Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

... indien daar dan M&G's uit voortkomen, waarna verslaglegging hier in dit topic, inclusief ondersteunende foto's, top 👍🏻

Citaat van: roeleken op oktober 14, 2023, 08:35:01Haha, ja maar we moesten toch even in kaart brengen waar de Accuphase bezitters/liefhebbers zich bevinden in den lande.   ;D

Maar je hebt gelijk!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Als ik even terug keer naar Graafie zijn oorspronkelijke vraag zou ik het toch anders doen.
Leen een nieuw type Accuphase en vergelijk die met die je nu hebt. Dan weet je gelijk of er in 20 jaar veel veranderd is of dat je huidige versterker meer je ding is.

graafie

Citaat van: addesmo op oktober 14, 2023, 10:10:23Als ik even terug keer naar Graafie zijn oorspronkelijke vraag zou ik het toch anders doen.
Leen een nieuw type Accuphase en vergelijk die met die je nu hebt. Dan weet je gelijk of er in 20 jaar veel veranderd is of dat je huidige versterker meer je ding is.

Dat zou een mogelijkheid zijn maar waar leen ik zomaar even een Accuphase....
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

Xander32

Hetgeen ik lees en terug krijg van mensen die al enkele decennia met Accuphase spelen, is dat ook Accuphase versterking wat meer open en ietwat meer naar het neutrale is gegaan, maar immer nog wat rond in het laag en hoog klinken en ietwat nadruk legt op het midden.

Echter, op een Accuphase georiƫnteerd forum op fb, las ik dat een lid zijn nieuwe aanwinst, zijnde een E-4000, zelfs harsh vond klinken, ook nog na enkele weken inspelen ...

Maar dat is allemaal zo subjectief als wat, een ander luistert niet met jouw oren, dat kan je enkel zelf. Daarmee is de suggestie van Addesmo zo gek nog niet.

Je zou er een belletje/ mailtje aan kunnen wagen bij de leverancier van je huidige versterker, die ken ik als reuze klantvriendelijk en meedenkend.

Citaat van: graafie op oktober 14, 2023, 10:58:50Dat zou een mogelijkheid zijn maar waar leen ik zomaar even een Accuphase....
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Samro

Citaat van: graafie op oktober 14, 2023, 10:58:50Dat zou een mogelijkheid zijn maar waar leen ik zomaar even een Accuphase....
Dat is het nu juist. Ik zou ook heel graag eens een Accuphase (bv de E380) op mijn eigen set (Sonus Faber SonettoV) thuis willen beluisteren! Je koopt een auto van 8.000 euro toch ook niet zonder er eerst in gereden te hebben?

Mvg, Samro

Xander32

Wellicht is er iets te regelen;

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m2032415908-accuphase-e-380

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m2033451518-accuphase-e-380

Citaat van: Samro op oktober 14, 2023, 13:32:30Dat is het nu juist. Ik zou ook heel graag eens een Accuphase (bv de E380) op mijn eigen set (Sonus Faber SonettoV) thuis willen beluisteren! Je koopt een auto van 8.000 euro toch ook niet zonder er eerst in gereden te hebben?

Mvg, Samro

Samro

't Is leuk bedacht. Maar kan vragen of een versterker hier een paar dagen mag logeren. Denk niet dat dit gaat lukken.  :bigsmile:

roeleken

Citaat van: Samro op oktober 14, 2023, 13:32:30Dat is het nu juist. Ik zou ook heel graag eens een Accuphase (bv de E380) op mijn eigen set (Sonus Faber SonettoV) thuis willen beluisteren! Je koopt een auto van 8.000 euro toch ook niet zonder er eerst in gereden te hebben?

Mvg, Samro
Is er geen audiospeciaalzaak in de buurt of iets verderop waar je deze combi kunt  beluisteren?
Men heeft het altijd over thuis luisteren, maar als je dezelfde speakers als thuis voor je hebt, hoor je snel genoeg het verschil.
Accuphase E350, Dac40 module, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream met Sbooster, Atlas Hyper ls

addesmo

Bij de dichts bijzijnde Accuphase dealer. Als de nieuwe goed bevalt kun je gelijk een deal maken en zo nietgeef je hem terug.
Ik heb op die manier vroeger er een in huis gehad en die was de volgende dag al weer terug  ;)

graafie

Citaat van: roeleken op oktober 14, 2023, 15:34:57Is er geen audiospeciaalzaak in de buurt of iets verderop waar je deze combi kunt  beluisteren?
Men heeft het altijd over thuis luisteren, maar als je dezelfde speakers als thuis voor je hebt, hoor je snel genoeg het verschil.

De thuis situatie klinkt toch altijd weer anders dan in de winkel. Ik zag beide E 380 ook al voorbij komen op Marktplaats, een versterker waar ik absoluut voor zou gaan als ik zou veranderen. Deze heeft iets minder vermogen dan mijn huidige E 408 (120 om 180 Watt bij 8 ohm) wat ik niet erg vindt en misschien iets beter controleerbaar in volume. Die van mij gaat al op standje 2 zo knetterhard.... :D  :D  :D
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

Rowdy

Hoogezand - Sappemeer is niet zo ver van Gasselternijveenschemond. Je kunt FS249 lief vragen of hij een keer bij je langs wilt komen met de E270.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Xander32

Herkenbaar, maar ik heb de luxe om het voltage waarop mijn dac uitstuurt, te kunnen aanpassen, waardoor 10 db minder en daarmee meer regelruimte met de volumeknop.

Citaat van: graafie op oktober 14, 2023, 16:33:39De thuis situatie klinkt toch altijd weer anders dan in de winkel. Ik zag beide E 380 ook al voorbij komen op Marktplaats, een versterker waar ik absoluut voor zou gaan als ik zou veranderen. Deze heeft iets minder vermogen dan mijn huidige E 408 (120 om 180 Watt bij 8 ohm) wat ik niet erg vindt en misschien iets beter controleerbaar in volume. Die van mij gaat al op standje 2 zo knetterhard.... :D  :D  :D

Samro

Citaat van: roeleken op oktober 14, 2023, 15:34:57Is er geen audiospeciaalzaak in de buurt of iets verderop waar je deze combi kunt  beluisteren?
Nee niet in de buurt iemand die Accuphase heeft. In het verleden ging ik naar een audiozaak waar ik wel een week lang een versterker of luidsprekers mocht uit proberen!

graafie

Ik was vandaag voor het eerst in de gelegenheid om een hele middag naar muziek via de Accuphase te luisteren. Ik verbeelde het me al eerder een keer maar na twee a drie uurtjes vind ik het niet echt prettig meer om te luisteren, dan wordt het me te druk, lawaaierig en dat terwijl ik op een normaal volume speel. Ik ben natuurlijk al 15 jaar de Marantz gewend en die klinkt 'vriendelijker' in mijn beleving. Zou het aan het vermogen van de Accuphase kunnen liggen in combinatie met mijn speakers?
Door het verplaatsen van mijn speakers zal ook de Marantz anders klinken dan voorheen en daarom heb ik aan het eind van de middag de Marantz weer aangesloten en ik moet zeggen dat het helemaal niet verkeerd in de oren klonk. De Marantz set staat al weken op Marktplaats met een vraagprijs van minimaal 2500 Euro (heeft dik 6000 gekost) maar er heeft nog geen mens gereageerd. Nu loop ik met de gedachte rond om de Accuphase E-408 weer te verkopen en dan een jongere of nieuwe Accuphase terug te kopen met minder vermogen (Max 120 Watt) Wat is verstandiger, particulier verkopen of inruilen voor een nieuwe?

Rowdy

Nogmaals vraag FS249 of hij langs wilt komen met zijn E270.

