Akoestiek der Akoestieken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), January 24, 2004, 09:01:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Sinds kort heb ik het plan opgepakt om mijn ruimte akoestisch te perfectioneren.

Meteen dacht ik in een groter verband aan ons forum. Ik denk dat als we een vergaarbak maken waar een ieder zijn probleem en (dhz) oplossing aandraagt het een toegevoegde waarde kan zijn.

Ik bijt gewoon de spits af en daarna of tussendoor is IEDEREEN welkom. Ik hou zelf deze thread dus niet in stand dat doen jullie.... ;)

Ik denk dat het nog steeds een zeer onderschat onderwerp is.
Dus erg zinvol !!!

Om bijvoorbeeld eens lekker kort door de bocht te gaan:.....

Een noppenschuimpje van de Gamma geplakt op een eerste reflectiepunt (= punt op de muur waar je een gereflecteerd geluid krijgt) zorgt voor een verbetering welke onmogelijk bereikt kan worden door een 7000 Euro tijdgecorrigeerde MIT kabel.......

DO I HAVE YOUR ATTENTION NOW.... ;D

Verder nog een goedbedoelde tip laten we het simpel houden voor een ieder (kunnen altijd naar technische sites verwijzen)

Dus mijdt taalgebruik zoals:

Ik heb nu een 20 mm absorber welke zorgt dat ik een absorptie coefficient van 97 procent heb bij 4000 Hz volgens ISO 354. Ik had 40 mm kunnen nemen maar dan had ik bij 125 Hz slechts van 14 naar 17 procent gegaan..... ???

Enfin genoeg gepreekt...Have Fun...... ;)



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

pong38

#1
Goed initiatief Erik,

Mijn eerste vraag aan jou en de mede-forumleden is, hoe maak je zichtbaar waar je akoestische problemen zitten.
Hoe kom ik b.v. te weten op welke wand en op welke specieke plek een ongewenste reflectie plaatsvindt ?

Ron

garmtz

Je kunt met spiegels je mirror-point bepalen. Ga op de luisterplek zitten en laat een ander met een spiegel strak langs de wand gaan. Op het moment dat je een speaker in de spiegel ziet, is dat het mirror point en die moet je dan behandelen.

AppleMies

Quote from: Erik van Voorst on January 24, 2004, 09:01:28

............Ik denk dat het nog steeds een zeer onderschat onderwerp is.
Dus erg zinvol !!!.................



............en noppenschuimpje van de Gamma geplakt op een eerste reflectiepunt (= punt op de muur waar je een gereflecteerd geluid krijgt) zorgt voor een verbetering welke onmogelijk bereikt kan worden door een 7000 Euro tijdgecorrigeerde MIT kabel.......







Beste Erik,


Ik prijs je innitiatief. (dat hier ook nog tijd voor hebt ::) pfffffff, ADHD soms? ) maar ik had het hier en daar al eens eerder gemeld. Er zijn ZOVEEL winsten te behalen op akoestisch vlak, en zo onderschatte opwaardering. Ik vind persoonlijk dat het tweaken van de laatste 5-10% te bereiken is met het kabeltjessyndroom.

Succes, ik zal dit zeker vol belangstelling gaan volgen.......



Mvg


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on January 24, 2004, 09:01:28
Sinds kort heb ik het plan opgepakt om mijn ruimte akoestisch te perfectioneren.
Meteen dacht ik in een groter verband aan ons forum. Ik denk dat als we een vergaarbak maken waar een ieder zijn probleem en (dhz) oplossing aandraagt het een toegevoegde waarde kan zijn.
Ik bijt gewoon de spits af.....

