Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John Wx

Citaat van: mmuetst op april 21, 2024, 14:28:39Hij heeft wel gelijk, ik luister altijd naar één luidspreker en gebruik daarbij de meest goedkope Chinese DAC en versterker die het beste meten bij ASR. Versterkers en DAC's klinken niet, net als kabels die je voor line signaal gebruikt en digitale kabels al helemaal niet.
En ondanks al deze tekortkomingen en mijn fundamentalistische strenge geloof van mijn sekte kan ik toch dagelijks van muziek genieten in mijn mancave  :D

krenten kakker  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Versterking: Kenwood /  Bron: Pro-Ject - PC - Nokia 8000 - Kenwood CD
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster / StraightWire
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Littletycoon

Citaat van: Chris Cables op april 21, 2024, 11:53:19Been there, done that.
Ik heb het gescheurde T-shirt en de littekens om het te bewijzen.
 :blush:

Die plek is eigenlijk een kleine sekte.
Vrij grote "sekte". En er wordt gemeten

chansig

Ach het zogenaamde sektegedrag is aan de andere kant van het spectrum niet heel anders.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Chris Cables

#678
Citaat van: mmuetst op april 21, 2024, 14:12:35In veel gevallen van line niveau zal de uitgangsimpedantie van de bron er voor zorgen dat invloeden van buitenaf geen rol spelen.

Nee, dat klopt niet.
EMI/RFI heeft een potentieel schadelijk effect op elk type kabel, of het nu gaat om microfoon-/instrumentkabels, lijnniveaukabels en vooral ultragevoelige phonokabels. Dit is de voornaamste reden waarom zoveel bestaande lijnkabeltypen toch afgeschermd zijn.
Coaxkabels zijn vrijwel ook altijd afgeschermd.
CMRR is een extra afschermingslaag, geïmplementeerd via de geometrie van de geleiderdraden, die het omringende elektrische veld van een kabel effectief manipuleert.

Je kunt je eigen zeer rudimentaire test uitvoeren door uw mobiele telefoon (of een andere bekende bron van ruis/interferentie) in de buurt van uw kabel(s) te plaatsen en te luisteren naar de piep, piep, piep wanneer je telefoon de dichtstbijzijnde zender pingt. Probeer het!

Het punt is dat CMRR, als het effectief wordt geïmplementeerd in een elektrisch systeem of toepassing, een gewaardeerd ontwerpaspect is voor sommige mensen die een zeer donkere noisefloor waarderen. Ik luister veel naar klassieke en ambient muziek en dit is persoonlijk belangrijk voor mij. Als hoofdtelefoongebruiker bij het luisteren naar een digitale bron wil ik tijdens rustige passages niets horen, omdat dit de luisterervaring bederft. De inspiratie voor het ontwikkelen van deze kabels was mijn eigen wens om de donkerste kabel te ontwikkelen die ik kon.
Als je het niet zo belangrijk vindt, is dat uiteraard geen probleem. Andere kabels zijn beschikbaar.

Mijn dagen bij BAe Warton die de Eurofighter Typhoon ontwikkelden, benadrukten het missiekritische belang van het beperken van weggevallen pakketten voor tx/rx-systemen binnen het vliegtuignetwerk van luchtvaartelektronicacomputers. Wat hebben we gebruikt? You guessed it- twisted pair-kabels.
Dit was natuurlijk in de tijd vóór glasvezel, wat tegenwoordig de voor de hand liggende en geprefereerde optie is, vooral omdat ze niet gevoelig zijn voor EMI-pulsen tijdens de vlucht van een tegenstander. (Tja, dat klinkt niet goed. Mijn Nederlands is nog steeds slecht.)
Tijdens een hondengevecht met een tegenstander of een andere missie bedoel ik. :P

chansig

En toch heeft Nederland niet gekozen voor dit vliegtuig. Hadden ze maar geweten dat er twisted pair kabels gebruikt werden.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Chris Cables

Citaat van: chansig op april 21, 2024, 16:04:42En toch heeft Nederland niet gekozen voor dit vliegtuig. Hadden ze maar geweten dat er twisted pair kabels gebruikt werden.

Gr. Hans
De Nederlanders hebben duidelijk het belang van het niet laten gevallen pakketjes verkeerd geïnterpreteerd.
'Wij maken ons geen zorgen over dropped packets. Wij houden onze drop in onze zakken.'
 :laugh:

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kurt

@Chris Cables Ik heb pokke dure WireWorld kabels, (goede) Ali kabels en heb meerdere luisterruimtes. Mijn sets zet ik bewust niet on-line. Mijn oren zijn ok, de akoestiek in de ruimtes ook, en de set ook. Mijn vrouw is mogelijks nog fanatieker dan ik, als het op luisteren aan komt. Ik ben er ondertussen ook achtergekomen - ik durf het toegeven - dat een mens zijn hersenen heel geslepen/leep zijn.
Mogelijks heb ik het gemist, maar heb je een website voor jouw kabels? Tx

mmuetst

#683
Citaat van: Chris Cables op april 21, 2024, 15:58:45Nee, dat klopt niet.
EMI/RFI heeft een potentieel schadelijk effect op elk type kabel, of het nu gaat om microfoon-/instrumentkabels, lijnniveaukabels en vooral ultragevoelige phonokabels. Dit is de voornaamste reden waarom zoveel bestaande lijnkabeltypen toch afgeschermd zijn.
Coaxkabels zijn vrijwel ook altijd afgeschermd.
CMRR is een extra afschermingslaag, geïmplementeerd via de geometrie van de geleiderdraden, die het omringende elektrische veld van een kabel effectief manipuleert.

Je kunt je eigen zeer rudimentaire test uitvoeren door uw mobiele telefoon (of een andere bekende bron van ruis/interferentie) in de buurt van uw kabel(s) te plaatsen en te luisteren naar de piep, piep, piep wanneer je telefoon de dichtstbijzijnde zender pingt. Probeer het!

Het punt is dat CMRR, als het effectief wordt geïmplementeerd in een elektrisch systeem of toepassing, een gewaardeerd ontwerpaspect is voor sommige mensen die een zeer donkere noisefloor waarderen. Ik luister veel naar klassieke en ambient muziek en dit is persoonlijk belangrijk voor mij. Als hoofdtelefoongebruiker bij het luisteren naar een digitale bron wil ik tijdens rustige passages niets horen, omdat dit de luisterervaring bederft. De inspiratie voor het ontwikkelen van deze kabels was mijn eigen wens om de donkerste kabel te ontwikkelen die ik kon.
Als je het niet zo belangrijk vindt, is dat uiteraard geen probleem. Andere kabels zijn beschikbaar.

Mijn dagen bij BAe Warton die de Eurofighter Typhoon ontwikkelden, benadrukten het missiekritische belang van het beperken van weggevallen pakketten voor tx/rx-systemen binnen het vliegtuignetwerk van luchtvaartelektronicacomputers. Wat hebben we gebruikt? You guessed it- twisted pair-kabels.
Dit was natuurlijk in de tijd vóór glasvezel, wat tegenwoordig de voor de hand liggende en geprefereerde optie is, vooral omdat ze niet gevoelig zijn voor EMI-pulsen tijdens de vlucht van een tegenstander. (Tja, dat klinkt niet goed. Mijn Nederlands is nog steeds slecht.)
Tijdens een hondengevecht met een tegenstander of een andere missie bedoel ik. :P
Net test gedaan, telefoon bij kabels tussen mijn voor versterker en eindversterker. Telefoon over laten gaan... niks geen ruisje wat dan ook (gewoon betaalbare Argon kabel). Ook bij mijn BlueSound gehouden, ook niks. Telefoon ook gebeld, niks.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Chris Cables

Citaat van: Kurt op april 21, 2024, 21:14:20@Chris Cables Ik heb pokke dure WireWorld kabels, (goede) Ali kabels en heb meerdere luisterruimtes. Mijn sets zet ik bewust niet on-line. Mijn oren zijn ok, de akoestiek in de ruimtes ook, en de set ook. Mijn vrouw is mogelijks nog fanatieker dan ik, als het op luisteren aan komt. Ik ben er ondertussen ook achtergekomen - ik durf het toegeven - dat een mens zijn hersenen heel geslepen/leep zijn.
Mogelijks heb ik het gemist, maar heb je een website voor jouw kabels? Tx
Ik heb geen website Kurt.
Helaas zou ik de vraag niet kunnen bijhouden, omdat ik een producent ben met een zeer laag volume. Ik realiseer mij dit heel duidelijk na de AlphaAudio-beoordeling.
Verder ben ik hier geen sponsor, dus ik kan mijn kabels niet promoten en ik denk dat ik al op een dun lijntje bewandel van een berisping.
;)

Chris Cables

Citaat van: mmuetst op april 21, 2024, 21:16:32Met test gedaan, telefoon bij kabels tussen mijn voor versterker en eindversterker. Telefoon over laten gaan... niks geen ruisje wat dan ook (gewoon betaalbare Argon kabel). Ook bij mijn BlueSound gehouden, ook niks. Telefoon ook gebeld, niks.
Dan heb je óf kabels die al goed zijn afgeschermd óf een minder gevoelig gehoor dan sommige andere mensen.
Veel luisterplezier!

mmuetst

#686
Citaat van: Chris Cables op april 21, 2024, 21:28:27Dan heb je óf kabels die al goed zijn afgeschermd óf een minder gevoelig gehoor dan sommige andere mensen.
Veel luisterplezier!
Nu ligt het aan mij, das mooi. Maar ik ben niet voor één gat te vangen. Ik heb een kabel in elkaar gezet zonder twist en zonder afscherming en deze om mijn telefoon heen gewikkeld als een spoel (zie de foto's) en jawel geen een kraakje ruisje of wat dan ook. Bij de laatste foto zie je dat de onafgeschermde kabel zonder twist op de transformator ligt van mijn buizenversterker, en weer geen ruis, brom....helemaal niks. En deze kabel zit tussen mijn voorversterker en eindversterker (dus maximale volume).
Ik denk dat jou verhaal onzin is wat lijn input betreft. Voor microfoon en Phono kan ik mee gaan, maar dan hebben we het over een andere toepassing.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

RZeemering

Ik hoor al jaren geen gekkigheid meer door telefoons. Alleen af en toe nog wat gerommel in mijn kantoor overigens...
Zijn de nieuwe telefoons niet veel beter beschermd dan dat ze eerder waren?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Chris Cables

Citaat van: mmuetst op april 21, 2024, 21:54:55Nu ligt het aan mij, das mooi. Maar ik ben niet voor één gat te vangen. Ik heb een kabel in elkaar gezet zonder twist en zonder afscherming en deze om mijn telefoon heen gewikkeld als een spoel (zie de foto's) en jawel geen een kraakje ruisje of wat dan ook. Bij de laatste foto zie je dat de onafgeschermde kabel zonder twist op de transformator ligt van mijn buizenversterker, en weer geen ruis, brom....helemaal niks. En deze kabel zit tussen mijn voorversterker en eindversterker (dus maximale volume).
Ik denk dat jou verhaal onzin is wat lijn input betreft. Voor microfoon en Phono kan ik mee gaan, maar dan hebben we het over een andere toepassing.

Het feit dat u de telefoon met de kabel omwikkelt, draagt feitelijk bij aan CMRR en is juist het principe dat EMI/RFI vermindert. Je bereikt dus feitelijk een lagere ruisvloer. Goed gedaan!  :happy:

Ik stel voor dat je het misschien aan de expert van ASR moet overlaten om de juiste testomstandigheden op te zetten om het goed te kunnen meten. Misschien kun je het namens mij aan Amir vragen, aangezien ik faalde toen ik het hem vroeg.

mmuetst

#689
Citaat van: Chris Cables op april 21, 2024, 22:12:15Het feit dat u de telefoon met de kabel omwikkelt, draagt feitelijk bij aan CMRR en is juist het principe dat EMI/RFI vermindert. Je bereikt dus feitelijk een lagere ruisvloer. Goed gedaan!  :happy:

Ik stel voor dat je het misschien aan de expert van ASR moet overlaten om de juiste testomstandigheden op te zetten om het goed te kunnen meten. Misschien kun je het namens mij aan Amir vragen, aangezien ik faalde toen ik het hem vroeg.
Je kunt kletsen wat je wilt, je verhaal gaat mank. Lage uitput van bron line uitgang betekend dat storingen van buiten eindelijk geen invloed hebben. En dat is nu juist wat ze ook bij een ASR laten zien, gewoon duidelijk uitleggen hoe het zit en geen fabels. Dat je storing kunt krijgen in andere onderdelen, zoals bijvoorbeeld een Phono aansluiting, ja dat klopt. Sterker nog, mijn Pro-ject versterker gaat als een motorboot tekeer als ik er een WiFi router in de buurt plaats. Maar dat is ook geen line ingang (zoals ik al eerder heb aangegeven).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Chris Cables

#691
Citaat van: mmuetst op april 21, 2024, 22:22:36Je kunt kletsen wat je wilt, je verhaal gaat mank. Lage uitput van bron line uitgang betekend dat storingen van buiten eindelijk geen invloed hebben. En dat is nu juist wat ze ook bij een ASR laten zien, gewoon duidelijk uitleggen hoe het zit en geen fabels. Dat je storing kunt krijgen in andere onderdelen, zoals bijvoorbeeld een Phono aansluiting, ja dat klopt. Sterker nog, mijn Pro-ject versterker gaat als een motorboot tekeer als ik er een WiFi router in de buurt plaats. Maar dat is ook geen line ingang (zoals ik al eerder heb aangegeven).

Ja, ik kan chatten zoveel ik wil. Bedankt voor dat aanbod!
Ook om u te laten weten dat u volledig naar het verkeerde type kabels kijkt waar ik het over heb.
De kabels die ik maak volgens het CMRR-principe zijn gebalanceerde XLR-kabels. U biedt nu een test aan van RCA-kabels die een compleet andere elektrische configuratie hebben.
Maar het onderstreept het feit dat er mensen zoals jij zijn die maar al te graag beproefde principes willen ontkrachten omwille van dat feit.
Het is een nogal onhandige aanpak die je volgens mij niet veel geloofwaardigheid oplevert. Ik denk nu dat Kurt gelijk had met zijn opmerking eerder; 'wat wil je echt bereiken?'
Dit gaat op dezelfde manier als discussies bij ASR, waar mensen alleen maar dingen willen weerleggen die al universeel bewezen zijn, zonder daadwerkelijk echte of zinvolle argumenten naar voren te brengen.
Dat u lid bent bij ASR betekent dat u daar gemakkelijk terecht kunt voor een aanbieding of toetsing van de verificatie. Vraag het Amir namens ons.

De toon van uw opmerkingen wordt steeds beledigender naarmate de discussie vordert en dit is het punt waarop ik mij gracieus terugtrek uit het gesprek. Ik herken het opzettelijke argumenteren als ik het lees.

Voel je vrij om hier terug te rapporteren met de testresultaten van Amir;)

Trouwens, die video die je hebt gepost, ziet eruit als een heel wetenschappelijke en nauwkeurige aanpak! Ik stel voor dat we geen enkele interferentie kunnen horen vanwege het emfysimische hijgen en piepen van de cameraman!
 :crazy:

mmuetst

Citaat van: Chris Cables op april 21, 2024, 22:54:09Ja, ik kan chatten zoveel ik wil. Bedankt voor dat aanbod!
Ook om u te laten weten dat u volledig naar het verkeerde type kabels kijkt waar ik het over heb.
De kabels die ik maak volgens het CMRR-principe zijn gebalanceerde XLR-kabels. U biedt nu een test aan van RCA-kabels die een compleet andere elektrische configuratie hebben.
Maar het onderstreept het feit dat er mensen zoals jij zijn die maar al te graag beproefde principes willen ontkrachten omwille van dat feit.
Het is een nogal onhandige aanpak die je volgens mij niet veel geloofwaardigheid oplevert. Ik denk nu dat Kurt gelijk had met zijn opmerking eerder; 'wat wil je echt bereiken?'
Dit gaat op dezelfde manier als discussies bij ASR, waar mensen alleen maar dingen willen weerleggen die al universeel bewezen zijn, zonder daadwerkelijk echte of zinvolle argumenten naar voren te brengen.
Dat u lid bent bij ASR betekent dat u daar gemakkelijk terecht kunt voor een aanbieding of toetsing van de verificatie. Vraag het Amir namens ons.

De toon van uw opmerkingen wordt steeds beledigender naarmate de discussie vordert en dit is het punt waarop ik mij gracieus terugtrek uit het gesprek. Ik herken het opzettelijke argumenteren als ik het lees.

Voel je vrij om hier terug te rapporteren met de testresultaten van Amir;)
Ik heb alleen gedaan wat je zelf voorstelde, een telefoon bij de kabel houden. En nee, ik hoor niks. Daarna kwam de opmerking dat het aan mij zou liggen (over beledigen gesproken). Het verschil tussen gebalanceerd of ongebalanceerd is mij zeker bekend. Maar de discussie ging op een gegeven moment over invloeden van buiten. En ja die zijn er zeker. Maar in een line configuratie zal deze heel veel minder invloed hebben (zie mijn test met kabel zonder twist en afscherming). Dit staat los van of het gebalanceerd is of niet. Mijn set is volledig ongebalanceerd en heb geen last van brom zelfs niet als ik een kabel gebruik zonder afscherming of twist. Ik beledig nooit mensen, maar daag ze wel uit. Ik merk wel dat forum leden dat snel als belediging zien. Ik blijf bij de kei harde feiten. Ik ben natuurlijk wel van die andere sekte, je moet er wel tegen kunnen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Littletycoon

Dit topic is natuurlijk niet de beste plek voor discussie, alleen de naam van topic zegt al veel  :nopompom:

J.A.F._Doorhof

@Chris Cables
Een banner kost 35.00
Dus dat heb je er zo uit lijkt me.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Citaat van: Chris Cables op april 21, 2024, 15:58:45Je kunt je eigen zeer rudimentaire test uitvoeren door uw mobiele telefoon (of een andere bekende bron van ruis/interferentie) in de buurt van uw kabel(s) te plaatsen en te luisteren naar de piep, piep, piep wanneer je telefoon de dichtstbijzijnde zender pingt. Probeer het!



Dit was de voorgestelde test. Wordt niet gesproken over enige voorwaarden mbt welke kabels.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Chris Cables

Citaat van: chansig op april 22, 2024, 07:58:37Dit was de voorgestelde test. Wordt niet gesproken over enige voorwaarden mbt welke kabels.

Gr. Hans

Voorspelbaar Hans. Altijd op zoek naar een mogelijkheid om deel te nemen aan een geschil... en dat mislukt:

Citaat van: Chris Cables op april 21, 2024, 13:11:07Ik bood aan om een set van mijn 'Braided One' XLR-kabels naar Amir te sturen om te testen..... om verificatie te krijgen voor een bewezen principe (CMRR) dat ik in dit kabeltype implementeer ....

chansig

Ik quote jouw testopzet die je voorstelt aan iedereen. Niet wat jij voorstelt aan Amir.

Ben je al sponsor ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

John Wx

Kabels het lijkt wel een religieus geloof


Wel of niet


Versterking: Kenwood /  Bron: Pro-Ject - PC - Nokia 8000 - Kenwood CD
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster / StraightWire
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Kurt

Citaat van: mmuetst op april 21, 2024, 21:16:32Net test gedaan, telefoon bij kabels tussen mijn voor versterker en eindversterker. Telefoon over laten gaan... niks geen ruisje wat dan ook (gewoon betaalbare Argon kabel). Ook bij mijn BlueSound gehouden, ook niks. Telefoon ook gebeld, niks.
Probeer eens een haardroger op 't zelfde circuit en in de buurt van de kabels?