Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mmuetst

#700
Citaat van: Kurt op april 22, 2024, 18:06:09Probeer eens een haardroger op 't zelfde circuit en in de buurt van de kabels?
Grappige vraag. Gedaan, niks te horen (behalve dan de föhn). Waarom zou een föhn een groot strooiveld geven?
Ik denk dat een losse transformator nog het meeste storing zou kunnen genereren. Zoals ik al aangaf, mijn Project Phono voorversterker is wel heel gevoelig voor een wifirouter. Ik heb daarom de router maar ergens anders in mijn mancave geplaatst. Probleem opgelost. Heb verder nooit uitgezocht wat de oorzaak was van die storing. De Phono versterker zelf is van metaal. Dus je zou denken dat dit niet het probleem kan zijn. Misschien is de kabel tussen de platenspeler en de phonoversterker minder goed afgeschermd. Dit is de orginele kabel die bij de Fisher draaitafel zit. Ik zal eens kijken als ik de router in de buurt van de draaitafel hou of er dan ook storing optreedt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Net nog even getest, en jawel de kabel van de Fisher is wel gevoelig voor de antennes van mijn WiFi router.
Daar zou ik nog winst kunnen halen om een kabel te gebruiken met een betere afscherming.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.


Chris Cables

Citaat van: morca op april 22, 2024, 19:45:45Wat voor kabel zit er aan de haardroger?

 ;D

Ik stel voor dat de haardroger duidelijk baat zou hebben bij een gevlochten kabel!
Hartelijk dank iedereen voor dit waardevolle en inspirerende stukje productontwikkelingsonderzoek - het heeft mij een geheel nieuw idee gegeven voor een nieuwe reeks op maat gemaakte haardrogerkabels.

 :clapping:  :bigsmile:

mmuetst

Even voor de duidelijkheid, alles subjectief, dus op gehoor getest. Geen meetinstrument aan te pas gekomen.
Het is nu natuurlijk wachten op andere vreemde verzoeken:
Keukenmachine
Staafmixer
Kettingzaag
Maar dat mag u zelf gaan testen  :D
Stel uw uitgang van uw bron is wel hoogohmig, dan zullen storingen van buiten wel weer meer invloed hebben.
Echter is dit dan wel een afwijkende schakeling. Normaal is een bron: streamer of CD speler laagohmig aan de uitgang.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

Citaat van: mmuetst op april 22, 2024, 19:33:27Grappige vraag. Gedaan, niks te horen (behalve dan de föhn). Waarom zou een föhn een groot strooiveld geven?
Ik denk dat een losse transformator nog het meeste storing zou kunnen genereren. Zoals ik al aangaf, mijn Project Phono voorversterker is wel heel gevoelig voor een wifirouter. Ik heb daarom de router maar ergens anders in mijn mancave geplaatst. Probleem opgelost. Heb verder nooit uitgezocht wat de oorzaak was van die storing. De Phono versterker zelf is van metaal. Dus je zou denken dat dit niet het probleem kan zijn. Misschien is de kabel tussen de platenspeler en de phonoversterker minder goed afgeschermd. Dit is de orginele kabel die bij de Fisher draaitafel zit. Ik zal eens kijken als ik de router in de buurt van de draaitafel hou of er dan ook storing optreedt.
Als ik bij mijn vorige versterker (Accustic Arts AMP III) een haardrorger aanzette die op hetzelfde circuit zat, begonnen de transformatoren in de eindbak te brommen. Idem als ik het ding id nabijheid van een niet afgeschermde kabel bracht.

Xander32

Aanname: voor de meesten hier zal het niet een dagelijks issue zijn, in de weer met een haardroger/ föhn 😄
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

morca

Citaat van: Kurt op april 23, 2024, 07:43:49Als ik bij mijn vorige versterker (Accustic Arts AMP III) een haardrorger aanzette die op hetzelfde circuit zat, begonnen de transformatoren in de eindbak te brommen. Idem als ik het ding id nabijheid van een niet afgeschermde kabel bracht.
Dat is DC feedback.