Het is wat mij betreft een goed idee om je ruimte als voorbeeld te gebruiken.
Voor de lezers: ik heb Erik aangeboden om hem te helpen de nagalmsituatie in zijn ruimte enigszins in kaart te brengen.
Zijn plafond is een nog groot en ongebruikt potentieel bruikbaar akoestisch oppervlak en het is zijn bedoeling om er een akoestische laag tegenaan te laten spuiten door een specialistisch bedrijf. We zijn met name geïnteresseerd in de situatie rond de breedbandige nagalmtijd, zoals die na het aanbrengen van dat akoestische plafond zal zijn. Op basis van die bevindingen zullen eventuele vervolgmaatregelen vorm krijgen.
Als je wil, Erik, plaats ik dat (gratis) advies voor jou tegelijkertijd ook hier? Zo ja, kan ik dan een grafiek invoegen en hoe moet ik dat doen?

ThingMan.

Niet actief

Quote from: pong38 on January 24, 2004, 11:24:45
Mijn eerste vraag aan jou en de mede-forumleden is, hoe maak je zichtbaar waar je akoestische problemen zitten.
Hoe kom ik b.v. te weten op welke wand en op welke specieke plek een ongewenste reflectie plaatsvindt ?
Ron

In principe is elk vlak en reflecterend oppervlak een plaats waar ongewenste reflecties optreden. Sommige plekken leveren ongewenstere reflecties op dan andere: de belangrijkste plaatsen voor de opbouw van een goed ruimtelijk beeld zijn de eerste reflectiepunten (mirror points van Garmtz). Als je die op orde krijgt, win je aan ruimtelijke afbeelding, maar het doet weinig of niets aan de nagalmsituatie in het algemeen.
Ik kan niet vermijden dat ik iets technisch moet inbrengen, maar er zijn zowel gewenste reflecties als ongewenste reflecties in een ruimte. Het onderscheid tussen die twee is cruciaal om succesvol aan reflectiebeheersing te gaan doen. De gewenste reflecties maken het mogelijk dat de ambiance van een opname zich ook werkelijk laat horen in je ruimte. M.a.w. gewenste reflecties vertegenwoordigen de ambiance-informatie uit de geluidsopname.
De ongewenste reflecties laten de eigenaardigheden van de luisterruimte zelf naar voren komen. Hieronder moet je eerder genoemde eerste reflectiepunten scharen, maar ook het verschijnsel dat als "flutter echo" bekend staat. Objecten in de buurt van luidsprekers veroorzaken ook ongewenste reflecties, die het ruimtelijk beeld van de opname verstoren.
Ongewenste reflecties vertegenwoordigen dus de ambiance van de ruimte zelf waarin je zit en zullen doorgaans de subtielere informatie uit de geluidsopname volledig overstemmen. Ze zijn oorzaak voor het schreeuwerige midden (stemmen, viool en gitaar) dat in negen van de tien onbehandelde woonkamers voor luisterfrustratie zorgt.
Potentiele situatie voor ongewenste reflecties zijn verder:
* tegenover elkaar liggende harde oppervlakken, ofwel parallelle wanden
* grote vlakke oppervlakken (kale muren) in het gedeelte van de ruimte waar luidsprekers staan opgesteld en tussen luidsprekers en luisteraar.
Let wel: vooralsnog hebben we het enkel over reflectieproblemen gehad die zich in het midden en hoog openbaren. Reflectiebeheersing is echter 1 van de fundamenten van een akoestische aanpak.
Andere fundamenten van gelijk belang zijn laagabsorptie (traagheid van laagweergave door gebrekkige absorptie van het laag onder 150 Hz) en absorptie van laagmidden (de modderfactor).
De vaak ondergewaardeerde opstelling van luidsprekers en luisterstoel is misschien wel het belangrijkste fundament om akoestisch op voort te bouwen.
Ik hoop dat je er wat mee kunt,
ThingMan.

