'Audiofiele' zekeringen

Gestart door PascalP, februari 11, 2021, 11:48:25

Vorige topic - Volgende topic

vergeerr72

Citaat van: Kingpin op maart 12, 2021, 08:50:00
Het geeft je wel te denken dat extreem dure apparatuur gewoon met 'standaard' zekeringen worden afgeleverd  ::)
AMR levert met betere zekeringen. En gaat dit niet ook op voor netsnoeren? Hardwired zonder connectoren zou dan toch logischer en goedkoper zijn dan een los snoer?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

vergeerr72

Citaat van: Kingpin op maart 12, 2021, 08:50:00
Het geeft je wel te denken dat extreem dure apparatuur gewoon met 'standaard' zekeringen worden afgeleverd  ::)
AMR levert met betere zekeringen. En gaat dit niet ook op voor netsnoeren? Hardwired zonder connectoren zou dan toch logischer en goedkoper zijn dan een los snoer?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

Kingpin

Citaat van: vergeerr72 op maart 12, 2021, 13:47:22
Tja als je ze onder je eigen naam uitbrengt  ;D
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

vergeerr72

Citaat van: Kingpin op maart 12, 2021, 15:14:23
Tja als je ze onder je eigen naam uitbrengt  ;D
[emoji3][emoji3]

Nlmike

Citaat van: PascalP op februari 11, 2021, 11:48:25
Denk dat er talloze topics zijn of het nut of onzin van stroomkabels, stroomtoevoer en noem maar op.
Maar kan weinig vinden over zekering in onze componenten op dit forum.
:

Zolang je niet de 500 km stroomkabel wat van de centrale nasr uw huis komt vervangt lijkt dit me redelijke waanzin. Ik heb eel over ac generators (als de naam klopt ) gehoord, wat me in landen met twijfelachtige installaties misschien wel helpt. Maar goed.

Waar ik vrijwel nooit een antwoord op krijg is dit: hoe duur moet iemands set zijn, de opname, de kamer acoustiek en iemands oren zijn wil je verschil horen? Geld voor meer tweaks uiteraard....
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Spijkie

Leuk stukje over de hifi tuning zekeringen:

https://www.youtube.com/watch?v=b6A5gsp_CnQ

Hij geeft duidelijk aan waarom er verschil in zit en ik heb mijn voorkeur voor de cardas koper variant.

Ik vraag me alleen nog af wat het diamantje "doet " gehoormatig
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Kurt

Lijkt me nog iets om te testen door Alpha Audio om in het onzin rubriekje te plaatsen.

Spijkie

Citaat van: Kurt op juni 10, 2025, 23:47:55Lijkt me nog iets om te testen door Alpha Audio om in het onzin rubriekje te plaatsen.

Je bedoelt over de diamant ? Over zekeringen hebben ze al een keer iemand laten testen maar nog niet zelf geloof ik
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

gastje13

Citaat van: Kurt op juni 10, 2025, 23:47:55Lijkt me nog iets om te testen door Alpha Audio om in het onzin rubriekje te plaatsen.

Ik denk dat dan de stoppen helemaal doorslaan . . .

brt

Citaat van: Spijkie op juni 11, 2025, 08:31:29Je bedoelt over de diamant ? Over zekeringen hebben ze al een keer iemand laten testen maar nog niet zelf geloof ik

Ik vind het heel vreemd dat ze dat nog niet gedaan hebben. Ze zijn enorm veel met stroom bezig. Mijns inziens zou je dit aspect dan ook moeten onderzoeken.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

gastje13

Zou eigenlijk wel eens een test willen zien of ze ook doorbranden volgens de standaard curves, heb al meermaals gezien dat er "zwaardere" waarden worden aangeraden dan er origineel in een toestel zit.

Spijkie

Citaat van: gastje13 op juni 11, 2025, 20:33:45Zou eigenlijk wel eens een test willen zien of ze ook doorbranden volgens de standaard curves, heb al meermaals gezien dat er "zwaardere" waarden worden aangeraden dan er origineel in een toestel zit.

Ik heb meerdere versterkers / voedingen gehad met hifi tuning zekeringen. Nog nooit 1 doorgebrand en ja idd vaak een hogere waarde.