Kurt



Kurt

Citaat van: Xander32 op april 23, 2024, 07:52:40Aanname: voor de meesten hier zal het niet een dagelijks issue zijn, in de weer met een haardroger/ föhn 😄
je hebt geen vrouw met lang haar?

Kurt

Citaat van: morca op april 23, 2024, 14:38:08Mijn afzuigkap deed dat ook.
Dus waarom zou dat niet kunnen.
Nee, geen DC. Wel een strooiveld en inductie.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT


Rowdy

Nadat Alpha Audio 70 interlinks hebben gemeten en beluisterd hebben ze het nu gedaan bij 32 luidsprekerkabels:
https://www.alpha-audio.net/nl/review/megatest-luidsprekerkabels-32-kabels-beluisterd-en-gemeten/

Richi

Citaat van: Rowdy op april 27, 2024, 22:23:09Nadat Alpha Audio 70 interlinks hebben gemeten en beluisterd hebben ze het nu gedaan bij 32 luidsprekerkabels:
https://www.alpha-audio.net/nl/review/megatest-luidsprekerkabels-32-kabels-beluisterd-en-gemeten/
Leuk dat ze dat doen. Of het veel nut heeft als je een kabel wil aanschaffen, weet ik niet. De match in je eigen set is en blijft toch het belangrijkste.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rowdy

Persoonlijk vind ik deze testen interessant, vooral de uitleg die ze geven over bijvoorbeeld impedantie, dit is niet hetzelfde als weerstand. De luidsprekerkabel is onderdeel van de kring tussen versterker uitgang en luidspreker. De impedantie moet zo laag mogelijk zijn, want wat heb je aan een hoge dempingsfactor als de impedantie hoog is.

Chris Cables

Ook de AA-testen vind ik belangrijk en waardevol.
Ja, ze zijn nog maar het begin, maar het zou in ieder geval een inzicht kunnen zijn in wat werkelijk de luisterervaring van de eindgebruiker bepaalt in een vergelijkende context. Net als bij de interconnectietests is het volgens mij de subjectieve mening waar de gegevens vertekend raken.
Systeemsynergie is zeker een factor waarmee rekening moet worden gehouden bij alle analoge of digitale kabels. Ik weet dit vanwege het aantal mensen dat mijn eigen kabels bewaart of retourneert. Sommigen vinden ze een geweldige match, anderen niet. De meeste hebben dure apparatuur, maar het is altijd interessant om de verschillen te horen van mensen die soms precies dezelfde apparatuur hebben. Dit is waar je weet dat zaken als kamer-akoestiek, leeftijd, gehoorvermogen en andere omstandigheden belangrijke onderscheidende factoren worden.

Ik heb uitgebreid met Jaap gesproken vóór de interconnect tests en onder de vele dingen waar we over spraken waren we het er beiden over eens dat er buitensporige winstbejag bestaat in de sector en dat duurder beslist niet beter betekent. Hallelujah!
Het irriteert me echt om te zien dat sommige grote fabrikanten/retailers luidsprekerkabels verkopen met een prijs van €20k.
Zelfs als er een rendement op de investering (ROI) uit productontwikkeling (PD) moet worden behaald en andere commerciële overheadkosten is er eenvoudigweg geen rechtvaardiging of verklaring voor deze prijzen. De omvang van de prijsstijgingen van dezelfde fabrikant is ook bizar; alleen al omdat één model een iets grotere koperen geleider en iets glanzendere connectoren heeft, zie je een prijsstijging van €10k. Waarom? Het is gek!
Als kabelfabrikant zie ik precies wat de materiaalkosten van sommige dure kabels zijn, en er is heel weinig dat sommige daarvan onderscheidt van een goedkoper model.
Naar mijn mening mag geen enkel paar luidsprekerkabels in de buurt van of boven de €1000 komen.

Ik zou graag zien dat er ooit een soort kwaliteitsindex in de branche verschijnt. Dat zou helpen om 'sensibility' op de markt te brengen.
Pie in the sky?

Rowdy

@Chris Cables: ik miste jou World of Twist luidsprekerkabels in de test, of was deze nog niet uitontwikkeld?

Chris Cables

Citaat van: Rowdy op april 28, 2024, 13:13:17@Chris Cables: ik miste jou World of Twist luidsprekerkabels in de test, of was deze nog niet uitontwikkeld?
Ja en ja. Maar ik kan niets meer zeggen.
 ;)

J.A.F._Doorhof

#720
Of word sponsor en verdien je hele sponsor bedrag in een maand terug;)

Plus je helpt ons mee met de verhuizing.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LD001

Mijn subjectieve mening over kabels als Hifi newbee: als ik mooie spullen koop wil ik het graag afmaken met mooie kabels die in verhouding staan tot de set. Wat die verhouding is is een beetje zoeken. Mijn andere hobby  is fietsen en ik zie een vergelijking met fietsonderdelen: je kunt een stuurpen kopen van 2 tientjes of vier honderd Euro en het zal geen enkel effect hebben op je fietsprestaties. Als ik zeg 6k uitgeef voor een fiets wil ik daar wel een fatsoenlijke (lees: te dure) stuurpen op hebben.

J.A.F._Doorhof

Maar....
Wil je dan 10x extra betalen omdat de puntjes rechtsom gedraaid zijn en gecoat met een mengsel van koper en zilver voor een betere..... nou ja vul maar in.

Of wil je gewoon een goede stuurpen die niet breekt.

Als je "audiofiele" termen gaat gebruiken bij fiets onderdelen word het wel hilarisch.
Met deze stuur pen is het niet zo dat je allen kan sturen... nee je voelt de ervaring van de weg nog meer, en zelfs in het zadel voel je de verschillen, daarnaast is ook het zicht op het parcours veel natuurlijker en voelt de wind gewoon veel echter en realistischer.

We bereiken dit door een zeer speciaal process van rechts en linksomdraaiende machines die per stuurpen minimaal een uur kijken welke draai methode het beste past bij de structuur van het materiaal. Daarna word met de hand een coating toegevoegd die zorgt voor de natuurlijke hardheid van regen en de zachte wind die we gewend zijn van de films maar nooit echt ervaren....

Tja. :D


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LD001

Hahaha!

Bij stuurpennen gaat het meer om de volgende teksten: deze pen is stijf en geeft toch veel comfort. Daarnaast is het een optimale combinatie van aerodynamisch eigenschappen en laag gewicht. De titaniumboutjes zorgen voor nog meer gewichtsbesparing  en het carbon heeft de allerhoogste grade...

De vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op vooral omdat er bij audio geen bovengrens lijkt te zijn (luidsprekerkabels van 70K zag ik al voorbij komen). Maar het idee dat je fatsoenlijke kabels wil hebben die (ja ik ben eerlijk) ook nog een beetje lekker smoelen snap ik wel. Nog los van het geluid zeg maar.

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  2, 2024, 14:22:28Maar....
Wil je dan 10x extra betalen omdat de puntjes rechtsom gedraaid zijn en gecoat met een mengsel van koper en zilver voor een betere..... nou ja vul maar in.

Of wil je gewoon een goede stuurpen die niet breekt.

Als je "audiofiele" termen gaat gebruiken bij fiets onderdelen word het wel hilarisch.
Met deze stuur pen is het niet zo dat je allen kan sturen... nee je voelt de ervaring van de weg nog meer, en zelfs in het zadel voel je de verschillen, daarnaast is ook het zicht op het parcours veel natuurlijker en voelt de wind gewoon veel echter en realistischer.

We bereiken dit door een zeer speciaal process van rechts en linksomdraaiende machines die per stuurpen minimaal een uur kijken welke draai methode het beste past bij de structuur van het materiaal. Daarna word met de hand een coating toegevoegd die zorgt voor de natuurlijke hardheid van regen en de zachte wind die we gewend zijn van de films maar nooit echt ervaren....

Tja. :D




Ik betaal meer voor wat ik hoor .
Hoe die kabel gemaakt is boeit mij niet.

Mbt regen en wind in de film.
Ik moest echt wennen dat het feit dat regen nu klinkt als regen,net alsof je buiten staat.