'Audiofiele' zekeringen

Gestart door PascalP, februari 11, 2021, 11:48:25

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: mijkie op augustus  7, 2025, 21:39:38ik zou zeggen, probeer er eens 1

ik ben ook redelijk sceptisch maar, een andere zekering op mijn Altair maakt toch echt een verschil

Synergetic research heb ik geprobeerd, die ging er weer uit en nu met een ACME en die blijft zitten

Wat doet het dan in mijn geval, de SE maakte de Altair mat en de ACME klinkt iets meer open

Ik test graag zelf, iedereen kan van alles vertellen maar, mijn oren bedriegen me niet en voor de looks hoef ik dit soort dingen niet te doen, net als met de kabels, ik zie er geen moer van ;)
Ik wil graag alleen het objectieve gedeelte uitgelegd krijgen waarom, dat is iets waar ik gelukkig van wordt. Jij wordt blij van jou subjectieve constatering dat het beter klinkt, mooi! Het is jou manier van hobby. Tot op heden heeft mij niemand objectief kunnen overtuigen waarom dit zou kunnen werken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

brt

Citaat van: mmuetst op augustus  7, 2025, 23:03:28Ik wil graag alleen het objectieve gedeelte uitgelegd krijgen waarom, dat is iets waar ik gelukkig van wordt. Jij wordt blij van jou subjectieve constatering dat het beter klinkt, mooi! Het is jou manier van hobby. Tot op heden heeft mij niemand objectief kunnen overtuigen waarom dit zou kunnen werken.

Jij wil alles objectief uitgelegd krijgen. Wat maakt het uit?
Ga gewoon lekker genieten van muziek, ook als het objectief niet te verklaren valt.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

mijkie

Citaat van: morca op augustus  7, 2025, 21:57:06Waar koop je die acme

Ik kocht hem op MP maar, ze hebben een website met shop volgens mij
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

mijkie

De zekering die eruit ging, heb ik zelf gedaan omdat hij imo MAT KLONK !!!

Niet omdat de zekering defect was of mijn Altair  .........
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

mmuetst

Citaat van: brt op augustus  7, 2025, 23:22:42Jij wil alles objectief uitgelegd krijgen. Wat maakt het uit?
Ga gewoon lekker genieten van muziek, ook als het objectief niet te verklaren valt.

Doe ik ook, waarom gaan mensen zekeringen vervangen, ga gewoon luisteren naar de muziek. Zelfde vraag, maar dan omgekeerd, snap je? Ik wil gewoon weten waarom het objectief uitmaakt, jullie subjectief, het maakt het genieten van muziek er niet minder om lijkt mij.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Kurt

Opmerkelijk dat diegenen die een onderbouwing vragen, omdat ze niet geloven in kwakzalverij, hier altijd de volle lading krijgen ipv de onderbouwing. Ik stel maar vast...

Spijkie

Citaat van: gastje13 op augustus  7, 2025, 22:37:19Van grove oplichtingspraktijken als deze waarvan niet eens bekend is of ze aan de veiligheidseisen voldoen (Synergetic raad zonder enige schaamte bijvoorbeeld aan om gewoon een zwaardere te nemen*) wordt ik een klein beetje sarcastisch. Enige wat bekend is dat het meetbaar, hoorbaar (in blindtest) en in theorie op papier 0,0 doet voor het geluid, wel voor de brandveiligheid . . .

*https://www.atube-highfidelity.nl/product/synergistic-research-master-fuses-5x20-6-3x32-mm/

Grove oplichting vind ik dan weer te ver gaan.......
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: Kurt op augustus  8, 2025, 00:55:07Opmerkelijk dat diegenen die een onderbouwing vragen, omdat ze niet geloven in kwakzalverij, hier altijd de volle lading krijgen ipv de onderbouwing. Ik stel maar vast...

