.
Wel constateer ik ook wat minder goede pinpointing, iets in de afbeelding, hoe Contour het al omschreef als ietwat versmeerd en Richi gaf het ook al aan.

Ik krijg eerdaags mooi draad (geëmaileerd koper solid core in zijde) van 0.5mm daar ga ik dan weer wat kabels mee maken, de Luter Symphonie's ga ik gewoon houden, want is wel heel mooi.
Leuk om eens af te kunnen wisselen.

Woensdag is het trouwens zover, dan gaat de set verhuizen naar de nieuwe kamer  8)

Ben benieuwd naar de akoestiek daar en hoe de Mach 4 zich daar gaan gedragen, spannend.

Richi

Spannend inderdaad! Je plaatst toch wel een paar foto's hier? Wij zijn erg nieuwsgierig. Althans, ik wel. :D
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

simsalabim

Citaat van: Richi op augustus 26, 2024, 14:19:57Spannend inderdaad! Je plaatst toch wel een paar foto's hier? Wij zijn erg nieuwsgierig. Althans, ik wel. :D

Zekers!

Ralf67

Mooie plannen .

Succes met de verhuizing.

simsalabim

Ik heb nog steeds mijn twijfels over de Lux91 300b's.
Er zit 1 coupling capacitor in per mono, en dit zijn:

0.22uF
Obbligato teflon tin foil caps (1000VDC)

Dit is wat er van gezegd wordt:

These may be the ultimate coupling and bypass capactitors. 1000V rating allows use in many 211/845 circuits - check your operating voltages. These take a while to settle in but are ultimately smooth and extremely dynamic sounding.

Koppelcaps vlak voor de output in het signaalpad zijn wel goed hoorbaar in mijn beleving.

Als ik de omschrijving zo lees zou ik niet zeggen dat het aan de koppelcaps ligt, want smooth (dynamisch hoor ik wel en is misschien wat veel, daar zou een andere cap misschien wel winst in kunnen behalen).

Andere caps zouden kunnen zijn -Duelund (iemand ervaring?? welke is het best),
-Mundorf z/g in olie, veel ervaring mee, zeer fraaie caps, right in my alley,
-Jupiter HT Beeswax, veel ervaring mee, goed maar net niet helemaal mijn sound.

Iemand nog suggesties?

De stuurbuisjes heb ik reeds vervangen voor Tung Sol en die zouden de meest smooth moeten zijn.

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat de 300b wel een doodlopend spoor voor mij zijn.

Als het ontwerp klinkt zo het klinkt zal een koppelcap of een set andere 300b's er niet ineens een compleet andere amp van maken?
Wat is jullie mening?

Maar aan de andere kant moet ik ook even geduld hebben (niet mijn sterkste kant), weet nog niets van de akoestiek en hoe het gaat klinken in de nieuwe ruimte.

Dat ga ik sowieso afwachten.

simsalabim

Volgens mij is Obbligato nu Solen geworden, de caps die dus standaard in deze amps zitten kosten zo een 70€ per stuk, niet slecht voor versterkers die onder de 3k kosten.

brt

Ik zou (zoals ik al eerder suggerereerde) zeker even de nieuwe akoestiek afwachten. Als het daar ook too much is, is de 300b geen goede match met je speaker. Hier was een Melody 300b versterker ook te veel van het goede voor mijn Focal Sopra's. Met 845 eindbuizen gaat het dan weer erg goed...
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Kwabbernoot

Het leest alsof je denkt dat het verschil veroorzaakt wordt door de buizen? Lees ik dat correct?

Groeten...

simsalabim

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 27, 2024, 12:35:04Het leest alsof je denkt dat het verschil veroorzaakt wordt door de buizen? Lees ik dat correct?

Groeten...

Het ontwerp kun je niet (zo maar) veranderen, blijft over de buizen en de koppelcaps.
Heb alle buizen behalve de 300b al vervangen.
Koppelcap zie ik niet zo veel heil in daar die al zeer hoogwaardig zijn.

Blijft over de 300b, zitten nu geen slechte in (TJ Full Music) maar kan misschien iets smoother 300b in nog, maar of je daar een andere versterker mee krijgt.. ik weet het niet.
Maar ben uitgenodigd door Bart om 300b te rollen, dus wie weet.

brt

Citaat van: simsalabim op augustus 27, 2024, 13:02:54Het ontwerp kun je niet (zo maar) veranderen, blijft over de buizen en de koppelcaps.
Heb alle buizen behalve de 300b al vervangen.
Koppelcap zie ik niet zo veel heil in daar die al zeer hoogwaardig zijn.

Blijft over de 300b, zitten nu geen slechte in (TJ Full Music) maar kan misschien iets smoother 300b in nog, maar of je daar een andere versterker mee krijgt.. ik weet het niet.
Maar ben uitgenodigd door Bart om 300b te rollen, dus wie weet.

Mijn ervaring is dat tube-rollen een nuance brengt en dat het soort buis veel meer invloed heeft. Ik verwacht niet dat andere 300b buizen het voor je gaan doen, Simon, tenzij het geluid nét niet lekker is. Dan zou het wel kunnen werken. Maar de 300b buis (net als elke andere) heeft een bepaalde signatuur en ik vrees dat de 300b geen match gaat zijn. Tenzij het straks een goede match is in jouw nieuwe ruimte.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

simsalabim

Nou, ze zijn boven hoor, in mijn nieuwe luisterruimte.

De ruimte is 3.6 x 4.5 meter groot/klein zo je wilt.

Vanavond maar eens de set ook naar boven transporteren.
En dan de eerste klanken, ben benieuwd.

IMG_1610.jpegIMG_1616.jpeg 

Ralf67

Prima ruimte toch.

Veel groter heb je niet nodig.

Je zal alleen ergens rond de 40 hz een behoorlijke piek in het laag hebben.

Denk wel iets van +10db

Maar meten is weten .

simsalabim

Citaat van: Ralf67 op augustus 28, 2024, 18:52:25Prima ruimte toch.

Veel groter heb je niet nodig.

Je zal alleen ergens rond de 40 hz een behoorlijke piek in het laag hebben.

Denk wel iets van +10db

Maar meten is weten .

Ja, ben er ook blij mee dat ik een dedicated ruimte nu heb, in een gezinshuis met ook nog 3 katten is de set in de woonkamer gewoon niet ideaal.

Meten zal ik ook nog gaan doen terzijnertijd.

Maar ik ga geen dsp toepassen dus wellicht met basstraps werken op den duur.

simsalabim

Zo, het staat te spelen  :yinyang:

IMG_1621.jpeg

brt

Zo hee, da's top zeg!

Prima ruimte inderdaad.

Denk dat je wel baat gaat hebben bij demping als ik dit zo zie.
Enne, krijg je de deur nog wel open? ;)

simsalabim

Citaat van: brt op augustus 28, 2024, 22:24:02Zo hee, da's top zeg!

Prima ruimte inderdaad.

Denk dat je wel baat gaat hebben bij demping als ik dit zo zie.
Enne, krijg je de deur nog wel open? ;)

Haha, nee die deur is dus wel een issue.
Ik ga op zoek naar de beste plek akoestisch gezien (en hoe het klinkt natuurlijk) en mocht dat terloops voor de deur zijn markeer ik op de vloer en verschuif ik als ik ga luisteren.
Mensen kunnen dan ook niet zomaar binnen komen dus dat wordt een bordje ophangen dan op de deur  :hehe: