HT op Benedenverdieping..

Gestart door Durk, juni 21, 2004, 21:57:46

Vorige topic - Volgende topic

Durk

Ik ben voornemens de komende maanden mijn kelder om te toveren in een HT.
Echter er leven bij mij nog wat vragen omtrent de indeling van de kelder 12 * 6,5.
De ruimte is behoorlijk groot, en ik heb nog geen idee welke indeling
het best is. Ook zijn er problemen met de akoustiek. De ruimte is nu nl beton, beton beton en nog eens beton.
Met daartussen ook nog eens staalspanten.
Ik heb het idee om de wanden en de vloer te bekleden met tapijt.
Helpt dit voldoende tegen galm? Of moet het plafond ook nog worden aangepakt.

Kortom nog voldoende vragen.
Graag uw tips en advies met betrekking tot de indeling en aankleding.

Zie tekening

xxxxWijzigingxxxxx

Dit plan is dus komen te vervallen, zie de post verderop voor de reden en het nieuwe plan.....
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Jeroen.

Tips om eens op je gemakje te lezen:
Do and don't's in acoustiek.....
Akoestiek der Akoestieken

Het bekleden van je muren en vloer met tapijt zal al een behoorlijk verschil gaan uitmaken.
Hou het rond een projectie scherm goed donker, zwarte stof ofzo, je kan dan eventueel een andere kleur gebruiken naarmate je meer naar achteren toe komt.

Het zitten in een zwarte boos is niet voor iedereen even prettig, als je het licht aan doet is het wel aardig als je ook nog iets te zien hebt. De kans dat je anders depri uit je ht komt is redelijk aanwezig.

Probeer met lichtpunten en groepen te werken, icm met bv een x10 systeem, zodat je vanuit je luie stoel ervoor kan kiezen om alleen de achter/zij verlichting aan te doen, alles behalve de lampjes boven het scherm of volledige verlichting.

Het is een mooie grote ruimte, misschien wel iets te groot, alleen is het jammer van de trap midden in het geheel. Misschien een stuk opdelen en met dit gedeelte een top HT maken?
Als ik het voorste deel (bij de deur?) inschat dan denk ik adt je nog een stuk hebt van 6.5 bij 5 meter, kan je je toch nog wel flink uitleven.

Succes met het bouwen en hou ons op de hoogte,

MvGr,

Jeroen.

Jinsu

Hoi,

Had ik die ruimte maar 8) .

De deur aan de noorden zou ik wegwerken, dit kan via metselwerk of met velours tot aan de grond. Dat hangt er vanaf of je een vast scherm of een rollo neemt. Ik zou gaan metselen als het een vast scherm wordt. De muren kun je het beste een donkere tint geven, van zwart naar grijs oplopend, in ieder geval donkere kleuren ;) .

De betonnen vloer kun je misschien van te voren nog met houten frame met "afdak" afschermen en daarop op dan pas het vloertapijt, alles heeft invloed op het geluid dus ben gewaarschuwd . Weet je trouwens al welke techniek je wilt gaan gebruiken voor de projectie "LCD/DLP/D-ILA/CRT"?

Kijk eens bij de sectie prive home theaters, GT Design heeft er een paar voorbeelden gepost hoe het er kan uitzien ;) .

MvGr,

Jens

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

eduard

Wou wat een mooi ruimte. Hoe hoog is deze ruimte. Ik zou met zo'n ruimte voor rear projectie gaan. Projector tegen de muur en dan projecterren op de achter kant van (speciaal doek).

Jinsu

Hoi,

De doeken voor rearprojection verschillen niet zoveel t.a.v. frontprojection, denk er dan wel aan dat je met een spiegel moet gaan werken ;) .

MvGr,

Jens

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

BWzes03

Die trap, hoe komt die boven?
in een trapkast constructie? misschien dat je dat kan vervangen door een vlisotrap constructie, waardoor je de gehele ruimte kan benutten...

just my € 0,02
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

eduard

Bij rear projectie is een spiegel niet noodzakelijk. Ik dacht met zo'n ruimte bouw je op 4 meter een valse muur met het projectie scherm en dan aan het begin van die ruimte de projector.

Durk

De ruimte is 2,60 hoog.