Ja iets milder mag wel, als leek stel ik mij zo voor dat omdat er stroom doorheen loopt het iets uit kan maken. Ook de eindkapjes met een andere metaalsoort kunnen daarin iets uitmaken als in gelijk aan pluggen van een kabel.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

J.A.F._Doorhof

Gevaarlijk is het wel op een bepaald punt. Zodra we gaan doorverbinden, veel te zware zekeringen gebruiken etc. Dan moet je denk ik wel gaan oppassen en als instanties ingrijpen.

Qua verschil wat gehoord word...
Ik kan alleen adviseren om stil te blijven zitten en iemand anders te laten wisselen. (of niet) en dan zal al snel blijken. Wat je wel en niet hoort ;)

En of je voor dat budget geen andere dingen kan doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

chansig

Citaat van: Spijkie op augustus  8, 2025, 08:08:05Ja iets milder mag wel, als leek stel ik mij zo voor dat omdat er stroom doorheen loopt het iets uit kan maken. Ook de eindkapjes met een andere metaalsoort kunnen daarin iets uitmaken als in gelijk aan pluggen van een kabel.

Volgens mij zijn het ook de enige zaken die invloed zouden kunnen hebben. Icm de mens.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: Kurt op augustus  8, 2025, 00:55:07Opmerkelijk dat diegenen die een onderbouwing vragen, omdat ze niet geloven in kwakzalverij, hier altijd de volle lading krijgen ipv de onderbouwing. Ik stel maar vast...
Dat werkt 2 kanten op.
Alleen dat ziet 1 kant anders blijkt maar weer eens  ;)  ;D

Kjelt

Ik geloof niet dat mensen die het verschil horen een onderbouwing kunnen geven.
Degenen die al decades zekeringen produceren als LittleFuse produceren niet dit soort zekeringen terwijl het hun core business is. Ook kunnen zij geen verklaring geven, dat zou genoeg moeten zeggen maar ja.

Weet je een zekering is een heel specifieke component met een aantal parameters waar je niet teveel aan kunt tweaken.
Deze parameters zorgen voor de doorsmeltkarakteristiek datgene waar een zekering aan MOET voldoen.
Ga je tweaken aan een aantal parameters dan zal die doorsmeltkarakteristiek veranderen en dat is nou juist niet de bedoeling tenzij je het niet erg vindt dat de achterliggende elektronica bij een kortsluiting ook kapot kan gaan.

Als je verder kijkt naar een zekering dan zie je dat de parameters waar je wel aan kunt tweaken zoals het materiaal van de eindkapjes weinig effect kunnen hebben omdat ze niet de beperkende factor zijn. Dat is de smeltdraad tussen de eindkappen. Enigste dat ik kan bedenken is de overgangsweerstand tussen de zekeringhouder en de eindkappen en zelfs dan zou ik er voor kiezen om er een gesoldeerde zekering in te plaatsen in plaats van een klemzekering, dan is het effect nog groter. Laten nou juist die audiobedrijven dit soort zekeringen niet produceren  ;)
Als ik die PS audio meneer al onzin hoor verkondigen over het zand in de zekering en in die advertentie zaken als cryogene en kwantum behandeling zie dan gaan mijn nekharen overeind staan.

Maar goed iedereen mag het gelukkig zelf uitmaken en weten waar ze hun geld aan uit geven en als ze er blij mee zijn of ze nou wel of geen verschil horen: ik wens ze er veel plezier mee.

mmuetst

Citaat van: morca op augustus  8, 2025, 08:38:44Dat werkt 2 kanten op.
Alleen dat ziet 1 kant anders blijkt maar weer eens  ;)  ;D
Helemaal mee eens, als mensen hun ervaring delen, ook is deze subjectief, dan zijn er altijd mensen die roepen dat het niet kan. Maar dat is juist niet het geval. Ik ben dan altijd benieuwd of er dan objectief iets uitgezocht is.
Voor mij is dat het bewijs, voor een ander niet, die vertrouwt zijn oren. En toch kunnen we allemaal van muziek genieten, dat is dan weer het mooie aan het hele verhaal.
Ik vind het leuk om die informatie te delen met anderen en daar een discussie over te hebben. Soms zie ik ook weer nieuwe inzichten en dat vind ik mooi.

RCD

Heb eens ergens metingen gezien van die zekeringen.
Het verschil tussen normale zekeringen is het impedantie verloop naar het smeltpunt toe.
Die is bij de dure zekeringen nagenoeg vlak naarmate de stroom hoger word.

Rob

brt

Volle lading? Zijn de snowflakes ook al tot in de audiogemeenschap doorgedrongen?  :devil:
Weet niet of je op mijn post reageert, maar die lijkt me gewoon netjes en verre van een volle lading.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

Citaat van: mmuetst op augustus  8, 2025, 00:28:33Doe ik ook, waarom gaan mensen zekeringen vervangen, ga gewoon luisteren naar de muziek. Zelfde vraag, maar dan omgekeerd, snap je? Ik wil gewoon weten waarom het objectief uitmaakt, jullie subjectief, het maakt het genieten van muziek er niet minder om lijkt mij.

Die mensen luisteren ook gewoon naar de muziek, maar dan MET een andere zekering omdat ze dat beter vinden klinken. Hoe dat komt maakt ze niets uit, maar jij blijft in vele posts en bij meerdere onderwerpen hangen in dat iets objectief meetbaar moet zijn.
Vraag het de fabrikanten van die zekeringen anders zelf, die zullen het antwoord als beste weten denk ik?

RCD

Wie moet hier een technische onderbouwing kunnen geven, en wie zou de technische onderbouwing dan moeten begrijpen.
En dat geld voor bijna alle discussies hier op het forum.

Rob

mmuetst

Citaat van: brt op augustus  8, 2025, 11:41:17Die mensen luisteren ook gewoon naar de muziek, maar dan MET een andere zekering omdat ze dat beter vinden klinken. Hoe dat komt maakt ze niets uit, maar jij blijft in vele posts en bij meerdere onderwerpen hangen in dat iets objectief meetbaar moet zijn.
Vraag het de fabrikanten van die zekeringen anders zelf, die zullen het antwoord als beste weten denk ik?
Heeft niet zoveel zin want die laten het vaak niet objectief zien. Ook forumleden die subjectief bezig zijn vragen zich af waarom het anders klinkt, niks mis mee lijkt mij zo. Rob geeft een suggestie, zou kunnen.

brt

Citaat van: mmuetst op augustus  8, 2025, 11:47:49Heeft niet zoveel zin want die laten het vaak niet objectief zien. Ook forumleden die subjectief bezig zijn vragen zich af waarom het anders klinkt, niks mis mee lijkt mij zo. Rob geeft een suggestie, zou kunnen.

Op zich zeker niks mis mee! Op mij komt het echter meer over dat je met die posts suggereert dat als het niet objectief meetbaar is het simpelweg niet klopt dat men een verschil ervaart. Interpreteer ik dat goed, of is het oprechte interesse naar een meetbare verklaring?

Kjelt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus  8, 2025, 11:31:59Heb eens ergens metingen gezien van die zekeringen.
Het verschil tussen normale zekeringen is het impedantie verloop naar het smeltpunt toe.
Die is bij de dure zekeringen nagenoeg vlak naarmate de stroom hoger word.
Rob

Ok stel dat dit klopt, kun je me dan uitleggen hoe een verdubbeling  van de weerstand van bv een 4A traag smeltzekering van 0.0258 ohm naar 0.05 ohm wat al sterk overdreven is uberhaupt van invloed kan zijn op de voeding van het audioapparaat?
Er valt dus bij 2A bv ipv 50mV nu 100mV over de zekering , stroom blijft ten alle tijden gelijk. En dat bij een piekspanning van nabij de 325V. Sorrie maar als een PSU daar last van zou hebben dan moet je er toch niet aan denken wat je gedurende de dag gaat horen tijdens de 1000en spanningswisselingen van de netspanning tussen de 225 en 250V ? Juist een PSU is er op ontworpen om aan de uitgang daar niets maar dan ook niets van door te geven.

mmuetst

Citaat van: brt op augustus  8, 2025, 11:54:20Op zich zeker niks mis mee! Op mij komt het echter meer over dat je met die posts suggereert dat als het niet objectief meetbaar is het simpelweg niet klopt dat men een verschil ervaart. Interpreteer ik dat goed, of is het oprechte interesse naar een meetbare verklaring?
Dat laatste. Helaas maken fabrikanten van deze producten zich continu schuldig aan uitspraken die totaal onzin zijn, beetje het zelfde als crème die je tien jaar jonger maakt zal maar zeggen  :D. Maar dat het best kan zijn dat die crème je huid objectief best goed voedt.

Verder is het interessant om te zien hoe mensen hun audio beleven. Ik zie hier ook niet iedereen houten schijfjes op steuntjes plaatsen in hun luisterruimte. Toch lees ik dat @Contour er veel plezier aan beleeft.

Mediator

Ik heb toch best een respectabele buizenset. Ik heb in het verleden geprobeerd mijn stekkers van de stroomkabels te wisselen voor beter. Ik had en heb ze toch liggen van Oyaide en furutech. Mijn inziens gaf dit met name een verandering van geluid. Meer opvallend en uiteindelijk geen verbetering. In mijn buizenset werd het geluid zelfs wat minder natuurlijk. Of sommige muziek kreeg ineens een randje. Leuk bij bepaalde nummers, minder leuk bij anderen. In mijn nuchtere verklaring zorgen al die edelmetalen met name ervoor dat het iets anders klinkt. Met de natuurlijkheid, ontspannenheid van buizen in het (zo belangrijke) middengebied pakt dat zeker niet altijd goed uit en introduceer ik in mijn geval ook kleuring. Kun je natuurlijk denken dat dit aan mijn k*t set ligt maar dat is niet zo. Reden voor mij om audiofiele zekeringen links te laten liggen. Het is dus zeker niet zo dat het altijd wat oplevert.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Spijkie

Uiteraard zou ik ook de wetenschappelijke onderbouwing willen zien en weten. Zeker van een merk dat zich synergistic research noemt. Er zal toch wel echte research gedaan zijn ?  :butbut:

Kjelt

Citaat van: Spijkie op augustus  8, 2025, 13:05:20Uiteraard zou ik ook de wetenschappelijke onderbouwing willen zien en weten. Zeker van een merk dat zich synergistic research noemt. Er zal toch wel echte research gedaan zijn ?  :butbut:
:D

Citaat van:  ChatGTPOprichter : Ted Denney III (CEO & Lead Designer)

Ik heb gezocht naar informatie over de opleiding van Ted Denney III, de oprichter van Synergistic Research. Er blijken echter geen publieke bronnen te zijn die vermelden dat hij een opleiding aan een hogeschool of universiteit heeft afgerond, behalve zijn middelbare school.

Bij productontwikkeling en demonstraties verwijzen zij soms naar "patents pending", zoals bij de Tranquility Base, die gebruikmaakt van EM‑Cell technologie  �. Echter, concrete Amerikaanse of internationale patentnummers specifiek aan Synergistic Research toegewezen zijn niet rechtstreeks gevonden in openbare archieven.

Kjelt

En het wordt nog mooier, het belangrijkste dat een zekering fabrikant aan een klant moet overleggen zijn datasheets met de geteste smeltkarakteristieken.
Iedere zekeringfabrikant heeft deze voor ieder type zekering.
Nou ja iedere,....

Citaat van: ChatGTPIk heb onderzocht of er een formele datasheet beschikbaar is met doorbrandkarakteristieken (zoals smelt- of reactietijd onder verschillende stromen) voor de fuses van Synergistic Research, maar daar lijkt niks van gepubliceerd te zijn.