Een ander suggestie is om een Rothwell verzwakker uit te proberen. De ingangsgevoeligheid van de E408 is behoorlijk hoog.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Xander32

Je hebt de tweeters (en de middrivers) naar oorhoogte gebracht, dat heeft veel meer effect op de geluidskwaliteit dan de gewijzigde versterking. Je hoort nu juist veel meer de speakers dan voorheen, want meer direct geluid.

Heb je de ls ingedraaid? Zet ze dan eens (meer) rechtuit. Hoe dan ook, luistermoeheid is niet okey.

Ik verwacht dat het een issue betreft met het gedrag (lees: presteren) van de B&W speakers in de ruimte. Dat ga je zeker niet tackelen met een andere versterker, ongeacht merk, soort, prijs, ...

Aandacht voor de akoestiek en/ of andere speakers gaat dan meer opleveren.

Citaat van: graafie op oktober 14, 2023, 19:21:58Ik was vandaag voor het eerst in de gelegenheid om een hele middag naar muziek via de Accuphase te luisteren. Ik verbeelde het me al eerder een keer maar na twee a drie uurtjes vind ik het niet echt prettig meer om te luisteren, dan wordt het me te druk, lawaaierig en dat terwijl ik op een normaal volume speel. Ik ben natuurlijk al 15 jaar de Marantz gewend en die klinkt 'vriendelijker' in mijn beleving. Zou het aan het vermogen van de Accuphase kunnen liggen in combinatie met mijn speakers?
Door het verplaatsen van mijn speakers zal ook de Marantz anders klinken dan voorheen en daarom heb ik aan het eind van de middag de Marantz weer aangesloten en ik moet zeggen dat het helemaal niet verkeerd in de oren klonk. Aangezien ik de Marantz set al weken op Marktplaats heb staan met een vraagprijs van minimaal 2500 Euro (heeft dik 6000 gekost) en er nog geen mens gereageerd heeft loop ik met de gedachte rond om de Accuphase E-408 weer te verkopen en dan een jongere of nieuwe Accuphase terug te kopen met minder vermogen (Max 120 Watt) Wat is verstandiger, particulier verkopen of inruilen voor een nieuwe?

FS249

Citaat van: graafie op oktober 14, 2023, 19:21:58Ik was vandaag voor het eerst in de gelegenheid om een hele middag naar muziek via de Accuphase te luisteren. Ik verbeelde het me al eerder een keer maar na twee a drie uurtjes vind ik het niet echt prettig meer om te luisteren, dan wordt het me te druk, lawaaierig en dat terwijl ik op een normaal volume speel. Ik ben natuurlijk al 15 jaar de Marantz gewend en die klinkt 'vriendelijker' in mijn beleving. Zou het aan het vermogen van de Accuphase kunnen liggen in combinatie met mijn speakers?
Door het verplaatsen van mijn speakers zal ook de Marantz anders klinken dan voorheen en daarom heb ik aan het eind van de middag de Marantz weer aangesloten en ik moet zeggen dat het helemaal niet verkeerd in de oren klonk. De Marantz set staat al weken op Marktplaats met een vraagprijs van minimaal 2500 Euro (heeft dik 6000 gekost) maar er heeft nog geen mens gereageerd. Nu loop ik met de gedachte rond om de Accuphase E-408 weer te verkopen en dan een jongere of nieuwe Accuphase terug te kopen met minder vermogen (Max 120 Watt) Wat is verstandiger, particulier verkopen of inruilen voor een nieuwe?

Ik probeer te begrijpen wat je verandert hebt.

Je hebt een (oudere) Accuphase gekocht ter vervanging van de Marantz( type ...?) en nu bevalt de Accuphase niet? En je wilt weten of een nieuwere Accuphase wel een verbetering geeft?

