Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Citaat van: MichelDW op maart  4, 2022, 17:49:57
De kabels introduceren de ruis niet hoor... ze laten hem enkel horen. Mooi toch!? :D

Zijn deze kabels gematcht met Hans' situatie? Of is het gewoon een wilde gok?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

DofN

De kabels introduceren de ruis niet hoor... ze laten hem enkel horen. Mooi toch!? :D

Ik dacht investeren in kabels de bedoeling had om het beste uit je set te halen? Dit doel is nu niet bereikt :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Rowdy

Misschien zit er wel ruis in het oorspronkelijke ontwerp.

Teejoo

Maar waardoor komt de ruis nu opeens? Kun je dat door 1 voor 1 kabel toe te voegen vanuit de oorspronkelijke situatie bepalen? Dat lijkt me heel simpel.

CinéHome

Uiteraard hebben de Hypex plates een eigen ruisvloer.
Weet je op welke stand de SQ staat?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Teejoo

Citaat van: MichelDW op maart  4, 2022, 19:39:48
Uiteraard hebben de Hypex plates een eigen ruisvloer.
Weet je op welke stand de SQ staat?
Voorheen hoorde hij de ruis niet, dus dat kan het niet zijn.

mmuetst

Dus subjectief is het resultaat slechter, want ruis wil je niet of zo min mogelijk. Interessant.....
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

chansig

Citaat van: Teejoo op maart  4, 2022, 19:31:06
Maar waardoor komt de ruis nu opeens? Kun je dat door 1 voor 1 kabel toe te voegen vanuit de oorspronkelijke situatie bepalen? Dat lijkt me heel simpel.

Kabel verandering ?

Maar ik heb weinig zin om het te gaan onderzoeken. Ik ga maandag, zondag schoonouders op bezoek, dinsdag uitgebreid luisteren. De ruis is hoorbaar als je bij de speaker zit. Dus op de luisterplek niet hoorbaar. Alleen met de standaard was het doodstil.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

CinéHome

Citaat van: chansig op maart  5, 2022, 08:50:50
Wat is SQ ?
Dat is een setting in de Hypex FA plate amps. Maar daar heb je zelf nog niet naar gekeken dan, kan ik me voorstellen.
Indien je dat zou willen doen, gewoon Hypex Filter Design software op PC (!) installeren. In het setup menu van elke plate kan je SQ (sound quality) installen op 1, 2 of 3.
Zet je die op 3, dan krijg je het 'zuiverste' signaal, maar hoor je naast ruis ook vreemd gezoem en meer in je speakers. Stand 1 is stil maar dan is de geluidskwaliteit ook minder - het spreekwoordelijke 'deken' dat over de weergave ligt. Vergelijk het met een foto met sterke ruisonderdrukking. Je ziet geen ruis, maar verliest ook details. Standje 2 is wat mij betreft de te verkiezen stand. Je hoort aan de speakers wel een beetje ruis, maar niets storends. Maar toch ik de geluidskwaliteit een pak beter dan op stand 1.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Ah oke. Zat gisteren nog in de Hypex. Dus moet het wel kunnen vinden. :D

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Laat het maar even zo staan zoals het staat. Na het vergelijken zal ik er eens naar gaan kijken. Zou nu niet eerlijk zijn als ik het zo lees. Het verschil wat jij benoemt is dusdanig dat je dan ook niet meer weet of je naar de verschillen van de kabels luister of die van de EQ stand.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

jahtari

Citaat van: MichelDW op maart  5, 2022, 09:09:47
Dat is een setting in de Hypex FA plate amps. Maar daar heb je zelf nog niet naar gekeken dan, kan ik me voorstellen.
Indien je dat zou willen doen, gewoon Hypex Filter Design software op PC (!) installeren. In het setup menu van elke plate kan je SQ (sound quality) installen op 1, 2 of 3.
Zet je die op 3, dan krijg je het 'zuiverste' signaal, maar hoor je naast ruis ook vreemd gezoem en meer in je speakers. Stand 1 is stil maar dan is de geluidskwaliteit ook minder - het spreekwoordelijke 'deken' dat over de weergave ligt. Vergelijk het met een foto met sterke ruisonderdrukking. Je ziet geen ruis, maar verliest ook details. Standje 2 is wat mij betreft de te verkiezen stand. Je hoort aan de speakers wel een beetje ruis, maar niets storends. Maar toch ik de geluidskwaliteit een pak beter dan op stand 1.
Dit soort settings geeft toch wel te denken over deze plate amps?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

CinéHome

Citaat van: jahtari op maart  5, 2022, 09:55:03
Dit soort settings geeft toch wel te denken over deze plate amps?
Denk je echt dat dit niet evenzeer gebeurt bij andere versterkers met dsp?
Aanvankelijk kon je de setting niet zien. Dat is later toegevoegd. En maar goed ook! Op standje 1 zou ik er geen 'high end' monitor mee willen/kunnen bouwen.

@hans Die setting maakt natuurlijk wel uit. Op stand 1 ga je de verschillen in kabel veel minder waarnemen. Voor de sub gaat het niet veel uitmaken, maar voor mid/hoog wel.

twani

Ruis als pluspunt verkopen.

Toch die gehaaide verkoper dus.

Wel een risicovol initiatief dit van MDW. Hoort Hans als non believer verschil wordt er een enorm groot nieuw deel van de markt blootgelegd. Hoort hij geen verschil is het wel klaar met al die kabelshit....

mmuetst

Toch interessant om te zien dat het de eerste indruk slechter is, normaal is deze subjectief meestal beter of op zijn minst gelijk. Misschien heeft Hans wel de gouden oortjes  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Lex Groningen

Citaat van: twani op maart  5, 2022, 10:44:14

Wel een risicovol initiatief dit van MDW. Hoort Hans als non believer verschil wordt er een enorm groot nieuw deel van de markt blootgelegd. Hoort hij geen verschil is het wel klaar met al die kabelshit....

Doet Frank ook mee? Hoort hij wel verschil dan is het wel duidelijk dat kabels zeker wat doen.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Xander32

Je lijkt te spreken in algemeenheden, echter neem ik aan dat je sec voor jezelf spreekt?

Daarnaast; het betreft "slechts" het ervaren van een /éėn medeforumlid; betreffende ervaring is niet meer of minder waardevol als die van gelijk welke ander forumlid.

Citaat van: twani op maart  5, 2022, 10:44:14

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

katwax

Citaat van: Xander32 op maart  5, 2022, 10:57:25
Je lijkt te spreken in algemeenheden, echter neem ik aan dat je sec voor jezelf spreekt?

Daarnaast; het betreft "slechts" het ervaren van een /éėn medeforumlid; betreffende ervaring is niet meer of minder waardevol als die van gelijk welke ander forumlid.
Bwa, het gaat om de geloofwaardigheid van die persoon, voor mij is de geloofwaardigheid van Hans vele malen hoger als van sommige andere leden hier.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Teejoo

Citaat van: katwax op maart  5, 2022, 17:03:25
Bwa, het gaat om de geloofwaardigheid van die persoon, voor mij is de geloofwaardigheid van Hans vele malen hoger als van sommige andere leden hier.
Het zou pas informatief zijn als we ook zouden weten aan welke kabel het ligt. Zijn het de stroomkabels of de digitale kabels? Maar daar heeft geloofwaardige Hans dan weer geen zin in.

chansig

Volgens mij is het mijn feestje. Dus geloof me maar dat ik me niet heel veel aantrek van wat anderen nodig of wenselijk vinden.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

twani

Citaat van: katwax op maart  5, 2022, 17:03:25

Dank u.

Teejoo

Citaat van: chansig op maart  5, 2022, 17:33:56
Volgens mij is het mijn feestje. Dus geloof me maar dat ik me niet heel veel aantrek van wat anderen nodig of wenselijk vinden.

Gr. Hans
Zo had ik je ook zeker niet ingeschat hoor, ben maar niet bang.

Iemand doet zich de moeite om kabels naar je toe te sturen, dan is dit met goed fatsoen wel het minste wat je even zou kunnen testen.

chansig

Gelukkig, ik ga mijn eigenste kabels vergelijken met de kabels MichelDW. Voor mij betekent dat ik verder niet ga veranderen dan dat. Waarom de ruis vandaan komt vind ik dus niet interessant. Ik neem het mee als gegeven.