Vlizotrap lijkt me niet praktisch (en zonde van de trap die er nu zit)
Ik zal vanavond de ruimte eens goed opmeten en een plannetje uitwerken.

Het laatste HT van GT Design lijkt me een mooi HT om te realiseren. Is in ieder geval minder werk dan het HT dat hij doorvoor heeft gerealiseerd. ( met lambrizeringen en dergelijke)

Ik ben overigens niet van plan om een high end installatie te plaatsen. Beamer heb ik al. DLP van Sharp.
Voor speakers kies ik denk ik voor de Q-lijn van kef. Versterking ben ik niet uit, al denk ik naar Marantz. High-end kan altijd nog. (ben 24)

De deur die overigens in de achterwand zit, is de deur van nog een ruimte van ongeveer 5,5 x 6,5 meter.
Wellicht is dit een mooie ruimte om een HT te realiseren?

Probleem vindt ik echter mijn projector, deze heb ik via mijn werk bemachtigd. Als ik echter projecteer vanaf 6 meter, dan heb ik een max. breedte van 1,80 meter, dit terwijl ik graag voor 2,4 meter ga. Is hier misschien een oplossing voor?

Weet iemand overigens wat de afmetingen van de ruimte van Rob zijn?
Qua apparatuur durf ik mijzelf niet met hem te vergelijken, maar de afmeting van de ruimte durf ik wel aan.

Meer info volgt

Jinsu

Hoi,

Ik heb nog eens gekeken ik wist dat het ergens tussenstond ;) , de ruimte van Rob is 6m x 8.5m.

* Pak de achterste ruimte en koop een nieuwe projector en van de grote ruimte maak je entre hal met van alles en nog wat "is maar een idee" ;) .

MvGr,

Jens

Rob_Dingen

Hoi

Mijn ruimte is inderdaad 6 x 8.5.
De voorste ruimte is totaal niet geschikt in dat formaat je zit zowat op 12x6 dat is voor de acoustiek erg slecht en geeft op voorhand al problemen.
Ik zou ook de ruimte nemen van 5.5x6.5 daardoor kun je een mooie speaker opstelling maken en inderdaad een scherm van 2.40 is prima.
Ik zou nu niet echt naar de projector kijken die gaat toch een keer veranderen de ruimte blijft.

Rob

Durk

OK bedankt!

Het wordt de achterste ruimte. Nu nog even een plan uitwerken.

Durk

Plannetje geschetst.

Heb ruimte nog eens nagemeten en hij blijkt 4,8 meter te zijn. Er zit namelijk een verschil tussen de bouwtekening en wat er daadwerkelijk gebouwd is. 8). Maar die 70 centimeter zijn niet om  :'( van te worden.

Mijn plan is om met een podiumpje te werken aan de achterkant, zodat de achterste stoelen ook nog een beetje uitzicht hebben.
Echter Hoe groot zal ik het podium maken? Hoe hoog? Moet het podium worden opgevuld? Heeft iemand hier een idee over?

Aan de buitenmuur van de ruimte zitten 2 spanten. Deze ga ik afwerken tot zuilen met een muurlampje. Voor de symetrie zet ik dezelfde zuilen ook aan de andere kant.

Denken jullie dat het plafond (beton) nog moet worden aangepakt als de muren en de vloer bekleed zijn met tapijt. (Op de Vloer tapijt over een houten raamwerk (o.a. Podium)

Jinsu

Hoi,

Ik zou alles een stuk in de richting van het scherm plaatsen, voor een podium verwijs ik je naar de onderstaande link ;) .

Op site vind je enige tips die betrekking hebben op het bouwen van een HT en de akoestiek.

MvGr,

Jens

Durk

Prachtig!  ;D

Daar kan ik wat mee

kjelt

Als je toch de ruimte hebt waarom bouw je je apparatuur en projector niet in een apart kamertje van 1,5m diep? Dan hoor je ook je projector niet meer zoemen bij stille scenes en je dvd speler spinnen. Bovendien kun je daar ook al je dvd's bewaren. Op avsforum staan diverse mogelijkheden voor het glazen ruitje met 99,9% lichtdoorvoer van de firma Edmund Optics uit Engeland.