VlisChris

Ik zit ook met een klein probleempje waarvan ik echter niet weet of het mijn versterker is of mijn kamerakoustiek.
Met welke bron dan ook klinkt de rechterkant van het geluid gewoon beter en dieper dan de linkerkant. Vooral met cd's is het verschrikkelijk goed te horen, maar ook met de tv. Met dvd's in surround heb ik er veel minder last van.
Kan dit komen doordat mijn rechter front op een halve meter van 3 volle boekenkasten staat waarbij mijn linker front op een halve meter van 3 dvd rekjes staat?
Dat zou ook meteen een beetje kunnen verklaren waarom ik met tv er ook last van heb :).
Binnenkort zal ik eens proberen om digit foto's te maken, en kan ik die ook eens plaatsen. Maakt het wat makkelijker.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

#7
Iedereen alvast bedankt voor zijn inbreng.

Tuurlijk Thingman GRAAG...de grafieken kun je een (onzichtbaar)plekje geven op bv je site en dan eigenschappen kiezen en de naam kopieren en deze naam hier inbrengen tussen het gekozen schilderijtje...hoebedoel je geen compu wizz...
...enfin ...je zult wel zat hulp krijgen tegen die tijd...  ;D

Hierbij eerst een overzicht van mijn luisterruimte...in de hoop dat jullie voor jezelf hier ook wat " herkenbaars" in zullen zien...



12.40 mtr keihard beton als plafond.



Spachtelputz dito wanden...wel al hier en daar wat objecten aan gehangen die het geluid al wat kunnen diffuseren (minder laten reflecteren) dingen zoals schilderijen en 3D-" kunst"



Natuurstenenvloer...wel al een flink kleed erop...wat behoorlijk helpt
(wol helpt trouwens beter dan project tapijt  ;))



Glas zorgt ook voor de nodige ellende hoewel het voor "het laag" vriendelijker is dan een muur.



Een volle zaterdag kit smeren....25 tubes leeggemaakt om de naden weg te werken tussen de betonplaten zodat het bedrijf komende dinsdag!!!! ...een groot sneeuwlandschap kan opspuiten via een bepaald procede
(later meer info)




Egaliseren want ik wil die foeilelijke overgangen later na de behandelingen NOOIT MEER ZIEN.... ;D

Voor de xXx-aanhangers....ze staan in de lijm dus 24 uur de tijd voor mijn plafond...hahahahaha

Op mijn site kun je het verhaal van de akoestiek ook volgen
als je " shortcuts" wilt... ;)



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Erik,
Krijg je het sneeuwlandschap op je plafond puur omdat je dat mooi vind of ook voor de akoestieke eigenschap?

Om vlakke wanden tegen te gaan hebben wij nl. vrij grove structuur-latex er tegenaan gekwakt. Dempt natuurlijk niet veel maar werkt een beetje als een muurgrote diffuser.

Thingman, heb jij daar ook ervaring mee? Want hoeveel het helpt kunnen we natuurlijk nu niet meer A-B'en.

Groeten,
Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

neen puur als een grote absorber...het is mooi meegenomen dat het er erg design uitziet !!!!

Ik zet wel een pic op het forum maar is een beetje moeilijk te fotogaferen... :(

Met de foto zal ik ook de eigenschappen erbij vermelden...maar voor de "doorsnede-liefhebber" is het eigenlijk al genoeg als ik zeg dat het een nagalm-killer is....

Dus voor een natuurstenen- of laminaat/parketman is dit echt een oplossing......zeg maar even een wit tapijt maar dan op het plafond (ook zeer zacht materiaal)  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#10
Okay...dit is het spul (hoop niet dat ik last krijg van "narcotics"  ;D ).

De firma heeft patent en geeft concertgebouw/studio en peuterspeelzalen als referenties.....dus ....

Ik hou niet zo van reclame... voor de "die-hard"...even op mijn site kijken voor het adres en alle  techno-specs. (kijk onder.:...merken......en dan....sprayplan+  :approve:

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Scarp

Erik, dat spul word op het plafond gespoten, maar heb je dan geen problemen bij lichtpunten aan het plafond? Of kan dat er gewoon doorheen ofzo?

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja je hebt problemen met je lichtpunten.

Alle verlichting moet eraf. En op sommige punten bv. bij bijzondere aansluitingen en/of ventilatie moet je hoekprofieltjes zetten van bv. 15 mm.