Of en hoe ze doorbranden , dus doen waar ze in eerste instantie voor gemaakt zijn , heb ik ook nog nooit gezien.

sschot

Citaat van: Spijkie op juni 11, 2025, 21:02:53Of en hoe ze doorbranden , dus doen waar ze in eerste instantie voor gemaakt zijn , heb ik ook nog nooit gezien.

Gelukkig maar, zou ik zeggen!  :tongue2:
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

gastje13

Vraag me ook af, wat met alle talloze "zekeringsweerstanden" in apparaten? Er wordt in de genoemde video gesproken over weerstand die hoger is bij een normale zekering maar (tenzij dit recent is veranderd) het is zeer gebruikelijk om zogenaamde zekeringsweerstanden in voedingslijnen van apparatuur op te nemen. Bijvoorbeeld een +12V lijn kan zomaar een 10 ohm weerstand in serie hebben.
Deze zijn gemaakt om zonder spectacel door te branden als een voedingslijn sluiting heeft (of iemand die maakt met een meet pen bij reparatie)

Je herkent ze op schema's doorgaans aan een uitroep teken met waarschuwing dat de vervangen moeten worden door exact zo'n type. Zitten soms wel enkele tientallen in een complex apparaat en hebben veel meer impact op de voeding dan de inkomende zekering.

mmuetst

Ik heb een voorbeeld van een slecht zekering ontwerp, de Schiit DAC die ik gerepareerd heb. De voeding bleef maar stroom leveren toen de ceramische condensator sluiting maakte. Met als gevolg dat de printplaat op die plek aan het branden was. Ook de glaszekeringen gingen niet door (ga er vanuit dat dit de orginele zekeringen waren, zoutmijn aan @RZeemering moeten vragen).
Dat forum leden geen problemen hebben met de "audiofile" zekering is logisch, de zekering zit daar voor als er een probleem is (zoals bij die Schiit DAC) ik ben benieuwd wat er was gebeurd als het branden van de printplaat door was gegaan. De printplaat vormde een soort lage weerstand die letterlijk opgloeide bij aanzetten van de DAC met de nodige rook ontwikkeling. Uiteraard was mijn doel om de DAC te repareren en heb ik het proces gestopt door de defecte delen van de printplaat te verwijderen.
Ik heb dit soort situaties ook gezien toen ik nog TV's repareerde (dat waren nog TV's met een beeldbuis). Men gaf toen het advies om de TV niet in stand-by te laten staan ivm brand. Mijn advies blijft om niet te rommelen met zekeringen, ondanks dat de blauwe ogen van de fabrikant aangeven dat er niks kan gebeuren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

J.A.F._Doorhof

Ik heb dit aan verschillende zeer technische mensen voorgelegd.
Variërend van iemand die hier de groepen aanlegde voor het HT maar ook mensen die les geven in electronica en design van prints variërend van audio tot machines.

Unaniem kwam er een enorme glimlach op hun gezicht, en de opmerking "geloof je het zelf ook of vraag je het voor een vriend".....Een zekering is essentieel voor de beveiliging van je stroom voorziening maar als je serieus denkt dat de zekering in de meterkast of zelfs in een apparaat ook maar enig verschil maakt in beeld of geluid dan ben je een makkelijke prooi (hun woorden).

Dit zijn mensen die hele circuits voor oa gitaar pedalen ontwerpen en zich uren kunnen verdiepen in welke Diodes met EXACT dezelfde waarde in welke volgorde en waar op de print net de goede response geven die ze willen. Als die mensen aangeven dat een zekering onzin is, dan mag iemand met hele harde bewijzen komen dat het anders is :D

En anders maar weer het opname studio verhaal.
Een opname studio zou de stroom voorziening en bekabelingen perfect moeten zijn (nogmaals 64+ pre-amps, honderden meters kabels en een veelvoud aan AD/DA conversies (daar word echt kapitalen aan uitgegeven), maar vooral akoestiek en 100% schone stroom. Maar NERGENS hoor je over zekeringen of kabels, wel Neutrik connectoren (omdat die technisch gewoon beter zijn en beter lonken), en stroom filters/PSU's zijn vaak money pits. vooral voor de oudere analoge tafels en apparatuur.

Dus die ene zekering in jouw meterkast met een diamantje.... money grab, nothing else.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

gastje13

Citaat van: mmuetst op juni 12, 2025, 09:52:18Ik heb een voorbeeld van een slecht zekering ontwerp, de Schiit DAC die ik gerepareerd heb. De voeding bleef maar stroom leveren toen de ceramische condensator sluiting maakte. Met als gevolg dat de printplaat op die plek aan het branden was. Ook de glaszekeringen gingen niet door (ga er vanuit dat dit de orginele zekeringen waren, zoutmijn aan @RZeemering moeten vragen).

Dat is nu precies waar die zekeringsweerstanden voor (zouden moeten) zijn. Een glas zekering aan de primaire kant is feitelijk alleen voor als de transformator zelf (of bij switching alles ervoor) in sluiting raakt. Niet als er bijvoorbeeld een Ctje nabij een opamp sluiting maakt op een DC lijn.

Enigzins off-topic: De intussen bekende chinezen merken is een beetje vallen en opstaan. Schiit, Topping, Fiio maken alle zeer goed presterende betaalbare apparatuur maar dit soort (veiligheids)foutjes treden naar mijn idee best vaak op. Ik heb een Topping hoofdtelefoon versterker, die hadden een probleem dat er een voedingslijn uitviel en er DC op de uitgang kwam met als gevolg een enorme knal op je kop met wat pech :crazy: Gelukkig heb ik de al gemodificeerde versie (denk ik dan toch :unsure: )

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 12, 2025, 10:10:31Ik heb dit aan verschillende zeer technische mensen voorgelegd.
Variërend van iemand die hier de groepen aanlegde voor het HT maar ook mensen die les geven in electronica en design van prints variërend van audio tot machines.

Unaniem kwam er een enorme glimlach op hun gezicht, en de opmerking "geloof je het zelf ook of vraag je het voor een vriend".....Een zekering is essentieel voor de beveiliging van je stroom voorziening maar als je serieus denkt dat de zekering in de meterkast of zelfs in een apparaat ook maar enig verschil maakt in beeld of geluid dan ben je een makkelijke prooi (hun woorden).

Dit zijn mensen die hele circuits voor oa gitaar pedalen ontwerpen en zich uren kunnen verdiepen in welke Diodes met EXACT dezelfde waarde in welke volgorde en waar op de print net de goede response geven die ze willen. Als die mensen aangeven dat een zekering onzin is, dan mag iemand met hele harde bewijzen komen dat het anders is :D

En anders maar weer het opname studio verhaal.
Een opname studio zou de stroom voorziening en bekabelingen perfect moeten zijn (nogmaals 64+ pre-amps, honderden meters kabels en een veelvoud aan AD/DA conversies (daar word echt kapitalen aan uitgegeven), maar vooral akoestiek en 100% schone stroom. Maar NERGENS hoor je over zekeringen of kabels, wel Neutrik connectoren (omdat die technisch gewoon beter zijn en beter lonken), en stroom filters/PSU's zijn vaak money pits. vooral voor de oudere analoge tafels en apparatuur.

Dus die ene zekering in jouw meterkast met een diamantje.... money grab, nothing else.

Als die zekering zoveel uitmaakt, dan zouden high end fabrikanten ze toch al meeleveren? Of een ontwerp maken dat de problemen van gewone zekeringen uit de weg gaat?

Ik betwijfel trouwens of de zekeringen echt gemaakt worden door bedrijven als hifi-tuning en synergistic research zelf. Een productielijn opzetten voor een precisie (veiligheids) product lijkt me enorm kostbaar. Zekeringen zijn goedkoop omdat ze met miljoenen geproduceerd worden maar er zit enorm veel engineering achter.

Een hele productielijn opzetten voor een paar honderd of misschien duizend die er verkocht worden op een jaar? Rekening houdend met talloze waardes.

Meest realistische lijkt mij nog wel dat ze ingekocht worden met misschien wat custom eigenschappen (vergulde dopjes, labeltje etc.)