Wat miste je dan in de eerste plaats van de Maranz dat je die oudere Accuphase gekocht hebt?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

... en hij heeft de speakers zo'n 30 cm lager geplaatst ...

Citaat van: FS249 op oktober 14, 2023, 19:57:09Ik probeer te begrijpen wat je verandert hebt.

Je hebt een (oudere) Accuphase gekocht ter vervanging van de Marantz( type ...?) en nu bevalt de Accuphase niet? En je wilt weten of een nieuwere Accuphase wel een verbetering geeft?

Wat miste je dan in de eerste plaats van de Maranz dat je die oudere Accuphase gekocht hebt?

graafie

Citaat van: FS249 op oktober 14, 2023, 19:57:09Ik probeer te begrijpen wat je verandert hebt.

Ik had/heb een Marantz PM15S1 versterker (80 Watt) waar ik al 15 jaar gebruik. Wat miste ik...iets in het laag. Ik had ooit een Accuphase (type, geen idee) gehoord en dat vond ik echt top klinken in combinatie met B&W 803 speakers. (de grote broer van mijn B&W 804) Ik ben natuurlijk al 15 jaar het geluid van de Marantz gewend en de Accuphase klinkt veel voller en warmer. Wat natuurlijk ook van invloed is zijn de kabels, daar zit ook heel veel verschil in. Je hebt zoveel schakels die moeten kloppen. Zoals gezegd zal ik de komende week de Marantz gaan gebruiken om te kijken hoe het klinkt met de speakers op hun nieuwe plek, 'kijken' of ik ook van de Marantz luistermoe wordt. 

graafie

Citaat van: Xander32 op oktober 14, 2023, 20:31:40... en hij heeft de speakers zo'n 40 a 50 cm lager geplaatst ...

:D  :D  :D  :D  :D  nou, max 20 cm.  ;) Ik heb ze maar een klein beetje ingedraaid en ze staan 210 cm uit elkaar. Maar kabels kunnen natuurlijk ook een factor zijn. De Accuphase klinkt een stuk warmer dan de Marantz met de Audioquest kabels.

Xander32

"Warmer" i.c.m. luistermoe is a-typisch.

Mijn aanname is dat je nu met de tweeters op oorhoogte veel meer details, veel meer informatie te verwerken krijgt dan voorheen en dat dit de luistermoeheid veroorzaakt 🤔

Citaat van: graafie op oktober 14, 2023, 20:35:54:D  :D  :D  :D  :D  nou, max 20 cm.  ;) Ik heb ze maar een klein beetje ingedraaid en ze staan 210 cm uit elkaar. Maar kabels kunnen natuurlijk ook een factor zijn. De Accuphase klinkt een stuk warmer dan de Marantz met de Audioquest kabels.

FS249

Hmmm. Ik heb net een heel verhaal getypt en het is foetsie??
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Tussentijds een x op "Bekijken" klikken voorkomt dat (vaak).

Citaat van: FS249 op oktober 14, 2023, 20:45:01Hmmm. Ik heb net een heel verhaal getypt en het is foetsie??

graafie

Citaat van: Xander32 op oktober 14, 2023, 20:40:40"Warmer" i.c.m. luistermoe is a-typisch.

Mijn aanname is dat je nu met de tweeters op oorhoogte veel meer details, veel meer informatie te verwerken krijgt dan voorheen en dat dit de luistermoeheid veroorzaakt 🤔

zou zo maar kunnen, misschien een kwestie van wennen? Bij de Marantz gebruikte ik de knoppen voor tremble en bass helemaal niet, bij de Accuphase moet ik de tremble sowieso omhoog draaien anders klinkt het gewoon niet.

FS249

Dan maar in het kort: De Accuphase zal meer controle hebben over jouw speakers.

Plek van de speakers is veranderd. Dat zul je zeker merken.

Ik zou nu ook het vergelijk maken tussen Marantz en Accuphase met de speakers op de nieuwe plek.

En jouw oren geven het antwoord.