Veel werk en ALLES moet je kamer uit of zeer goed in plastic.

Mijn vrouw was in het begin, niet zo enthousiast als ik... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Erik, lijkt me mooi spul. Ben echt benieuwd hoe het gaat werken.

Voor de echte HT-enthousiasteling; is het ook in zwart of donker-grijs te krijgen ??? ;D

Succes,
Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

#15
Martin,

Zwart was ook het eerste waar ik aan dacht (voor mijn HT)
jazeker..zelfs een standaard kleur net als mijn kleur (poolwit). Verder nog geel/lichtbruin/donkerbruin/zeer donkerbruin/donker blauw....overige kleuren mogelijk tegen meerprijs.

Stripping has begun......(the room I mean... :P)


Echoe....Echoe......Echoe....de echoe NU momenteel wens je je ergste vijand niet toe..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Vincent

speakers draadloos??? ;)

wel mooie kamer moet i kzeggen (qua ruimtelijkheid dan)

Grtz

Vin


Erik van Voorst (in memoriam)

De bekabeling loopt onder de vloer in buizen naar de
"machinekamer" (diepe kast in de gang) in mijn woonkamer heb ik alleen het loopwerk en het regelgedeelte van mijn voorversterker.

Dus de optimale waf... ;)

Voor de xXx-en geldt dit straks ook...oeps verkeerde topic... ;D ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Vincent

Wel heel mooi gedaan...

Ik ben nog steeds op zoek naar de speakers van Avalon die ik heb gehoord op de High end show in frankfurt 2 jaar geleden.. Ze waren wel hetzelfde qua ontwerp maar wat ik me kan herinneren groter... Die klonken echt onwaarschijnlijk mooi.. Helaas ook extreem prijzig maar misschien iets voor later ..

Erik van Voorst (in memoriam)

Nu de lokatie van de speakers toch opvallen.

Misschien leuk om te vermelden dat hier ook weer akoestisch enorme winsten te behalen zijn.

Neil Patel (avalon) was zo goed om in-room response grafieken bij zijn luidsprekers mee te geven.

Op deze grafieken kun je zien WAT er gebeurt als je je speakers bv te dicht bij de muur zet.

Het gevolg is een oneven frequentieverloop wat niet alleen op papier maar ook zeer goed hoorbaar is in bv het laag...de kwaliteit kun je zo flink om zeep helpen plus een dip gevolgd door een piek (als de tonen steeds lager worden)....zeer oneven basweergave.

In mijn geval staan ze 3.7 ft van de zijmuur en 6.9 ft van de achtermuur dit zou de "optimale positie" moeten zijn volgens een van zijn grafieken. Daarom durfde ik in de natuurstenen vloer te boren... ;D

Voor mijn xXx speakers zijn dit zelfs de MINIMALE maten volgens Neil Patel (Sentinel manual)....dus ik heb geluk met mijn nieuwe set straks.

Het klinkt een beetje technisch maar als je de ruimte hebt en je schuift een beetje is het allemaal duidelijk (hoorbaar).. ;)

Overigens helpt het ook akoestisch gezien om je apparatuur ver van je speakers te houden. Je introduceert nogal wat energie... ;D...wat weer voor microfonie (trillingen) zorgt op je randapparatuur. Met name buizenbakken zijn er zeer gevoelig voor. Helaas ver van je speakers (bv vertrek ernaast) zorgt weer voor langere bekabeling....het blijven compromissen... maar je kunt kiezen ;)

Ik hoop dat bv. Toine mij een beetje volgt en aan wil vullen of corrigeren...no problem.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: christiaan sauer on January 24, 2004, 17:25:17
Ik zit ook met een klein probleempje waarvan ik echter niet weet of het mijn versterker is of mijn kamerakoustiek.
Met welke bron dan ook klinkt de rechterkant van het geluid gewoon beter en dieper dan de linkerkant. Vooral met cd's is het verschrikkelijk goed te horen, maar ook met de tv. Met dvd's in surround heb ik er veel minder last van.