Durk

Ik wil de app liever in de kamer hebben. Ik zal toch nooit zoveel app bezitten, dat ik deze in een aparte kamer hoef te bouwen.
Voor de projector is het wel een goed idee. Ik dacht hier echter aan een hushbox over de gehele lengte.  Zeg maar een soort verlaagd plafond met de projector in het verlaagde plafond. Op deze wijze kan ik de lucht af en aanvoer ook mooi wegwerken.

Ik heb nu het plan opgevat om een tweetal podiums te maken.

Hoe hoog moet zón verhoging eigenlijk?

jaco

Net zo hoog als in een bioscoop. Zeg maar een stevige traptrede.
Het idee moet zijn dat je op de 2e rij niet tegen het hoofd van diegene voor je moet zitten. Vaak worden de zitplaatsen ook versprongen geplaatst zodat je dat effect nog minder hebt.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

jaco

Als ik trouwens vragen mag, in wat voor soort huis zit een kelder van 260 cm diep ? Is dat ervoor gebouwd ?
Meestal is een kelder niet echt hoog. Ik weet dat de nieuwe bouwvoorschriften 260 cm aangeven voor de andere woonlagen, maar ben niet zeker van de kelder.
Moet ook wel een behoorlijk huis zijn als er 12+4,6 meter lengte achter elkaar zit. Zou ook wel wat voor mij zijn, alleen zal financieel wel weer niet gaan  >:(

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Durk

Het betreft een ex- winkel-woonpand.
Mijn woonhuis is gelegen op 1e en de 2e verdieping en is de helft kleiner dan de kelder (die de hele kavel beslaat)

Het pand is destijds door mijn vader gebouwd. Gezien het feit dat het in keileem is gebouwd was de kelder geen probleem. (en ik ben er erg blij mee..).

De kelder in mijn ouderlijk huis was maar 1,90 meter hoog. Dus mijn eigen kelder is echt een verademing..

JasperVdWH

geweldige ruimte, is het niet eens tijd voor een paar "before" foto's?

gr
jasper
Barco800 met HTPC (Radeon 9500)

Durk

Ik zal morgen wat foto's plaatsen.

Durk

uhm Camera inmiddels gevonden, nu nog even op zoek naar het kabeltje om de foto's op mijn comp. te zetten...

Plannen zijn in de tussentijd iets gewijzigd:
in plaats van de achterste kamer, wordt er een kamer gemaakt in de grote ruimte, zodat ik de achterste ruimte als "rommelhok"kan blijven gebruiken.

Durk

Het is even stil geweest rondom mijn te realiseren theater. Dit heeft alles te maken met gewijzigde plannen. Omdat er een mooie ruimte op de begane grond is vrijgekomen, heb ik besloten om van het kelder idee af te stappen. Enerzijds omdat de ruimte op de BG al ver gevorderd was, anderzijds vanwege de te hoge luchtvochtigheid in de kelder.

Hoe dan ook, de plannen zo als deze er nu voorstaan zijn:

HT te realiseren op begane grond, ruimte van 3,7 x ?? (meter of 6/7 dacht ik).
Vanwege de voorkeuren van mijn vrouw een beetje koloniaal, dus bruinachtig.

Apparatuur:(reeds in mijn bezit)

Front: Kef Q 5
Center : Kef Q9c
Surr: Jamo E 310( te upgraden)
HTPC
Sony dvd/sacd dvp-ns930
Sony STR-DB790QS (te upgraden)
Projector: Sharp PG-M20s

Ik ben niet zo te spreken over mijn huidige receiver. Deze heb ik een jaartje geleden gekocht, samen met een jamo surroundsetje voor bij mijn computer. Voor HT en vooral voor stereo vindt ik hem toch matig presteren. De receiver gaat er dus als eerste uit.

Ik zal vanavond maar eens wat foto's op het internet zetten..

robbie12345

Volgens mij heb je niet zo'n zin om die foto's te maken  ;D
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Durk

een beetje te druk  ;D

Ik heb gister een computertje in elkaar gezet, deze zal tzt dienen als htpc... en aangezien een dag maar 24 uur heeft. Rare ding wilde maar niet opstarten, bleek koeling niet goed te werken...