Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

Vorige topic - Volgende topic

addesmo

Ik raad MichelDW aan om een kratje triple mee te sturen...... ;)

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Berry76

Citaat van: MichelDW op februari 27, 2022, 09:18:00
Er zijn best wel wat forumleden die kabels hebben getest en veelal gekocht. Maar dat zijn niet altijd leden die op regelmatige basis posten op het forum.
Misschien zullen ze in dit topic toch hun ervaring durven neerschrijven.
En uiteraard is iedereen vrij om zich aan te melden voor een test. Verzending is op mijn kosten. Retour op kosten van de tester. Wanneer een pakket kabels dan kan worden doorgestuurd van de ene naar de andere tester, scheelt mij dat alvast de verzendkosten! :clapping:

Ik ben een van die forumleden die niet zo heel veel post op dit forum  Wel heb ik van de TS diverse kabels op test ontvangen..

De atlas kabels hdmi en coax spdif hebben mij zeer verrast en zijn hier gebleven. De speaker kabel gaat retour, daar heb ik een andere voor gevonden. Maar had ik die niet tot mijn beschikking hebben gehad, dan had de atlas het ook gewonnen.

En over de service van TS niks dan lof
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en dubble subwoofer. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

dre73

Citaat van: addesmo op februari 27, 2022, 15:08:18

Hans lust geen bier. :angel:
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CZ79

Citaat van: addesmo op februari 27, 2022, 15:08:18

Lekker! Kom ik ook even aan  :clapping:
Versterking/bron: Simaudio Moon ACE
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Melodika

jahtari

Citaat van: Berry76 op februari 27, 2022, 20:53:03

De atlas kabels hdmi en coax spdif hebben mij zeer verrast
Kun je hier meer over delen, met name omdat dit digitale kabels zijn?

Btw: Moet weer terugdenken aan een post over een optische hdmi kabel, waarbij de normale kabel was alsof je ergens op een toilet zat ergens achter de coulissen van het wembley stadium, en met de dure kabel alsof je tussen het publiek zat (queen film).
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Berry76

Citaat van: jahtari op februari 27, 2022, 22:15:48
Kun je hier meer over delen, met name omdat dit digitale kabels zijn?

HDMI
Ik had de audioquest Pearl 48 cdmi tussen mijn Arcam avr 390 en Phillips Oled tv en de apple 4k tv. Deze zijn nu vervangen door de Atlas Element HDMI 18G.
Voor de wissel op de Apple TV via YouTube een 8 k video van natuur opnames in Madeira gekeken en een aantal low-key /high-key editing instructie video's bekeken.

Na de wissel deze video's opnieuw bekeken. Wat viel ons op. Het zwart werd zwarter, maar ook de overgangen tussen donker en licht gaat veel vloeiender. Kleuren worden intenser. Maar wat vooral opviel is dat het geluid beter doorgegeven wordt naar de achterste kanalen, deze doen nu meer mee dan daarvoor.

Voor de duidelijkheid, ik heb alles op het zelfde volume en instellingen afgespeeld, hier heb ik op gelet om een eerlijk vergelijk te maken.

Later in de week alles weer eens terug gezet, maar het verschil is duidelijk de Atlas elementen HDMI wint van de AQ Pearl 48 hdmi.

interlink /coax

De volgende test bestond uit de verbinding tussen de bluos node 2i en de Arcam AVR 390
Ik maakte gebruik van de Audioquest cinnamon digital coax 0,75 m, we hebben via Qobuz 3 nummers afgespeeld. Hierna de coax vervangen door de Atlas Ascent Ultra s/pdif 0,75m
De zelfde nummers met de zelfde instellingen afgespeeld, de muziek wordt ruimtelijker, beter geplaatst en de bas is strakker, er zijn meer details en lagen hoorbaar in de muziek.

speakerkabels

De luistersessie  op de arcam is in digital stereo zonder speaker en met het gehele bereik aangestuurd 20hz/20khz (subs staan uit)

Ik had de Canare 4S11 die ik bi-wired tussen de Arcam en de Dali Opticon 6 had zitten.  2 weken voor dat ik de kabels ging testen heb ik de bi-wire situatie omgezet naar een 2 draads aansluiting en jumpers.

Het vergelijk is gedaan met de nieuwe Atlas coax kabel tussen de node en Arcam

Het vergelijk is tussen de Canare 4S11 ( 2 aansluitingen), de Atlas Hyper 3,5 en de NOS Western Electric 12ga
De jumpers zijn van een ander type kabel, maar die worden bij iedere opzet gebruikt.

De Canara vs Atlas, Atlas wint meer dynamiek en meer bas, betere soundstage, de muziek komt meer naar je toe.
vervolgens de Atlas vs WE , de WE wint nog betere plaatsing van de muziek en de instrumenten staan los in de muziek, het hoog is zuiver en duidelijk, de bas strak en goed gelaagd.

Iedere keer het zelfde lijstje via qubuz op het zelfde volume en condities afgespeeld

Uiteindelijk de atlas een aantal dagen mee laten spelen in mijn normale setup,  net als de WE. Ook dan wint de WE het voor ons van de Atlas.