Als het kanaalverschil werkelijk "verschrikkelijk goed te horen is", zoals jij zegt, dan is er ook werkelijk iets aan de hand. Asymmetrie in het ruimtebeeld als gevolg van grote verschillen in het territorium rondom de linker en de rechter luidspreker kunnen veroorzaken wat jij beschrijft. De versterker lijkt me minder waarschijnlijk als oorzaak, maar het kan natuurlijk altijd wel.

ThingMan.


Erik van Voorst (in memoriam)

Misschien een overbodige tip, maar heb je de luidsprekeruitgangen eens voor de aardigheid omgegooid zodat de minder klinkende luidspreker nu eens gevoed wordt door de andere versterker-uitgang....

Als je dan nog steeds deze luidspreker als minder ervaart kun je ook nog even de luidsprekers verwisselen ( echt van lokatie verwisselen!!)

Je hebt dan in ieder geval vast kunnen stellen dat het geen electronisch/mechanisch probleem is maar definitief een akoestisch.

Als je het erg stoort kun je in ieder geval de bewuste wand "aanpakken" m.a.w. het is op te lossen ;).

Suc6
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on January 25, 2004, 19:48:43
In mijn geval staan ze 3.7 ft van de zijmuur en 6.9 ft van de achtermuur dit zou de "optimale positie" moeten zijn volgens een van zijn grafieken. Daarom durfde ik in de natuurstenen vloer te boren... ;D
Voor mijn xXx speakers zijn dit zelfs de MINIMALE maten
Overigens helpt het ook akoestisch gezien om je apparatuur ver van je speakers te houden. Je introduceert nogal wat energie... ;D...wat weer voor microfonie (trillingen) zorgt op je randapparatuur.
Ik hoop dat bv. Toine mij een beetje volgt en aan wil vullen of corrigeren...no problem.....

Ja, ik volg deze draad met belangstelling en begrijp inmiddels beter hoe je kamer er uit ziet dan enkel aan de hand van je tekening. Ik ga er morgen mee beginnen en wil bij nader inzien toch wel de grondvorm goed in het digitale domein overbrengen.
Met zoveel reflecterende oppervlakken in de kamer is het allereerst nodig om de algehele nagalm terug te brengen. Een ruimte als de jouwe zal in zijn huidige vorm een nagalmtijd hebben in het middengebied van tenminste 1 seconde en misschien wel 1,5 ook (dit is een schatting; binnenkort weet ik dus wat meer). Met een goede plafondbehandeling is zonder meer een halvering mogelijk, maar als het moet ook een volledige reductie tot aan de ideale waarde tussen 0,4 en 0,5 sec. Daarvoor zijn meer krachtige absorptiemiddelen nodig, zoals Sonex en aanverwante produkten.

Het is niet nodig om overal in de kamer dezelfde reflectiebeheersing toe te passen. De meeste aandacht gaat uit naar de luisterdriehoek en de rechthoek die je daar denkbeeldig omheen trekt. Het probleem in grotere ruimtes is specifiek wel de lange nagalmtijd. Reflecties vanuit onverwachte hoeken, ook vanachter de luisteraar, kunnen zorgen voor een nogal verstoord en onwerkelijk ruimtelijk beeld.
Ik kom er op terug.
ThingMan.

Erik van Voorst (in memoriam)

Spannend....

Ter info ...ik gebruik zo een 3 meter achter mijn luisterpositie een dubbel gevoerd velours gordijn met een breedte van zo een 1.50 meter.

Leuk !!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eduard

Quote from: Erik van Voorst on January 25, 2004, 22:59:47
Spannend....

Ter info ...ik gebruik zo een 3 meter achter mijn luisterpositie een dubbel gevoerd velours gordijn met een breedte van zo een 1.50 meter.

Leuk !!!!


Is het niet zo dat je juist beter achter de speakers gordijn kan hangen, en achter de luister positie een hard oppervlak(niet vlak een gevulde boekenkast ofzo).