Dat jij het allemaal niet vindt kunnen siert je. En mij dus minder. Het zei zo.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

PatrickP

Ook maar even een bijdrage leveren. Ik heb de afgelopen dagen veel kabels gewisseld vanwege het kopen van een een Moon Neo 280D streaming DAC die ik met name koop om een betere DAC te hebben dan in mijn Hegel H360.

Bij het aansluiten was al snel duidelijk dat dit apparaat een enorme verbetering was ten opzichte van de Hegel. Muziekinstrumenten klinker echter, hebben een beter formaat en zijn duidelijker afgetekend in het plaatje dat "getekend"wordt. De hegel heeft de neiging alles erg groot te maken en meer te versmeren. Ook is er veel meer rust aanwezig in het geluidsbeeld.

Tot zover de algemene eerste indruk. Kabels. Ik had er drie paar XLR kabels bij gekregen om te proberen: een setje van QED, volgens mij Silver Spiral of zo, een setje van Kimber, geen idee welk type en een setje Cardas Golden Cross. Ik ben begonnen met de laatste set; die leken me de kabels met de meeste potentie. Later met behulp van een korte playlist alle drie de sets vergeleken, en BIJ MIJ was de Cardas absoluut de beste match. Dus daar was ik snel uit. Ik snap eerlijk gezegd niet dat er beweerd wordt dat kabels niets uitmaken; ik heb vast geen speciale oren maar ik vond het evident dat de kabels ANDERS klinken. Moeilijker is vast te stellen welke BETER zijn.

Ik helemaal blij toch nog maar even naar de winkel terug gegaan en gevraagd om wat stroomkabels om het geheel af te maken (mits ik het verschil zou horen natuurlijk). De Cardas XLR kabels thuis gehouden en de verkoper kwam met een heel exotisch setje XLR kabels op de proppen; waarom probeer je deze ook niet. NBS Omega Extreme II, wat oudere kabels die eruit zien alsof ze amper gebruikt zijn en een prijskaartje waar je spontaan hoofdpijn van krijgt. maar erg gunstig aangeboden, dus het overwegen waar. Daarnaast drie stroomkabels mee gekregen, allen van AudioQuest: de NRG-Z, een Monsoon en een Blizzard. Nu ken ik de Blizzard al, want die heb ik aan naar mijn H360 versterker lopen (direct uit de wand). Dus weer naar huis voor sessie 2.

Eerst de standaard voedingskabel vervangen door de Blizzard aangezien dat de duurste van de stroomkabels is. Zo ben ik de beide sets XLR kabels gaan testen. Ook dat verschil is duidelijk; de NBS set is absoluut de betere kabel, maar de vraag is of het de beste match is in miin set. Met name het hoog wil nogal eens wat overdadig zijn. Vast de Focal Kanta 2 beryllium tweeters in combinatie met mijn akoestiek. Dus daar ben ik nog niet uit; houd ik de Cardas die wat toon betreft de betere match zijn of de veel onthullender BNS kabels. Dat ga ik bepalen door ze beiden een paar dagen in de set te laten hangen.

De stroomkabels waren daarna. Eerst bekeken of de "dropveters" hetzelfde klinken als de Blizzard. Nou, nee. Echt een gigantisch verschil. Alles is veel platter met de standaard kabel. Daarna gekeken wat de Monsoon doet ten opzicht van de Blizzard. Hier wordt het interessant. De Monsoon geeft duidelijker afgetekende personen en instrumenten in het geluidsbeeld, maar de Blizzard trek het veel meer open zonder dat het focus mist. Het zal wel die "gelaagdheid" zijn die je vaak leest in reviews. Ik acht de Blizzard zeker de betere kabel in deze situatie, maar ik kan me voorstellen dat anderen de Monsoon zouden kiezen. De kabels geven beide een prima plaatje en dan komt er een stuk voorkeur kijken. Ik vermoed dat ik voor de Blizzard ga kiezen.

Nog maar een keer: ik snap niet dat anderen beweren dit niet te horen. Ik heb best een aardige set staan en daarin is het gewoon goed te horen. In ieder geval dat het geluid(sbeeld) ANDERS is. Beter is een ander en moeilijker verhaal, zeker gezien onze persoonlijke smaken.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Sonus Faber, Moon, VPI, Creek, PS Audio, AudioQuest, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/