Het leuke is dat ik de kabels van TS heb ontvangen zonder prijsopgave, ik heb de kabels ook eerst getest en pas daarna gekeken wat deze moeten kosten. Zodat ik geprobeerd heb om de prijs buiten de vergelijken te laten.

Ook heb ik de stroomvoorziening tussen het stopcontact en de set goed geregeld. Door yeti high-end audio powercabels, netfilter en stekkerblok, hiermee probeer ik de externe ruis zo veel mogelijk weg te filteren.

#jahtari hopelijk kun je hier wat mee.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en dubble subwoofer. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

mmuetst

Citaat van: MichelDW op februari 26, 2022, 15:44:38
Niet van alles. Enkel wat ik aanbeveel.
En neen, die krijg ik niet van de importeur. Die Atlas Mavros was een uitzondering. Ook als dealer ga ik niet zomaar iets aankopen zonder het getest te hebben. :D
Ik kan mij voorstellen dat het een dure aangelegenheid wordt als je gebruikte kabels steeds moet verkopen als 2e keuze. Nu zullen de meesten waarschijnlijk netjes met de kabels omgaan.
Ook vraag ik me af hoe de slijtage is aan stekkers als een kabel steeds in de omloop is bij verschillende klanten en of dat ook invloed heeft op het geluid. Kan mij voorstellen dat een kabel minder goed klemt (bij bijvoorbeeld bananen pluggen). Hoe gaat dat eigenlijk in de praktijk? 
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

CinéHome

In de praktijk verkoop ik bijna altijd de 'testkabels'. Maar deze zijn meestal niet ouder dan enkele maanden en ze worden heus niet dagelijks getest. :D
Van de hele dure kabels zoals Mavros spdif coax heb ik doorgaans 1 model in demo. De klant die hem test houdt hem ook vaak. De Mavros heb ik eigenlijk nog nooit terug gekregen, maar aan een adviesprijs van zo'n €550 voor 75cm stuur ik hem ook niet naar iedereen op uiteraard.
Als de klant dan een andere maat wil, dan komt de testkabel terug.
Doorgaans is het beter om te testen met een kabel die niet nieuw-nieuw is. Dan moet ik de klant immers geduld vragen om hem enkele uren te laten inspelen. Doorgaans is dat met 20 tot 30 uur wel voldoende, maar dan haal je volgens mij nog maar 90% van het potentieel.
En wat 'testkabel'-prijzen betreft ... ik hanteer gelukkig geen adviesprijzen in deze.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

mmuetst

Citaat van: MichelDW op februari 28, 2022, 09:11:12
In de praktijk verkoop ik bijna altijd de 'testkabels'. Maar deze zijn meestal niet ouder dan enkele maanden en ze worden heus niet dagelijks getest. :D
Van de hele dure kabels zoals Mavros spdif coax heb ik doorgaans 1 model in demo. De klant die hem test houdt hem ook vaak. De Mavros heb ik eigenlijk nog nooit terug gekregen, maar aan een adviesprijs van zo'n €550 voor 75cm stuur ik hem ook niet naar iedereen op uiteraard.
Als de klant dan een andere maat wil, dan komt de testkabel terug.
Doorgaans is het beter om te testen met een kabel die niet nieuw-nieuw is. Dan moet ik de klant immers geduld vragen om hem enkele uren te laten inspelen. Doorgaans is dat met 20 tot 30 uur wel voldoende, maar dan haal je volgens mij nog maar 90% van het potentieel.
En wat 'testkabel'-prijzen betreft ... ik hanteer gelukkig geen adviesprijzen in deze.
Bedankt voor je antwoord. Ik kan me voorstellen dat dit een tijdrovende klus is, maar gezien de meeste de kabel houden zal dat ook wel meevallen. Omdat ik lees dat mensen heel makkelijk zijn in het terug sturen van producten, maar misschien ook moeten bedenken dat er logistiek ook e.a. afgehandeld moet worden. Wel mooi dat je toch deze service verleent. #Pluim!
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

DustinV

Ik heb nooit echt verschil waargenomen tussen speakerkabels en dergelijke spullen. Geen verschil gehoord tussen mijn speakerkabels van 2,5€ per meter en duurdere. Maar wellicht is mijn gehoor ook minder goed dan ik zelf denk.
Al speelt het gevoel ook wel mee. XLR interlinks van 3€ per stuk voelt ook niet helemaal in balans 😅 Maarja ze geven geen brom waar kabels van 300€ dat wel deden. Doet er allemaal niet aan af dat als men graag een hoop geld er aan uitgeeft ik dat prima vind. Zelfs wel fascinerend wat je soms voorbij ziet komen.