RCD

We hebben bij Laan een blind test gedaan 5 x met een apparaat met speciale zekering en een zonder.
Het waren dezelfde apparaten.
Probleem van de test was dat er niet eerst getest was met 2 gewone zekeringen, dus of er verschil zat in apparaten.
Geloof dat ik ook de enige was die het goed geraden had.
Er was dus verschil wat mij betreft.
Ook heb ik een keer ergens een meting gezien van verschil in gedrag van de zekeringen.
Bij een normale zekering loopt de weerstand op naarmate er meer stroom doorgaat.
Bij die dure zekeringen niet die blijft nagenoeg stabiel tot hij doorbrand.
Of je dat dan weer horen kan weet ik niet.
De test die we gedaan hadden was niet goed doordacht.

Rob

J.A.F._Doorhof

Je zou inderdaad voor de grap eens een nul meting moeten doen tussen 2 exact dezelfde spelers.
eerst met de standaard zekeringen en daarna wisselen. Ik gok dat er meer verschil zit tussen de spelers zelf dan de zekering, maar zou een test daarin wel interessant vinden.

Ik weet van projectoren 100% zeker dat geen enkele gelijk is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

gastje13

Het spanningsverlies is zo'n 50mV tot 200mV bij gangbare 5x20mm trage zekeringen (op nominale stroom, in praktijk dus aanzienlijk minder)

https://www.farnell.com/datasheets/1456465.pdf

Is eenvoudig te meten natuurlijk of een audiofiele zekering minder spanningsverlies heeft.

Wel rekening houden met met schommelingen van minstens paar volt veroorzaakt door de netspanning.

Spijkie

Citaat van: gastje13 op juni 12, 2025, 13:39:41Dat is nu precies waar die zekeringsweerstanden voor (zouden moeten) zijn. Een glas zekering aan de primaire kant is feitelijk alleen voor als de transformator zelf (of bij switching alles ervoor) in sluiting raakt. Niet als er bijvoorbeeld een Ctje nabij een opamp sluiting maakt op een DC lijn.

Enigzins off-topic: De intussen bekende chinezen merken is een beetje vallen en opstaan. Schiit, Topping, Fiio maken alle zeer goed presterende betaalbare apparatuur maar dit soort (veiligheids)foutjes treden naar mijn idee best vaak op. Ik heb een Topping hoofdtelefoon versterker, die hadden een probleem dat er een voedingslijn uitviel en er DC op de uitgang kwam met als gevolg een enorme knal op je kop met wat pech :crazy: Gelukkig heb ik de al gemodificeerde versie (denk ik dan toch :unsure: )

Als die zekering zoveel uitmaakt, dan zouden high end fabrikanten ze toch al meeleveren? Of een ontwerp maken dat de problemen van gewone zekeringen uit de weg gaat?

Ik betwijfel trouwens of de zekeringen echt gemaakt worden door bedrijven als hifi-tuning en synergistic research zelf. Een productielijn opzetten voor een precisie (veiligheids) product lijkt me enorm kostbaar. Zekeringen zijn goedkoop omdat ze met miljoenen geproduceerd worden maar er zit enorm veel engineering achter.

Een hele productielijn opzetten voor een paar honderd of misschien duizend die er verkocht worden op een jaar? Rekening houdend met talloze waardes.

Meest realistische lijkt mij nog wel dat ze ingekocht worden met misschien wat custom eigenschappen (vergulde dopjes, labeltje etc.)

Over de productie: klopt helemaal, diezelfde zekeringen gaan in miljoenen producten en kosten kostprijs waarschijnlijk een paar centen en verkoop nog geen euro schat ik. De zekeringen van hifi tuning zijn vanaf €100. Procentueel fors hoger omdat de afzet markt en productie erg klein is.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op juni 10, 2025, 13:57:14Leuk stukje over de hifi tuning zekeringen:
Hij geeft duidelijk aan waarom er verschil in zit en ik heb mijn voorkeur voor de cardas koper variant.

Ik vraag me alleen nog af wat het diamantje "doet " gehoormatig
Leuk? Nee meer irritant  :D. En zie ook nergens waar hij duidelijk aangeeft waarom er verschil in zit. Alleen een hoop geleuter. Maar ook hier weer, als jij er gelukkig van wordt en je hobby meer intens beleeft, vooral doen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

morca

Citaat van: mmuetst op juni 12, 2025, 16:39:13Leuk? Nee meer irritant  :D. En zie ook nergens waar hij duidelijk aangeeft waarom er verschil in zit. Alleen een hoop geleuter. Maar ook hier weer, als jij er gelukkig van wordt en je hobby meer intens beleeft, vooral doen.
Ik zie hier ook een hoop geleuter  ;)   
Maar goed als jij er gelukkig van word . Zeker doen  ;D

Spijkie

Ergens zeggen ook veel mensen , en wellicht de mensen die zelf bouwen, dat een apparaat / voeding beter klinkt ZONDER zekering. Dat zou betekenen dat een zekering invloed heeft.

Ik snap dat het een discutabel  :colgate: onderwerp zal blijven maar zouden er ook redenen kunnen zijn waarom het WEL uit maakt? Voor mij is het hoorbaar, ik lees ook dat het soms wel en soms niet hoorbaar is maar dat heb ik zelf dus nog niet meegemaakt.

Alleen het diamantje op een zekering gaat bij mij wat te ver in wat ik als plausibel voor mezelf kan aanmerken. Daarmee bedoel ik dat t voor mij te begrijpen is als je iets van blik, glas , spiraal draad( materiaal dus) vervangt door koper / zilver of goud en een vaste draad met wel of geen vulling dat er een andere uitkomst zou kunnen komen.

Kjelt

Citaat van: Spijkie op juni 14, 2025, 10:32:03Ergens zeggen ook veel mensen , en wellicht de mensen die zelf bouwen, dat een apparaat / voeding beter klinkt ZONDER zekering. Dat zou betekenen dat een zekering invloed heeft.

Ik snap dat het een discutabel  :colgate: onderwerp zal blijven maar zouden er ook redenen kunnen zijn waarom het WEL uit maakt? Voor mij is het hoorbaar, ik lees ook dat het soms wel en soms niet hoorbaar is maar dat heb ik zelf dus nog niet meegemaakt.
Er is al zoveel getest hier op het forum.
Zelfs met een A/B relais over de zekering heen bij Jossie (de enige echte manier om te kunnen uitmaken of de zekering verschil maakt)

Zekeringen zijn in principe laagohmige weerstanden die een doorsmelkarakteristiek MOETEN volgen willen ze voldoen aan hun specificatie. Alles uitgebreid terug te lezen in de datasheets van oa LittleFuse en andere zekering fabrikanten.

Als een zekering een andere doorsmeltkarakteristiek heeft dan voldoet het dus niet aan de specificaties die door de fabrikant van de apparatuur gespecificeerd zijn en heb je kans op schade.

Nou of een laagohmige weerstand bij de netspanning iets uitmaakt. Nee tenzij de voeding en secundaire capaciteitsreserve niet goed is ontworpen of verouderd.
Wat je eigenlijk doet is de stroompieken van het net ietsjes begrenzen en dat zou je dan alleen terug kunnen horen bij zeer zware eindversterkers die eventjes een flinke piek moeten laten horen.
Alleen nu zijn alle goede eindversterkers voorzien van elco banken die meermaals overgedimensioneerd zijn zodat ze 10 jaar meegaan. Uitzonderingen zijn bv de passieve klasse A versterkers zonder koeling zoals MarkLevinson en consorten die zo warm worden dat de elcos over tijd uitdrogen en je eigenlijk iedere 6 jaar afhankelijk van gebruik (sommigen laten ze 24/7 aanstaan) moet vervangen.

Maar als jij het kunt horen prima, veel plezier er mee maar ga geen vragen stellen bij zekeringfabrikanten en elektrotechnici  ;)

Nog een leuke ervaring hier op het forum. Iemand had een lovende review gepost van een audiofiele zekering. En met als verklaring dat de gemeten weerstand lager was dan de eerde
re zekering (die hij verkeerd heeft gemeten want slechts met een twee punts meting ipv een vierpunts Kelvin clip meting maar dat terzijde).
Aldus zijn conclusie de weerstand was door weet ik wat voor cryo en regenguru in gezegende behandeling lager dan conventionele zekeringen. Bullshit, ik heb uit mijn collectie 30 cent zekeringen er twee gevist die al lager waren. Staat ergens hier op het forum.