'Audiofiele' zekeringen

Gestart door PascalP, februari 11, 2021, 11:48:25

Vorige topic - Volgende topic

morca

Hier ook alles beneden stuk.
Mijn spullen boven niet
Naa paar weken zag ik dat mijn netwerk gek deed.
De inslag had mijn moeder bord niet gesloopt.
Maar klein defect wat eerst niet altijd optrad.

Spijkie

Even voor mij als leek, mwaarschijnkijk gebeurt het nooit maar ff een voorbeeld:

Bliksem slaat in op woning - automaat in meterkast slaat af. Dit is dan niet op tijd om de apparatuur te beveiligen kennelijk ? Dan slaat de stroom door naar de apparatuur zoals modem etc maar ook naar de Audiogroep , er zit een zekering in mijn Audes blok en die klapt er ook uit is dit dan nog niet genoeg ? Of gaat ie dan op dat moment nog door naar versterker etc

Oftewel , wanneer stopt een inslag ? Kan iemand daar wat over zeggen ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op augustus 24, 2025, 11:50:10Even voor mij als leek, mwaarschijnkijk gebeurt het nooit maar ff een voorbeeld:

Bliksem slaat in op woning - automaat in meterkast slaat af. Dit is dan niet op tijd om de apparatuur te beveiligen kennelijk ? Dan slaat de stroom door naar de apparatuur zoals modem etc maar ook naar de Audiogroep , er zit een zekering in mijn Audes blok en die klapt er ook uit is dit dan nog niet genoeg ? Of gaat ie dan op dat moment nog door naar versterker etc

Oftewel , wanneer stopt een inslag ? Kan iemand daar wat over zeggen ?
Heb even een nieuw topic gestart @Spijkie, zullen deze vragen ook vast beantwoord worden. Houden we dit topic over zekeringen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op augustus 24, 2025, 11:57:59Heb even een nieuw topic gestart @Spijkie, zullen deze vragen ook vast beantwoord worden. Houden we dit topic over zekeringen.

Helemaal goed 👍
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Kun je er zomaar vanuit gaan dat welke zekering je ook koopt, dat ie aan de veiligheidseisen voldoet? Het is me soms niet helemaal duidelijk waarom je 1 waarde hoger zou moeten nemen namelijk. Wel ervaring mee en gedaan.

Kjelt

Citaat van: Spijkie op september 11, 2025, 17:04:50Kun je er zomaar vanuit gaan dat welke zekering je ook koopt, dat ie aan de veiligheidseisen voldoet?
Nee er zou een of liefst meerdere van de bekende internationale keurings- en certificeringsinstanties vermeld dienen te worden : TüV, UL, KK/Dekra etc.

Contour

1 tandje zwaarder werkt uiteraard gewoon prima, als een zekering aanspreekt, loper er stromen vele malen hoger dan de normale stroom, of je dan 1A of 1.2A hebt is min of meer gelijkwaardig.

Spijkie

Citaat van: Contour op september 11, 2025, 18:37:201 tandje zwaarder werkt uiteraard gewoon prima, als een zekering aanspreekt, loper er stromen vele malen hoger dan de normale stroom, of je dan 1A of 1.2A hebt is min of meer gelijkwaardig.

Ah oké dus het zit zo dicht bijelkaar dat het niet veel uitmaakt.

mmuetst

Er zijn verschillende redenen dat er een zekering in een circuit zit. Kortsluiting. Dan zal de zekering er uitvliegen. Maar er kan ook een defect zijn zodat er een hogere stroom gaat lopen (zie mijn reparatie project van de Schiit DAC maar eens terug). Dan wil je niet dat er meer onderdelen schade oplopen. Bij de Schiit DAC was er helemaal geen zekering waardoor het audio gedeelte waar een condensator was ontploft voor steeds meer schade kon zorgen, totdat deze knakker zijn blik er op wierp en het probleem verholpen heeft.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gastje13

Citaat van: Contour op september 11, 2025, 18:37:201 tandje zwaarder werkt uiteraard gewoon prima, als een zekering aanspreekt, loper er stromen vele malen hoger dan de normale stroom, of je dan 1A of 1.2A hebt is min of meer gelijkwaardig.

Hangt af van waar de fout optreed. Een sluiting achter een weerstand levert minder hoge stroom op. Een hogere zekering zal altijd trager zijn. Bij een harde sluiting is het verschil minder groot dan een component achter b.v. een weerstand of een condensator die doorslaat.

Trager reageren is grotere kans op (meer) vervolg schade.

Onlangs nog een led driver gezien met een sluiting in de transformator tussen wikkelingen. Die print was helemaal verkoold voordat de zekering ging. Een zwaardere zekeringen zou dat alleen maar erger hebben gemaakt. Was wel een Chinees prul ding.

Op het werk wel eens een hele ruimte blauw gezien van de rook door een sluiting tussen wikkelingen in een grote trafo. Er zat een 32A 3 fase automaat, die sloeg heel laat uit omdat het geen harde sluiting was.