RCD

Iedereen die test moet er helemaal geen punt van maken als je het niet hoort als je kabels wisselt.
Je bent dan niet gezakt voor de test of zo maar je kunt dat bedrag dan beter elders uitgeven als je dat al wil.
Ik heb hier thuis al veel interlinks gehoord en ben er nog geen tegen gekomen die beter zijn als mijn zelf in elkaar gesoldeerde kabels mocht er al verschil zijn.
Bij speaker kabels en digitale kabels heb ik die ervaring wel.

Rob

chansig

Ik maak er ook geen punt van. Ik ben puur nieuwsgierig voor mezelf. Wat anderen ermee doen...boeie!!!

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op februari 28, 2022, 14:13:13
en ben er nog geen tegen gekomen die beter zijn als mijn zelf in elkaar gesoldeerde kabels mocht er al verschil zijn.

Rob

De zin spreekt elkaar wel enigszins tegen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Vraagje van MichelDW: Hoe lang is een Chinees of anders je netwerkkabel ? Nou dik 10 meter. Want komt van beneden en gaat helemaal naar de zolder. Doe maar de duurste p/m die je hebt. :D

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

CinéHome

Citaat van: chansig op februari 28, 2022, 14:54:54
Vraagje van MichelDW: Hoe lang is een Chinees of anders je netwerkkabel ? Nou dik 10 meter. Want komt van beneden en gaat helemaal naar de zolder. Doe maar de duurste p/m die je hebt. :D
Ik stelde de vraag omdat je eerder zei wel verschil te horen in netwerkkabels. Heb je die dan in je eigen set vergeleken of elders?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Dat was nog toen de set beneden stond. Gebruikte toen ook een netwerk switch. De netwerkkabel van de switch naar de streamer (een Sonos als ik me niet vergis) hebben we toen blind getest. Nav die test heb ik toen eenAQ Vodka gekocht. Paar weken later terug naar de standaard en toen meende ik dat ik die beter vond klinken. Meest bijzondere was dat ik verschil hoorde.

Overigens toen ook niets aan mijn stroom gedaan.

Herinnerde me ook nog dat ik een keer met dikte van speakerkabels heb "getest". Ik gebruikte gezien de lengte wel ik nodig had, gewone Amazon kabels. Vraag was toen: 2mm of 4mm. Bleek de 4 mm toch meer aan te spreken. Ook toen niets aan de stroom gedaan. Ik vermoed toch echt dat dit een niet valide argument is: Niets aan stroom gedaan is lastig/niet kunnen horen van verschillen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Xander32

Ik heb weinig bijzonders aan de spanning/stroom gedaan.

Enkel een basic Hifituning stekkerblok in de niet geaarde wandcontactdoos geprikt. Wel zijn de componenten voorzien  van andere netsnoeren dan de standaard. Daarin ervaar ik net zo verschillen, als bijv. nu tussen de usb kabels.

Een dedicated stroomgroep blijkt hier geen must om verschillen tussen kabels te ervaren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Siddartha

Kun je ook gemakkelijk testen: zet alle apparaten op die groep uit (of stekkers eruit halen) en je hebt een dedicated groep.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Leuk, een kabel topic...

Ik heb Atlas Mavros kabels. Ik test me altijd suf maar die zijn helaas het beste wat ik tot nu toe in huis heb gehad. Helaas omdat ik eigenlijk niet zoveel geld wilde uitgeven aan kabels. Er zijn ook hele tot extreem dure (leen-)Audioquests in da house geweest maar die vind ik uiteindelijk altijd te steriel klinken. Niet muzikaal dus.

Over stroomkabels durf ik niets te zeggen. Dat maakt wel wat uit maar ik heb geen idee wat dan beter klinkt. Idem met netwerkkabels en USB kabels.
UltraRendu, Benchmark DAC3 HGC, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

chansig

De kabels zijn opgestuurd. Volgens Micheldw zitten er wat nieuwe bij. Dus als het vandaag aankomt, sluit ik het vanavond aan. Laat ik volgens audiofiel gebruik de boel inspelen. Even een mooi liedje zoeken en die op repeat zetten.

Morgen is geen tijd om te luisteren, dus het wordt zondag. Dan is de boel wel ingespeeld. En anders heeft de boel een boel pech.

Geen andere mensen in de buurt. Maandag en dinsdag vrij dus kan ik ook nog luisteren. Neem ik volgende week zaterdag ook nog en gaat volgende week zondag de standaardbekabeling terug. Voor mij wordt dat de dag. Tenzij de verschillen giga groot zijn. Dan hoor ik dat aankomende zondag ook.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

RalphH

Veel plezier Hans.
Voor het inspelen zou ik iets van Slayer of misschien beter nog, Gorerotted pakken, dat verkort de inspeeltijd aanzienlijk. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Ik had iets met triangle/panfluit in gedachte.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Ik ga er niet naar luisteren. Ben je gek.

Overigens dikke duim voor Micheldw: Onze gedachten aangaande dit soort zaken matchen absoluut niet met elkaar. Ik vind hem een gehaaide verkoper. En wetende dat de boel ws terugkomt zonder er ook maar een cent aan over te houden, in ieder geval niet van mij dan, en dan toch meewerken aan mijn experiment. Pluim.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon